För varm och för kall motor!

barrre Evolution Garage
5 maj 2006 · 394 Inlägg

Tjena gott folk!

Nu när det börjar bli lite varmt ute så har man ju börjat ta fina bilen till jobbet. Men har börjat lägga märke till att (enligt mätaren) bilen tar en jäkla stund på sig att komma upp i temperatur.... detta kan ju bero på mätaren. Men blir ändå lite orolig.

Åt andra hållet däremot... som igår när jag fastnade i en lång bilkö med strålande sol. Då flyger temperaturen med jämna steg upp mot röda strecket, och det gör mig ännu mer orolig. Igår var jag tvungen att stanna vid en parkeringsplats för att låta bilen kyla ner sig lite innan det bar av igen.

Någon vet vad som kan hjälpa? Dags att byta termostat? Fel på givaren till mätaren?

Senast redigerat av barrre (5 maj 2006)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
JohnnyN Rutinerad medlem
5 maj 2006 · 1 938 Inlägg

Du kan ju pröva att byta bara givaren, men jag skulle nog rekommendera att du byter både givare och termostat för att vara på den säkra sidan tongue

sveddan
5 maj 2006 · 1 453 Inlägg

Kollat så att kylsystemet inte läcker någonstans, kollat att nivån i kylaren är rätt? Finns inget expansionskärl på en bil från 1970 antar jag...

Drönirettab
5 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Jodå, det finns det visst.

barrre Evolution Garage
8 maj 2006 · 394 Inlägg

Finns allt expansionskärl... och det ligger på rätt nivå. Så det får väl bli att man byter givare och termostat för att se om det hjälper. Typiskt att man har sin andra bil nedplockad redan wink

Sen ett bra alternativ skulle väl kunna vara att sätta på en el-fläkt också?

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Sharky
8 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Kolla/byt kylaren. Om den är gammal så är den sannolikt halvfull med avlagringar alternativt sönderfrätt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang