Köra tung mc utan A-kort?

red daddy
21 september 2009 ·

Vad händer om man åker fast? Tar dom mitt B-kort eller blir det "bara" böter för olovlig körning? hmm

Slash Saabifierad
21 september 2009 · 2 026 Inlägg

Enligt vad jag läst mig till så får man oftast en tillsägelse första gången i och med att du har B-kort (värre är det om du bara har A och kör bil), fast böter kan också bli inbladat så du får räkna med det.

Blir du stoppad flera gånger kan du bli tagen för Grov olovligkörning (tror jag att det heter) då är ditt kort i fara plus givetvis fler böter.

Det bästa är att ta A-kortet, när man kör utan kort bli man oftast lite extra nojig och själva körningen blir inte som när man väl har körkortet. Värt att också tänka på är att försäkringsbolagen inte ser så glatt på förare utan kort. Vem bryr sig kan man tänka sig men problemen visar sig när man väl blivit påkörd eller när någon orsakat dig olycka.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
FireTraXX DFFL
21 september 2009 · 9 020 Inlägg

Ring 11414 och fråga.

Olovlig körning låter väl ganska logiskt?
Vilket enligt mig borde leda till förlust av körkort.
Annars är behörigheten överflödig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Slash Saabifierad
21 september 2009 · 2 026 Inlägg

FireTraXX skrev:
Ring 11414 och fråga.

Olovlig körning låter väl ganska logiskt?
Vilket enligt mig borde leda till förlust av körkort.
Annars är behörigheten överflödig.

Det finns två, olovlig körning och grovt olovligkörning för vaneförbrytare. Detta är typ att man accepterar ett misstag men inte fler eller något i den stilen från samhället.

Senast redigerat av Slash (21 september 2009)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
SpittaN Hobby-Skruvare
21 september 2009 · 203 Inlägg

Böter låter nästan lite väl lätt borde de inte ta kortet också? Men växlar du ner och hojen "råkar" komma upp på bakjulet kan det vara svårt för bilen bakom att se skylten

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
Slash Saabifierad
21 september 2009 · 2 026 Inlägg

SpittaN skrev:
Böter låter nästan lite väl lätt borde de inte ta kortet också? Men växlar du ner och hojen "råkar" komma upp på bakjulet kan det vara svårt för bilen bakom att se skylten

Ähm vad ska man med registreringsnumret till? det är inte ägaransvar. Konstapeln måste ta dig på plats. Sedan skulle jag vilja se den person som klara att köra på bakhjulet när vägen börjar bli kurvig.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
red daddy
21 september 2009 ·

ok, tack för svaren. blir till att ringa och fråga istället...

Daavvee
21 september 2009 · 49 Inlägg

En bra Idè är att ta A kort smile Vill inte ha en förare som inte kan kontrollera hojen (som det är oftast) ute på vägen.

Volvo S40 "T4" (1998)
red daddy
21 september 2009 ·

Daavvee skrev:
En bra Idè är att ta A kort smile Vill inte ha en förare som inte kan kontrollera hojen (som det är oftast) ute på vägen.

jo jo visst. MEN det var ju inte det jag undrade eller? hmm

red daddy
21 september 2009 ·

Har mailat polisen nu och får se vad dom svarar... Lägger upp svaret här i tråden givetvis! smile

Germax
22 september 2009 · 12 086 Inlägg

Jag känner en del folk som kör hoj, de flesta med kort. Gemensamt är att ingen av dem någonsin blir stannade av polisen. Så kör på du, de är klart är man 18 och kör på bakhjulet i stan så lär man ju bli påkommen tillslut. Alt kör man ju ifrån dom, inte någon större match med en sporthoj.

mr_harry orginal är för gubbjävlar
22 september 2009 · 296 Inlägg

man blir av med b kortet och får böter...och får man grovt olovligkörning...räknas väl som de efter andra gången då då kan de även bli kåken någon månad..men beror ju mycket på omständigheterna de...

Senast redigerat av mr_harry (22 september 2009)

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
red daddy
22 september 2009 ·

mr_harry skrev:
man blir av med b kortet och får böter...och får man grovt olovligkörning...räknas väl som de efter andra gången då då kan de även bli kåken någon månad..men beror ju mycket på omständigheterna de...

Ok, bra att veta.
Men vart har du fått den infon ifrån? hmm

Väntar forfarande på svar ifrån polisen...

red daddy
23 september 2009 ·

Kör någon mc utan att vara behörig gör man sig skyldig till olovlig körning. Upprepade förseelser eller att man har fått sin behörighet återkallad då blir det rapport grov olovlig körning. Dessa trafikbrott ger böter.
Länsstyrelsen är de som beslutar om ev återkallelse av gällande  behörighet.

Hälsningar Anders.

>>> Polismyndigheten Västra Götaland 09/22/09 8:16 >>>

MilleN
23 september 2009 · 9 108 Inlägg

Lägg ner en månad och lite pengar på att ta kortet så slipper man oroa sig sedan. Kan man redan köra klarar man sig på ett par lektioner och runt 6.000 sammanlagt. Eller är det coolt att köra utan kort? Snarare ett tecken på lathet, snålhet och dumhet. En kul grej är ju att många som kör utan kort skyller på att det är dyrt men så glider dom runt med R1or för 60.000.

Scuderia_Lusso Profile at Phoenix Foundation
24 september 2009 · 171 Inlägg

Køra MC utan kort e bland det dummaste man kan gøra om man nu ska køra mkt.
B-kortet kan ryka och dryga bøter væntar.
Smæller du så gæller inte førsækringen, och tro mig, man krockar førr eller senare, Jo du kanske e værldsmæstare men oftast e det inte MC førarens fel.

Ta kortet och njut

Scuderia_lusso hast Benzin Um Bluth
red daddy
24 september 2009 ·

Gode gud...
Faan vad jag gillar "jag-tror-faktorn"!
Vart har ni läst att JAG kommer att köra mc utan A-kort?????
Undrade bara vad som händer om man gör det...

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 september 2009 · 1 594 Inlägg

Det fåniga är att det e värre straff att köra trimmad moppe än att snurra runt på en MC utan A kortet.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
MrJAM
24 september 2009 · 1 464 Inlägg

hotrodder skrev:
Det fåniga är att det e värre straff att köra trimmad moppe än att snurra runt på en MC utan A kortet.

Är det? I all välmening, har du nån mer fakta på det där?

@red daddy:
Klart du kommer att köra. Erkänn nu! Eller hur, va va va? ;)
Skämt åsido, tack för postandet av svaret iallafall. Vi/jag är fler som spekulerat i det där eftersom jag själv inte har kort och 'alla' jag själv umgås med i stort sett är MC-nördar. :rolleyes:

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
MilleN
24 september 2009 · 9 108 Inlägg

red daddy skrev:
Gode gud...
Faan vad jag gillar "jag-tror-faktorn"!
Vart har ni läst att JAG kommer att köra mc utan A-kort?????
Undrade bara vad som händer om man gör det...

"Vad händer om man åker fast? Tar dom mitt B-kort eller blir det "bara" böter för olovlig körning? "
roll

Läs mitt inlägg igen så ser du att jag inte riktar det mot dig utan mot alla som tänker samma tanke. Men det var kul att du tog åt dig wink

Hotrodder: Blir väl olovlig körning i båda fallen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang