Missljud i motorn, klickar

monsterguden
23 september 2009 · 12 Inlägg

Har nu fått missljud i motorn och undrar vad det kan vara!

Ljudet har ni här:
http://www.youtube.com/watch?v=k32bWF91c54

Det hela började för ungefär en vecka sedan då motorn hackade på låga varv och mycket gaspådrag. Reagerade inte spec mycket på detta då jag helt enkelt kunde köra på lite högre varv eller gasa lite mindre, hoppades det var bensinpumpen eller något annat mindre fel. Nu, alltså ungefär en vecka senare låter min motor allt annat än roligt. Har inte felsökt den på något sätt utan ber nu er om hjälp med detta. Hoppas ni kan hjälpa mig att åtminstonde testa något innan jag går ner på knä och ber till bil-mekanikern att inte sno allt i min plånbok...

---
Bilmodell: Mitsubishi Eclipse
---
Årsmodell: 93
---
Miltal: Strax under 14000
---
Modifikationer i motorn: inga vad jag vet!
---
Felet: klickar i motorn och om jag gasar mycket på låga varv hackar bilen, två separata fel? Det klickande ljudet verkar komma och gå precis som i filmen när bilen är kall, har inte vågat köra bilen något men när jag kom hem igår och den var varm så klickade den i någon minut innan jag stängde av. Tror alltså att den klickar ständigt när den är varm men inte säker!
---
Felsökning gjord: INGEN
---

Sokrates Eliminator
23 september 2009 · 1 441 Inlägg

Det är ventilknack.

/Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
monsterguden
23 september 2009 · 12 Inlägg

Sokrates skrev:
Det är ventilknack.

/Tommy

Snabbt och rakt svar, tackar!

Nästa fråga eftersom jag tyvärr inte är speciellt bilkunnig, vad gör man åt det? något man kan fixa själv?

Lowenhart fälg fantast
23 september 2009 · 1 086 Inlägg

jag hadde nog bytt olja om jag var du , brukar hjälpa faktiskt, kör gärna me lite finare olja så försvinner det nog efter någon dag

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
monsterguden
23 september 2009 · 12 Inlägg

Lowenhart skrev:
jag hadde nog bytt olja om jag var du , brukar hjälpa faktiskt, kör gärna me lite finare olja så försvinner det nog efter någon dag

byta olja och samtidigt filter, sen hoppas att den rullar bra igen? smile

funderat lite på att köra förbi en verkstad för att se vad dom säger, runt 5km dit. Vågar man det som bilen låter nu?

TSamuelsson
23 september 2009 · 140 Inlägg

Ja det vågar du utan problem!

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.
Volvo Amazon kombi "Volvo Amazon" (1968)
monsterguden
24 september 2009 · 12 Inlägg

Ska kolla upp om jag kan få tag på oljefiler så blir det oljebyte i början av nästa vecka. Har tydligen kört på fel olja så hoppas att felet ligger där, kört på 15w40 istället för 5w40 eller 10w40 som Castrol rekomenderar.

Edit: Har hittat luftfilter och oljefilter så blir att byta olja, återkommer med resultatet!

Senast redigerat av monsterguden (24 september 2009)

Arnie
5 oktober 2009 · 295 Inlägg

vet inte om tråden lever än , men det sitter hydraliska lyftare på eclipserna. den kommer ticka till och från (mest när den är kall då dom jobbar oljan) så länge du har den.

men slutar den inte ticka under tex en 10-15min körning så verkar det mysko.  jag körde alltid på 10w40 magnatec olja i min och sopade i WYNN'S hydralic valve lifter olja och den tickade bara i nån minut när den var kall sen gick det tyst. men du kommer aldrig bli av med det helt då det ska fungera på det sättet.

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?
Nissan 350Z (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang