VArför tjänar kvinna mindre

Jokke_
25 september 2009 · 453 Inlägg

Niklas1987 skrev:

MilleN skrev:

Abeed skrev:

HAHAHAH fan va sant,  sen har vi killar dyrare kläder tänkte ja på nyss

Nja inte i det stora hela tror jag. För varje 700-kronors tröja män köper så köper nog tjejer i snitt tio toppar på rea för "bara 99 kronor" wink

700:- spänn för en tröja yikes Då måste den va gjord i guld, eller altenativt va jätteskön å ha på sig

Finns det tröjor under 700 hmm roll lol

Niklas1987 NO
25 september 2009 · 2 182 Inlägg

FireTraXX skrev:

Niklas1987 skrev:

MilleN skrev:

Nja inte i det stora hela tror jag. För varje 700-kronors tröja män köper så köper nog tjejer i snitt tio toppar på rea för "bara 99 kronor" wink

700:- spänn för en tröja yikes Då måste den va gjord i guld, eller altenativt va jätteskön å ha på sig

Har du någonsin köpt en tröja?

Nä, använder bara T-shirt eller skjorta wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 september 2009 · 10 427 Inlägg

Kvinnor tjänar mindre i genomsnitt för att de oftast jobbar inom vården som
snarare är en verksamhet som kostar än någonting man driver in vinst på.
Män arbetar oftare inom industri, vinstdrivande -> högre löner.

Kostnad = lägre löner
Vinst = högre löner

Iofs borde ju vården ha högst avlönade arbetarna pga nyttan de gör.


Läste lite i facktidningen från Kommunal där en insändare (man) som arbetade
som undersköterska klagade på att han tjänade mindre än sina kollegor som är
kvinnor
, just för att de får någon slags jämställdhetspott. tongue Hur vänligt är det
mot gubbarna inom vården?

kolvas
25 september 2009 · 4 001 Inlägg

Det finns ytterligare anledning som t.ex graviditet & mammaledighet, under dessa perioder sker ingen löneutveckling för kvinnor och det förstår jag också, vilken anställd kan motivera att man ska ha en löneförhöjning efter att man gått hemma 1-1,5 år?
sen blir det barn nr. 2 osv. och då är det klart att dom halkar efter.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Grabber Dagdrömmare
25 september 2009 · 2 836 Inlägg

Många chefer är ju män o det kan ligga en del av manens syn på kvinna.

T.ex. i många skämt framstår kvinnan som ett idiot som inte klarar av nåt medan manen är alltid hjälten, när hörde jag ett skämt där manen är idiot förklarad? Inte denna månad...

Män har ofta yrken som tillverkar/producerar (=vinst o allt mer privat ägd) medan kvinnor ser man ofta på service inriktade yrken (inte lika mycket vinst eller kostnad t.ex. inom vård) men det är ju där tas vi om hand på ett eller annat sätt (sjukhus - statligt ägt = snål ägare) o det borde vi uppskatta lite mer på ett eller annat sätt.
Men vem bestämmer detta då? Jo, överavlönad manlig chef...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Niklas1987 NO
25 september 2009 · 2 182 Inlägg

Grabber skrev:
T.ex. i många skämt framstår kvinnan som ett idiot som inte klarar av nåt medan manen är alltid hjälten, när hörde jag ett skämt där manen är idiot förklarad? Inte denna månad...

Men mannen idiotförklaras oftast i diverse filmer eller serier istället, ta Peter Griffin i Famaly Guy, smart? Nej, killarna i Dude where is my car? Inte särskilt smarta.  dem heller.

Nån som bryr sig om det? Nej.
Men gör EN film om en dum blondin, då höjs röstern alla hatar killen/tjejen som kom på manuset.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Muttley
26 september 2009 ·

Kvinnor klarar oftast inte lika mycket som en man.  ( inte alla)   Inom tyngre jobb så presterar oftast en man mycket mer.

Sen de där sjuksköterskorna de gnäller, har de skitbra och allt. Sen sköter de inte sig heller, ofta jag blir less på dem när jag ska hämta kunder när sköterskor har beställt taxi, och de är fan aldrig klara ens.  typiskt smile.

Hamilton
26 september 2009 · 8 873 Inlägg

tkd_rille skrev:
Kvinnor klarar oftast inte lika mycket som en man.  ( inte alla)   Inom tyngre jobb så presterar oftast en man mycket mer.

Sen de där sjuksköterskorna de gnäller, har de skitbra och allt. Sen sköter de inte sig heller, ofta jag blir less på dem när jag ska hämta kunder när sköterskor har beställt taxi, och de är fan aldrig klara ens.  typiskt smile.

Kanske för att det inte är sjuksköterskorna som gör patienterna klara.....
Underbemaning kan ju kanske vara en av orsakerna till att det tar tid.....
Tycker du ska träffa någon som jobbar inom vården och höra hur "skitbra" dom egentligen har det.
Av ditt inlägg att döma så kör du taxi eller färdtjänst och dom är ju alltid i tid *NOT* mera regel än undantag att dom är sena.
Kvinnor har i regel lägre lön av den enkla anledningen att det är männen som sätter lönerna.

Fotograf på tierpidag.se
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
26 september 2009 · 3 585 Inlägg

Tjejer tjänar bara 80% av mannens lön + sin egen

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Brandis Diktator
26 september 2009 · 968 Inlägg

hellre pungar jag ut tusentals spänn på brudens kläder så hon kan klä sig snyggt, än att hon går runt i mjukis brallor och t-shirt med hundmotiv... fyfan va osexigt, inte undra på att vissa ger upp hoppet om att få nuppa...

jag knegade på ett jobb för flera år sedan som jag slutade på just för att kvinnorna som jobbat där i 2 år kärnade 200 kr mindre än jag som va ny anställd, och vi gjorde precis samma sak, klarar inte av att jobba åt någon som anser att kvinnor är mindre värda i arbetskraft, en kvinna som gör 200 produkter per dag, är lika mycket värd som en man som gör 200 produkter, men så är det inte när 40-50 talisterna sitter på tronen coh styr.

anledning till varför kvinnor tjänar mindre har någon redan skrivit, därför att några av dom som styr den ekonomiska marknaden här i sverige vill det.

jonesono Personal- och beteendevetare
26 september 2009 · 1 082 Inlägg

tkd_rille skrev:
Kvinnor klarar oftast inte lika mycket som en man.  ( inte alla)   Inom tyngre jobb så presterar oftast en man mycket mer.

Sen de där sjuksköterskorna de gnäller, har de skitbra och allt. Sen sköter de inte sig heller, ofta jag blir less på dem när jag ska hämta kunder när sköterskor har beställt taxi, och de är fan aldrig klara ens.  typiskt =).

En klar majoritet av dagens arbeten behöver inte längre utföras av primater, där allt handlar om tunga lyft (som det var förr). Tjänste- och servicesektorn står för den klart största delen av arbetstillfällena idag.
Att lyfta skrot osv är inte längre representativt varför det egentligen inte bör göras någon skillnad på om det är en man eller kvinna som utför arbetet i de flesta yrkeskategorier.
Att dömma av ditt inlägg har du förmodligen aldrig haft intresse nog att höra dig för med folk som arbetar med det du klankar ned på...
Skillnaderna är som de är för att:
* Fler män har högre poster
* Män uppmuntras att prestera/visa framfötterna i tidig ålder (fast det finns tendenser till att det utjämnas idag).
* Arbetsmarknaden är väldigt differentierad (traditionellt könsbundna yrken) - omsorg halkar efter samt har sämre arbetsförhållanden/mer stress = högre sjukskrivningstal.
Prestationsbaserade löner/privata företag driver upp löner, där mestadels män arbetar.
* Barnafödande
* Strukturer och normer (som "styr" till viss del vad vi vill pyssla med).

Intressant dock är att ca 2/3 av de som går ut med akademisk examen idag är kvinnor, vilket är något helt annat än vad det var förr. Vi får väl se hur utvecklingen går...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
FireTraXX DFFL
26 september 2009 · 9 020 Inlägg

Jag kan iallafall glatt erkänna att jag inte hade haft något emot ifall min fru tjänade femtielva miljoner i sekunden.
För då hade ju jag sluppit jobba. smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Martin 9-3 Fisketokig
27 september 2009 · 2 997 Inlägg

Ganska självklart att kvinnor har och alltid kommer tjäna mindre än mannen i snitt.

Allt handlar om pengar och det värsta som finns på ett företag är personer som är oberäkneliga med frånvaro och ledigheter som skapar problem och extrakostnader.

Många mindre företag skulle lätt kunna gå under om de hade för många kvinnor.

Går ju att vrida och vända på statistik så mycket man vill, men det går inte att frångå att kvinnor har mer frånvaro och det är väldigt gulligt och fantastiskt med barn men det tycker inte chefer och kollegor när folk plötsligt är hemma med sjukt barn och annat där väldigt stor andel är kvinnan som får stanna hemma. Som om inte frånvaron och kostnaderna i samband med graviditet mm vore tillräckligt.

Skulle aldrig ringa med 5 minuters varsel till chefen och säga att jag plötsligt inte kan komma. När det skulle innebära uppenbara problem och irritation. Det är sådana personer man vill ha bort.

Som sagt. Allt handlar om vad man får för pengarna.

Har diskuterat detta här hemma och det bästa är ju att kombinera barn och studier så den biten är avklarad när man är klar vid kanske 25år och ungen är några år då.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Dutone Sessa!
27 september 2009 · 50 Inlägg

Gaijin skrev:

JapMax skrev:
Kvinnor tjänar mindre för att vissa män vill det.

Har alltid varit så och kommer nog va så ett tag till.
Sverige är ju världens mest jämnställda land (alt andra plats nu) I många andra länder står kärringen fortf vid spisen och tar hand om ungarna medans mannen försörjer.

Ja så har det väl varit i utminnes tider och är helt rätt och riktigt enligt min mening.
Kvinnan tar hand om hushållet och mannen drar in kulorna.

Så när du dör eller lämnar henne (= inkomstkällan försvinner).. hur hade du tänkt att din fru skulle klara sig och ev om ni har barn.. leva på socialpengar? Kvinnan i sådana hushåll har ingen pension och inga egna pengar i alla fall inte om man har skrivit något.

Jag hoppas bara för "din" kvinnas skull att du tjänar så mycket att du har råd att ge henne en heltidslön för arbetet hon utför i hemmet??

En handling kan få oanade konsekvenser.
Dutone Sessa!
27 september 2009 · 50 Inlägg

tkd_rille skrev:
Kvinnor klarar oftast inte lika mycket som en man.  ( inte alla)   Inom tyngre jobb så presterar oftast en man mycket mer.

Sen de där sjuksköterskorna de gnäller, har de skitbra och allt. Sen sköter de inte sig heller, ofta jag blir less på dem när jag ska hämta kunder när sköterskor har beställt taxi, och de är fan aldrig klara ens.  typiskt smile.

Hahaha skulle kunna skriva hur mkt som helst här ang detta.. Har bara en sak att säga..  Se till att rösta, för det e politikerna som bestämmer att det ska vara nedskärningar inom vården etc... för jag kan lova dig att det är inte dom som arbetar på golvet som bestämmer det...  smile

Sen kan jag hålla med om att utför man ett tungt jobb så ska man ha betalt med, men kolla hur många män som arbetar inom vården för att det är ett "skitjobb" konstigt, då vill man inte betala kvinnorna som oftast är överrepresenterade inom dessa yrken, då är det plötsligt för "skitigt".. men då ska väl kvinnorna ha bra betalt då? (kan berätta att det finns mycket tunga lyft och tunga patienter inom vården...om man nu inte visste det..) roll smile

En handling kan få oanade konsekvenser.
Muttley
28 september 2009 ·

Hamilton skrev:

tkd_rille skrev:
Kvinnor klarar oftast inte lika mycket som en man.  ( inte alla)   Inom tyngre jobb så presterar oftast en man mycket mer.

Sen de där sjuksköterskorna de gnäller, har de skitbra och allt. Sen sköter de inte sig heller, ofta jag blir less på dem när jag ska hämta kunder när sköterskor har beställt taxi, och de är fan aldrig klara ens.  typiskt smile.

Kanske för att det inte är sjuksköterskorna som gör patienterna klara.....
Underbemaning kan ju kanske vara en av orsakerna till att det tar tid.....
Tycker du ska träffa någon som jobbar inom vården och höra hur "skitbra" dom egentligen har det.
Av ditt inlägg att döma så kör du taxi eller färdtjänst och dom är ju alltid i tid *NOT* mera regel än undantag att dom är sena.
Kvinnor har i regel lägre lön av den enkla anledningen att det är männen som sätter lönerna.

Vem är de som beställer om inte sköterskor? tror inte att Döva kan ringa och beställa, eller patienter som legat inne och precis vaknat upp. Tror inte de direkt sitter bemmaning som ringer till samres på sjukhusen.
Underbemmaning? De gånger jag hämtat så sitter ofta sköterskor i fikarummen (inget mot det).
Och när jag kommer upp glad i hågen och tror att jag har enormt bra tid på mig så blir jag istället sen.

Jag träffar folk inom vården nästan dagligen och de har de rätt bra, tycker inte de jag träffar klagar sjukt mycket men man hör ju mycket om det.

Och jag är till 95% av fallen alltid 5 minuter tidigare. Resten av de procenten är just pga sådant att kunderna inte är klara. Men jag gnäller inte på dem smile jag tar de glatt.

Muttley
28 september 2009 ·

Dutone skrev:

tkd_rille skrev:
Kvinnor klarar oftast inte lika mycket som en man.  ( inte alla)   Inom tyngre jobb så presterar oftast en man mycket mer.

Sen de där sjuksköterskorna de gnäller, har de skitbra och allt. Sen sköter de inte sig heller, ofta jag blir less på dem när jag ska hämta kunder när sköterskor har beställt taxi, och de är fan aldrig klara ens.  typiskt smile.

Hahaha skulle kunna skriva hur mkt som helst här ang detta.. Har bara en sak att säga..  Se till att rösta, för det e politikerna som bestämmer att det ska vara nedskärningar inom vården etc... för jag kan lova dig att det är inte dom som arbetar på golvet som bestämmer det...  smile

Sen kan jag hålla med om att utför man ett tungt jobb så ska man ha betalt med, men kolla hur många män som arbetar inom vården för att det är ett "skitjobb" konstigt, då vill man inte betala kvinnorna som oftast är överrepresenterade inom dessa yrken, då är det plötsligt för "skitigt".. men då ska väl kvinnorna ha bra betalt då? (kan berätta att det finns mycket tunga lyft och tunga patienter inom vården...om man nu inte visste det..) roll smile

Synd de skär ner vården för de blir allt sämre tyvärr. De lägger ner servicehem häromkring nu för de kostar, men de äldre blir allt fler.

Och om ett sådant jobb är skit ? varför tar då allt fler män och blir undersköterskor??
Och med lyft och sådant, ofta ligger patienter i sängar, och en vårdare får väl ändå inte lyfta en patient utan en hiss, hissen är väldigt simpel må jag säga. Sen går vi underbetalda taxichaffisar och bär bårar 5 våningar upp i sjukt trånga trapphus wink.

Löner är sådant som vi kommer diskutera i sjukt många år för ingen blir nöjder smile

Dutone Sessa!
28 september 2009 · 50 Inlägg

tkd_rille skrev:
Synd de skär ner vården för de blir allt sämre tyvärr. De lägger ner servicehem häromkring nu för de kostar, men de äldre blir allt fler.

Och om ett sådant jobb är skit ? varför tar då allt fler män och blir undersköterskor??
Och med lyft och sådant, ofta ligger patienter i sängar, och en vårdare får väl ändå inte lyfta en patient utan en hiss, hissen är väldigt simpel må jag säga. Sen går vi underbetalda taxichaffisar och bär bårar 5 våningar upp i sjukt trånga trapphus wink.

Löner är sådant som vi kommer diskutera i sjukt många år för ingen blir nöjder smile

Jah det är riktigt tråkigt att man skär ner inom vården, vård behöver vi förr eller senare oavsett klass.
De män som blir undersköterskor söker sig ofta inte till tex demensboende utan mera till sjukhus och vårdcentaler, där träffar du på spännande fall och nya människor dagligen. Demens boende är båda psykiskt o psykisk på frestande.

På tex de flesta demensboenden så finns det liftar, men bara till de som har fått dessa utskrivna utav terapeuter, de som INTE har det e förbannat tunga att ta upp o ner i säng o även till andra ställen så att säga.. De som arbetar inom hemtjänsten har det inte heller så lätt, där kanske det inte får plats liftar i hemmet heller. Tror nog dom flesta tycker att dom är underbetalda hmm

Intressant när du säger att ni bär bårar, det har jag inte hört förut, varför gör ni det? Vi har haft fall på ett gammalt arbete där vi fick ringa brandkåren för mannen i frågan var för tung att lyfta från golvet när han ramlat.

En handling kan få oanade konsekvenser.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang