"Vrid" är ointressant.

TurbOla Reservdansk
13 november 2009 · 6 271 Inlägg

Hedning skrev:
Jag anser att ur prestandasynpunkt, så är vridmomentet ointressant, eftersom det är effekten som flyttar bilen framåt, det är effekten som värmer däcken, och Vrid som vill göra någon nytta blir effekt, vridmomentet i sig gör ingen som hellst nytta.

Då är ju den välkända slogan "Horsepower sells cars, torque win races" helt åt h*lv*t*? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Aerodynamik ...
13 november 2009 · 7 120 Inlägg

TurbOla skrev:
Då är ju den välkända slogan "Horsepower sells cars, torque win races" helt åt h*lv*t*? wink

Minst sagt! cool

schnauz
13 november 2009 · 1 758 Inlägg

TurbOla skrev:
Då är ju den välkända slogan "Horsepower sells cars, torque win races" helt åt h*lv*t*? wink

Absolut! Så som det ser ut i dagens press skulle den komiskt nog bli sann om man vände på den:
"Torque sells cars, horsepower wins races"

Antar att det misstolkats (möjligen av en dåtida journalist? smile) för gubben verkar ju inte direkt tappad bakom en vagn när det gäller motorer.
Skulle tro att det han menade var att ett brett register är mer värdefullt än hög toppeffekt.

Senast redigerat av schnauz (13 november 2009)

Moparboy440
13 november 2009 · 4 682 Inlägg

TurbOla skrev:
Då är ju den välkända slogan "Horsepower sells cars, torque win races" helt åt h*lv*t*? wink

det beror på med vilken sorts racing du sysslar med wink .

dbjanoz
14 november 2009 · 1 785 Inlägg

Hedning skrev:
Jag anser att ur prestandasynpunkt, så är vridmomentet ointressant, eftersom det är effekten som flyttar bilen framåt, det är effekten som värmer däcken, och Vrid som vill göra någon nytta blir effekt, vridmomentet i sig gör ingen som hellst nytta.

Jag undrar vad en fysiker skulle säga om ditt påstående? Utan ett vridmoment får du väl ingen rörelse på bilen! Det som att säga att det kvittar vilken ström du har för det är watt som är viktigt.

För att det ska brinna behöver du 3 komponenter: Syre, värme och bränsle. Om du tar bort eller minskar någon av de 3 brinner det sämre eller inte alls. Samma sak med vridmomentet den är en del för att överhuvudtaget få ett slutreslutat och få din effekt som du pratar om. Tar du bort vridmomentet eller minskar det så måste du på något sätt kompensera för det. Om du har ett lägre vridmoment behöver du öka varvtalet för att få ut motsvarande effekt. Har du högre vridmoment behöver du inte ett fullt så högt varvtal för att få ut exakt samma effekt.

Om vridmomentet är ointressant så kan man lika gärna påstå att effekt och varvtal också är precis lika ointressant för alla 3 är beroende av varandra.

Senast redigerat av dbjanoz (14 november 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
kolvas
14 november 2009 · 4 001 Inlägg

dbjanoz skrev:

Hedning skrev:
Jag anser att ur prestandasynpunkt, så är vridmomentet ointressant, eftersom det är effekten som flyttar bilen framåt, det är effekten som värmer däcken, och Vrid som vill göra någon nytta blir effekt, vridmomentet i sig gör ingen som hellst nytta.

Jag undrar vad en fysiker skulle säga om ditt påstående? Utan ett vridmoment får du väl ingen rörelse på bilen! Det som att säga att det kvittar vilken ström du har för det är watt som är viktigt.

en fysiker skulle skratta, du kan inte ta bort en sådan parameter som vridmoment, är vridmomentet 0 så är effekten också 0

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
dbjanoz
14 november 2009 · 1 785 Inlägg

kolvas skrev:

dbjanoz skrev:

Hedning skrev:
Jag anser att ur prestandasynpunkt, så är vridmomentet ointressant, eftersom det är effekten som flyttar bilen framåt, det är effekten som värmer däcken, och Vrid som vill göra någon nytta blir effekt, vridmomentet i sig gör ingen som hellst nytta.

Jag undrar vad en fysiker skulle säga om ditt påstående? Utan ett vridmoment får du väl ingen rörelse på bilen! Det som att säga att det kvittar vilken ström du har för det är watt som är viktigt.

en fysiker skulle skratta, du kan inte ta bort en sådan parameter som vridmoment, är vridmomentet 0 så är effekten också 0

Äntligen en som är med på resonemanget

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
dbjanoz
14 november 2009 · 1 785 Inlägg

För att beräkna ett visst vridmoment hos en förbränningsmotor med hjälp av effekten och varvtalet används formeln:

Nm = (kW * 9550) / varvtal

(102kW * 9550) / 5000r = 195 Nm

(204kW * 9550) / 5000r = 390 Nm

(204kW * 9550) / 2500r = 780 Nm


Ser det ut som att vridmomentet inte spelar något roll? Med ett vridmoment på 780Nm uppnår man 204kW redan vid 2500varv i min.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Tuffhaggman
14 november 2009 · 864 Inlägg

vart har du fått tag på siffran 9550?

dbjanoz
14 november 2009 · 1 785 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
vart har du fått tag på siffran 9550?

Har länkat till denna sidan tidigare i tråden men tar det igen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Tuffhaggman
14 november 2009 · 864 Inlägg

Kollar man på Sharkys härledning tidigare i tråden så skulle det snarare bli:

Nm=P*7023/n

dbjanoz
14 november 2009 · 1 785 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
Kollar man på Sharkys härledning tidigare i tråden så skulle det snarare bli:

Nm=P*7023/n

Ja det kan bero på att han använder sig av Hk i formeln och inte kW. Där av talet 7023 istället för 9550.

Man kan även se att det stämmer genom att ta 9550/7023 vilket något avrundat ger talet 1,36

Talet 1.36 använder du för att göra om effekten angiven i kW till Hk.

Exempel.

102kW * 1,36 = 139Hk

Senast redigerat av dbjanoz (14 november 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Tuffhaggman
14 november 2009 · 864 Inlägg

Självklart...vilken miss
Är medveten om omvandlingsfaktorn....

Senast redigerat av Tuffhaggman (14 november 2009)

mangii
14 november 2009 · 20 Inlägg

dbjanoz skrev:
För att beräkna ett visst vridmoment hos en förbränningsmotor med hjälp av effekten och varvtalet används formeln:

Nm = (kW * 9550) / varvtal

(102kW * 9550) / 5000r = 195 Nm

(204kW * 9550) / 5000r = 390 Nm

(204kW * 9550) / 2500r = 780 Nm


Ser det ut som att vridmomentet inte spelar något roll? Med ett vridmoment på 780Nm uppnår man 204kW redan vid 2500varv i min.

Visst spelar vridmoment roll men det är effekten som är det intressanta.

Som i ditt exempel, har du 780Nm@2500, 390Nm@5000, 195@10000 så kommer alla leverera samma effekt(204kW) och därmed lika starka trots helt olika vridmoment.

Så endast vridmomentet i sig självt säger inte så mycket om hur en motor kommer att prestera utan man måste även ta hänsyn till vilket varv du har det på och kan då räkna ut effekten. Antar att det är detta trådskaparen menar med att "vrid är ointresant"

dbjanoz
14 november 2009 · 1 785 Inlägg

mangii skrev:

dbjanoz skrev:
För att beräkna ett visst vridmoment hos en förbränningsmotor med hjälp av effekten och varvtalet används formeln:

Nm = (kW * 9550) / varvtal

(102kW * 9550) / 5000r = 195 Nm

(204kW * 9550) / 5000r = 390 Nm

(204kW * 9550) / 2500r = 780 Nm


Ser det ut som att vridmomentet inte spelar något roll? Med ett vridmoment på 780Nm uppnår man 204kW redan vid 2500varv i min.

Visst spelar vridmoment roll men det är effekten som är det intressanta.

Som i ditt exempel, har du 780Nm@2500, 390Nm@5000, 195@10000 så kommer alla leverera samma effekt(204kW) och därmed lika starka trots helt olika vridmoment.

Så endast vridmomentet i sig självt säger inte så mycket om hur en motor kommer att prestera utan man måste även ta hänsyn till vilket varv du har det på och kan då räkna ut effekten. Antar att det är detta trådskaparen menar med att "vrid är ointresant"

Effekten som ensam parameter säger inte heller speciellt mycket. Det är flera saker tillsammans som ger slutresultatet och att räkna bort någon är förkastligt. Räkna bort friktionen vid däcken skulle ingen göra så varför räkna bort vridmomentet från motorn?

Effekten är intressant men den är som sagt helt beroende av vridmomentet för att ens existera.

Vi tar och vänder på formlen

(204kW * 9550) / 2500r = 780 Nm

(780Nm * 2500r)/9550 = 204kW

Vi sätter nu in t ex 50Nm i vridmoment. Vi får då ynka 13kW alltså 17,8Hk

(50Nm * 2500r)/9550 = 13kW

13kW * 1,36 = 17,8Hk

Om vi då ökar varvtalet till 40.000 varv/min så kommer vi upp och passerar de 204kW som vi tidigare hade redan vid 2500varv/min

(50Nm * 40.000r)/9550 = 209kW

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
dbjanoz
14 november 2009 · 1 785 Inlägg

dbjanoz skrev:

mangii skrev:

dbjanoz skrev:
För att beräkna ett visst vridmoment hos en förbränningsmotor med hjälp av effekten och varvtalet används formeln:

Nm = (kW * 9550) / varvtal

(102kW * 9550) / 5000r = 195 Nm

(204kW * 9550) / 5000r = 390 Nm

(204kW * 9550) / 2500r = 780 Nm


Ser det ut som att vridmomentet inte spelar något roll? Med ett vridmoment på 780Nm uppnår man 204kW redan vid 2500varv i min.

Visst spelar vridmoment roll men det är effekten som är det intressanta.

Som i ditt exempel, har du 780Nm@2500, 390Nm@5000, 195@10000 så kommer alla leverera samma effekt(204kW) och därmed lika starka trots helt olika vridmoment.

Så endast vridmomentet i sig självt säger inte så mycket om hur en motor kommer att prestera utan man måste även ta hänsyn till vilket varv du har det på och kan då räkna ut effekten. Antar att det är detta trådskaparen menar med att "vrid är ointresant"

Effekten som ensam parameter säger inte heller speciellt mycket. Det är flera saker tillsammans som ger slutresultatet och att räkna bort någon är förkastligt. Räkna bort friktionen vid däcken skulle ingen göra så varför räkna bort vridmomentet från motorn?

Effekten är intressant men den är som sagt helt beroende av vridmomentet för att ens existera.

Vi tar och vänder på formlen

(204kW * 9550) / 2500r = 780 Nm

(780Nm * 2500r)/9550 = 204kW

Vi sätter nu in t ex 50Nm i vridmoment. Vi får då ynka 13kW alltså 17,8Hk

(50Nm * 2500r)/9550 = 13kW

13kW * 1,36 = 17,8Hk

Om vi då ökar varvtalet till 40.000 varv/min så kommer vi upp och passerar de 204kW som vi tidigare hade redan vid 2500varv/min

(50Nm * 40.000r)/9550 = 209kW

Kanske någon som känner sig manad att köra en bilmotor med ett varvtal på 40.000varv/min och ett effekt på 204kW som man kan få redan vid 2500varv/min på en annan motor.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
oskar_j
14 november 2009 · 93 Inlägg

Kanske någon som känner sig manad att köra en bilmotor med ett varvtal på 40.000varv/min och ett effekt på 204kW som man kan få redan vid 2500varv/min på en annan motor.

Tråden handlar om att vridmoment är ointressant när det gäller hur fort bilen accelerar, inte hur körbar motorn är.

Två identiska bilar med olika motorer på 700Nm vardera kan variera enormt i prestanda. Men vet man att de båda motorerna lämnar 500hk vardera så vet man också att de ska prestera lika bra.

BMW 325 (1993)
dbjanoz
14 november 2009 · 1 785 Inlägg

oskar_j skrev:

Kanske någon som känner sig manad att köra en bilmotor med ett varvtal på 40.000varv/min och ett effekt på 204kW som man kan få redan vid 2500varv/min på en annan motor.

Tråden handlar om att vridmoment är ointressant när det gäller hur fort bilen accelerar, inte hur körbar motorn är.

Två identiska bilar med olika motorer på 700Nm vardera kan variera enormt i prestanda. Men vet man att de båda motorerna lämnar 500hk vardera så vet man också att de ska prestera lika bra.

Här finns lite nyttigt att läsa

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/article46332.ece

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
kolvas
14 november 2009 · 4 001 Inlägg

oskar_j skrev:

Kanske någon som känner sig manad att köra en bilmotor med ett varvtal på 40.000varv/min och ett effekt på 204kW som man kan få redan vid 2500varv/min på en annan motor.

Tråden handlar om att vridmoment är ointressant när det gäller hur fort bilen accelerar, inte hur körbar motorn är.

Två identiska bilar med olika motorer på 700Nm vardera kan variera enormt i prestanda. Men vet man att de båda motorerna lämnar 500hk vardera så vet man också att de ska prestera lika bra.

nej det vet du inte, du vet bara att deras toppeffekt är på 500hk, sen körbarheten och hur brett registret i motorn är har du inte en susning om, snackar vi elmotorer så är det en annan femma men när det gäller bensinmotorer och bilars prestanda så är det mycket mer än vridmoment och toppeffekt som spelar roll.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mangii
14 november 2009 · 20 Inlägg

dbjanoz skrev:

oskar_j skrev:

Kanske någon som känner sig manad att köra en bilmotor med ett varvtal på 40.000varv/min och ett effekt på 204kW som man kan få redan vid 2500varv/min på en annan motor.

Tråden handlar om att vridmoment är ointressant när det gäller hur fort bilen accelerar, inte hur körbar motorn är.

Två identiska bilar med olika motorer på 700Nm vardera kan variera enormt i prestanda. Men vet man att de båda motorerna lämnar 500hk vardera så vet man också att de ska prestera lika bra.

Här finns lite nyttigt att läsa

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/article46332.ece

vridmoment är så klart viktigt för att få effekt. Men det är effekten som bestämmer accelerationen. Håller du med om detta? Sen måst man så klart räkna luftmotstånd, effektförluster m.m. Jag förstår inte riktigt vart du vill komma??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang