Frågor angående ev. byte mellan Saab 9000 och en Volvo 142

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
30 september 2009 · 3 404 Inlägg

Oscar-v-Linnea skrev:

TenZer skrev:
Om du är såpass osäker vad gäller ett byte från en Saab 9000 till Volvo 142 tycker jag nog du ska behålla Saaben din tongue

Går själv i tankarna att skaffa mig en Amazon eller liknande men tänker INTE sälja Saaben för det. 9000 är mångt mycket bättre lämpad som bruksbil, du kommer sakna kraft (även om din 9000 nu saknar turbo), du kommer sakna komforten, du kommer sakna säkerheten osv. De enda fördelarna jag kan komma på är att försäkringen är mkt billigare, skatten obefintlig och nästan ingen el som kan strula

Är du inte volvo entusiast byt INTE!

Jag har haft en 240, en 740, en 343, en 245, och en till 740 innan jag hade saaben.. Så man kan ju säga att jag har mer erfarenhet av Volvo än vad jag har av saab. Jag är inte osäker på bytet men det är bara det med pengar emellan som stör mig, finns det något annat sätt jag kan göra tro?

Jag skulle behållt Saaben och köpt en 140 om du nu vill ha en men det är väll för att jag är helt såld på min tongue

Om det bara är pengarna mellan som är bekymret tycker jag du ska byta. Går nog att komma överens med honom om något vettigt smile

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
ekelund88
30 september 2009 · 2 656 Inlägg

Munkis skrev:

jonTe skrev:

volvokrille12 skrev:
Hur får man 140in till livsfarlig? Det är ju en stridsvagn. Nej nu vet ja inte riktigt.

Har en 142:a nackstöd? kanske.....beror på årsmodell.
Har den airbag......?
Har den bälten som drar år sig själva vid en krock.....?
Volvon är bakhjulsdriven......för en eorfaren förare kan detta vara svårt.
Har den antispinn......?
Har den ABS.....?

Om man jämför SAAB:en och Volvon säkerhetsmässigt finns de ju inga tvivel om vilken som är säkrast.
Och JA....skulle man göra ett säkerhetstest med dagens normer på 140:in skulle den nog klassas som livsfarlig.

Jag kan tycka att bytet är något konstigt, lite som att byta från ett par bekväma jympadojjor till ett par slitna träskor och ge sig ut på en långpromenad.
En 142:a som bruksbil idag fungerar säkert men om man jämför med en 9000 är den nog inte så praktisk.
Man kliver in i en bil tillverkad 1972 med en hastihetsmätre som rör sig i sidled, ingen varvräknare, dålig stereo (om det är original), 4 växlad låda (?) och en trött B20 som man får choka igång och som tar bränsle som hejsan i förhållande till effekten.
Skall det tankas får man hälla i blyersättning, att fickparkera kan innebära att man blir anfådd mm mm
Desutom släpper den ut ENORMA mängder miljögifter i förhållande till den bil du redan äger.

Som entusiastbil JA.
Som bruksbil NEJ.

mvh Jonas

Klart saaben är säkrast, dock ska vi inte sticka under stolen att 140-240 är 20% säkrare än medelbilen wink

Hur tänker du när du säger att den släpper ut mer miljögifter än hans saab? Visst gör den nog det men det gör den väl oavsett om han byter eller inte? tongue

kanske de va så för 15 -20 år sen men vi snackar 2000 tal nu ge mig en källa till den där infon ..

bumpe Lastbilsmekaniker
30 september 2009 · 3 878 Inlägg

Seriöst så borde ni inse att en 142 inte är säkrare än en 9000! Varken passiv eller aktiv säkerhet!

Som exempel, inte samma bilar men modernt vs. stridsvagn http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Ingen kan säga att en gammal b20 med förgasare är snål? Gubbkör man en Saab 9000 går den att köra på 0.6-0.7 och volvon gick att gubbköra på dryga liten. Nästan dubbla förbrukningen!

Läs Jontes inlägg igen och tänk på om det verkligen är värt det! Betydligt sämre säkerhet, komfort och volvon har ungefär halva motoreffekten!

Visst, volvon är skattebefriad och billig att försäkra men det måste finnas bättre alternativ! Hade aldrig någonsin bytt bort min gamla saab (9000 2.3i -92) mot en 142 om det inte vart för att tjäna pengar!

Gripen12
30 september 2009 · 69 Inlägg

Säger som dom flesta andra. Sitt en längre stund i en volvo o du märker skillnaden. En polare hade en gammal 140 för ett år sen ca. Otäckt gungig bil o den va inte speciellt bekväm o åka i för den delen heller då 9000 är en mkt mer isolerad bil. Visst volvo har billiga delar osv men tänk så här. Säg att volvon drar 1,1 liter milen blandat och saaben drar 0,8 blandat. Räkna ut det i längden o se vad du kmr fram till. Tror inte att du kmr tjäna många kronor på de i längden, inte när soppan kostar 11:50 kr litern tongue

Berglund_89
30 september 2009 · 1 482 Inlägg

Min högsta dröm inom bilar har sen jag var 16 år varit att äga en veteranvolvo.. Jag klyver mig själv hmm

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Berglund_89
30 september 2009 · 1 482 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Gör det du helst vill och skit i alla andras åskikter. Varken 142 eller 9000 är en dålig bil så...

Jag ägde en 142 förra året. Trevlig bil som drog positva blickar till sig, billig att äga men den såldes bl a pga rost och annat fix.
Det negativa är att gammal konstruktion i kombination med fyra växlar inte gör dessa till den ultimata bilen att motorvägspendla med. Rätt oktantal plus blyersättningsmedel är ett måste men det tar bara några sekunder att slå i när man tankar.

Tack Emil! smile "Gör det du helst vill och skit i alla andras åskikter."

Jag trodde att detta skulle bli l'tt att få svar på men.. aja, jag får fundera själv och tänka ordentligt! smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
volvokrille12 Blyfot
5 oktober 2009 · 829 Inlägg

Hur har de gått

"bara en mor kan älska en sån son"
Grooverhound Ryd
5 oktober 2009 · 13 Inlägg

Gripen12 skrev:
Säger som dom flesta andra. Sitt en längre stund i en volvo o du märker skillnaden. En polare hade en gammal 140 för ett år sen ca. Otäckt gungig bil o den va inte speciellt bekväm o åka i för den delen heller då 9000 är en mkt mer isolerad bil. Visst volvo har billiga delar osv men tänk så här. Säg att volvon drar 1,1 liter milen blandat och saaben drar 0,8 blandat. Räkna ut det i längden o se vad du kmr fram till. Tror inte att du kmr tjäna många kronor på de i längden, inte när soppan kostar 11:50 kr litern tongue

Slår man ut skatt å försäkring på saaben å mil kostnaden per år och lite servicar.
å desamma om volvon så lär volvon vara billigare i längden.

GrooverHound||Rasmus Olofsson
Jeep Cherokee XJ Limited "SkogsBrukisen" (1997)
volvokrille12 Blyfot
12 oktober 2009 · 829 Inlägg

Har de blivit något byte?

"bara en mor kan älska en sån son"
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
12 oktober 2009 · 1 594 Inlägg

Volvo är säker bil? Jorå visst ere så roll

Senast redigerat av hotrodder (12 oktober 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Berglund_89
26 oktober 2009 · 1 482 Inlägg

Sorry att jag lyfter en hyfsat gammal tråd, det har inte blivit byte, men nu är skatten på saaben inbetald iallafall smile 142an verkar dessutom redan vara såld yikes Nu går jag i tankarna om en golf (som det pratats på tidigare i tråden, fast DIESEL smile ) Det är inte hästkrafterna jag är ute efter utan, charmen wink menmen, vi får se vad det blir! Flickvännen tycker att jag gjorde ett väldigt bra byte mellan den röda 740in och Saaben. Saaben låg ute på blocket för 8500 (Visserligen med skatteskuld, dock betald nu!)

740in lade jag ut för 7000, för den ville inte gå som den skulle men det var mitt eget fel för jag hade inte satt tillbaka tändlägesgivaren ordentligt, den felsköt, gick fett, bolma svart o drack full tank på 19.9 mil så jag trodde det var något annat fel än vad det var.. saknar den bilen lite för den hade sin charm ändå.. menmen, får se om man ser den igen någon gång framöver! smile

Åter till frågan, bara nya spekulationer dock.. Golf I / II Diesel?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Navkapsel
27 oktober 2009 · 4 637 Inlägg

hotrodder skrev:
Volvo är säker bil? Jorå visst ere så roll

På sin tid Var Volvo bland de bästa tack vare deras goda säkerhetstänkande som började redan på 1920-talet (vilket blev känt runt om i världen) och det gör Volvo till ett klokt val om man söker en äldre bil med god krocksäkerhet. http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /R6777.pdf
Den som tycker att den höga säkerheten på många av Volvos äldre modeller verkar otrolig kan alltid läsa på lite mer om Volvos (säkerhets)historia.
Men mycket har hänt genom åren vilket gör att en mindre bil kan vara säkrare, testet på din länk visar dock bil mot bil i hög hastighet vilket är en ganska ovanlig situation, Folksams statistik bygger troligvis på vanligare olyckor.
Men då t ex 240 är en vanlig bil (och dessutom har många gasglada förare med nytaget körkort som förare vilket t o m kan vara till bilens nackdel i statistiken) så litar jag på de siffrorna.
Volvos gamla  modeller var inte bara en säker bil förr, det är fortfarande ett säker köp. (Dock inte 3/400-serierna som är skitfarliga.)

Bäst att förtydliga att den gröna färgen betyder MINST 20% säkrare är medelbilen. V70 är säkrare än 940 trots att båda är gröna.
Och det kan vara svårt att jämföra Sveriges medelbil med andra länder då Sverige har ovanligt många stora, säkra bilar.

Senast redigerat av EmilHammarlund (9 november 2009)

Navkapsel
27 oktober 2009 · 4 637 Inlägg

Munkis skrev:
Klart saaben är säkrast, dock ska vi inte sticka under stolen att 140-240 är 20% säkrare än medelbilen wink

Volvo 240 är minst 20% säkrare än medelbilen (finns det något säkrare från sent 70-tal och flera år framåt?).
Men har du någon källa till 140? Jag har tyvärr aldrig läst något om den. 140 var väldigt säker när den kom men det var först de sista årsmodellerna som fick en massa krockskyddsbalkar m m.

Senast redigerat av EmilHammarlund (5 november 2009)

Rille0
27 oktober 2009 · 2 021 Inlägg

Behåll din 9000 och spara pengar till en gammel volvo o använd den som entusiast bil, så gjorde jag.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
jonTe
28 oktober 2009 · 5 710 Inlägg

Oscar-v-Linnea skrev:
Åter till frågan, bara nya spekulationer dock.. Golf I / II Diesel?

Vad vi du att vi skall göra? rada upp fördelar/nackdelar mellan bilarna?
Har du någonsin kört en Golf 1 D?......gör det får du se om du tycker den är "charmig" sedan:)

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
AxlSam
3 november 2009 · 1 497 Inlägg

jonTe skrev:

Oscar-v-Linnea skrev:
Åter till frågan, bara nya spekulationer dock.. Golf I / II Diesel?

Vad vi du att vi skall göra? rada upp fördelar/nackdelar mellan bilarna?
Har du någonsin kört en Golf 1 D?......gör det får du se om du tycker den är "charmig" sedan:)

mvh Jonas

Skall vi börja diskutera skatten på en diesel också? smile

AxlSam
3 november 2009 · 1 497 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

AxlSam skrev:

jonTe skrev:

Vad vi du att vi skall göra? rada upp fördelar/nackdelar mellan bilarna?
Har du någonsin kört en Golf 1 D?......gör det får du se om du tycker den är "charmig" sedan:)

mvh Jonas

Skall vi börja diskutera skatten på en diesel också? smile

Köper han en som är minst 30 år gammal så behöver han inte tänka på någon skatt...

Finns en i hela sverige ute på blocket.
Så han får säkerligen ganska mycket högre årskostnad på en sådan smile

Svampjuice
5 november 2009 · 96 Inlägg

helt ärligt.. man byter inte från volvo till saab.. snarare tvärtom isf:D
men gör som du vill=)

AxlSam
5 november 2009 · 1 497 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Murv skrev:
helt ärligt.. man byter inte från volvo till saab.. snarare tvärtom isf:D
men gör som du vill=)

Hehe, du har rätt. Men har du läst hela tråden? Dett gällde byte från Saab.

Det beror väl på vad man värderar högt på en bil lol

Berglund_89
17 december 2009 · 1 482 Inlägg

Lyft igen (A) , nu jäklar serrni!

Jag ska byta bort Saaben i helgen mot en - JETTA DIESEL-85 + PENGAR MELLAN! ( Får även med turbomotor;) )

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang