Köra bil utan glasögon

Hedning Fd Bannad
29 september 2009 · 657 Inlägg

Hejsan!

Är en av dem många människor som är begåvad med rejält nedsatt syn, så gravt att jag inte får köra bil utan dem, på gränsen dock.

Blir jag av med körkortet om jag kör utan? har lyckats tappa glasen och klivit på dem (Se Alkohol) och får inte nya innan fredag, men måste till sundsvall imöra bitti. Står dock inte på styrlappen, så kanske klarar mig.

Mvh Manne

Märkesbög
expect1991
29 september 2009 · 1 814 Inlägg

Du förlorar nog inte körkortet men böter kanske??

Enligt ett inlägg i en annan sida: 3000kr böter

blixtn
29 september 2009 · 214 Inlägg

Du får inga böter kort sagt. Står det inte på lappen att du måste ha glasögon så behöver du inte ha några.

bmx
29 september 2009 · 7 100 Inlägg

på mitt kort står de nån extra siffra som menar att jag har och måste ha glasögon när jag kör.

btw,va ska du göra i sundsvall?ska du på jobbmässan?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Ghost_Face
29 september 2009 · 517 Inlägg

Jag tror faktiskt att du skulle slippa undan med en varning eller liknande om du skulle bli stoppad, men skulle du råka ut för en olycka och det visar sig att du har kört utan glasögon så ligger du nog ganska risigt till cool

Velox
30 september 2009 · 73 Inlägg

Jag vet inte vad det blir för straff men jag skulle då inte köra om jag såg så dåligt, farliga trafikanter finns det nog av. Det går inga bussar?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
30 september 2009 · 3 404 Inlägg

Du skriver ju själv att du ser dåligt utan dom så kanske värt att tänka över de hela. Bedömmer du dock att det inte är några problem så är det väll bara att åka. har du inga linser då?

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Celica89
30 september 2009 · 183 Inlägg

Nu vet jag inte vad som gäller? Men det borde väl gå att slippa undan, har du inget på kortet som tyder på att du måste bruka linser/glasögon för att framföra bil så är det väl ok?
I annat fall så får du väl säga att du råkade krossa dem för tio minuter sen och du måste ju ta dig hem?
Men som sagt hellre tänka på sin egen och andras säkerhet före allt annat!

diamond_ Diamond
30 september 2009 · 540 Inlägg

jag bär själv glasögon när jag kör bil på kvällarna mest dock.. på dagarna klarar jag mig bra. har blivit stoppad av polisen ett flertal gng med glasögon och utan..  så länge det inte står så kan dem inte bevisa lr göra något åt det wink

I'm Rick James Bitch!
Brandis Diktator
30 september 2009 · 968 Inlägg

vet vad du snackar om, 2 glasögon på 2 år... är inne nu på mitt tredje på sammanlagt 3 år. livet står stilla för tillfället...

har du inga äldre glajjor kvar? jag brukar använda mina glajjor som jag hade när jag gick i 7an för typ 10 år sedan, bättre än inget, lite små och ser ju inte 100 i dom, men som sagt...

Nexius
30 september 2009 · 414 Inlägg

man måste väll ha ett intyg med sig om man har linser på sig .

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
falloutboy
30 september 2009 · 1 723 Inlägg

Nexius skrev:
man måste väll ha ett intyg med sig om man har linser på sig .

Nej det behöver du inte. (jag har haft linser i 14 år)

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
30 september 2009 · 3 929 Inlägg

Även om du bara får en bitch slap av polisen om du kör utan så bör du avstå.
Om du själv säger att du inte kan köra utan dom så avstå för din och andras skull.
Försök att få någon som kör åt dig?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
bjornt herr
30 september 2009 · 321 Inlägg

om du nu ändå beslutar dig för att köra kan du ju köra extra försiktigt och undvika mörkerkörning, ta med dina trasiga glasögon så du kan bevisa för polisen om du nu skulle bli stoppad att de verkligen är trasiga, så skulle jag nog tro att de har överseesnde.
men som sagt, om du nu verkligen ser dåligt utan så bör du nog undvika att köra

Rand
30 september 2009 · 1 024 Inlägg

biltema säljer brillor för 20 kr st, men risken är väll att du ser ännu värre.... men dom kanse duger ?

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Keller Hamster
30 september 2009 · 817 Inlägg

Hur gravt synfel har du? På mitt körkort står det kod på baksidan = glasögon.
Kan säga att har du lika dålig syn som jag så hade jag definitivt inte inte kört bil!

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 september 2009 · 5 650 Inlägg

äh har du inte att de inte står på körkortet att de är krav. så ser du inte dåligt nog för att inte få köra bil...

har du inte krav på glajjor när du kör bara köra som vanligt haru krav på körkortet på glajjor så äre nog mindre bra och fortsätta köra utan dem...

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
evil-one
30 september 2009 · 350 Inlägg

Keller skrev:
Hur gravt synfel har du? På mitt körkort står det kod på baksidan = glasögon.
Kan säga att har du lika dålig syn som jag så hade jag definitivt inte inte kört bil!

står +01.06 på mitt kort på baksidan, har d nått me glasögon att göra ? har brillor o nån typ av frisyr på bilden på mitt körkort , har dock linser nuförtiden, me andra ord ser d inte ut som mej alls på kortet ^^

till saken, jag tycker dock inte man ska köra utan ..

MilleN
30 september 2009 · 9 108 Inlägg

Står det inte på körkortet att du har glasögon/linser som krav så lär du klara dig, polisen har inte med sig några syntestskyltar och även om dom haft det så hade dom inte hunnit testa alla dom stannar.

Vad straffet blir om man kör utan när det är krav i körkortet har jag dålig koll på, får forska lite smile

Keller Hamster
30 september 2009 · 817 Inlägg

evil-one skrev:

Keller skrev:
Hur gravt synfel har du? På mitt körkort står det kod på baksidan = glasögon.
Kan säga att har du lika dålig syn som jag så hade jag definitivt inte inte kört bil!

står +01.06 på mitt kort på baksidan, har d nått me glasögon att göra ? har brillor o nån typ av frisyr på bilden på mitt körkort , har dock linser nuförtiden, me andra ord ser d inte ut som mej alls på kortet ^^

till saken, jag tycker dock inte man ska köra utan ..

Japp jag har samma sifferkombination. Det är för glasögon/linser

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang