Har en bmw 325iA som jag vill ha hjälp med

mrali The Big
30 september 2009 · 52 Inlägg

Det e så att som jag skrev jag har en bmw automat bilen har gått 15xxxx men det finns ett fel att när bilen står på ( P ) lr När jag stannar och bilen e på så vibrerar den som fan men vid 1000varv så försvinner vibrationen.. kan det vara att den går på låga varv ??? hjälp mig om ni vet nåt....
ute så låter de ingenting bara inne i bilen  va kan det vara ??

Volvo S40 T4 "LadyInRed" (1998)
Xtravagant 1337
30 september 2009 · 1 343 Inlägg

låter ju absolut som om något ligger emot.
kan även vara att du har taskig tomgång.
provat rensa ut alla filter och liknande?

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
paran0id
30 september 2009 · 86 Inlägg

Kan vara en tändspole som börjar bli dålig.. Tyvärr inte jättebilliga, men känner du någon annan som har
liknande bil så kan du prova med spolar från deras bil.. Försvinner problemet så är det läge att fixa ny(a) spolar. Dom köpes helst begagnade då dom kostar runt 2000kr/styck har jag för mig..

Mr_EmCom Med.lem
30 september 2009 · 3 759 Inlägg

paran0id skrev:
Kan vara en tändspole som börjar bli dålig.. Tyvärr inte jättebilliga, men känner du någon annan som har
liknande bil så kan du prova med spolar från deras bil.. Försvinner problemet så är det läge att fixa ny(a) spolar. Dom köpes helst begagnade då dom kostar runt 2000kr/styck har jag för mig..

Att en tändspole går märks knappt på tomgång. Bara när man gasar, bilen känns typ orkeslös och låter konstigt.

Kan det var nån gummikudde till v lådan som gått av?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
volvo_Tobias
30 september 2009 · 687 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

paran0id skrev:
Kan vara en tändspole som börjar bli dålig.. Tyvärr inte jättebilliga, men känner du någon annan som har
liknande bil så kan du prova med spolar från deras bil.. Försvinner problemet så är det läge att fixa ny(a) spolar. Dom köpes helst begagnade då dom kostar runt 2000kr/styck har jag för mig..

Att en tändspole går märks knappt på tomgång. Bara när man gasar, bilen känns typ orkeslös och låter konstigt.

Kan det var nån gummikudde till v lådan som gått av?

Det märks framförallt på tomgång tycker jag, på högre varv brukar den cylindern där tändspolen är dålig komma igång. Iallafall känns det som det på högre varv.

paran0id
1 oktober 2009 · 86 Inlägg

Håller med volvo_Tobias helt och hållet, det är framförallt på tomgång som en lite halvdålig spole märks av,
ger man sen lite gas så brukar spolen hoppa igång. Vilket är typiska tecken på att en tändspole börjar ge sig.

Hade du inte märkt av att din tändspolar gick på tomgång så hade du heller inte haft någon tomgång, med andra ord så hade bilen dött tongue

Mr_EmCom Med.lem
1 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

paran0id skrev:
Håller med volvo_Tobias helt och hållet, det är framförallt på tomgång som en lite halvdålig spole märks av,
ger man sen lite gas så brukar spolen hoppa igång. Vilket är typiska tecken på att en tändspole börjar ge sig.

Hade du inte märkt av att din tändspolar gick på tomgång så hade du heller inte haft någon tomgång, med andra ord så hade bilen dött tongue

Nu trodde jag vi talade om en död tändspole.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
mrali The Big
1 oktober 2009 · 52 Inlägg

tack för all hjälp men ska kolla upp allting imon och se hur det går ...

Volvo S40 T4 "LadyInRed" (1998)
Frrla
1 oktober 2009 · 320 Inlägg

vet du hur man kollar spolarna då?

skriver iaf. du kan stå i mörkret och kolla ner i hålen som stiften sitter i och kolla efter blåa gnistor. ser du de är spolarna dåliga.

annars kan man dra ur kablarna till spolarna när bilen går på tomgång och lyssna efter skillnader i gången. märks ingen skillnad har du hittar rätt spole.

jag hittade 2st som var dåliga på min och bytte endast de 2. har kört hela våren och sommaren utan problem. (över 1500mil) de brukar nästan aldrig gå sönder samtidigt eller med täta intervaller.

Bmw Ownz
Volvo 244 GLE "Rö-än" (1984)
Volvo 240 GLT "E45an" (1984)
mrali The Big
2 oktober 2009 · 52 Inlägg

Tja jag har kollat det du sa ... men ingen skinlad .. för att bilen vibrerar som fan på lågtomgång jag tror att det e lågt ,,, efter som att det e ca 600Rpm vid P och D läge så¨jag vet inte .. undrar bara hur man kan höja tomgången på en sån bmw

Tack

Volvo S40 T4 "LadyInRed" (1998)
Frrla
2 oktober 2009 · 320 Inlägg

jag var ut och höjde tomgången på min idag från 500rpm till 600rpm. ska ladda över lite bilder så du ser vad det är som måste göras.

Edit: ang vibrationerna. kolla luftfiltret en extra gång. jag trodde mitt var rent och fint. men så var inte fallet. och tycker min vibrerar mindre nu. hade nått läge på 1100rpm som den vibrerade på. men inte nu längre.

Senast redigerat av Frrla (2 oktober 2009)

Bmw Ownz
Volvo 244 GLE "Rö-än" (1984)
Volvo 240 GLT "E45an" (1984)
Frrla
2 oktober 2009 · 320 Inlägg

http://s757.photobucket.com/albums/xx21 … =frsta.jpg

http://s757.photobucket.com/albums/xx21 … =andra.jpg

var lite knepigt att ställa då man fick chansa och sedan plocka ihop allt. men jag satte en till skruv där och smörjde. sedan for jag en sväng och de blev inte bra. men jag hade så jag kunde ställa med fingrarna. sedan isär igen och drog åt. tog ca 2 timmar med en fikarast mellan och rengöring av filter, box.

hoppas och tror att de är likadant på din nu bara.

Bmw Ownz
Volvo 240 GLT "E45an" (1984)
Volvo 244 GLE "Rö-än" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang