Golf 2 CL -84, Gnisslande ljud, upphör när jag trycker ner kopplingen.

sterge
1 oktober 2009 · 484 Inlägg

Har som i topic en Golf 2 CL.

Problemet är när jag startar bilen, då gnisslar det, gnisslandet upphör dock när jag trycker ner kopplingen.

Jag märkte detta idag, och jag ville inte stå ute nu i ösregnet och försöka komma på vad det är.

Kan tillägga att ljudet försvann efter ungefär 5 km (skulle till affären och det upphörde precis när jag var framme, och det gnisslade ingenting när jag skulle hem sen)

Någon som kanske vet vad felet är?

Föddes till att älska Volvo.
decib3L Körv
1 oktober 2009 · 3 535 Inlägg

låter som urtrampningslager.

Truckdriving Man
sterge
1 oktober 2009 · 484 Inlägg

decib3L skrev:
låter som urtrampningslager.

Är det nåt jag behöver oroa mig för om det är det som felar?

Föddes till att älska Volvo.
decib3L Körv
2 oktober 2009 · 3 535 Inlägg

sterge skrev:

decib3L skrev:
låter som urtrampningslager.

Är det nåt jag behöver oroa mig för om det är det som felar?

Ptja.. Du kan ju köra ett tag med det. Men borde ju egentligen bytas snarast.

Truckdriving Man
isakare
2 oktober 2009 · 272 Inlägg

Det är inte urtrampningslagret, då skulle det låta när man trampar ner kopplingen.
Det är troligtvis växelådan som hänger på sista versen, mycket vanligt fel på Golf.
Det sitter ett runt plåtlock på lådan som sticker ut i vänster hjulhus, det brukar det rosta hål i, och då blandas oljan med vatten o grus, och sen är det bara en tidsfrågan innan lådan rasar.
Kolla upp locket och byt olja så kanske lådan håller en lite stund till.

Åker helst på is =)
sterge
3 oktober 2009 · 484 Inlägg

isakare skrev:
Det är inte urtrampningslagret, då skulle det låta när man trampar ner kopplingen.
Det är troligtvis växelådan som hänger på sista versen, mycket vanligt fel på Golf.
Det sitter ett runt plåtlock på lådan som sticker ut i vänster hjulhus, det brukar det rosta hål i, och då blandas oljan med vatten o grus, och sen är det bara en tidsfrågan innan lådan rasar.
Kolla upp locket och byt olja så kanske lådan håller en lite stund till.

Borde de inte ha märkt en sån sak på besiktningen? jag besiktigade bilen i början av augusti i år, med några simpla 2:or, men jag kan kolla det imorgon förmiddag.

Föddes till att älska Volvo.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang