Saab 9000 Växellänkage!

Swaerd
5 oktober 2009 · 77 Inlägg

Någon som har bilder på hur man justerar växellänkaget på en saab 9000 -92.många säger att man kan justera växlarna med en 4 mm borr?.då femman har hoppat ut läget.

Garfield
5 oktober 2009 · 1 019 Inlägg

Ingen bild men lossa på damasken och lägg i backen. Om de två hålen som finns där hamnar så att du kan sticka i en mejsel i dem så är det rätt justerat. Går det inte så får du lossa på klämman som sitter mellan torpedväggen och växellådan, rikta in växelspaken och dra åt klämman.

Swaerd
5 oktober 2009 · 77 Inlägg

Okej,men om backen är i hur ska ja justera 5an som är problemet?,eller sker detta automatiskt med backen i lagt?.skickar med en bild så du kan peka ut vart hålen sitter,MVH


https://www1.garaget.org/gallery/archive/56870/777653_zughrp.jpg
innaför damasken

Peran Bilmekaniker
5 oktober 2009 · 235 Inlägg

Övanför spaken? ett hål.       Lägg den i trean, gå ut till lådan o ta bort plastpluggen och tryck i borren, känn som den botnar så du inte tappar ner den. Sen lossar du 13 skallen på länkaget, in i bilen och sitt i en annan "borr" i hålet där, ut o spänn efter den låst sig! Kan trycka över spaken lite till vänster om du ska göra det lite snabbare eller m det inte blir ngn skilnad med "borren".  Ut o spänn bulten på länkaget o bort med borrensarna!  Använder pinnar på jobbet.   Kan va att den ska ligga neråt istället, 4an.

Den e inte almänt sladrig? Spaken? E den det så byt växellänkage, kan bli svår o få i 1an sen om där e mkt glapp, men de märker du! smile

Senast redigerat av Peran (5 oktober 2009)

Swaerd
5 oktober 2009 · 77 Inlägg

vart sitter plastpluggen? MVH.

Peran Bilmekaniker
5 oktober 2009 · 235 Inlägg

Uppen på v-lådan under slangarna som kan va ivägen, e kanske redan borta, ett runt litet hål då!


nä, eller, hmm, kan vara en man trycker ne, eller nä, de e nog bara på opelarna. smile

Senast redigerat av Peran (5 oktober 2009)

Swaerd
5 oktober 2009 · 77 Inlägg

Okej,har hittat det runda hålet ovanför växelspaken inne i bilen,om jag då kör ner en mejsel i hålet,och lossar på nummer 13 nere vid torpedväggen är det så ?

Peran Bilmekaniker
5 oktober 2009 · 235 Inlägg

Bara lådan e låst i rätt läge så. hittade du hålet där? sen lossa 13, sen få i en annan "pinne" i hålet vid spaken! sen spänna 13, sen av med "pinnarna" o kolla läget!

patrikke
5 oktober 2009 · 1 749 Inlägg

Backen och trean?
Är det annorlunda på växellådorna till 9000-94 för där är det fyran man lägger i när man stoppar ner en 4 mm tråd.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Garfield
5 oktober 2009 · 1 019 Inlägg

Ja, det skiljer sig. F.r.o.m -94 är det fyran och det ska även finnas ett hål vid växellådan. T.o.m -93 så ska det vara backen (men det verkar inte vara det på trådskaparens för det ser inte likadant ut som på min -91, mysko). Bilar t.o.m -93 saknar iaf passningshål på växellådan.

Edit: Det verkar vara en brytpunkt under modellår 1992. Det kan ju vara så att det var fyran som gäller f.r.o.m -92 då.

Senast redigerat av Garfield (5 oktober 2009)

rob_fs
27 mars 2011 · 157 Inlägg

Garfield skrev:
Ja, det skiljer sig. F.r.o.m -94 är det fyran och det ska även finnas ett hål vid växellådan. T.o.m -93 så ska det vara backen (men det verkar inte vara det på trådskaparens för det ser inte likadant ut som på min -91, mysko). Bilar t.o.m -93 saknar iaf passningshål på växellådan.

Edit: Det verkar vara en brytpunkt under modellår 1992. Det kan ju vara så att det var fyran som gäller f.r.o.m -92 då.

har i å för sej en 900 men ni vet inte hur man lossar växellänkaget fårn själva växelspaken... måste finnas någon skarv innan torpedväggen??

jonTe
29 mars 2011 · 5 710 Inlägg

Garfield skrev:
Edit: Det verkar vara en brytpunkt under modellår 1992. Det kan ju vara så att det var fyran som gäller f.r.o.m -92 då.

Har ju en -92 själv och kan inte ta gift på det trots att jag justerat många gånger men......mitt minne säger 3:an smile

MVH Jonas
..............
Niklas1983
1 april 2012 · 147 Inlägg

Har en Saab 9000 CD -90 i16 som jag måste ställa in växlarna på?
Gör man på samma sätt på denna modellen eller?

Volvo 850 GLT 2,5 SE "Silenzia" (1995)
Volvo 740 GL "Shine" (1988)
Svärd Mr,
9 april 2012 · 219 Inlägg

Kollat så gummit i skarven på länkaget är helt? Brukar ju spricka med resultatet tappad 1-2-5 och back när de e helt slut. Bara en tanke.

Optimus_prime
15 april 2012 · 216 Inlägg

jag har problem med att jag inte får i mer än 3, kämpar man får man i dom andra växlarna med, men så skall det inte vara vet jag,

och hållen som man skall centrera när man lägger i backen är inte centrerade, men någon som kan berätta hur man skall göra för att justera?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang