Någon som har bilder på hur man justerar växellänkaget på en saab 9000 -92.många säger att man kan justera växlarna med en 4 mm borr?.då femman har hoppat ut läget.
Ingen bild men lossa på damasken och lägg i backen. Om de två hålen som finns där hamnar så att du kan sticka i en mejsel i dem så är det rätt justerat. Går det inte så får du lossa på klämman som sitter mellan torpedväggen och växellådan, rikta in växelspaken och dra åt klämman.
Okej,men om backen är i hur ska ja justera 5an som är problemet?,eller sker detta automatiskt med backen i lagt?.skickar med en bild så du kan peka ut vart hålen sitter,MVH
Övanför spaken? ett hål. Lägg den i trean, gå ut till lådan o ta bort plastpluggen och tryck i borren, känn som den botnar så du inte tappar ner den. Sen lossar du 13 skallen på länkaget, in i bilen och sitt i en annan "borr" i hålet där, ut o spänn efter den låst sig! Kan trycka över spaken lite till vänster om du ska göra det lite snabbare eller m det inte blir ngn skilnad med "borren". Ut o spänn bulten på länkaget o bort med borrensarna! Använder pinnar på jobbet. Kan va att den ska ligga neråt istället, 4an.
Den e inte almänt sladrig? Spaken? E den det så byt växellänkage, kan bli svår o få i 1an sen om där e mkt glapp, men de märker du!
Okej,har hittat det runda hålet ovanför växelspaken inne i bilen,om jag då kör ner en mejsel i hålet,och lossar på nummer 13 nere vid torpedväggen är det så ?
Bara lådan e låst i rätt läge så. hittade du hålet där? sen lossa 13, sen få i en annan "pinne" i hålet vid spaken! sen spänna 13, sen av med "pinnarna" o kolla läget!
Ja, det skiljer sig. F.r.o.m -94 är det fyran och det ska även finnas ett hål vid växellådan. T.o.m -93 så ska det vara backen (men det verkar inte vara det på trådskaparens för det ser inte likadant ut som på min -91, mysko). Bilar t.o.m -93 saknar iaf passningshål på växellådan.
Edit: Det verkar vara en brytpunkt under modellår 1992. Det kan ju vara så att det var fyran som gäller f.r.o.m -92 då.
Ja, det skiljer sig. F.r.o.m -94 är det fyran och det ska även finnas ett hål vid växellådan. T.o.m -93 så ska det vara backen (men det verkar inte vara det på trådskaparens för det ser inte likadant ut som på min -91, mysko). Bilar t.o.m -93 saknar iaf passningshål på växellådan.
Edit: Det verkar vara en brytpunkt under modellår 1992. Det kan ju vara så att det var fyran som gäller f.r.o.m -92 då.
har i å för sej en 900 men ni vet inte hur man lossar växellänkaget fårn själva växelspaken... måste finnas någon skarv innan torpedväggen??