Förbud mot dubbar i Stockholm

TLO
6 oktober 2009 · 1 062 Inlägg

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … er-1.16673

Nu skall man återigen trakassera bilisterna. Vi som har dubbdäck för vår egen och andra bilisters säkerhet, skall tydligen förbjudas att röra oss på de skattebetalade vägar vi betalar. Personligen undrar jag hur denna politiker tänker kompensera oss med dubbdäck ekonomiskt om jag skall "tvingas" byta till nya vinterdäck för att få lov att köra vart jag önskar, samt hur kompensationen ser ut när jag åker av vägen i frosthalkan när däcken inte bet?

Och JA det blir frost även i innerstaden!
Ja dammet kommer inte från dubbar, utan all sand de vräker ut samt saltet som vittrar sönder asfalten och bilplåten, som ger partiklar!
Sluta ljuga politiker!!!!!!


Jag har även mailat journalisten.

Senast redigerat av TLO (6 oktober 2009)

"You Go, we go!"
Rock-Star
6 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

j har dubbfria men önskar dubbade pga säkerheten!!!

halvorsen
6 oktober 2009 · 511 Inlägg

det var det sjukaste jag hört,
undrar hur många olyckor som kommer att ske i vinter,
hur är det för dom som kommer från tex norrland och hälsar på i stockholm då? under en längre vistelse

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
camaro67 Meister
6 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

Grejen är att de behövs några som åker på dubbade för att "rugga upp" ytan annars blir den polerad och då blir de svinhalt.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
wayfinder
6 oktober 2009 · 214 Inlägg

Rösta på PP

TLO
6 oktober 2009 · 1 062 Inlägg

http://ullahamilton.se/

Här kommer bortförklaringarna!    Man kunde väntat sig bättre från en Moderatpolitiker som borde stå på bilisternas sida....

"You Go, we go!"
Navkapsel
6 oktober 2009 · 4 637 Inlägg

halvorsen skrev:
det var det sjukaste jag hört,
undrar hur många olyckor som kommer att ske i vinter,
hur är det för dom som kommer från tex norrland och hälsar på i stockholm då? under en längre vistelse

Eller de som pendlar in och ut från Stockholm flera gånger dagligen. Dubbfritt är livsfarligt om man får tro på diverse oberoende däcktester...

Senast redigerat av EmilHammarlund (6 oktober 2009)

camaro67 Meister
6 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

alseryd skrev:
Handlar ju bara om trafik vett.

Kör jag i 50 på 90-väg med dubbfritt eller om jag kör i 50 på 90-väg med dubbat så är fortfarande det med dubb säkrast...

Inte på snö. Då har det inte någon som helst betydelse. Däremot om de skulle vara en isfläck så är är dubben säkrare. Har du åkt av vägen så har du åkt för fort helt enkelt.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
TLO
6 oktober 2009 · 1 062 Inlägg

alseryd skrev:

camaro67 skrev:

EmilHammarlund skrev:

Kör jag i 50 på 90-väg med dubbfritt eller om jag kör i 50 på 90-väg med dubbat så är fortfarande det med dubb säkrast...

Inte på snö. Då har det inte någon som helst betydelse. Däremot om de skulle vara en isfläck så är är dubben säkrare. Har du åkt av vägen så har du åkt för fort helt enkelt.

Stämmer helt riktigt med vad du säger. Om ett fruntimmer klarar av att köra dubbfritt i norrland så tycker man ju att andra ska kunna hantera en bil efter vägen. Annars får dom nog ta om halkörningen.
Mvh Eva

Tyvärr är det ju så att i Stockholm har vi just sällan några snömängder utan mest frost och isbeläggningar pga att de saltar sönder varenda väg så fort det kommer två snöflingor. O så fort solen går i moln fryser denna saltsörja och blr----IS!

Så är det någonstans vi behöver dubb så är det i storstadsregionerna.

"You Go, we go!"
discokapten Kapten på disco!
6 oktober 2009 · 1 729 Inlägg

alseryd skrev:

camaro67 skrev:

EmilHammarlund skrev:

Kör jag i 50 på 90-väg med dubbfritt eller om jag kör i 50 på 90-väg med dubbat så är fortfarande det med dubb säkrast...

Inte på snö. Då har det inte någon som helst betydelse. Däremot om de skulle vara en isfläck så är är dubben säkrare. Har du åkt av vägen så har du åkt för fort helt enkelt.

Stämmer helt riktigt med vad du säger. Om ett fruntimmer klarar av att köra dubbfritt i norrland så tycker man ju att andra ska kunna hantera en bil efter vägen. Annars får dom nog ta om halkörningen.
Mvh Eva

Vad har ditt kön med hur duktig du är på att köra bil? I alla oberoende däcktest jag har läst så har dubbade däck spöat skiten ur dubbfria säkerhetsmässigt, ofta med med helt absurda siffror, visst går det att åka dubbfritt, det går även att åka med sommardäck, men det är inte så kul.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Volvo_Mannen Volvoskadad
6 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

camaro67 skrev:
Grejen är att de behövs några som åker på dubbade för att "rugga upp" ytan annars blir den polerad och då blir de svinhalt.

Därför har man dubbat fram och på nått vis blir det odubbat bak wink

Jonas
stahre
6 oktober 2009 ·

Samma skitsnack gäller numera i Uppsala innerstad, och tycker det är totalt idiotisk, om man som flera bor en eller två mil utanför innerstaden krävs det dubbdäck för att det ska gå att köra säkert, ska dom få ställa sig på betalparkeringar 5km utanför stan för att gå den sista biten till jobbet? Jag blir vansinnig på dessa politiker!!! Finns väl fan så mkt bättre saker att göra för att värna om miljö. Dessa politiker som beslutat detta kan väl börja cykla till alla j*vla möten hit o dit i andra städer.

Senast redigerat av stahre (6 oktober 2009)

Rand
6 oktober 2009 · 1 024 Inlägg

gött att man bor i den rätta staden!

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Navkapsel
6 oktober 2009 · 4 637 Inlägg

stahre skrev:
Samma skitsnack gäller numera i Uppsala innerstad, och tycker det är totalt idiotisk, om man som flera bor en eller två mil utanför innerstaden krävs det dubbdäck för att det ska gå att köra säkert, ska dom få ställa sig på betalparkeringar 5km utanför stan för att gå den sista biten till jobbet? Jag blir vansinnig på dessa politiker!!! Finns väl fan så mkt bättre saker att göra för att värna om miljö. Dessa politiker som beslutat detta kan väl börja cykla till alla j*vla möten hit o dit i andra städer.

Det ännu sjukare är att detta även diskuterats i lilla Tranås...

camaro67 Meister
6 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

camaro67 skrev:
Grejen är att de behövs några som åker på dubbade för att "rugga upp" ytan annars blir den polerad och då blir de svinhalt.

Därför har man dubbat fram och på nått vis blir det odubbat bak wink

Jo tack de där känner man igen.. Stundtals var de i princip slicks tongue

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Jungmar
6 oktober 2009 · 847 Inlägg

Körde dubbat förra vintern, aldrig mer! Skridsko på asfalten, och på nysnön. På hårt packad snö upplevde jag greppet som de samma.

WoozyDozz
6 oktober 2009 · 918 Inlägg

wayfinder skrev:
Rösta på PP

PP?? vad vill dom göra utom fri nerladdning?

ZonaX Svetsare
6 oktober 2009 · 3 150 Inlägg

"Vi har att hålla oss till det regelverk som finns och det innebär att kommuner ska kunna reglera dubbdäcken på enskilda gator. Jag hade hellre velat ha en miljözon som är lättare att övervaka. Men det alternativet finns inte.//   Ulla Hamilton



Va fan snackar hon om?  Miljözon?  Wtf!?   Blir så jävla trött på politikerna som är så jävla desperata av att åstakomma något i deras sorgliga jävla liv att dom kommer upp med såna hära dumma idéer, går i sängs självbelåtna och tror att dom sparat några kilometer is på antarktis genom sina fåniga, skitiga, dumma jävla "idéer" som att förbjuda dubbdäck "på vissa gator m.m.".  madmadmadmadmadmadmadmadmad
Skjut er själva...snälla?!   roll

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
caromania Forummoderator
6 oktober 2009 · 9 296 Inlägg

ZonaX skrev:
"Vi har att hålla oss till det regelverk som finns och det innebär att kommuner ska kunna reglera dubbdäcken på enskilda gator. Jag hade hellre velat ha en miljözon som är lättare att övervaka. Men det alternativet finns inte.//   Ulla Hamilton



Va fan snackar hon om?  Miljözon?  Wtf!?   Blir så jävla trött på politikerna som är så jävla desperata av att åstakomma något i deras sorgliga jävla liv att dom kommer upp med såna hära dumma idéer, går i sängs självbelåtna och tror att dom sparat några kilometer is på antarktis genom sina fåniga, skitiga, dumma jävla "idéer" som att förbjuda dubbdäck "på vissa gator m.m.".  madmadmadmadmadmadmadmadmad
Skjut er själva...snälla?!   roll

Dubbdäcksförbudet är tänkt att förbättra luften tex på Hornsgatan som är Sveriges i särklass smutsigaste gata. Dubbdäcken river upp mer skit från vägbeläggningen och det är det man vill komma åt. Men förslaget är ju vansinnigt med tanke på att människor kommer att bli dödade i trafiken pga det. Tyvärr är det hela en avvägning.

Fler krockar <-> skitigare luft.

Jag hoppas att förslaget inte går igenom då det i praktiken är omöjligt att leva efter och kontrollera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Thorssa
6 oktober 2009 ·

Rimmar fint med nollvisionen detta!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang