Förbud mot dubbar i Stockholm

sirmiro Double-Unicorn Rider
6 oktober 2009 · 2 486 Inlägg

Ska vi inte totalförbjuda dubbdäck när vi håller på? smile
Tänk poleringen av 100000 bilar med dubbfria däck, då ingen river upp isen.
De dubbfria däckens säkerhet bygger på att andra ruggar upp isen med dubbdäck, eller att man bor i ett klimat där det ytterst sällan blir kallt nog att nyttja dubbdäck.
Jag skulle hellre ha dubbfritt i lappland än i sthlm, så vägarna ses efter på ett helt annat sätt däruppe. Där får snön ligga så man åker på packad snö. smile

joakim89
6 oktober 2009 · 1 265 Inlägg

ALDRIG MER o dubb fritt livsfarligt för fan. de funkar inte här uppe norra sverige. på snö gick de väl på nått sätt men inte på blank is då va de bara handbroms i varje kurva som gällde. aldrig varit i diket så många gånger som med den bilen.

blacken
6 oktober 2009 ·

caromania skrev:

ZonaX skrev:
"Vi har att hålla oss till det regelverk som finns och det innebär att kommuner ska kunna reglera dubbdäcken på enskilda gator. Jag hade hellre velat ha en miljözon som är lättare att övervaka. Men det alternativet finns inte.//   Ulla Hamilton



Va fan snackar hon om?  Miljözon?  Wtf!?   Blir så jävla trött på politikerna som är så jävla desperata av att åstakomma något i deras sorgliga jävla liv att dom kommer upp med såna hära dumma idéer, går i sängs självbelåtna och tror att dom sparat några kilometer is på antarktis genom sina fåniga, skitiga, dumma jävla "idéer" som att förbjuda dubbdäck "på vissa gator m.m.".  madmadmadmadmadmadmadmadmad
Skjut er själva...snälla?!   roll

Dubbdäcksförbudet är tänkt att förbättra luften tex på Hornsgatan som är Sveriges i särklass smutsigaste gata. Dubbdäcken river upp mer skit från vägbeläggningen och det är det man vill komma åt. Men förslaget är ju vansinnigt med tanke på att människor kommer att bli dödade i trafiken pga det. Tyvärr är det hela en avvägning.

Fler krockar <-> skitigare luft.

Jag hoppas att förslaget inte går igenom då det i praktiken är omöjligt att leva efter och kontrollera.

"Bakgrunden till förslaget är att dubbdäcken genom ökat vägslitage, enligt regeringen, bidrar till att partiklar frigörs från vägbeläggningen för att sedan andas in av människor. Detta kan i sin tur kopplas till hjärt- och kärlsjukdomar och andra luftvägsrelaterade hälsoproblem.

Regeringsförslaget bortser dock från att det är de allra minsta partiklarna som orsakar dessa problem och att en mycket liten del av dessa partiklar kommer från slitage av vägbanan. Detta styrks av en utredning av SLB Analys (en enhet inom miljöövervakningen i Stockholms Miljöförvaltning) som inte funnit något samband mellan slitagepartiklar och ökad dödlighet. Utöver storleken beror detta främst på att slitagepartiklarna är mekaniskt bildade och därför inte antas vara lika giftiga som till exempel avgaspartiklar".

http://www.ntf.se/Tidning/default40292.asp

Senast redigerat av blacken (6 oktober 2009)

FL3JM Inga konstigheter
6 oktober 2009 · 2 064 Inlägg

Jag körde dubbfritt med Magnumen, gick hur bra som helst så länge man hade ESP'n på. Om jag kunde åka omkring med den stora 2-tonsklossen så ska fan alla andra kunna göra det också. Folk som måste ha dubbar för att köra i stockholm är ju bara för jävla sopiga. Dubbar behövs uppe i norr, inte i en storstad där det är snö typ 20 dagar totalt.
Dubbar sliter på asfalten och ökar partikelhalten i luften nått fruktansvärt. Det är inte direkt hälsosamt att andas in uppriven asfalt och skit, även om det kanske inte finns några vetenskapliga bevis för det.

Senast redigerat av FL3JM (6 oktober 2009)

stahre
6 oktober 2009 ·

FL3JM skrev:
Jag körde dubbfritt med Magnumen, gick hur bra som helst så länge man hade ESP'n på. Om jag kunde åka omkring med den stora 2-tonsklossen så ska fan alla andra kunna göra det också. Folk som måste ha dubbar för att köra i stockholm är ju bara för jävla sopiga. Dubbar behövs uppe i norr, inte i en storstad där det är snö typ 20 dagar totalt.
Dubbar sliter på asfalten och ökar partikelhalten i luften nått fruktansvärt. Det är inte direkt hälsosamt att andas in uppriven asfalt och skit, även om det kanske inte finns några vetenskapliga bevis för det.

Är det därför varenda jävla buss i hela uppsala stad som ska upp för carolinabacken (säger väl inte så mkt för er som inte vart i uppsala) kanar hit och dit, skapar toltalt kaos och smäller med andra...Kommer inte ihåg en vinter då inte bussarna kanar längst backen eller glider bakåt när dom ska uppför, skulle nog bita bättre med dubb just där i alla fall.
Och för dom som bor en bit utanför stan då? ska dom inte kunna köra i stan för att det är dubbförbjud,  när det är livssviktigt där dom bor...? Lite drygt att ha dubbla uppsättningar v-däck o byta varenda gång dom ska in till stan

blacken
6 oktober 2009 ·

FL3JM skrev:
Jag körde dubbfritt med Magnumen, gick hur bra som helst så länge man hade ESP'n på. Om jag kunde åka omkring med den stora 2-tonsklossen så ska fan alla andra kunna göra det också. Folk som måste ha dubbar för att köra i stockholm är ju bara för jävla sopiga. Dubbar behövs uppe i norr, inte i en storstad där det är snö typ 20 dagar totalt.
Dubbar sliter på asfalten och ökar partikelhalten i luften nått fruktansvärt. Det är inte direkt hälsosamt att andas in uppriven asfalt och skit, även om det kanske inte finns några vetenskapliga bevis för det.

"gick hur bra som helst så länge man hade ESP'n på. "
Det är inte framdrivningen som är "problematist" utan dubb, utan vid att stanna och svänga som dubben gör ett stort avgörande på is/väldans hårt packad snö. Och har man två tons vikt på en bil så spelar det en stor roll för greppet, dom flesta kör omkring i fordon som väger betydligt mindre, och därför har sämre grepp/fäste på däcken..

cheffer
6 oktober 2009 · 1 422 Inlägg

blacken skrev:

FL3JM skrev:
Jag körde dubbfritt med Magnumen, gick hur bra som helst så länge man hade ESP'n på. Om jag kunde åka omkring med den stora 2-tonsklossen så ska fan alla andra kunna göra det också. Folk som måste ha dubbar för att köra i stockholm är ju bara för jävla sopiga. Dubbar behövs uppe i norr, inte i en storstad där det är snö typ 20 dagar totalt.
Dubbar sliter på asfalten och ökar partikelhalten i luften nått fruktansvärt. Det är inte direkt hälsosamt att andas in uppriven asfalt och skit, även om det kanske inte finns några vetenskapliga bevis för det.

"gick hur bra som helst så länge man hade ESP'n på. "
Det är inte framdrivningen som är "problematist" utan dubb, utan vid att stanna och svänga som dubben gör ett stort avgörande på is/väldans hårt packad snö. Och har man två tons vikt på en bil så spelar det en stor roll för greppet, dom flesta kör omkring i fordon som väger betydligt mindre, och därför har sämre grepp/fäste på däcken..

Glöm inte att lägga till att alla inte heller har ESP smile

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
blacken
6 oktober 2009 ·

cheffer skrev:

blacken skrev:

FL3JM skrev:
Jag körde dubbfritt med Magnumen, gick hur bra som helst så länge man hade ESP'n på. Om jag kunde åka omkring med den stora 2-tonsklossen så ska fan alla andra kunna göra det också. Folk som måste ha dubbar för att köra i stockholm är ju bara för jävla sopiga. Dubbar behövs uppe i norr, inte i en storstad där det är snö typ 20 dagar totalt.
Dubbar sliter på asfalten och ökar partikelhalten i luften nått fruktansvärt. Det är inte direkt hälsosamt att andas in uppriven asfalt och skit, även om det kanske inte finns några vetenskapliga bevis för det.

"gick hur bra som helst så länge man hade ESP'n på. "
Det är inte framdrivningen som är "problematist" utan dubb, utan vid att stanna och svänga som dubben gör ett stort avgörande på is/väldans hårt packad snö. Och har man två tons vikt på en bil så spelar det en stor roll för greppet, dom flesta kör omkring i fordon som väger betydligt mindre, och därför har sämre grepp/fäste på däcken..

Glöm inte att lägga till att alla inte heller har ESP smile

Inte så har dom "AKD" heller.. tongue

jocke_gronberg
6 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

Sluta salta och låt folk kör med dubbdäck

IceEyes Varningar: För många..
6 oktober 2009 · 2 552 Inlägg

FL3JM skrev:
Jag körde dubbfritt med Magnumen, gick hur bra som helst så länge man hade ESP'n på. Om jag kunde åka omkring med den stora 2-tonsklossen så ska fan alla andra kunna göra det också. Folk som måste ha dubbar för att köra i stockholm är ju bara för jävla sopiga. Dubbar behövs uppe i norr, inte i en storstad där det är snö typ 20 dagar totalt.
Dubbar sliter på asfalten och ökar partikelhalten i luften nått fruktansvärt. Det är inte direkt hälsosamt att andas in uppriven asfalt och skit, även om det kanske inte finns några vetenskapliga bevis för det.

Saken är den att dubbdäck ruggar upp ytan på vägbanan, utan dubb skulle vägarna bli farligt hala, vilket leder till fler olyckor.

Och sen att det sliter lite på asfalten och att partikelhalten ökar får man väl helt enkelt leva med tills vidare, allt kan inte vara helt perfekt.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
expect1991
6 oktober 2009 · 1 814 Inlägg

Ante90 skrev:

wayfinder skrev:
Rösta på PP

PP?? vad vill dom göra utom fri nerladdning?

Det är viktigt att veta att piratpartiet inte är så smalt som du tror. Det piratpartiet sysslar mycket med nu handlar om att lägga grunden för demokratin i framtiden, något många politiker håller på att urholka idag.

Men visst hamnade wayfinder väldigt offtopic!

maco
6 oktober 2009 · 1 207 Inlägg

FL3JM skrev:
Jag körde dubbfritt med Magnumen, gick hur bra som helst så länge man hade ESP'n på. Om jag kunde åka omkring med den stora 2-tonsklossen så ska fan alla andra kunna göra det också. Folk som måste ha dubbar för att köra i stockholm är ju bara för jävla sopiga. Dubbar behövs uppe i norr, inte i en storstad där det är snö typ 20 dagar totalt.
Dubbar sliter på asfalten och ökar partikelhalten i luften nått fruktansvärt. Det är inte direkt hälsosamt att andas in uppriven asfalt och skit, även om det kanske inte finns några vetenskapliga bevis för det.

Friktionskraften blir starkare desto större normalkraften är.
F=μN (Friktionskraften = friktionskoefficienten x normalkraften).

Därmed har du större chans att ta dig fram med din klump med esp/tcs än vad Ida har med sin Renault Clio med varkeneller.


Men jag förstår ju att du vill tänka på miljön och hälsan iom att du bor i stockholm och köper en 2tons kärra...

cheffer
6 oktober 2009 · 1 422 Inlägg

maco skrev:
Men jag förstår ju att du vill tänka på miljön och hälsan iom att du bor i stockholm och köper en 2tons kärra...

Dagens! Så jävla klockrent och håller med dig helt

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
MagneticNorth Aktad Medlem
6 oktober 2009 · 301 Inlägg

Att ta bort saltet skull ha långt större påverkan på miljön

jocke_gronberg
6 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

morganevelina skrev:
Att ta bort saltet skull ha långt större påverkan på miljön

håller med

evilaudio
6 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

folk säger att man ska tänka på miljön, men tänker miljön på folket??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Cupra_
6 oktober 2009 ·

Idioti att förbjuda dubbdäck. Som någon annan skrev måste en del köra med dubbat och rugga upp isen för de med odubbat. Klart man kan köra med odubbat i norrland, där är det ju vinterväglag, Längre söderut är det ju bara slask och blött som sen fryser på. Så är det några som behöver dubbade så är de vi på södra halvan landet..

Holiace
6 oktober 2009 · 1 754 Inlägg

Sluta bara salta...

Jag kan inget om allt.
Snke Herr Klåfinger
6 oktober 2009 · 214 Inlägg

TLO skrev:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/lokala-dubbdacksforbud-redan-i-vinter-1.16673

Det mest inkompetenta jag läst någonsin... Så pratar dom om "nollvision" i trafiken, hur fan ska det gå ihop när man inte får köra med dubbat på glashala vägar ?

"Alkohol löser inga problem, men det gör inte mjölk heller."
discokapten Kapten på disco!
6 oktober 2009 · 1 729 Inlägg

stahre skrev:

FL3JM skrev:
Jag körde dubbfritt med Magnumen, gick hur bra som helst så länge man hade ESP'n på. Om jag kunde åka omkring med den stora 2-tonsklossen så ska fan alla andra kunna göra det också. Folk som måste ha dubbar för att köra i stockholm är ju bara för jävla sopiga. Dubbar behövs uppe i norr, inte i en storstad där det är snö typ 20 dagar totalt.
Dubbar sliter på asfalten och ökar partikelhalten i luften nått fruktansvärt. Det är inte direkt hälsosamt att andas in uppriven asfalt och skit, även om det kanske inte finns några vetenskapliga bevis för det.

Är det därför varenda jävla buss i hela uppsala stad som ska upp för carolinabacken (säger väl inte så mkt för er som inte vart i uppsala) kanar hit och dit, skapar toltalt kaos och smäller med andra...Kommer inte ihåg en vinter då inte bussarna kanar längst backen eller glider bakåt när dom ska uppför, skulle nog bita bättre med dubb just där i alla fall.
Och för dom som bor en bit utanför stan då? ska dom inte kunna köra i stan för att det är dubbförbjud,  när det är livssviktigt där dom bor...? Lite drygt att ha dubbla uppsättningar v-däck o byta varenda gång dom ska in till stan

Det handlar lika mycket om att bussförare inte kan köra som att dom inte har dubbade däck.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang