Förbud mot dubbar i Stockholm

TRYIT Teddan
9 oktober 2009 · 2 495 Inlägg

Tyskarna har inte heller dubbdäck, även där är det vinter ... men att tyskar är bättre än svenskar vet vi ju redan ....

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Fellow
9 oktober 2009 · 1 581 Inlägg

Sen att norge har halva befolkningen jämfört med Sverige behöver vi ju inte ta hänsyn till. Eller att vinterklimatet i Sverige inte är detsamma som i Tyskland.

saab_sonett Handledare
9 oktober 2009 · 1 481 Inlägg

r-ted skrev:
Tyskarna har inte heller dubbdäck, även där är det vinter ... men att tyskar är bättre än svenskar vet vi ju redan ....

Ja Tyskarna är urduktiga på att köra bil. Har kört där vintertid. Farten ligger på 150-160km/h när det är två garder kallt och isbark i luften. roll Fast det är klart, dom var väl tvungna att stressa mellan alla köer som var vid bärgningsarbeten av bilar som krockat eller kört av vägen........

Rock-Star
9 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

saab_sonett skrev:

r-ted skrev:
Tyskarna har inte heller dubbdäck, även där är det vinter ... men att tyskar är bättre än svenskar vet vi ju redan ....

Ja Tyskarna är urduktiga på att köra bil. Har kört där vintertid. Farten ligger på 150-160km/h när det är två garder kallt och isbark i luften. roll Fast det är klart, dom var väl tvungna att stressa mellan alla köer som var vid bärgningsarbeten av bilar som krockat eller kört av vägen........

'
då är dem väl inte så duktiga?!

TRYIT Teddan
9 oktober 2009 · 2 495 Inlägg

Fellow skrev:
Sen att norge har halva befolkningen jämfört med Sverige behöver vi ju inte ta hänsyn till. Eller att vinterklimatet i Sverige inte är detsamma som i Tyskland.

spelar ingen roll hur många som bor i ett land ?? vi pratar om städerna. inte länder!


skit samma jag kör dubbfritt och tycker det funkar bra, ni andra får tycka vad ni vill.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Fellow
9 oktober 2009 · 1 581 Inlägg

Så det är bara dem som bor i städerna som vistas i städerna? Klart invånarantal hör till när man ska börja räkna dödsfall i trafiken. Hur många dödsfall har dem på nordpolen i trafiken? Beror de indirekt på vilka däck dem har?

Senast redigerat av Fellow (9 oktober 2009)

blacken
9 oktober 2009 ·

FL3JM skrev:

blacken skrev:

FL3JM skrev:
Oooh, ska vi börja leka med mekanik? big_smile
Det är mycket riktigt att friktionen ökar med vikten (eller normalkraften, vilket i princip är samma skit fast vektorn pekar åt andra hållet istället). Det du glömmer är att en bil som väger mycket har mycket svårare att stanna eller ändra rörelseriktning än en lätt bil, den har alltså hög rörelsemängd eller kinetisk energi.

Rörelsemängd kan beskrivas som p = mv, där m = massa samt v = hastighet (fet stil = vektor, kursiv stil = skalär).

Det är lättast att titta på kinetisk energi dock, för det är den som beskriver det mekaniska arbetet som krävs för att kroppen ska stanna helt.
http://upload.wikimedia.org/math/5/d/0/ … 1f7c43.png, så det vi ser är att arbetet som krävs för att reducera hastigheten till noll är linjärt beroende av massan (men också att den är exponentiellt beroende av hastigheten, men vi säger att det är samma hastighet min Magnum och Idas Renault Clio färdas i så den kan vi stryka egentligen).

Självklart finns det ett samband mellan rörelsemängd och kinetiska energin, iom att p = mv så kan vi flytta om det till p/m = v och sedan stoppa in det i formeln för kinetiska energin där vi har v^2:
http://upload.wikimedia.org/math/5/f/f/ … 20878e.png


Så en tyngre bil har svårare att stanna än en lätt bil. smile

Klart dubbade däck är bra skit, men det är bara bra skit när det är ett lager med is på vägbanan, inte när det bara är lite snorigt på ytan av asfalten, då får dubbarna inget grepp ändå. I Stockholm finns det nästan aldrig någon is eftersom man saltar som fan, så dubbdäcken gör nästan aldrig någon nytta. Det gäller bara anpassa sin körstil när det är riktigt isigt, det är inte så jävla svårt, det är bara att folk suger på att köra. Håll längre avstånd och kör inte så j-la fort så funkar dubbfria däck perfekt, och våra vägar kommer vara fina mycket längre!

Snygg teori del, men i verkligheten så är det så att en bil som har en massa hjälpjox och är tung har det lättare att ta sig fram och att stanna än en bil som inte har en massa jox och förkortningar till sin hjälp, den har det svårare att ta sig fram och att stanna med dubbfria hjul/sommardäck.
Är det isigt så är det enbart dubb som gäller..

Ja men båda bilarna har ju ABS, det är det enda som används när man försöker stanna. ESP är för att häva sladdar, då bromsar den på hjulen individuellt, men det är när man svänger eller accelererar, inte när man ska stanna.

Om du jämför en bil med ABS och en utan så är det klart det blir stor skillnad, men det var inte det detta handlade om.

Det är ju exakt vad det handlar om. du har lättare att ta dig fram och stoppa med din tvåtonskärra , än vad ture sventon med en Liten Clio typ på grund av att du har mera marktryck och därmed så skär du ner mer i underlaget. Medans Clion surfar på underlaget..

Senast redigerat av blacken (9 oktober 2009)

blacken
9 oktober 2009 ·

Turbo_Erik skrev:
Var ett Moderat borgarråd som uttalade sig i metro idag, Kommer inte ihåg vad kärringen heter...

Det är tydligen Hornsgatan som är först på tur att bli dubbdäcksfritt.. reporten ställde frågan: Ska man inte ens få korsa Hornsgatan med dubbdäck då? Då svarar kärringen.. typ, tycker du att man ska få köra mot enkelriktet en liten bit bara?
Och om EU godkänner förslaget... Då kommer Poisen få mycket att göra... Ska dom stå och lyssna om bilisterna har dubbdäck? Vore det inte bättre om dom försökte jaga inbrottstjuvar och pedofiler??

Jävla idioti... Jag kommer iaf att skita i förbudet... Inte kommer jag att¨åka runt hela stan för att komm in..
Bara för att jag inte får åka Hornsgatan med min dubbdäck?
Brukar alltid ta liljeholmsbron över och sen via Hornsgatan om jag ska in till stan..

Rätta gatan att införa dubbförbudet på, tänk Hornsgatspuckeln söderut i rusningen vintertid, massor har åkt och polerat vid alla rödljusen under dagen, sedan så fryser det till fram på eftermiddagen, och ingen har dubbat. Där skulle man ha en plåtverkstad då. big_smile.
Det är ju bara att konstatera att ansvarig politiker för det förslaget har köpt en plåtverkstad någonstans i krokarna..

trippelturbo Trucker
9 oktober 2009 · 2 710 Inlägg

Dubbfritt i sthlm. Det luktar avgaser i sthlms innerstad, vad har det med dubbar o göra? Ska dom inte till o börja med återinföra förmögenhetsskatten? Så kanske nåra Stureplansnissar får mindre i plånboken och inte kör sina Escalade o Navigator i stan bara för nöjes skull..

Nån som nämnt "utbildning för politiker" .. man börjar fan undra om dom inte tar sina poster "via kontakter". Är dom aldrig bland det civila folket?

Nu kanske det blir lite för mkt politik från mig personligt. Visst, tycker att den nuvarande regeringen sköter det hela bättre men de finns fortfarande stora missar. Tyvärr.. vilket parti ska man rösta på då? Finns ju annars bara sk enfrågesparti. Blankt?

Hmm

Fart missbrukare
patrikke
9 oktober 2009 · 1 749 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Dubbfritt i sthlm. Det luktar avgaser i sthlms innerstad, vad har det med dubbar o göra? Ska dom inte till o börja med återinföra förmögenhetsskatten? Så kanske nåra Stureplansnissar får mindre i plånboken och inte kör sina Escalade o Navigator i stan bara för nöjes skull..

Nån som nämnt "utbildning för politiker" .. man börjar fan undra om dom inte tar sina poster "via kontakter". Är dom aldrig bland det civila folket?

Nu kanske det blir lite för mkt politik från mig personligt. Visst, tycker att den nuvarande regeringen sköter det hela bättre men de finns fortfarande stora missar. Tyvärr.. vilket parti ska man rösta på då? Finns ju annars bara sk enfrågesparti. Blankt?

Hmm

Hmm, om man tittar hjässan på den som ska försöka vara statsminister så innebär väl en blank röst en röst på honom?
Lite elakt var det men han är mer elak mot mig.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
TRYIT Teddan
9 oktober 2009 · 2 495 Inlägg

Fellow skrev:
Så det är bara dem som bor i städerna som vistas i städerna? Klart invånarantal hör till när man ska börja räkna dödsfall i trafiken. Hur många dödsfall har dem på nordpolen i trafiken? Beror de indirekt på vilka däck dem har?

Man får ju räkna olyckor per bil/trafikant osv....

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
TRYIT Teddan
9 oktober 2009 · 2 495 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Dubbfritt i sthlm. Det luktar avgaser i sthlms innerstad, vad har det med dubbar o göra? Ska dom inte till o börja med återinföra förmögenhetsskatten? Så kanske nåra Stureplansnissar får mindre i plånboken och inte kör sina Escalade o Navigator i stan bara för nöjes skull..

Hmm

Förmögenhetsskatten har ju inget med detta att göra, men du verkar störa dig på folk som har mer pengar än dig.

Förmögenhetskatt är ett riktigt elakt grepp som sossarna kom med och som dom vill återinföra om
dom kommer till makten igen.
för visst är det rätt å behöva skatta på sina sparpengar som man har sparat ihop av just det skattade inkomster hmm

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
b0nd3n
9 oktober 2009 · 1 944 Inlägg

alseryd skrev:

TLO skrev:

alseryd skrev:

Stämmer helt riktigt med vad du säger. Om ett fruntimmer klarar av att köra dubbfritt i norrland så tycker man ju att andra ska kunna hantera en bil efter vägen. Annars får dom nog ta om halkörningen.
Mvh Eva

Tyvärr är det ju så att i Stockholm har vi just sällan några snömängder utan mest frost och isbeläggningar pga att de saltar sönder varenda väg så fort det kommer två snöflingor. O så fort solen går i moln fryser denna saltsörja och blr----IS!

Så är det någonstans vi behöver dubb så är det i storstadsregionerna.

Det kan jag faktiskt förstå. Tycker även synd om er som har salt på vägarna.
Vi slipper ju det tack och lov.
Eva.

va !? vi slipper ju inte alls saltet, va ute o körde härom natten i "staan" tror du int på fan ja hamna bakom saltbilen...

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
Mortalis VW-nörd?
9 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

alseryd skrev:
Men jag kör dubbfritt här uppe i västerbotten och det är väl inga problem.
Man måste ju köra som man hade en hjärna annars smäller det ju.
Handlar ju bara om trafik vett.
Mvh Eva.

Väldig skillnad på västerbotten och "södra Sverige", här regnar de lite, fryser på, tinar bort, snöar lite grann, fryser på, tinar bort så de ser rent och fint ut, fast det finns vissa vattenfläckar som fryser på.
Dvs. vi kör på antingen ren asfalt, eller på ren is, ni har ett mellanläge som heter snö, något vi får drömma om att få sad
Dessutom är det lite fler bilar i rörelse i säg Malmö, GBG och Sthlm när folk slutar jobben, med mycket start och stopp i backar och köer t.ex. då är det väl rätt bra om man stannar och startar när det är tänkt.
Föredrar snö vilken dag som helst.

Grejen med dubb är ju iaf att den biter tag i isen, något som vi lider av här, och därför bör använda, medan ni i Norrland har ett jämnt snötäcke nästan hela vinterhalvåret och inte är i lika stort behov.
Det är iaf min teori...

Senast redigerat av Mortalis (9 oktober 2009)

b0nd3n
9 oktober 2009 · 1 944 Inlägg

Mortalis skrev:

alseryd skrev:
Men jag kör dubbfritt här uppe i västerbotten och det är väl inga problem.
Man måste ju köra som man hade en hjärna annars smäller det ju.
Handlar ju bara om trafik vett.
Mvh Eva.

Väldig skillnad på västerbotten och "södra Sverige", här regnar de lite, fryser på, tinar bort, snöar lite grann, fryser på, tinar bort så de ser rent och fint ut, men vissa vattenfläckar fryser på.
Dvs. vi kör på antingen ren asfalt, eller på ren is, ni har ett mellanläge som heter snö, något vi får drömma om att få sad
Föredrar snö vilken dag som helst.

Grejen med dubb är ju iaf att den biter tag i isen, något som vi lider av här, och därför bör använda, medan ni i Norrland har ett jämnt snötäcke nästan hela vinterhalvåret och inte är i lika stort behov.
Det är iaf min teori...

bor själv i norrland, och håller med till vis bit, vi har ju klart bättre vintervägar än ni i södern, men vi kan även ha sämre, tänk dig detta scenario : det tinar, det fryser på sen snö ovanpå det, det är lika med skithalt.. och jag anser att det är bättre o vara bra utrustad med dubb om det skulle behövas någongång än att vara utan dubb..

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
trippelturbo Trucker
9 oktober 2009 · 2 710 Inlägg

r-ted skrev:

BMWgrabben skrev:
Dubbfritt i sthlm. Det luktar avgaser i sthlms innerstad, vad har det med dubbar o göra? Ska dom inte till o börja med återinföra förmögenhetsskatten? Så kanske nåra Stureplansnissar får mindre i plånboken och inte kör sina Escalade o Navigator i stan bara för nöjes skull..

Hmm

Förmögenhetsskatten har ju inget med detta att göra, men du verkar störa dig på folk som har mer pengar än dig.

Förmögenhetskatt är ett riktigt elakt grepp som sossarna kom med och som dom vill återinföra om
dom kommer till makten igen.
för visst är det rätt å behöva skatta på sina sparpengar som man har sparat ihop av just det skattade inkomster hmm

Stör mig inte på folk som har mer pengar än mig. Om du hade läst nogrannare hade du förstått innebördern med mitt inlägg.

Varför vill man förbjuda dubbdäck i Sthlm? Om inte för miljön bl.a. ?

Kanske inte har så mkt med dessa stora bilar och göra då inte alla i Sthlm kör såna men det skulle hjälpa bättre än att förbjuda dubbdäck.

Läs mitt förra inlägg ordentligt smile

Ps. Har inget emot nån.. finns inte fattiga i Sverige, men det finns medelrika o dom som ÄR RIKA ds.

Fart missbrukare
Mortalis VW-nörd?
9 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

b0nd3n skrev:

Mortalis skrev:

alseryd skrev:
Men jag kör dubbfritt här uppe i västerbotten och det är väl inga problem.
Man måste ju köra som man hade en hjärna annars smäller det ju.
Handlar ju bara om trafik vett.
Mvh Eva.

Väldig skillnad på västerbotten och "södra Sverige", här regnar de lite, fryser på, tinar bort, snöar lite grann, fryser på, tinar bort så de ser rent och fint ut, men vissa vattenfläckar fryser på.
Dvs. vi kör på antingen ren asfalt, eller på ren is, ni har ett mellanläge som heter snö, något vi får drömma om att få sad
Föredrar snö vilken dag som helst.

Grejen med dubb är ju iaf att den biter tag i isen, något som vi lider av här, och därför bör använda, medan ni i Norrland har ett jämnt snötäcke nästan hela vinterhalvåret och inte är i lika stort behov.
Det är iaf min teori...

bor själv i norrland, och håller med till vis bit, vi har ju klart bättre vintervägar än ni i södern, men vi kan även ha sämre, tänk dig detta scenario : det tinar, det fryser på sen snö ovanpå det, det är lika med skithalt.. och jag anser att det är bättre o vara bra utrustad med dubb om det skulle behövas någongång än att vara utan dubb..

Sant sant, klart ni också har nytta av dubbdäck, blir bara lite sne på folk som påstår att vi inte behöver dubb lika mycket i södern, och måste värna om miljön osv osv.
Vet inte riktigt, de vill uppnå nollvisionen, men samtidigt ska vi inte få vara trafiksäkra tongue

patrikke
9 oktober 2009 · 1 749 Inlägg

Komer det stå någon form av kontrollant som kollar att de som kommer utifrån med sina dubbhjul verkligen stänger av motorn när de skiftar till de dubbfria som jag givetvis antar att den som kommit med förslaget står för?
Var ska de stå och skifta hjulen någonstans?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Sladdbarnet
9 oktober 2009 · 159 Inlägg

Ok, förstår tankarna bakom beslutet.
Men liväl tycker jag att beslutet är korktat samt att det ej är speciellt genomtänkt, har svårt att se hur de skall kunna genomföra detta (dvs att lagen efterlevs).
Skulle väl bara fattas att det händer en olycka på hornsgatan i en korsning med en bil med odubbade v-däck, då lär det bli liv i luckan wink

Nissan 200SX S14a "Raidopower Motorsport Drifting" (1998)
caromania Forummoderator
9 oktober 2009 · 9 296 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Varför vill man förbjuda dubbdäck i Sthlm?

Det står redan i tråden på ett par ställen: Dubbarna river upp vägbeläggningen och det ger ett hälsofarligt damm som sedan inandas. Det har ingenting med avgaser att göra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang