Bromsproblem på Volvo 940

Zizou ...
6 oktober 2009 · 171 Inlägg

Tja!

Besiktade bilen för nån vecka sen och fick en 2:a på att färdbromsen på högersida bak tog emot när man bromsade hårt. Så jag åkte hem och "motionerade" bromsen tills den kändes mycket lättare. Åkte tillbaka till bilprovningen idag och besiktade. Den fastnade fortfarande efter man bromsat, besiktningsgubben visste inte varför men gav mej en 2:a iaf. På vägen hem och på väg till stan nu ikväll så känns det som att bromsen ligger i. Måste gasa lite extra för att få rull på bilen och den dra till höger om man släpper ratten.

Är det parkeringsbromsen det är fel på?

MVH // Danne

Volvo 850R (1996)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
6 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

plocka isär, gör rent, smörj upp, så ordnar det sig nog

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
norpan1
6 oktober 2009 · 1 043 Inlägg

Byt bromsoket och slangen om det inte går lättare efter att du smörjt.

DRIVERINBLACK
6 oktober 2009 · 26 Inlägg

är de inte bara glidbultarna som rostat fast. väldigt vanligt fel på dom flesta bilarna vid ojämn bromsverkan.

FLindgren
6 oktober 2009 · 5 089 Inlägg

Jag fick lärt mig detta problemet igår faktiskt. Bromsslangen är troligtvis tät så den inte trycker tillbaka oljan riktigt. Kan vara så "lätt" ;P

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
blacken
6 oktober 2009 ·

FLindgren skrev:
Jag fick lärt mig detta problemet igår faktiskt. Bromsslangen är troligtvis tät så den inte trycker tillbaka oljan riktigt. Kan vara så "lätt" ;P

Kan vara så, men det mest troliga är att packningen runt kolven är paj. Byt den ellet byt ok..
Kolla även glidpinnarna..

kolvas
7 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

det är inte glidok bak på en 940.

Plocka isär & rengör samt motionera eller ännu bättre, köp ett nytt ok, kostar runt 500kr på biltema

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
_xXx_ TIG-svetsare
7 oktober 2009 · 202 Inlägg

Testa som sagt att byta bromsslang, och "serva" ditt gamla ok, annars får du köpa ett nytt, kanske tillfälle att köpa värre saker?smile

"Spelar det ingen roll så kvittar det.."
Volvo V70 NII R-design "Limited Edition E85" (2011)
Zizou ...
7 oktober 2009 · 171 Inlägg

kolvas skrev:
Plocka isär & rengör samt motionera eller ännu bättre, köp ett nytt ok, kostar runt 500kr på biltema

Okej! smile Blir att plocka isär allt och se om det blir bättre, annars blir det att köpa helt nytt ok. Tack för hjälpen alla!

MVH

Volvo 850R (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang