Carpower Sonic 15" Och MDS Audiophile Pro APH4 SÅ mycket ös som möjligt :)

Jimbo_90
10 oktober 2009 · 28 Inlägg

MDS Audiophile Pro APH4
Steget finns på mds hemsida kolla på 4 kanaligt steg.

Bas Carpower sonic 15"

http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1117


Nu är det såhär att jag vill ha ut så mycket kräm från den basen som är möjligt med mitt steg, men hur ska jag koppla? För jag vill givetvis använda båda spolarna på basen det är 2x2ohm spolar.

Senast redigerat av d6diesel (10 oktober 2009)

Frippe_L Gladen Audio
10 oktober 2009 · 2 388 Inlägg

d6diesel skrev:
MDS Audiophile Pro APH4
Steget finns på mds hemsida kolla på 4 kanaligt steg.

Bas Carpower sonic 15"

http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1117


Nu är det såhär att jag vill ha ut så mycket kräm från den basen som är möjligt med mitt steg, men hur ska jag koppla? För jag vill givetvis använda båda spolarna på basen det är 2x2ohm spolar.

Har du basen och steget eller?
Steget är åt h-e för klent till basen tyvärr.
Enda du kan koppla utan steget ger upp är på två av kanalerna, en per talspole eller seriekoppla talspolarna och brygga på steget, vilket ska ge 160wrms, den basen sväljer säkert uppemot 10ggr så mkt utan problem sålänge det är ren effekt......

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
dbakuten TEAM dBAkuten
10 oktober 2009 · 865 Inlägg

I mina ögon så är det tyvärr helt fel val av slutsterg eller bas för att kunna passa ihop.

Du har bara 160w till basen och det är mycket förlite.

Leta efter ett monoblock som ger minst 6-700w i 1ohm om du ska få fart på basen eller en eller två mindre lättdrivna basar om du ska köra det på de steget.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Jimbo_90
10 oktober 2009 · 28 Inlägg

Frippe_L skrev:

d6diesel skrev:
MDS Audiophile Pro APH4
Steget finns på mds hemsida kolla på 4 kanaligt steg.

Bas Carpower sonic 15"

http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1117


Nu är det såhär att jag vill ha ut så mycket kräm från den basen som är möjligt med mitt steg, men hur ska jag koppla? För jag vill givetvis använda båda spolarna på basen det är 2x2ohm spolar.

Har du basen och steget eller?
Steget är åt h-e för klent till basen tyvärr.
Enda du kan koppla utan steget ger upp är på två av kanalerna, en per talspole eller seriekoppla talspolarna och brygga på steget, vilket ska ge 160wrms, den basen sväljer säkert uppemot 10ggr så mkt utan problem sålänge det är ren effekt......

aha okej, tack för svar

Jimbo_90
10 oktober 2009 · 28 Inlägg

dbakuten skrev:
I mina ögon så är det tyvärr helt fel val av slutsterg eller bas för att kunna passa ihop.

Du har bara 160w till basen och det är mycket förlite.

Leta efter ett monoblock som ger minst 6-700w i 1ohm om du ska få fart på basen eller en eller två mindre lättdrivna basar om du ska köra det på de steget.

MVH//Björn

Jag ska kolla runt lite, Klarar basen 1 ohm då?

Jimbo_90
10 oktober 2009 · 28 Inlägg

Jag kanske ska tillägga att jag fortfarande går i skolan och inte har någon förmögenhet att leka med wink

Frippe_L Gladen Audio
10 oktober 2009 · 2 388 Inlägg

d6diesel skrev:

dbakuten skrev:
I mina ögon så är det tyvärr helt fel val av slutsterg eller bas för att kunna passa ihop.

Du har bara 160w till basen och det är mycket förlite.

Leta efter ett monoblock som ger minst 6-700w i 1ohm om du ska få fart på basen eller en eller två mindre lättdrivna basar om du ska köra det på de steget.

MVH//Björn

Jag ska kolla runt lite, Klarar basen 1 ohm då?

Det är inte basen som "klarar" nåt det är slutsteget som ska klara av 1ohm, vilket de flesta nya monoblock klarar. om det är inte är byggt för o lämna mest effekt i 2ohm då brukar de inte gilla att köras i 1ohm.
Se till att ha ordentliga kablar och ström till steget med.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Jimbo_90
10 oktober 2009 · 28 Inlägg

Frippe_L skrev:

d6diesel skrev:

dbakuten skrev:
I mina ögon så är det tyvärr helt fel val av slutsterg eller bas för att kunna passa ihop.

Du har bara 160w till basen och det är mycket förlite.

Leta efter ett monoblock som ger minst 6-700w i 1ohm om du ska få fart på basen eller en eller två mindre lättdrivna basar om du ska köra det på de steget.

MVH//Björn

Jag ska kolla runt lite, Klarar basen 1 ohm då?

Det är inte basen som "klarar" nåt det är slutsteget som ska klara av 1ohm, vilket de flesta nya monoblock klarar. om det är inte är byggt för o lämna mest effekt i 2ohm då brukar de inte gilla att köras i 1ohm.
Se till att ha ordentliga kablar och ström till steget med.

Jaha okej det hade jag visst missuppfattat, tror du 21mm kablar räcker?

Jimbo_90
10 oktober 2009 · 28 Inlägg

Tror du det här steget skulle kunna vara tillräckligt?
MDS Torque T1 - Monoblock

Frissan
10 oktober 2009 · 4 693 Inlägg

Kolla efter ett sinus live 1500 annars. 1500 rms i 1 ohm enligt spec. Kostar under 3000

Booyakasha!
Jimbo_90
10 oktober 2009 · 28 Inlägg

Om jag köper ett sinus live steg 1500 hur ska jag parallellkoppla basen så och bryga på steget?

Frippe_L Gladen Audio
10 oktober 2009 · 2 388 Inlägg

d6diesel skrev:
Om jag köper ett sinus live steg 1500 hur ska jag parallellkoppla basen så och bryga på steget?

högtalaranslutningen är ihopkopplat inne i steget. koppla plus till plus minus till minus, klart.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
evilaudio
10 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

d6diesel skrev:
Om jag köper ett sinus live steg 1500 hur ska jag parallellkoppla basen så och bryga på steget?

man kan inte brygga ett monoblock.. de har bara en kanal.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Drönirettab
10 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

d6diesel skrev:
Tror du det här steget skulle kunna vara tillräckligt?
MDS Torque T1 - Monoblock

Det steget tål inte att belastas med 1 Ohm, dessutom har även det steget för lite effekt i förhållande till basen. smile

21 mm2 kabel räcker exempelvis till ett monosteg (klass D) som ger ut 700 WRMS i 1 Ohm vid 13,8-14,4 V. Säkringen vid batteriet ska då vara minst 75 A, men kabeln får ha upp till 100 A. Om du får tag på ett slutsteg som de övriga rekommenderar, dvs monosteg på 600-700 WRMS, så går det att använda 21 mm2 kabel utan stor risk för spänningsförlust.

Eftersom du länkar basen till BAE så kan jag ge förslag på ett steg därifrån, tex Mohawk MS-500.1 ska kunna få hyfsad fart på basen om man utgår ifrån specen iaf. Jag har dock inte testat steget själv, andra får ge råd om hur det steget är. Det steget tillhör de billigaste monostegen, naturligtvis finns steg som garanterat driver basen fullt ut fast då kostar det en slant. smile

Vilken prisklass tycker du dig ha råd med tror du?

Senast redigerat av Drönirettab (10 oktober 2009)

Jiimpa
10 oktober 2009 · 767 Inlägg

Med ett sinus live sla 1500 behövs det grövre kablar än 21mm2 om det belastas i 1 ohm.
Ett mutant MT800.1 kanske kan vara intressant?
800wrms i 1 ohm enligt spec. då funkar det fint med 21 mm2 smile

Jimbo_90
10 oktober 2009 · 28 Inlägg

Drönirettab skrev:

d6diesel skrev:
Tror du det här steget skulle kunna vara tillräckligt?
MDS Torque T1 - Monoblock

Det steget tål inte att belastas med 1 Ohm, dessutom har även det steget för lite effekt i förhållande till basen. smile

21 mm2 kabel räcker exempelvis till ett monosteg (klass D) som ger ut 700 WRMS i 1 Ohm vid 13,8-14,4 V. Säkringen vid batteriet ska då vara minst 75 A, men kabeln får ha upp till 100 A. Om du får tag på ett slutsteg som de övriga rekommenderar, dvs monosteg på 600-700 WRMS, så går det att använda 21 mm2 kabel utan stor risk för spänningsförlust.

Eftersom du länkar basen till BAE så kan jag ge förslag på ett steg därifrån, tex Mohawk MS-500.1 ska kunna få hyfsad fart på basen om man utgår ifrån specen iaf. Jag har dock inte testat steget själv, andra får ge råd om hur det steget är. Det steget tillhör de billigaste monostegen, naturligtvis finns steg som garanterat driver basen fullt ut fast då kostar det en slant. smile

Vilken prisklass tycker du dig ha råd med tror du?

Jadu typ 2000-2500 ungefär för det här sprack ju tydligen jag köpte det här slutsteget från mds i måndags och dom sa att det skulle vara tillräckligt för denna basen men dom kan ju ta sig i arslet!

Frippe_L Gladen Audio
10 oktober 2009 · 2 388 Inlägg

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=1362
Om du kan tänka dig begagnat så säljer alle här mina gamla mutant 1500 steg för 2000kr stycket och jag använde dem ca 3månader innan dem såldes sen har dem nog inte gått så hårt.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Frissan
10 oktober 2009 · 4 693 Inlägg

d6diesel skrev:

Drönirettab skrev:

d6diesel skrev:
Tror du det här steget skulle kunna vara tillräckligt?
MDS Torque T1 - Monoblock

Det steget tål inte att belastas med 1 Ohm, dessutom har även det steget för lite effekt i förhållande till basen. smile

21 mm2 kabel räcker exempelvis till ett monosteg (klass D) som ger ut 700 WRMS i 1 Ohm vid 13,8-14,4 V. Säkringen vid batteriet ska då vara minst 75 A, men kabeln får ha upp till 100 A. Om du får tag på ett slutsteg som de övriga rekommenderar, dvs monosteg på 600-700 WRMS, så går det att använda 21 mm2 kabel utan stor risk för spänningsförlust.

Eftersom du länkar basen till BAE så kan jag ge förslag på ett steg därifrån, tex Mohawk MS-500.1 ska kunna få hyfsad fart på basen om man utgår ifrån specen iaf. Jag har dock inte testat steget själv, andra får ge råd om hur det steget är. Det steget tillhör de billigaste monostegen, naturligtvis finns steg som garanterat driver basen fullt ut fast då kostar det en slant. smile

Vilken prisklass tycker du dig ha råd med tror du?

Jadu typ 2000-2500 ungefär för det här sprack ju tydligen jag köpte det här slutsteget från mds i måndags och dom sa att det skulle vara tillräckligt för denna basen men dom kan ju ta sig i arslet!

Helt rätt, jag håller med! tongue

Du kan inte tänka dig begagnat då?

Booyakasha!
Jimbo_90
10 oktober 2009 · 28 Inlägg

Jo begangnat är inget problem fast det finns ju vissa principer.

Senast redigerat av d6diesel (10 oktober 2009)

Jimbo_90
10 oktober 2009 · 28 Inlägg

Undrar om detta kan vara något??

http://www.blocket.se/lulea/Nytt_Ampire … 10&w=3

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang