bilstereo tar mycket ström med fronten borttagen men inte när fronten "sitter på plats" (ny grej på tapeten 2009-11-18)

kalle_kalle
14 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

dbjanoz skrev:

kalle_kalle skrev:

Drönirettab skrev:

Jo, sånt är jobbigt. Bättre att felet alltid finns där. hmm

mm. lättare att kolla upp då,
ska kolla i morgon på morgon vad det står på, dock laddar jag nu, ska jag ta bort laddaren?

Gör mätningen ström mätningen mellan generator och batteri på + sidan istället för stereon. Jag skulle tro att diod bryggan i generatorn är defekt. Har du en enda diod som är kortsluten i diodplattan så ligger generatorns lindningar inkopplade hela tiden och drar ur ett vanligt batteri några timmar.

Du bör ha endast mA även där. Börja mät med hela A ifall du har en defekt diod brygga.

okej ska kolla i morgon big_smile
men jag har bara mA på den multimetern jag har nu, (150:- på clas ohlsson)

kalle_kalle
14 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, du kan plocka bort laddaren nu så hinner batteriet förhoppningsvis ner till sin vilospänning i morgon när du mäter. smile

okej sir wink

Senast redigerat av kalle_kalle (15 oktober 2009)

kalle_kalle
15 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

0.064A tar hela bilen... det kan väl inte göra slut på strömen??

och batteriets vilospännign låg på 12.88V. det kan väl inte vara så dåligt då va??

Drönirettab
15 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Nej, 64 mA gör inte slut på batteriet inom 10-12 timmar, det har du rätt i. Teoretiskt skulle det ta 859 timmar innan batteriet är urladdat ner till den spänning som jag skrev i tidigare inlägg. smile

12,88 V ser bra ut tycker jag. Visserligen kan batteriet vara dåligt ändå, men med tanke på att det är ganska nytt så tror jag att den spänningen är ett gott tecken.

Eftersom felet inte alltid uppträder varje gång som du monterar bort stereofronten så får du nog tyvärr vänta tills det händer, då får du mäta spänningen på batteripolerna när du försöker starta motorn och se vad det visar den gången. smile

kalle_kalle
15 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nej, 64 mA gör inte slut på batteriet inom 10-12 timmar, det har du rätt i. Teoretiskt skulle det ta 859 timmar innan batteriet är urladdat ner till den spänning som jag skrev i tidigare inlägg. smile

12,88 V ser bra ut tycker jag. Visserligen kan batteriet vara dåligt ändå, men med tanke på att det är ganska nytt så tror jag att den spänningen är ett gott tecken.

Eftersom felet inte alltid uppträder varje gång som du monterar bort stereofronten så får du nog tyvärr vänta tills det händer, då får du mäta spänningen på batteripolerna när du försöker starta motorn och se vad det visar den gången. smile

ja jag ska kolla och se vad jag kommer fram till smile

Senast redigerat av kalle_kalle (15 oktober 2009)

kalle_kalle
15 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

tror jag har hittat min misstänkte.
satt in säkring 5 just innan jag åt då den var trasig 2 dygn och den har inte tagit ström då den varit trasig och satt in den idag torsdag cirka 16.30. säkringen går till taklampan osv.
nu låg spänniningen (körde 2 km 6-7 tiden) och nu ligger spänningen på 12.64... kan vara nåt, låter lite misstänkt.

Senast redigerat av kalle_kalle (15 oktober 2009)

Drönirettab
15 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Testa att koppla in multimetern nu (strömmätning) och se om den visar betydligt mer än 64 mA. I så fall får du kolla upp alla saker som går till den säkringen. smile

Eftersom säkringen bla går till taklampan så får du tänka på att stänga alla dörrar, glöm inte det. wink

Senast redigerat av Drönirettab (15 oktober 2009)

kalle_kalle
15 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:
Testa att koppla in multimetern nu (strömmätning) och se om den visar betydligt mer än 64 mA. I så fall får du kolla upp alla saker som går till den säkringen. smile

har redan kommit på de wink har tänkt göra det i morgon då det är så jävla mörkt nu och man har ingen lampa....

262turbo
15 oktober 2009 · 1 004 Inlägg

kalle_kalle skrev:
tror jag har hittat min misstänkte.
satt in säkring 5 just innan jag åt då den var trasig 2 dygn och den har inte tagit ström då den varit trasig och satt in den idag torsdag cirka 16.30. säkringen går till taklampan osv.
nu låg spänniningen (körde 2 km 6-7 tiden) och nu ligger spänningen på 12.64... kan vara nåt, låter lite misstänkt.

utan att ha läst tråden men har du kollat så att dörrkontakterna funkar så det inte står och lyser i dörrarna?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Drönirettab
15 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Jo, det blir snabbt mörkt på kvällarna nu. Redan vid klockan sex-halvsju är det ordentlig skymning. smile

262turbo
15 oktober 2009 · 1 004 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jo, det blir snabbt mörkt på kvällarna nu. Redan vid klockan sex-halvsju är det ordentlig skymning. smile

var? i ankeborg?.... eller i fittja?

Senast redigerat av 262turbo (15 oktober 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
dbjanoz
15 oktober 2009 · 1 785 Inlägg

262turbo skrev:

Drönirettab skrev:
Jo, det blir snabbt mörkt på kvällarna nu. Redan vid klockan sex-halvsju är det ordentlig skymning. smile

var? i ankeborg?.... eller i fittja?

Ligger ankeborg i närheten av fittja?big_smile

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
evilaudio
15 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

262turbo skrev:

Drönirettab skrev:
Jo, det blir snabbt mörkt på kvällarna nu. Redan vid klockan sex-halvsju är det ordentlig skymning. smile

var? i ankeborg?.... eller i fittja?

typ i sthlm.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
kalle_kalle
15 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

kollade, jag orka inte vänta.
skruva loss "batteriklämman" från batteripolen, mäta mellan, visade att det var över det mikrometern kunde visa (dvs 1000) ett ganska bra tag (5 sek kanske) sen gick den pulserande uppåt samtidigt som den sjönk sakta, sen var den nere på 0.085 och ibland upp till 0.115 och höll på så, jaha tänkte jag, nåt är fel där (kan det vara klockan som pulsera??) sen när jag hade mätat klart så slog det en stor gnista (brukar bara slå en liten) just när jag skulle skruva tillbaka klämman på batteriet.

kan det vara nåt??

Drönirettab
16 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Med tanke på att det blev såna där mätvärden efter att du hade satt dit säkring 5 så är det ju rimligtvis någonting där som krånglar, försök hitta alla saker som går till den säkringen och provmät. smile

Att det blev en märkbar gnista när du satte fast pluskabelskon är ett tydligt tecken på att någonting drar ström.

Drönirettab
16 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

262turbo skrev:
var? i ankeborg?.... eller i fittja?

I Gåseborg. wink

När jag skrev det där inlägget så fanns inte ditt inlägg. Jag skrev inte vart någonstans det var mörkt eftersom kalle_kalle är från västerbotten och jag från norrbotten, då skulle han förstå vad jag menade (dvs "här uppe"). smile

dbjanoz
16 oktober 2009 · 1 785 Inlägg

Drönirettab skrev:

262turbo skrev:
var? i ankeborg?.... eller i fittja?

I Gåseborg. wink

När jag skrev det där inlägget så fanns inte ditt inlägg. Jag skrev inte vart någonstans det var mörkt eftersom kalle_kalle är från västerbotten och jag från norrbotten, då skulle han förstå vad jag menade (dvs "här uppe"). smile

Inte länge till det är svart dygnet runt där upp nu. Hur fan vet man att det är dag om man inte har någon klocka???

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
kalle_kalle
26 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

kollat nu när det tagit ström. satt multimetern mellan minuspolen på batteriet och jordkabeln, visade på 120 som max (ställt in multimetern på 200mA så jag antar det är 0.0120 och sen pappas 850 som har splitt nytt batteri 311 på multimetern så det är inte det att bilen tar för mycket ström),
sen tappar batteriet 0.02 volt på 5 sek kanske,


jag röstar på kortis i någon cell i batteriet wink

är det motiverat att köpa ett banner running bull 13 mil bort artnummer på brl.se 420BANNER70 (rymms det i orginalracket på volvo 740??)

istället för kanske http://www.autokatalogen.se/afw/skellef … dNo=294827 3.5 mil bort (OBS är smått fattig men betalar det sig att köpa banner nu direkt eller ska jag spara pengar (skulle uppskatta att få nån krona över men är verkligen banner 3ggr så bra batterier)

Drönirettab
27 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

120 mA på din bil är för mycket tycker jag, 311 mA på din pappas 850 är dessutom alldeles för mycket.

Du skriver att batteriet tappar 0,02 V på ca 5 sekunder, var det när det visade 120 mA på mätaren?

kalle_kalle
3 november 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:
120 mA på din bil är för mycket tycker jag, 311 mA på din pappas 850 är dessutom alldeles för mycket.

Du skriver att batteriet tappar 0,02 V på ca 5 sekunder, var det när det visade 120 mA på mätaren?

ungefär. men det batteriet är history nu.

har kollat nu, samma sak än, 120 mA som max (är bara "dippar") kan filma sedan i morgon hur jag mätar, känns som säkrast så för jag tror det är det som är lite av det hela (osäkra mätningar)

nytt batteri, nu idag då jag inte använt bilen på 2-3 dygn så var spänningen på batteriet 11.8 (åt h*vete jag vet) och satt mig i och småsvor över det låga voltantalet, sen var bilen seg som fan på startmotorn, så jag rullade igång den, startade direkt (är ju en 740 wink annat än att den startar direkt kan man ju inte förvänta sig wink wink)

ungefär sen nu nr jag kom hem så kollade jag igen (kört kanske 2 km) kanske 13.3V (kollade 20 sek kanske) och sen varvade jag i kanske 10-15 sek så gick den upp till 13.8V kanske.

sen stannade jag av bilen och kolla, kring 100mA låg den på yikes
kopplat av minuspolen och håller på ladda med min ctekladdare. ska ut och kolla upp vad fan i morgon. kan det vara att ärg "äter upp" ström??

skickar en bild på pluspolen



https://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/795123_q48051.jpg
pluspolen, äter ärgen upp strömmen?? eller är det pappa som pratar i nattmössan?

EDIT:ber om ursäkt för dålig upplösning
och säkring 5 är det inte fel i, kört utan den säkringen och det ändå tagit ström

Senast redigerat av kalle_kalle (3 november 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang