Plastning - Släppmedel.

moltex
12 oktober 2009 · 32 Inlägg

Okey, Jag erkänner mig besegrad!

Har googlat runt / läst forum i 3 timmar snart och all information jag hittar om släppmedel är följande:


Släppmedel
Vid gjutningar i form förses ytan på formen normalt med släppmedel, vanligtvis släppmedel av filmtyp. Isopropanol (2-propanol) och polyvinylalkohol är de vanligaste filmsläppmedlet som penslas eller sprayas på och som bildar en tunn genomskinlig film som är vattenlöslig men inte löses upp av hartsen. Det finns även många andra typer av släppmedel avsedd för olika typer av ändamål som påföres på olika sätt.


Sen då jag googlar upp Isopropanol (2-propanol) och polyvinylalkohol så hittar jag fortfarande ingenstans man kan köpa dessa på?
Någon som har information vart man kan hitta släppmedel billigt och självklart bra!

Och vilket släppmedel är bäst?

Har en form som jag ska gjuta kan jag ju tillägga.

en liten bil utan servo är som en gokart, kärlek!
evilaudio
12 oktober 2009 · 16 195 Inlägg
www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
_Jonex_ Byggare Behm
12 oktober 2009 · 562 Inlägg

Totalt onödigt , vaxa formen med båtvax eller bilvax , tjockt lager ska det vara, fick tipset av en båtbyggare.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
evilaudio
12 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Totalt onödigt , vaxa formen med båtvax eller bilvax , tjockt lager ska det vara, fick tipset av en båtbyggare.

släppmedel e ju 100grr lättare ä hålla på me än vax.. man vaxar formen en gång sen kör man släppmedel..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
moltex
12 oktober 2009 · 32 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Totalt onödigt , vaxa formen med båtvax eller bilvax , tjockt lager ska det vara, fick tipset av en båtbyggare.

Vad för sorts vax rekommenderade han då?

en liten bil utan servo är som en gokart, kärlek!
henne_svenne
18 oktober 2009 · 668 Inlägg

När man plastar egna ögonlock så tejpar man ju först med silvertejp men behöver man ha släppmedel på silvertejp eller tror ni att det kommer lostna ändå?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 oktober 2009 · 3 404 Inlägg

Jag har alltid kört med ett par lager hårdvax från Norpol


henne_svenne skrev:
När man plastar egna ögonlock så tejpar man ju först med silvertejp men behöver man ha släppmedel på silvertejp eller tror ni att det kommer lostna ändå?

Funkar säkert utan men lägg några omgångar hårdvax på så släpper det garanterat

Senast redigerat av TenZer (18 oktober 2009)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Decibel
18 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Haha, vilka experter vi har här... Skippa släppmedel, jo tjena.

Skulle jag skippa släppmedlet i gjutformarna skulle de bränna fast direkt, det är först när man kört 5-10-15 gjutningar man kan skippa vaxet men aldrig släppmedlet.

Det är när biltema-lösningarna med silvertejp och silikonspray kommer fram det orsakar att folk misslyckas och inte provar igen.
Har man rätt produkter från början blir det billigare i slutändan och framförallt så lyckas man med gjutningen.

Silvertejp/gaffatejp är en vävtejp som är luftig, förr eller senare släpper den igenom väven och då har du fulla lyktorna med polyester.
Använd istället riktig maskeringstejp från 3M eller liknande, den sitter och är tät.

Jag tror det är dags för en guide i glasfibergjutning och formtillverkning här på garaget, mycket liknande funderingar senaste tiden smile

henne_svenne
18 oktober 2009 · 668 Inlägg

Ok tackar för svar smile  Det är nämnligen en grej som jag har viljat testat ett tag nu.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Rawad C20LET
18 oktober 2009 · 1 041 Inlägg

jag har alltid vaxat flera gångera när jag gjuter o jag vaxar minst 4 ggr på varje form o sedan på med släppfilm o det funka fint.

annars i vanliga fall så kör jag endast med maskeringstejp från biltema o kör på två lager så den inte går helt igenom o det funkar lika finte det med men man får sitta o slippa lite efter att man har fått små ränder av tejpen, men det går mycket snabbar än att sitta o vaxa i massor..

Vaxet o släpp filmen hittar du på www.seasea.se  som evilaudio sa innan

/Rawad

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
henne_svenne
18 oktober 2009 · 668 Inlägg

Ok så maskeringstejp är bättre än silver/vävtejp?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
19 oktober 2009 · 3 404 Inlägg

Decibel skrev:
Haha, vilka experter vi har här... Skippa släppmedel, jo tjena.

Skippa och skippa, har man tillgång till det så är det säkert skitbra men jag har enbart använt mig av vax och det funkar lika bra varje gång.... Då rör det sig iof om lättare former då jag enbart sysslar med skrov reparationer



Skulle det inte funkat skulle nog aldrig gubbarna med polyester rinnande i blodomloppet beordrat en att använda det från första början tongue

Senast redigerat av TenZer (19 oktober 2009)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Sportvagnskonsult SVK Customs
19 oktober 2009 · 1 639 Inlägg

Jag kör inte med släppmedel längre utan bara släppvax, en och annan grej har jag ju gjutit.
Tycker det blir för flammigt med släppmedel.

Senast redigerat av krille_hlm (19 oktober 2009)

BMW 3,0 S (1972)
BMW 635 csi "S38B36" (1983)
BMW 540i/6 touring "manuell 6-pet" (1995)
Decibel
19 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

krille_hlm skrev:
Jag kör inte med släppmedel längre utan bara släppvax, en och annan grej har jag ju gjutit.
Tycker det blir för flammigt med släppmedel.

Jag tror det nog handlar om kunskap och erfarenhet gällande gjutning och hur processen går till än att du rent formellt saknar släppmedlet wink

Men håll med om att i detta fall med en rookie så är det ju bara dömt att misslyckas om man börjar inbjuda till att "cut corners" innan de ens har provat gjutit en kvadratcentimeter wink

Addy
21 oktober 2009 · 79 Inlägg

Gjorde själv egna gjutformar till ett par dörrsidor, och om man inte har ordenligt med släppvinklar så är det släppfilm som gäller. Och speciellt då som "Decibel" säger, är det en rookie som ska gjuta som aldrig gjort det förut så självklart ska han använda alla hjälpmedel han kan, just för att inte misslyckas och tappa sugen.

Sammanfattningsvis, vaxa ordentligt, på med släppfilm och plasta i.

Ett tips när du ska bräcka ur gjutningen ur formen, bänd lite försiktigt på ena sidan och spruta in vatten så lossnar det lättare. Funkar även bra med tryckluft.

/Addy

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang