2606
Sök

Volvo 855 T5 med olja i vattenbehållaren hjälp

313 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#1
jag har en volvo 855 t5 94årsmodel o såg nu att det var olja i vattnet är det toppen som har gått eller kan det var något annat =/.

Den går som den ska.
Den ryker inte det bubbla inte i vattenbehållaren tämpen ligger som den ska jag har inte märkt något på den förns nu när jag såg oljan i vattnet.

kom med för slag på vad det kan vara
MVH bobbo22/mike


677 Inlägg
29 oktober 2009
#2
ligger det majonäs i oljelocket vid varmt motor? eller på stickan?

Det behöver inte alltid ryka när toppackningen går utan den kan gå sönder mellan en oljekanal o vatten.
Testa co2 i expansionskärlet om det finns, eller gör komp test

8 245 Inlägg
29 oktober 2009
#3
Kan vara att kylaren gett upp. Det händer att väggen mekllan vatten och oljekylaren ger sig och så blandar man vatten och olja.


313 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#4
det är ingen miss färgning på stickan till oljan eller på locket


23 Inlägg
29 oktober 2009
#5
Hade samma grej på en bil för ett tag sedan. Olja i kylarvattnet. Jag skulle passa mig noga för att köra mer med bilen (ens starta den) innan du fixat det där. På min bil var det kylaren som gett upp så att vatten och olja blandades. Kör du med det får du växellådsras ganska snabbt.

313 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#6
Då vet du en som ""går"" till volvo o köper en ny i morgon smile


23 Inlägg
29 oktober 2009
#7
Det finns ju iofs andra orsaker till olja i kylarvattnet men jag skulle tippa på att kylaren gett up.
Får du in olja i kylarvattnet är det kanske inte hela världen MEN, tvärtom, alltså vatten i växellådsoljan, då är det värre. Jag bytte kylare på min men det var försent. 2 veckor efter kylarbyte la växellådan av. Detta gäller aut låda men jag antar du har det.

313 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#8
jag har manuell


23 Inlägg
29 oktober 2009
#9
ajdå, min speciallitet var just aut lådor. Attans. Vet tyvärr mindre om kylsystemet på manuella lådor.

Hårdast
143 Inlägg
30 oktober 2009
#10
ylletrollet skrev:
ajdå, min speciallitet var just aut lådor. Attans. Vet tyvärr mindre om kylsystemet på manuella lådor.

Manuella har oljekylning dom ockå, fast bara på motoroljan.  och sitter på motsvarande sida jämfört med aut kylarna.

Gäller väl endast turbo iofs..  snik motorerna har väl ingen oljekyl.

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
30 oktober 2009
#11
har råkat ut för liknande grej när min kylare gick sönder ..det blev perfekt efter kylar byte

köpte en annan 855 t5 för några veckor sen..där gick kylaren vid aut lådan
gissa hur skoj det är att försöka få bort vattnet från lådan =/

20liter olja senare och det är endå inte helt vatten fritt =/

båda fallen så började det trycka olja genom kärlet sen rann vattnet ner i motorn/lådan när dom stått =/

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
30 oktober 2009
#12
Mr-Crd skrev:
ylletrollet skrev:
ajdå, min speciallitet var just aut lådor. Attans. Vet tyvärr mindre om kylsystemet på manuella lådor.

Manuella har oljekylning dom ockå, fast bara på motoroljan.  och sitter på motsvarande sida jämfört med aut kylarna.

Gäller väl endast turbo iofs..  snik motorerna har väl ingen oljekyl.

stämmer dom sitter bara på varsin sida säkert skitbra tills skiten går sönder =/
av 2st 855turbo/t5 med aut har jag som sagt råkat ut för haveri på varsin sida

hoppas min manuella 854turbo kommer hålla smile
när jag får i motorn på den vill säga

Kör fort så hinner inget hända...

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
30 oktober 2009
#13
ben 10
spiderman 1
spiderman 2
spiderman 3
spiderm 4

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
30 oktober 2009
#14
5506

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

250 Inlägg
30 oktober 2009
#15
Öhm, lånar tråden lite... Mitt kylarvatten ger orange/röda belägg av från sig. Är det rost eller vad? :S


8 245 Inlägg
30 oktober 2009
#16
DavidMartin skrev:
Öhm, lånar tråden lite... Mitt kylarvatten ger orange/röda belägg av från sig. Är det rost eller vad? :S

Skulle tippa på att nån hällt i en flaska kylartätning, det skulle förklara färgen. Speciellt om duet varit problem med läckage på den tidigare. Motorn är ju i aluminium så den kan inte rosta. Den kan ju oxidera såklart, men det blir inte rött då.


250 Inlägg
30 oktober 2009
#17
Okej, nu e jag inte orolig längre big_smile tack


313 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#18
men på volvo sa dom att oljekylaren satt separat kan det då stämma att olja då kan komma in i vatten systemet


8 245 Inlägg
2 november 2009
#19
bobbo22 skrev:
men på volvo sa dom att oljekylaren satt separat kan det då stämma att olja då kan komma in i vatten systemet

Såvida ingen byggt om din till den nyare oljekylaren som kom på X70 och som aldrig satt på 850 så sitter den ihop med vattenkylaren*. Det är bara att öppna huven och kolla efter själv så ser du ju dem extra slangarna till sidan på kylaren.


*Men även den nyare är vattenkyld.
Senast redigerat av Marlboroman (2 november 2009)


313 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#20
¨jaha då var kylaren bytt men då såg jag att det var olja i intercolern sad är det turbon som tackat för sig ?
eller kan det vara oljefällan som gör att det kommit olja där om den är täppt ?
eller är det mardrömmen topplockspackningen som rykt
vad kan vara fel någon som vet



Sök