Guide: Våtslipning av plastdetaljer t.ex. lampglas

-JoLLe-
7 maj 2013 · 31 Inlägg

Polerade upp bilen i helgen och gav dimljusen en chans trots att de är i glas (för det är de väl?). Hursomhelst... de kunde iallafall inte bli sämre... fick bort den allra värsta grumligheten men men... frågan är om det ens är lönt att börjar med grövre våtslippapper?

TylerTheCreator
20 maj 2013 · 28 Inlägg

Jag har slippapper 1200 och 2000 samt polermedel hemma, har dock inte tillgång till någon polermaskin just nu. Går det göra för hand eller är det i princip omöjligt att få bra resultat? smile

Volkswagen Golf MKIV "R28" (2000)
DumSomFan
24 maj 2013 · 1 Inlägg

TylerTheCreator skrev:
Jag har slippapper 1200 och 2000 samt polermedel hemma, har dock inte tillgång till någon polermaskin just nu. Går det göra för hand eller är det i princip omöjligt att få bra resultat? smile

Vad jag läst i tidigare inlägg i denna tråd så blir resultatet inte lika bra utan polermaskin.
399 i jula är ju inte så farligt.


Var på bilprovningen i måndags, och mina strålkastare måste bytas ut. Efter lite googlande så hittade jag hit, alternativen var nya för 3000 st eller skroten som tar 700-1300 st. Fungerar denna metod kostar det hela knappt 600 för båda.

Så jag har införskaffat allt igår, får se om jag får tid att fixa det idag. Blir före och efter bilder sen.

Men en fråga,  bör man ta ut strålkastarna från bilen?  Har en saab 9-5 2002.

PLindblom
24 maj 2013 · 1 200 Inlägg

DumSomFan skrev:
Men en fråga,  bör man ta ut strålkastarna från bilen?  Har en saab 9-5 2002.

Fördelen med att ta bort dem från bilen är förstås att du inte behöver oroa dig för att skada lacken runt strålkastarna när du slipar. Har du dock möjlighet att maskera plåten ordentligt kan det vara värt att låta strålkastarna sitta, då det är lättare att slipa och polera när de sitter fast i något.

Koop
27 maj 2013 · 1 867 Inlägg

Det här kanske inte är ett dumt alternativ?
http://meguiars.nordicshops.com/product … gory_id=39

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
sogat
29 juni 2013 · 153 Inlägg

Håller nu i dagarna på med våtslipning på glaset men en fråga som väckts i och med att den gula missfärgningen inte försvunnit efter mycket slip och slit - Kan smuts och missfärgning vara på insidan glaset? Jag har en Saab 9-5 och jag har slipat som sjutton med 2000papper men eftersom det vägrar försvinna så tänkte jag satsa mina pengar på 800 och 1200 papper, tror ni att felet är att jag fortfarande slipat på tok för lite? 2000 papper är förvisso väldigt finkornigt men sitter missfärgningen verkligen så djupt?

AD_ Biltokig ingenjör
8 juli 2013 · 1 159 Inlägg

Blev som nytt! Tog ca 40 min på varje sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-4d0434b727e0fff1c119fbf446411089.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-598592a88b1a3bd3e1d302a405b952c8.jpg

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
8 juli 2013 · 1 159 Inlägg

sogat skrev:
Håller nu i dagarna på med våtslipning på glaset men en fråga som väckts i och med att den gula missfärgningen inte försvunnit efter mycket slip och slit - Kan smuts och missfärgning vara på insidan glaset? Jag har en Saab 9-5 och jag har slipat som sjutton med 2000papper men eftersom det vägrar försvinna så tänkte jag satsa mina pengar på 800 och 1200 papper, tror ni att felet är att jag fortfarande slipat på tok för lite? 2000 papper är förvisso väldigt finkornigt men sitter missfärgningen verkligen så djupt?

Tror det är för fint med 2000. Jag gjorde ända nerifrån med 800 idag. Det biter rätt så bra med 800 på missfärgningarna. Kolla mitt inlägg ovan.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
it_mutt Avstängd
8 juli 2013 · 10 388 Inlägg
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AD_ Biltokig ingenjör
8 juli 2013 · 1 159 Inlägg

it_mutt skrev:

AD_ skrev:
Blev som nytt! Tog ca 40 min på varje sida.

http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-4d0434b727e0fff1c119fbf446411089.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-598592a88b1a3bd3e1d302a405b952c8.jpg

Ser trevligt ut ja smile Audi A6?

Blev riktigt bra. Yesbox! Inte min, utan en släktings. Sa att jag kunde försöka innan de lämnade in den på firma smile (skulle kostat bortåt tusenlappen)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
it_mutt Avstängd
8 juli 2013 · 10 388 Inlägg

AD_ skrev:

it_mutt skrev:

AD_ skrev:
Blev som nytt! Tog ca 40 min på varje sida.

http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-4d0434b727e0fff1c119fbf446411089.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-598592a88b1a3bd3e1d302a405b952c8.jpg

Ser trevligt ut ja smile Audi A6?

Blev riktigt bra. Yesbox! Inte min, utan en släktings. Sa att jag kunde försöka innan de lämnade in den på firma smile (skulle kostat bortåt tusenlappen)

Ja, det var lite inspiration att se...nu kanske man blir färdig att ge sig på högerlyktan på bilen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AD_ Biltokig ingenjör
9 juli 2013 · 1 159 Inlägg

it_mutt skrev:

AD_ skrev:

it_mutt skrev:

Ser trevligt ut ja smile Audi A6?

Blev riktigt bra. Yesbox! Inte min, utan en släktings. Sa att jag kunde försöka innan de lämnade in den på firma smile (skulle kostat bortåt tusenlappen)

Ja, det var lite inspiration att se...nu kanske man blir färdig att ge sig på högerlyktan på bilen

Det tycker jag du ska göra!

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
it_mutt Avstängd
9 juli 2013 · 10 388 Inlägg

AD_ skrev:

it_mutt skrev:

AD_ skrev:

Blev riktigt bra. Yesbox! Inte min, utan en släktings. Sa att jag kunde försöka innan de lämnade in den på firma smile (skulle kostat bortåt tusenlappen)

Ja, det var lite inspiration att se...nu kanske man blir färdig att ge sig på högerlyktan på bilen

Det tycker jag du ska göra!

Då är ni två, du och besiktningen wink tongue

Men jodå, det ska göras. Får väl posta resultatet sen smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
sogat
11 juli 2013 · 153 Inlägg

AD_ skrev:

sogat skrev:
Håller nu i dagarna på med våtslipning på glaset men en fråga som väckts i och med att den gula missfärgningen inte försvunnit efter mycket slip och slit - Kan smuts och missfärgning vara på insidan glaset? Jag har en Saab 9-5 och jag har slipat som sjutton med 2000papper men eftersom det vägrar försvinna så tänkte jag satsa mina pengar på 800 och 1200 papper, tror ni att felet är att jag fortfarande slipat på tok för lite? 2000 papper är förvisso väldigt finkornigt men sitter missfärgningen verkligen så djupt?

Tror det är för fint med 2000. Jag gjorde ända nerifrån med 800 idag. Det biter rätt så bra med 800 på missfärgningarna. Kolla mitt inlägg ovan.

Sedan jag skrev inlägget så har jag kört 800 men utan lyckat resultat. Det är förvisso inga stenskott på glaset längre men missfärgningen är kvar. Kollar man nära så ser det verkligen ut som att det är på insidan. Har slipat mycket på samma ställen dessutom men det händer inte ett dyft. 1½h stoppar inte när det gäller tiden jag slipat, har förvisso inte slipat med 800p hela tiden men någon slags skillnad borde jag ju se.

Noterat är också att glaset är som mest gult framför halogenlampan och att missfärgningen inte alls är lika påtaglig framför xenonstrålkastaren. Tror du/ni att det fortfarande är på utsidan? Efter allt slipande så har jag börjat tvivla allt mer.

it_mutt Avstängd
13 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Gjorde ett halvhjärtat försök på en "överbliven" strålkastare här till A6:an, innan jag ger mig på "den riktiga". 25min senare är jag faktiskt smått imponerad över hur bra det blev. Går nog att få till "ordentligt" med lite mer omsorg och kärlek

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-71fc3d687bc35e0f8e171e6964bc38a9.jpg

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
daekol
24 augusti 2013 · 34 Inlägg

Fan vad fel allt skall bli. Fick för mig att jag hade 800-papper hemma så jag köpte endast 1200 och 2000. När jag kommer hem inser jag att jag endast hade 600-papper. Men jag testade med det ändå och resultatet blev okej men kollar man riktigt nära så ser man små små repor i glaset. Dock är missfärgningen borta. Hur som helst så köpte jag även turtles headlight restorer för att få tag på förseglingsduken för att skydda plasten. Men det måste väl finnas något annat man kan köpa och försegla med? Blir ju rätt dyrt med 179kr per bil för att endast använda förseglingsduken.

Hur som helst så var jag iväg till mekonomen igår för att köpa 800-papper men till min förvåning hade inte dom heller detta. Dom hade allt utom just 800. Så det fick bli 1000-papper denna gången istället och förhoppningsvis är det bättre. Eller det kanske är för fint?

sogat
25 augusti 2013 · 153 Inlägg

daekol skrev:
Fan vad fel allt skall bli. Fick för mig att jag hade 800-papper hemma så jag köpte endast 1200 och 2000. När jag kommer hem inser jag att jag endast hade 600-papper. Men jag testade med det ändå och resultatet blev okej men kollar man riktigt nära så ser man små små repor i glaset. Dock är missfärgningen borta. Hur som helst så köpte jag även turtles headlight restorer för att få tag på förseglingsduken för att skydda plasten. Men det måste väl finnas något annat man kan köpa och försegla med? Blir ju rätt dyrt med 179kr per bil för att endast använda förseglingsduken.

Hur som helst så var jag iväg till mekonomen igår för att köpa 800-papper men till min förvåning hade inte dom heller detta. Dom hade allt utom just 800. Så det fick bli 1000-papper denna gången istället och förhoppningsvis är det bättre. Eller det kanske är för fint?

p1000 kommer att fungera fint, det är egentligen ingen skillnad bara att du måste slipa lite extra med p1000 jämfört med om du använt dig av ett p800. se till att avsluta med p2000 eller dyl. så försvinner de allra finaste reporna., det p2000 lämnar efter sig är knappt synligt för blotta ögat. du har tur som inte har en hinna på insidan glaset som jag har, det är ett helvete.

daekol
25 augusti 2013 · 34 Inlägg

sogat skrev:
p1000 kommer att fungera fint, det är egentligen ingen skillnad bara att du måste slipa lite extra med p1000 jämfört med om du använt dig av ett p800. se till att avsluta med p2000 eller dyl. så försvinner de allra finaste reporna., det p2000 lämnar efter sig är knappt synligt för blotta ögat. du har tur som inte har en hinna på insidan glaset som jag har, det är ett helvete.

Ser att även du har en 9-5. Har du kontrollerat så att dräneringsslangen hänger fritt? Tänkte om det kanske är regnvatten eller dylikt som inte dräneras tillräckligt. De bör ju kunna lämna efter sig en hinna på insidan, speciellt när det är pollensäsong då detta följer med regnvatten.

Dock ovanligt att xenonstrålkastare blir missfärgade på 9-5. Mina hade börjat pyttelite i ena hörnet men då började jag slipa direkt. Hade en annan 9-5 med halogen tidigare och där var det väldigt svårt att ens kunna se reflektorn så där var det lite värre. :p

Du råkar inte ha något tips på nån bra försegling till strålkastare? Vax håller ju bara någon månad. hmm

Senast redigerat av daekol (25 augusti 2013)

sogat
26 augusti 2013 · 153 Inlägg

daekol skrev:

sogat skrev:
p1000 kommer att fungera fint, det är egentligen ingen skillnad bara att du måste slipa lite extra med p1000 jämfört med om du använt dig av ett p800. se till att avsluta med p2000 eller dyl. så försvinner de allra finaste reporna., det p2000 lämnar efter sig är knappt synligt för blotta ögat. du har tur som inte har en hinna på insidan glaset som jag har, det är ett helvete.

Ser att även du har en 9-5. Har du kontrollerat så att dräneringsslangen hänger fritt? Tänkte om det kanske är regnvatten eller dylikt som inte dräneras tillräckligt. De bör ju kunna lämna efter sig en hinna på insidan, speciellt när det är pollensäsong då detta följer med regnvatten.

Dock ovanligt att xenonstrålkastare blir missfärgade på 9-5. Mina hade börjat pyttelite i ena hörnet men då började jag slipa direkt. Hade en annan 9-5 med halogen tidigare och där var det väldigt svårt att ens kunna se reflektorn så där var det lite värre. :p

Du råkar inte ha något tips på nån bra försegling till strålkastare? Vax håller ju bara någon månad. hmm

Ska kolla upp det men det låter tveksamt. Jag är mer inne på att någon har bytt lampa och tagit på den och att fettet i sin tur förångats när lampan blivit varm.

Det är jättekonstigt, trodde att jag skulle bli av med hinnan när jag började våtslipa men till min förvåning så var den kvar hur mycket jag än slipade. Efter detta så tappade jag lusten och tålamodet och att ta bort strålkastaren vet jag inte om har orken till att göra eftersom det är så mycket annat som ska göras på bilen. Vill helst inte ta isär strålkastaren heller eftersom det lätt blir kondens på insidan efteråt. Dessutom använder jag bilen varje dag så jag vet inte när jag skulle få tid till att göra det.

Jag har inte förseglat strålkastarglaset jag polerade men jag skulle använda mig av ikaclean kombi 299 super, samma som jag kör till lacken. Sen om det finns något speciellt framtaget för materialet strålkastarglaset är gjort av ska jag låta vara osagt.

baloo83
19 september 2013 · 211 Inlägg

Kan tipsa om någon känner sig osäker så har mekonomen en liten box med material för plast stålkastare. Bra för första gången användare, så gott som samma som om man köper grejjer löst som i guiden men kan vara något om man är osäker och vill prova så är det en lightversion av den här guiden.
Innehåller 3st *slipklossar* av olika grovlek, nått smörjmedel för våtslipning, och en rubbingliknande smet, instruktioner.
Funkar utmärkt för matta halvtaskiga strålkastare.

Fiat 500 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang