Är det lätt eller fulltrycksturbo i Audis 1.8t motorer?

Danneeandersson
4 november 2009 · 332 Inlägg

Är det lätt eller fulltrycksturbo i Audis 1.8t motorer?











Bättre rubrik nästa gång......

Senast redigerat av Goffen (4 november 2009)

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
4 november 2009 · 357 Inlägg

Alltså är de int bara volvo o saab ungefär som har lätt o fulltryckare för samma motor?? Har alldrig hört att audi sku ha någe olika laddtryck för samma motor....

Siqqe Besserwisser
5 november 2009 · 263 Inlägg

Alltså, lätt- och fulltrycksturbo finns det ingen definition på. Bilar som har en liten turbo och laddar realativt lite kan kallas för lättrycksturbo rent generellt. Förstår du?

Om du kallar någonting för fulltrycksturbo, så kanske någon annan tycker att det är en lättrycksturbo. Definitionen finns som sagt inte och är ytterst inviduell.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
GolfIIIVr6
5 november 2009 · 187 Inlägg

Det finns ju 3 olika laddtryck för samma cylindervolym iaf..

150hk
180hk        0,7
225hk  ligger väl runt 1.1 om jag inte mins fel?

nyman_666
6 november 2009 · 130 Inlägg

150hk i min 1.8T och den peakar på 0,7-0,75 och ligger stadigt på 0,45bar ungefär. Men ska väl gå att hållas på kring ungefär 1,3 bar om man höjer trycket...

If it ain't broke, fix it 'til it is!
bumpe Lastbilsmekaniker
6 november 2009 · 3 878 Inlägg

Det är inte samma som på Saab alltså, att innehållet i motorn är exakt samma, bara olika laddtryck utan mellan vanliga 1.8T och 1.8TS skiljer det egentligen ganska mycket...

maco
6 november 2009 · 1 207 Inlägg

Siqqe skrev:
Alltså, lätt- och fulltrycksturbo finns det ingen definition på. Bilar som har en liten turbo och laddar realativt lite kan kallas för lättrycksturbo rent generellt. Förstår du?

Om du kallar någonting för fulltrycksturbo, så kanske någon annan tycker att det är en lättrycksturbo. Definitionen finns som sagt inte och är ytterst inviduell.

Det stämmer inte. SAAB och Volvo(?) har båda exakt likadana motorer och turbos, bara mjukvara och en magnetventil som skiljer (vet inte om volvo har någon magnetventil).

En supra som laddar 1 bar är ju lika mycket "fulltryckare" som en preppad supra som laddar 2 bar.

kimizan
6 november 2009 · 121 Inlägg

tjenar jag har en audi a4 1999 som laddar 1,45 och den går rent och finnt inga problem.


Audi säger att dom inte har något sånt på sina motorer är det en  1,8 så är det det inga trams med ltt lr en ftt. säger han på audi i sunne iaf:Dbig_smile

Senast redigerat av kimizan (6 november 2009)

Siqqe Besserwisser
7 november 2009 · 263 Inlägg

maco skrev:

Siqqe skrev:
Alltså, lätt- och fulltrycksturbo finns det ingen definition på. Bilar som har en liten turbo och laddar realativt lite kan kallas för lättrycksturbo rent generellt. Förstår du?

Om du kallar någonting för fulltrycksturbo, så kanske någon annan tycker att det är en lättrycksturbo. Definitionen finns som sagt inte och är ytterst inviduell.

Det stämmer inte. SAAB och Volvo(?) har båda exakt likadana motorer och turbos, bara mjukvara och en magnetventil som skiljer (vet inte om volvo har någon magnetventil).

En supra som laddar 1 bar är ju lika mycket "fulltryckare" som en preppad supra som laddar 2 bar.

Du har inte läst eller förstått det jag skrev. Det finns ingen korrekt specifikation över vad en "lättrycksturbo" och en "fulltrycksturbo" är för något.

Däremot om motorkonfigurationen ser ut så att det enda som skiljer motorerna åt, är laddtrycket, så kan jag förstå varför de i folkmun skiljs åt med benämningen lätt- och fulltrycksturbo.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
maco
7 november 2009 · 1 207 Inlägg

Siqqe skrev:

maco skrev:

Siqqe skrev:
Alltså, lätt- och fulltrycksturbo finns det ingen definition på. Bilar som har en liten turbo och laddar realativt lite kan kallas för lättrycksturbo rent generellt. Förstår du?

Om du kallar någonting för fulltrycksturbo, så kanske någon annan tycker att det är en lättrycksturbo. Definitionen finns som sagt inte och är ytterst inviduell.

Det stämmer inte. SAAB och Volvo(?) har båda exakt likadana motorer och turbos, bara mjukvara och en magnetventil som skiljer (vet inte om volvo har någon magnetventil).

En supra som laddar 1 bar är ju lika mycket "fulltryckare" som en preppad supra som laddar 2 bar.

Du har inte läst eller förstått det jag skrev. Det finns ingen korrekt specifikation över vad en "lättrycksturbo" och en "fulltrycksturbo" är för något.

Däremot om motorkonfigurationen ser ut så att det enda som skiljer motorerna åt, är laddtrycket, så kan jag förstå varför de i folkmun skiljs åt med benämningen lätt- och fulltrycksturbo.

Jag tror jag förstår vad du menar. Min åsikt är att en lättryckare är en bil vars hårdvara gör det till en lättryckare. t.ex. min 9000. Original ltt, med nordic chip och magnetventil - fulltryckare.

Eller ännu lättare sagt - en ltt är en vanlig fulltryckare, strypt via laddet. - enligt mig.

nyman_666
7 november 2009 · 130 Inlägg

En turbo är en turbo. Skruva laddtrycket till max på vilken turbo som helst så kan ja garantera att du kommer upp över en bar minst. Tror knappast att biltillverkaren sätter dit en så ynklig turbo att du har max laddtryck typ 0,4bar. Tror de skulle vara en väldigt mystisk bil att köra. Laddtryck säkert direkt men knappast väldigt varvvillig. Tror knappast sånt ens finns. Lätt tryck och fulltryck kan ja tänka mej att kommer från att ha olika programvara i bilen. Lätt tryck så kör man orginal medan fulltryck kan va en chippad bil med laddtrycket rejält ökat. smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!
bumpe Lastbilsmekaniker
7 november 2009 · 3 878 Inlägg

nyman_666 skrev:
Lätt tryck så kör man orginal medan fulltryck kan va en chippad bil med laddtrycket rejält ökat. smile

Det var ju en ganska ovanlig definition måste jag säga... Så en 9-5 aero som ligger upp mot 1.3bar en varm, torr sommardag är alltså en lättryckare?

k1mm0 tokfrans
7 november 2009 · 982 Inlägg

kimizan skrev:
tjenar jag har en audi a4 1999 som laddar 1,45 och den går rent och finnt inga problem.


Audi säger att dom inte har något sånt på sina motorer är det en  1,8 så är det det inga trams med ltt lr en ftt. säger han på audi i sunne iaf:Dbig_smile

med K03an (turbon) som sitter org på a4 så orkar den aldrig hålla ett konstant ladd på 1.45.
kan lova att den faller ner mot 1bar direkt efter peak.
hade själv en k03a på min seat och den peakade 1.35 och dalade sedan snabbt ner och la sig runt 0.9 - 1bar

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
kimizan
7 november 2009 · 121 Inlägg

den kommer upp till 1,45 sen efter peak så ä den nere på 1,25..

Siqqe Besserwisser
7 november 2009 · 263 Inlägg

maco skrev:
Jag tror jag förstår vad du menar. Min åsikt är att en lättryckare är en bil vars hårdvara gör det till en lättryckare. t.ex. min 9000. Original ltt, med nordic chip och magnetventil - fulltryckare.

Eller ännu lättare sagt - en ltt är en vanlig fulltryckare, strypt via laddet. - enligt mig.

Ja, det är ju precis det jag säger. Det är upp till var och en att skapa sig en definition av lätt/fulltrycksturbo.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
k1mm0 tokfrans
7 november 2009 · 982 Inlägg

kimizan skrev:
den kommer upp till 1,45 sen efter peak så ä den nere på 1,25..

enligt vad jag forskat fram på internet så finns det absolut ingen anledning att ladda över 0.9bar med K03an resten blir i princip varmluft.

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
7 november 2009 · 1 948 Inlägg

GolfIIIVr6 skrev:
Det finns ju 3 olika laddtryck för samma cylindervolym iaf..

150hk
180hk        0,7
225hk  ligger väl runt 1.1 om jag inte mins fel?

Helt rätt, kan inte svära på om det är mer som skiljer men tror inte det...

Jag har exempel på detta...

en polare pärons passat

1,8t 150hk

hans kusins audi

1,8t 180hk

bägge kan chippas till runt 200-220hk

hade de varit mer som skiljer lär dem knappast döpt flera motorer likadant..

Senast redigerat av AcesHigh666 (7 november 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
k1mm0 tokfrans
7 november 2009 · 982 Inlägg

finns FLERA saker som skiljer 1.8t motorerna

vevstakar, vevaxel, turbo k03 eller k03s. spridare, 2 olika storlekar på topp och insug.

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
kimizan
7 november 2009 · 121 Inlägg

okej men jag köre i från en audi a4 2002 1,8t med 1 bar, så det skiljer nog om man ladda 1,0 å 1,45

k1mm0 tokfrans
7 november 2009 · 982 Inlägg

jag körde ifrån polarens seat leon som laddade 1bar när min var "orginal" 2.5" systsem från cat, interccoler och luftfilter. trots att han då skulle ha "210hk" och jag kanske 190.

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang