Något klös i en Cervin Vega Stroker 15"?

Frissan
9 november 2009 · 4 693 Inlägg

Är det något klös i dom?

Jämför gärna med någon annan 15" så man hajar wink
http://195.149.144.149/images/56/5654454515.jpg

Booyakasha!
j00k3 Med-lem
9 november 2009 · 129 Inlägg

Jo dom pumpar REJÄLT! Sen om de lirar så snyggt vette faan:P

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.
ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 november 2009 · 8 744 Inlägg

Är det inte dom som har väldigt lite slaglängd (är egentligen en PA bas) och även lite svåra att bygga en bra låda till? Är iaf vad jag har läst om dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
stahre
9 november 2009 ·

otrolig ful är den på bilen i alla fall:P

dbakuten TEAM dBAkuten
9 november 2009 · 865 Inlägg

En av de bättre basarna som har gjorts. En av mina favoriter.

Synd bara att de inte tillverkas längre.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Frippe_L Gladen Audio
9 november 2009 · 2 388 Inlägg

dbakuten skrev:
En av de bättre basarna som har gjorts. En av mina favoriter.

Synd bara att de inte tillverkas längre.

MVH//Björn

har hört en sån i en gammal kadett kombi drivet på ett bryggat PG ZPA 0,5 vet inte va det gav i 4ohm mono men det räckte till o blev över för min del, mkt hård tight hästsparksbas, nu va detta runt 98-99 nåt sånt  så det va ju ett tag sen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
dbakuten TEAM dBAkuten
9 november 2009 · 865 Inlägg

Frippe_L skrev:

dbakuten skrev:
En av de bättre basarna som har gjorts. En av mina favoriter.

Synd bara att de inte tillverkas längre.

MVH//Björn

har hört en sån i en gammal kadett kombi drivet på ett bryggat PG ZPA 0,5 vet inte va det gav i 4ohm mono men det räckte till o blev över för min del, mkt hård tight hästsparksbas, nu va detta runt 98-99 nåt sånt  så det va ju ett tag sen.

Japp basen levererar stenhård tajt bas med lite effekt. Ett Qts värde runt 0.2 om jag inte minns fel som man får leta efter i dag.
Det steget gav på sin höjd ca 1000w.

MVH//Björn

Senast redigerat av dbakuten (9 november 2009)

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
P1200VB
5 januari 2010 · 51 Inlägg

Här finns en som har fått fart på sin

http://www.youtube.com/watch?v=YephK07k_Kw

18" modellen är dock mycket trevligare för den har 38mm slaglängd i stället för 23mm som 12" och 15" har.

Volvo Amazon "P1200VB" (1958)
Leo86
5 januari 2010 · 1 468 Inlägg

det e juh bland dom grymmaste basarna som tillverkats. går o stoppa in mycke effekt o d bästa med basen e att den har ställbar slaglängd vilket dom e ganska ensamma om att ha. har för mig om att d blev ett o annat rekord i db-drag med dessa basar på sin tid med va?

Leo86
5 januari 2010 · 1 468 Inlägg

http://www.dbakuten.se/list-cat_id-164
Länk till ett ganska stiligt bygge av dbakuten

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
5 januari 2010 · 2 009 Inlägg

Stroker var det värsta man kunde ha på den tiden det begav sig.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BudgetDunkaren Osponsrad
5 januari 2010 · 1 631 Inlägg

Har haft ett par stycken genom åren. Värst va lådan i kadetten jag hade, dubbla stoker 12or, inget baksäte bara en stor låda.. fi fan vad det gav huvudvärk, ingen direkt djupbas utan ren skär wiplashskada i bröstkorgen. Finns fetare element idag men Stroker kommer alltid vara en favorit. Den nya stroker varianten e tydligen rätt fet men mer muller om jag inte minns fel. Tack för mig

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Rickard-v
5 januari 2010 · 2 665 Inlägg

Byggde en låda till en kille som jobbade på hifiklubben som sålde dessa. En 12a var det.
Den mosade på bra (med den tidens mått mätt. Bryggat M44 gav väl runt 180watt.

http://home.swipnet.se/rickardv/Ljud/Bil/Bild/Peu205.JPG

Senast redigerat av Rickard-v (5 januari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
5 januari 2010 · 5 042 Inlägg

Stroker är grymt !
Den enda nackdelen med dom e att man måste kona om dom om man spelar hårt länge nog. Basen från en stroker 15" pumpar rätt in i hjärtat med rätt kombination !

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (5 januari 2010)

C H E V R O L E T <3
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
5 januari 2010 · 5 042 Inlägg

stahre skrev:
otrolig ful är den på bilen i alla fall:P

det är inte utseendet som spelar roll. 
Det är ljudet.
Om du har en sketsnygg sony enhet som kostar 799:- ny. o en pioneer med grymt ljud osv som kostar 999:- Hade du valt sonyn pga den e snygg då ?

C H E V R O L E T <3
stahre
5 januari 2010 ·

Children-Of-Bodom skrev:

stahre skrev:
otrolig ful är den på bilen i alla fall:P

det är inte utseendet som spelar roll. 
Det är ljudet.
Om du har en sketsnygg sony enhet som kostar 799:- ny. o en pioneer med grymt ljud osv som kostar 999:- Hade du valt sonyn pga den e snygg då ?

var mest ironi, även fast den ser ut som skit... klart jag skulle valt sonyn... wink

stahre
5 januari 2010 ·

en sak jag måste fråga, vad är det för grej i mitten av elementent, en iten pinne som sitcker ut... Vad fyller denna för funktion?

Leo86
5 januari 2010 · 1 468 Inlägg

stahre skrev:
en sak jag måste fråga, vad är det för grej i mitten av elementent, en iten pinne som sitcker ut... Vad fyller denna för funktion?

det är den sak som ställer in slaglängden på basen då den är justerbar. om du vill ha snärt eller muller typ. borde finnas på många basar iddag då man skulle kunna ha nytta av det om man ska tävla eller bara sitta o lyssna på musik på vardagen smile

attityds_problem
6 januari 2010 · 199 Inlägg

älskar sj dessa basar, de kostade 10000 för många år sen , o då var det mycket pengar . tyvär så har nästan alla upphängningar gått av på dessa. vet nån som har två st 15" hemma men vill inte sälja dom sad

Tokken Team dBakuten
6 januari 2010 · 3 453 Inlägg

Leo86 skrev:

stahre skrev:
en sak jag måste fråga, vad är det för grej i mitten av elementent, en iten pinne som sitcker ut... Vad fyller denna för funktion?

det är den sak som ställer in slaglängden på basen då den är justerbar. om du vill ha snärt eller muller typ. borde finnas på många basar iddag då man skulle kunna ha nytta av det om man ska tävla eller bara sitta o lyssna på musik på vardagen smile

Nja.. den skruven ändrar betydligt mer än slaglängden..
Cerwin-Vega skrev till och med i manualen att denna skruven inte skall röras då basen är inställd
så bra det går med instrument på fabrik, som dom sa "set for maximum performance".

Värdena på basen ändrades också betydligt när man fipplade med skruven.

Ett vanligt problem var att folk trodde att denna skruven var till för att ställa styvheten på konen vilket
var fel.. Många ställde den helt enkelt i botten skruvade upp volymen och fick mycket riktigt en tightare
bas MEN också problemet med en bas helt plötsligt hade en halverad effekttålighet.
Sönderspelade spiders pga detta var väldigt vanligt och täcktes inte av garantier.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang