Krockad bil, Försäkringfrågor

Jo_
10 november 2009 · 15 Inlägg

Tjenna, För några veckor sedan Körde av vägen med min s40 t4 -99. Bilen var helförsäkrad och står nu inne på volvo, i väntan på vad försäkringsbolaget beslutar att göra med bilen. Volvo har gjort ett kostnadsförslag på skadorna, som ligger på 50`000. Vilket jag tycker verkar ganska dyrt.

Vad dom hade räknat på var:

Fronten, vänster bakljus, 2st blinkersglas fram, 2 st dimljus, höger sidospegel, lister och Stötdämparna fram.
Förutom detta är det ju en del plåtskador; Skärmen bakom Bakdörren är en stor bucka så den behöver slås ut och spackla. Förutom detta är det skårevor på hela höger sida samt motorhuv.

Försäkringsbolaget kommer ju antagligen lösa in bilen eftersom en likvärdig bil på blocket kostar ca 47000:- (eftersom den bara gått 13500 mil)

Så frågan är om det är någon som vet om man kan få mecka själv med den? och att försäkringsbolaget betalar Delarna. Volvo har antagligen räknat med orginaldelar och lagt på ett högt arbetskostnad. Skulle jag gjort det mästa själv skulle jag ju tagit någon begangnad front och lämnat in den på lackning. detta skulle ju bli billigare för försäkringsbolaget eftersom jag inte heller tar en arbetskostad.

Går försäkringsbolaget med på något sånt här? Skulle MYCKET gärna vilja ha kvar bilen eftersom man har lagt en del tid på den..

Något annat jag har tänkt på är om man bara skulle köpa en s40 typ 1.6 som har gått rätt mycket, och plockad alla delar från den som man behöver: lister, bakljus, front, dimljus, blinkers, backspeglar mm, och sedan kanske man kan plocka av en hel del andra reservdelar och sälja dom på tex blocket.

Detta hade ju gått i praktiken men som sagt, Går försäkringsbolaget med på detta??

Tacksam för svar //johan

sandzoo
10 november 2009 · 2 072 Inlägg

jag har fått pengar och bilen tebax.. men var ej så pass krockad att den kunde lösas in av försäkringen..
men jag fick ej de pengar de skulle kosta att laga bilen på bilfirma..

men men.. jag va nöjd iaf..

bästa är o ringa o höra me de..

Sandzoo i da house
Hilmer
11 november 2009 · 1 790 Inlägg

Det kan gå få en kontantersättning det är bara att fråga hur dom ställer sig till detta i just detta fallet, men det brukar sällan vara några problem då detta innebär en lägre kostnad för försäkringsbolaget. Det beror iofs lite på skadans art och det ställs lite krav ifall man ska ha en kontantersättning för en bil som är allvarligt skadad t ex besiktning osv. En kontantersättning innebär att man får ut pengar för skadan minus verkstadens timdebitering och minus självrisk givetvis.
Med tanke på att det är en äldre bil så är det inte säkert att det är räknat på nya delar utan kan mycket väl vara en kalkyl beräknad på begagnade delar från skroten. Att kalkylen är hög betyder säkert också att dom fått med betydligt mer delar/arbete än vad du själv ägnat en tanke på överhuvudtaget.
Så ta inga kostnader för givet innan du vet säkert om det blir en bra affär för dig eller inte att försöka fixa den själv.

blabban85 Svensk Mästare Bassrace 129,9
11 november 2009 · 111 Inlägg

räkna med att bilen behöver lackas om helt!.. och bara lackering kostar runt 25 000 på en någorlunda bra lackverkstad!.. så helt plödsligt är inte 50 000 så mycke!

Volkswagen Transporter T3 "CampingFyrkant" (1983)
christofferedil Yellow bug!
12 november 2009 · 1 640 Inlägg

Och sen är ju frågan hur ram och liknande prylar som framvagnsdetaljer och liknande mår när man kört av vägen med bilen. Att hålla undan detta vid en försäljning är ren allmänfara, och rejält lurendrejeri, samt att det sänker värdet rejält på bilen om det kommer fram. Låter som det är rätt omfattande skador ändå.. Ta pengarna du blir erbjuden för den, låt försäkringsbolaget skrota bilen, och köp en ny. Har själv varit i samma sits, bara att kolla Passaten på min sida, så säg inte att jag inte vet vad jag snackar om..

Men det är mitt råd det..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
12 november 2009 · 1 594 Inlägg

I princip helt omöjligt att ens tro du ska få behålla bilen. Det ska mycket till för att försäkringsbolaget släpper en bil som dom räknar lösen på utav den enkla anledningen att dom vill inte ha bristfälligt lagade fd. krockar rullandes på vägarna. Enda gången en dylik uppgörelse kan komma på fråga är om det gäller en riktigt fin entuiastbil men då har man i regel inte en vanlig bilförsäkring på den heller.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Thorsella
12 november 2009 ·

du får tillbaka den oavsett vad som hänt om du vill ha den  MEN om den är ramsned så löser dom in den
dock så får det inte vara för stora skador dom har ett max belåpp att gå efter

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
12 november 2009 · 1 594 Inlägg

Thorsella skrev:
du får tillbaka den oavsett vad som hänt om du vill ha den  MEN om den är ramsned så löser dom in den
dock så får det inte vara för stora skador dom har ett max belåpp att gå efter

Hur kan du påstå en sådan sak efter att läst trådskaparens fakta och frågeställning? Ramsned eller ej har ingen betydelse dessutom finns inget sk. maxbelopp. Skaderegleraren tittar på bilen och lägger ett kostnadsförslag på reparation. Försäkringsbolget tar ställning till detta kostnadsförslag och agerar därefter med tanke på vad bilen var värd innan skadan. Värderingen är mao. helt individuell och baseras i första hand på prislistorna som varje bilförsäljare har. Som jag sa i mitt tidigare inlägg är det mycket sällan (undantag finns givetvis) som bilägaren får behålla bilen vid en totalskada.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Memme I'am AWESOME..
14 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Lyfter tråden!

När får man utbetalt sina pengar?
vi faxa iväg papperna i tisdag, så hur lång tid tar innan dom är inne?

Mvh ! big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
granadadr
14 juli 2010 · 7 305 Inlägg

hotrodder skrev:
I princip helt omöjligt att ens tro du ska få behålla bilen. Det ska mycket till för att försäkringsbolaget släpper en bil som dom räknar lösen på utav den enkla anledningen att dom vill inte ha bristfälligt lagade fd. krockar rullandes på vägarna. Enda gången en dylik uppgörelse kan komma på fråga är om det gäller en riktigt fin entuiastbil men då har man i regel inte en vanlig bilförsäkring på den heller.

jo du har rätt jag har en kompis som fick bråka väldigt mkt med fb innan han fick sitt krav igenom,, de ville inte släppa bilen, han sa att han SKA ha den, och han har ju rätt han kan repa bilar inget snack om den saken, och som du sa så vill ingen ha skit på vägen, helt klart, men jag skulle aldrig acceptera att ett fs tvingade mig att sälja bilen,, bilen är MIN så jag bestämmer, punkt,  men därremot så kan man ju diskutera ersättningen,,, jag skulle dock inte proppsa på att behålla en brukshäck som kvaddats, lönar sig inte,, men det enda sättet att lösa min Granada skulle vara om jag låg i koma eller var död wink

Sorra3D
14 juli 2010 · 41 Inlägg

Memme skrev:
Lyfter tråden!

När får man utbetalt sina pengar?
vi faxa iväg papperna i tisdag, så hur lång tid tar innan dom är inne?

Mvh ! big_smile

Det undrar jag också, min bil var det inge snack om saken dom sa att den skulle skrotas, allt var trasigt förutom backluckan

men när får man reda på hur mycket dom hade tänkt sig en bil skulle vara värd och kan man klaga om saken om man tycker att dom har bedömt kostnaden fel ?

Memme I'am AWESOME..
15 juli 2010 · 2 783 Inlägg

är det saaben lär du inte få så mycket tillbaka. Jag fick tillbaka 26000 :s, å dom drar dom sen 3000 i självrisk. Så jag får tillbaka 23k.

Anledningen va - det finns många fina saabar under 30 000 på blocket. Försökte höja men ack de gick inte.

Hela min runda tog fram tills jag fick reda på hur mkt jag skulle få , tog 2 veckor. Har det gått längre 2 veckor, så utreds du kanske? om du har skenförsäkrat?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
JonR
15 juli 2010 · 3 259 Inlägg

Denna bil skulle kosta 25.000kr att laga och då var det en framskärm, kofångare, lyse, huv och balken innanför kofångaren och sen har vi ju lackering på det, så skador som ser enkla ut, drar ändå iväg i pengar om en märkesverkstad ska laga den! Dock var det lika bra att låta den somna in då den ändå hunnit rulla 50.000mil den stackarn! smile Kan tillägga att försäkringsbolaget vägrade lämna ifrån sig bilen, gick alltså inte att få en slant att laga den själv för utan den skulle lösas in och skrotas även fast skadorna endast var kosmetiska!

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/20100408752.jpg

Senast redigerat av JonR (15 juli 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Sorra3D
15 juli 2010 · 41 Inlägg

Memme skrev:
är det saaben lär du inte få så mycket tillbaka. Jag fick tillbaka 26000 :s, å dom drar dom sen 3000 i självrisk. Så jag får tillbaka 23k.

Anledningen va - det finns många fina saabar under 30 000 på blocket. Försökte höja men ack de gick inte.

Hela min runda tog fram tills jag fick reda på hur mkt jag skulle få , tog 2 veckor. Har det gått längre 2 veckor, så utreds du kanske? om du har skenförsäkrat?

inte säker på hur länge det har tagit men tror inte det har gått 2 veckor än,

skenförsäkrat ? va e de ^^?

jag hadde helförsäkring med det där lilla + grejen som man kan köpa till,

jag kommer få kortslutning om dom ger tillbax ett scampris.

Caffe
15 juli 2010 · 1 436 Inlägg

Sorra3D skrev:
skenförsäkrat ? va e de ^^?
jag hadde helförsäkring med det där lilla + grejen som man kan köpa till,
jag kommer få kortslutning om dom ger tillbax ett scampris.

Skenförsäkring är när bilen står på någon annan än den som äger bilen, oftast någon av föräldrarna då de har lägre premie. Detta är försäkringsbedrägeri och ett utmärkt tillfälle för försäkringsbolaget att ge dig fingret istället för en enda spänn om de kommer på dig.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Memme I'am AWESOME..
15 juli 2010 · 2 783 Inlägg

stämmer som Caffe säger..

Har en polare som lät sin Mondeo ST220 stå på hans pappa. Så smäller han, efter en vecka ringer han sitt bolag, å får svaret,

"bilen står på någon Bertil *****" och du sa att du hette Peter?"
(namn är inte dom riktiga)

Polaren hade även småstylat sin bil, m.m å satt skylthållare med sitt namn, och massa annat..

Förtillfället så ligger dom i rättegång med försäkringsbolaget m.m, å det ser inte ljust ut. Bolaget som han hade va Folksam!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
JonR
15 juli 2010 · 3 259 Inlägg

Memme skrev:
stämmer som Caffe säger..

Har en polare som lät sin Mondeo ST220 stå på hans pappa. Så smäller han, efter en vecka ringer han sitt bolag, å får svaret,

"bilen står på någon Bertil *****" och du sa att du hette Peter?"
(namn är inte dom riktiga)

Polaren hade även småstylat sin bil, m.m å satt skylthållare med sitt namn, och massa annat..

Förtillfället så ligger dom i rättegång med försäkringsbolaget m.m, å det ser inte ljust ut. Bolaget som han hade va Folksam!

Går ju att vara lite smidigare än så där om man nu ska "skenförsäkra" big_smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Memme I'am AWESOME..
16 juli 2010 · 2 783 Inlägg

kan tillägga efter jag skrev här inne igår, så dök mina pengar in på mitt konto! big_smile hahaha


Jon, jo det kan man göra tongue.. Man låter sina föräldrar ringa istället (A) .. hahaha.. Så nu blir de ny bil big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Sorra3D
16 juli 2010 · 41 Inlägg

satan, bilen ståd på min pappa, och jag "lånade" bilden av honom den dagen, är jag fortfarande körd ?

JonR
16 juli 2010 · 3 259 Inlägg

Sorra3D skrev:
satan, bilen ståd på min pappa, och jag "lånade" bilden av honom den dagen, är jag fortfarande körd ?

Om bilen uppenbarligen är din så blir det problem om den står på någon annan än dig själv i syfte att få billigare försäkring... Är det en helt vanlig bil som ser ut som vilken brukis som helst så är det nog inget att oroa sig för.. Alltså, om din pappa är tex, 65år gammal och "hans" bil har spoilerpaket, 20tums fälgar, baslåda och är dekaltrimmad så kommer nog försäkringsbolaget börja ställa frågor!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang