Bilbelysning en gång för alla! (dimljus + positionsljus m.m)

Fernicus Kejsare
13 november 2009 · 547 Inlägg

Tänkte att vi kör en samlingstråd för alla dessa förvirrande frågor en gång för alla, jag har googlat som ett djur och kommit fram till följande (och stämmer inte detta så lägger jag ner det här med belysning för all framtid):

Dagtid (dvs när det är ljust ute, var gränsen går bestämmer polisens humör) skall halvljus användas
Annan lykta kan användas istället för halvljus, dock ej enbart positions/parkeringsljus. Du kan tillexempel ha dimljus eller varselljus istället för halvljus, eller den omåttligt populära kombinationen p-ljus + dimljus
Ett litet tillägg angående dagtid, numera (från oktober) är det lagligt att använda endast dimljus/LED-ljus eller liknande framåt och inget ljus över huvudtaget bakåt. Som exempel kan tas nya Mercedes E-klass, som ofta ses med enbart dimljuset tänt. Detta är EU-regler så Sverige har snällt fått ändra sig...

Med parkerings-/positionsljus menas 5w, bl.a den lampa som sitter under/över blinkersen på Volvos äldre modeller.
Positions-/parkeringsljuset i andra bilar är t.ex. den svagt lysande lampan som sitter i halvljusstrålkastaren.
P-ljuset får aldrig användas ensamt, förutom vid, såklart, parkering

Halvljus och dimljus får aldrig vara tänd, inte ens under tät dimma/kraftig nederbörd. Vid dessa förhållande är det antingen eller som gäller, alltså antingen dimljus (även tillsammans med p-ljus) eller halvljus.
Dimljus bak får vara på om det inte stör (bländar) trafiken bakom

Angeleyes har det även varit mycket diskussioner om, och om jag förstått allt rätt så klassas angeleyes enbart som p-ljus, dom är för svaga för att vara varselljus, och därmed får du ha angeleyes + dimljus (dagtid)

Xenon har även detta varit ett hett ämne, och vad gäller?
För att lagligt kunna ha och använda xenon/hid i din bil (som inte har det från fabrik) måste strålkastaren samt ljuskällan (lampan) vara ECE-godkända och inkopplade så att halvljuset lyser även när helljuset slås på.
Du måste dessutom ha automatisk nivåreglering och strålkastarrengöring som uppfyller kraven i reglementen, och slutligen göra en regbesiktning. Detta är förmodlingen dyrt och jobbigt, så vad kostar det i böter om farbror blå stoppar dig i mammas Polo med xenonkit från billigaste möjliga återförsäljare?
500 kr i böter plus att du måste göra en ny besiktning, alltså 800 kronor totalt, och då får du inte ens ha kvar xenonljuset wink (Såvidare du inte gör en helkonvertering så att det uppfyller kraven)
Xenon i dimljusen då? Aja baja, EU-regler gör detta omöjligt, även på nyare bilar, och sitter det inte fabriksmonterat heller.

Har ni några åsikter? Bör jag lägga till nåt? Skriv gärna så ändrar jag så att denna samling är så korrekt angiven som möjlig. OBS! Jag har rätt fram tills bevis för annat anges

Creds går till alla ni bilnördar som suttit och pluggat belysning och trafikföreskrifter så att det blir klarhet i frågan wink Stycket om dagtid är stulet från Rquired och stycket om Xenon är stulet från Aleck

Senast redigerat av Fernicus (14 november 2009)

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Amazon_123GT Driifter;)
13 november 2009 · 1 630 Inlägg

blev inte klok på hur du fick ihop det där med ljusreglage på 740 o liknande..

läge 0 är ju varselljus lr halvljusautomatik efter -90?

mittenläge är ju endast parkeringsljus

o längst till höger är ju halvljus/helljus

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Fernicus Kejsare
13 november 2009 · 547 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
blev inte klok på hur du fick ihop det där med ljusreglage på 740 o liknande..

läge 0 är ju varselljus lr halvljusautomatik efter -90?

mittenläge är ju endast parkeringsljus

o längst till höger är ju halvljus/helljus

Givetvis ska det vara så, jag skyller på dagens datum och allmän förvirring roll
Jag ändrade nu så det inte blir några fler förvanskningar ^^

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Rquired Allmänt envis
14 november 2009 · 12 512 Inlägg

Ett litet tillägg angående dagtid, numera (från oktober) är det lagligt att använda endast dimljus/LED-ljus eller liknande "Day light feature" framåt och inget ljus över huvudtaget bakåt. Som exempel kan tas nya Mercedes E-klass, som ofta ses med enbart dimljuset tänt. Detta är EU-regler så Sverige har snällt fått ändra sig...

Länk för den som känner för att läsa Paragrafiska, som är ett språk vitt skilt mot vanlig svenska roll
http://www.transportstyrelsen.se/Global … anguage=sv

15 § Annat ljus som enligt 3 kap. 71 § trafikförordningen (1998:1276) är
tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet får endast
avges med varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad
halvljusstrålkastare.
Endast två sådana lyktor eller strålkastare får samtidigt lysa.
Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får fordon brukas med
halvljus eller varselljus utan att skyltlykta är tänd. Detta gäller dock inte vid
färd i mörker, i gryning eller skymning eller då väderleksförhållandena eller
liknande omständigheter föranleder att skyltlyktan behöver vara tänd.
Bil som uppfyller kraven för varsellykta i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente
48 får, utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen, brukas under dagsljus
utan att föreskrivna lyktor baktill och på sidan är tända.

Senast redigerat av Rquired (4 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Volvo_Mannen Volvoskadad
14 november 2009 · 6 017 Inlägg

Rquired skrev:
Ett litet tillägg angående dagtid, numera (från oktober) är det lagligt att använda endast dimljus/LED-ljus eller liknande framåt och inget ljus över huvudtaget bakåt. Som exempel kan tas nya Mercedes E-klass, som ofta ses med enbart dimljuset tänt. Detta är EU-regler så Sverige har snällt fått ändra sig...

Trevligt värre! smile

Jonas
maco
14 november 2009 · 1 207 Inlägg

Lägg till info om xenon och klistra tråden. Härligt initiativ!

Rquired Allmänt envis
14 november 2009 · 12 512 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Rquired skrev:
Ett litet tillägg angående dagtid, numera (från oktober) är det lagligt att använda endast dimljus/LED-ljus eller liknande framåt och inget ljus över huvudtaget bakåt. Som exempel kan tas nya Mercedes E-klass, som ofta ses med enbart dimljuset tänt. Detta är EU-regler så Sverige har snällt fått ändra sig...

Trevligt värre! smile

Jadå, dels kan jag hålla med om att det ser snyggt ut men sedan så tror jag på anledningen (en av dom) bakom också. Nämligen att om en bil utan ljus överhuvud taget bromsar uppmärksammar man bromsljuset mycket bättre än om bilen framför haft halvljus tänt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Thorssa
14 november 2009 ·

Rquired skrev:
Ett litet tillägg angående dagtid, numera (från oktober) är det lagligt att använda endast dimljus/LED-ljus eller liknande framåt och inget ljus över huvudtaget bakåt. Som exempel kan tas nya Mercedes E-klass, som ofta ses med enbart dimljuset tänt. Detta är EU-regler så Sverige har snällt fått ändra sig...

Länk för den som känner för att läsa Paragrafiska, som är ett språk vitt skilt mot vanlig svenska roll
http://www.transportstyrelsen.se/Global … anguage=sv

15 § Annat ljus som enligt 3 kap. 71 § trafikförordningen (1998:1276) är
tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet får endast
avges med varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad
halvljusstrålkastare.
Endast två sådana lyktor eller strålkastare får samtidigt lysa.
Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får fordon brukas med
halvljus eller varselljus utan att skyltlykta är tänd. Detta gäller dock inte vid
färd i mörker, i gryning eller skymning eller då väderleksförhållandena eller
liknande omständigheter föranleder att skyltlyktan behöver vara tänd.
Bil som uppfyller kraven för varsellykta i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente
48 får, utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen, brukas under dagsljus
utan att föreskrivna lyktor baktill och på sidan är tända.

Intressant! Jag har tyckt att det är väldigt märkligt att nya Golf VI inte har automatiskt ljus baktill men då är ju den saken förklarad!

Slash Saabifierad
14 november 2009 · 2 026 Inlägg

Rquired skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Rquired skrev:
Ett litet tillägg angående dagtid, numera (från oktober) är det lagligt att använda endast dimljus/LED-ljus eller liknande framåt och inget ljus över huvudtaget bakåt. Som exempel kan tas nya Mercedes E-klass, som ofta ses med enbart dimljuset tänt. Detta är EU-regler så Sverige har snällt fått ändra sig...

Trevligt värre! smile

Jadå, dels kan jag hålla med om att det ser snyggt ut men sedan så tror jag på anledningen (en av dom) bakom också. Nämligen att om en bil utan ljus överhuvud taget bromsar uppmärksammar man bromsljuset mycket bättre än om bilen framför haft halvljus tänt. smile

Har man som på nya E-klass en bromsljusslinga i stil med gamla Cadillac STS som går över hela övre delen av bakluckan bör man ha något problem om man inte ser att personen bromsar även fast halvljuset bak är tänt tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Rquired Allmänt envis
14 november 2009 · 12 512 Inlägg

Slash skrev:

Rquired skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Trevligt värre! smile

Jadå, dels kan jag hålla med om att det ser snyggt ut men sedan så tror jag på anledningen (en av dom) bakom också. Nämligen att om en bil utan ljus överhuvud taget bromsar uppmärksammar man bromsljuset mycket bättre än om bilen framför haft halvljus tänt. smile

Har man som på nya E-klass en bromsljusslinga i stil med gamla Cadillac STS som går över hela övre delen av bakluckan bör man ha något problem om man inte ser att personen bromsar även fast halvljuset bak är tänt tongue

Ok då, då blir effekten begränsad tongue

Men alla bäckar små, det är inte ett steg i fel riktning i alla fall...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Fernicus Kejsare
14 november 2009 · 547 Inlägg

Infon uppdaterad igen på allmän begäran smile Fyll på med förslag om förändringar/tillägg så guiden blir ultimat!

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
weian Concordia res parvae crescent
14 november 2009 · 924 Inlägg

Fernicus skrev:
Halvljus och dimljus får aldrig vara tänd, inte ens under tät dimma/kraftig nederbörd. Vid dessa förhållande är det antingen eller som gäller, alltså antingen dimljus (även tillsammans med p-ljus) eller halvljus.

detta stycke undrar jag vart du fått infon ifrån.
hade en liten disskution mä min mor idag(som är polis) då ja läste i aftonbladet om kvoterna poliserna måste följa.

hon säger att man får ha halv å dimljus på tillsammans, om det råder dimma.
annars så har man ju knappt nåt ljus framåt.

undrar bara vilken källan är.

mycket bra annars!

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
gamlingen
14 november 2009 · 5 198 Inlägg

*I dimma eller kraftig nederbörd ska
du använda halvljus eller dimljus,
dock inte tillsammans.*

källa: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … gava_9.pdf

Senast redigerat av gamlingen (14 november 2009)

Fernicus Kejsare
14 november 2009 · 547 Inlägg

Nån annan hann före..

Senast redigerat av Fernicus (14 november 2009)

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
klarrre
14 november 2009 · 502 Inlägg

Om jag har fattat det rätt får jag köra med dimljusen på under dagsljus, men om jag har dimljusen på får jag ej ha positionsljuset på samtidigt? Dvs det blir 4 ljuspunkter på 55watt dimljus (styck, 110 med båda) och 15watt(30w med båda) tror jag det var med positionsljus. Eller?

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
BergsST
14 november 2009 · 177 Inlägg

klarrre skrev:
Om jag har fattat det rätt får jag köra med dimljusen på under dagsljus, men om jag har dimljusen på får jag ej ha positionsljuset på samtidigt? Dvs det blir 4 ljuspunkter på 55watt dimljus (styck, 110 med båda) och 15watt(30w med båda) tror jag det var med positionsljus. Eller?

Du har fattat det helt rätt smile

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5
Fernicus Kejsare
14 november 2009 · 547 Inlägg

Du får ha positionsljus och dimljus tända samtidigt under dagtid, men om 15w räknas som positionsljus är jag däremot tveksam till

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
weian Concordia res parvae crescent
14 november 2009 · 924 Inlägg

gamlingen skrev:
*I dimma eller kraftig nederbörd ska
du använda halvljus eller dimljus,
dock inte tillsammans.*

källa: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … gava_9.pdf

se på fan!
tycker de låter lite ologiskt när de e kraftig dimma under mörker att man inte få ha båda samtidigt.

men men e reglerna sånna så e dom.

ja ja har fått bevisen upplagda så ja e nöjd.

tack grabbar å tjejor!

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Opelmadness German cars, quality and beyond
14 november 2009 · 8 197 Inlägg

klarrre skrev:
Om jag har fattat det rätt får jag köra med dimljusen på under dagsljus, men om jag har dimljusen på får jag ej ha positionsljuset på samtidigt? Dvs det blir 4 ljuspunkter på 55watt dimljus (styck, 110 med båda) och 15watt(30w med båda) tror jag det var med positionsljus. Eller?

Jag har bara 5w styck i parkeringsljusen...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
PLindblom
14 november 2009 · 1 200 Inlägg

weian skrev:
tycker de låter lite ologiskt när de e kraftig dimma under mörker att man inte få ha båda samtidigt.

Anledningen till att dimljusen finns är ju för att man vid tjock dimma ska kunna få ned ljuskällan så lågt som möjligt för att inte blända sig själv, därför vore det helt enkelt dumt att använda båda samtidigt.

I Sverige blir det emellertid sällan så pass dimmigt att dimljus är berättigade. Här används de istället vanligtvis till att göra bilar snyggare(?) hmm

Senast redigerat av Minister (14 november 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang