är ute och tokkör med bilen och någon tar ens regnr och ringer polisen och annmäler föraren för tex. vårdslöshet i trafi

Muttley
12 april 2010 ·

skunkworks skrev:
för några år sen gjorde jag en lite halvtaskig omkörning på en avsides asfaltsväg på vårkanten då gatorna ej var sopade än, och min förra bil va då avställd i väntan på sommaren (var bara ute o testkörde, vilket ej är okej kids big_smile )

men hursom så spruta de väl lite sten/grus på hans bil vilket ej var så schysst, men inget jag tänkte på då de hände.

några dagar senare rullar en snutbil in på gården vid jobbet, och går in.. hör att dom pratar i rummet brevid o säger att "ja, han är darinne".

Och in kommer polisen, jag hade naturligtvis ingen aning om vad han ville, men när han tog upp det så sa han:

En herre har anmält dig för att du kört om han och gjort stenskott på hans bil, förnekar du så kommer det förmodligen inte leda till nånting, vad har du att säga?

jag svara att jag inte hade en aning om vad han prata om, och sen gick han o de hände inget mer med det.

tyckte de va lite konstigt att dom kom på besök på jobbet?

men var iaf lite "phew.." när han gick smile

En likadan idiot spruta upp sjukt mycket grus på en väns bil.. Den personen fick betala självrisken.

Men du våga väl inte stå för vad du gjort.

Senast redigerat av tkd_rille (12 april 2010)

Mr_Woods Musiker
12 april 2010 · 472 Inlägg

Opelmadness skrev:

NordstromJ skrev:
Men det värsta av allt, dom som ringer så fort dom ser något. Usch..

Ser jag nån som härjar vilt inne i tätorter eller kör irrationellt så ringer jag utan att tveka. Det kan vara rattfylla inblandat, och det är inte att leka med.
Så ska man leka om man nu måste det, gör det på gärden eller nån annanstans där det inte kan skada nån.

Eftersom jag kör i tjänsten får jag se mycket tvivelaktigt och även rent idiotiskt beteende på vägarna.
Av princip bussar jag inte polisen på folk, men om jag får se något som påminner om rattfylla ringer jag DIREKT! De brukar faktiskt vara ganska trevliga och tacka för hjälpen när man gör det! smile

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
id_
13 april 2010 · 130 Inlägg

haha, klart jag hade velat stå för vad jag gjort! men saken var ju den att dels så var bilen avställd (vinterförvarad) och jag testkörde på ett industriområde där bilen stått. Jag for alltså inte runt på nåt vältrafikerat ställe.
(JA JAG VET ATT MAN INTE FÅR KÖRA MED AVSTÄLLDA BILAR)

Sen så vet jag ju inte till 100% att det var jag, eller hur mycket skada jag hade gjort, han kan ju liksom ha tänkt att:
"ok nu jävlar ska jag försöka få ut så mkt som möjligt för att han damma ner min bil, jävla bra läge o få gratis omlackering!!"

Har inte ens sett hur de såg ut på hans bil, men det flög ju inte sprängsten precis

Detta hände för kanske 7-8år sen då jag precis tagit körkort oxå, så det är ingen purfärsk historia.

Antar att alla som säger: "boohoo du e så dum o feg för att du inte vågar stå för va du gjort" och "tänk om det hänt dig då, hur kul hade de varit?!"
ni har väl aldrig brutit mot nån lag.

Så nu kan alla duktiga 100% felfria människor här på garaget fortsätta paragrafjaga smile

gamlingen
13 april 2010 · 5 198 Inlägg

va coola ni är... NOT

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 april 2010 · 13 810 Inlägg

polarn hade en riktigt fin vän en gubbe som hatade honom och anmälde honom hotade honom med stryk osv blev så trött tillslut så jag stallde mig utanför hans hus och bromsade upp min gamla 745 16v på varvstoppet tills gubben kom fram till fönstret gjorde 3sånna repor sen bråkade han aldrig mer med polarn
han insåg troligen att jag skulle göra så varje gång han tjafsade smile

en annan gubbe polisanmälde farsan för att han körde ner hans snöhögar när han körde tidningar i ett område
värsta livet på den farbror som tack för det så åker jag alltid förbi honom med stereon på fullvolym och hjulspinn om det går

tror inte han var så glad under dom 2åren jag istort sätt dagligen paserade hans hus varje natt smile

är någon dum! Jävlas med dom så att dom förstår att det var lugnare innan dom brusade upp för ingenting ;-)

älskar sura gubbar
en annan kompis fick skäll för att han åkte i 35km/h utanför hans hus stog och veva med en kratta så polarn backade tillbaka och frågade vad han ville
då fick han höra att han just kört som en galning
då sa han till gubben så här kör man som en galning sen klippte han iväg på 1.2.3 på hjulspinn iväg
han gick inte heller ut och härjade någon gång mer
allt kan alltid bli värre smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Opelmadness German cars, quality and beyond
13 april 2010 · 8 197 Inlägg

Ras_J skrev:

Opelmadness skrev:

NordstromJ skrev:
Men det värsta av allt, dom som ringer så fort dom ser något. Usch..

Ser jag nån som härjar vilt inne i tätorter eller kör irrationellt så ringer jag utan att tveka. Det kan vara rattfylla inblandat, och det är inte att leka med.
Så ska man leka om man nu måste det, gör det på gärden eller nån annanstans där det inte kan skada nån.

Eftersom jag kör i tjänsten får jag se mycket tvivelaktigt och även rent idiotiskt beteende på vägarna.
Av princip bussar jag inte polisen på folk, men om jag får se något som påminner om rattfylla ringer jag DIREKT! De brukar faktiskt vara ganska trevliga och tacka för hjälpen när man gör det! smile

Ja dom blir tacksamma när det är folk som tipsar om sånt som kan vara farligt. Oftast kanske det inte är nåt, men fler än en gång har dom fått tag på nån påverkad idiot..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Johansson7 The Electrician
19 april 2010 · 64 Inlägg

linuslinje skrev:
Så summa sumarum? Lärde du dig att inte köra som en jävla idiot och skita i högerregeln eller?
Vad spelar det för roll att det blev väjningsplikt senare där, innebär detta att din idiotkörning rättfärdigas?

Och vem fan har sagt att jag skiter i högerregeln? Och vem fan har sagt att jag kör som en "jävla idiot"?

Jag kan och respekterar trafikreglerna, jag kör väldigt sällan för fort, speciellt i tättbebyggda områden. Jag påstår inte att jag aldrig har bryttitt mot reglerna för det har vi alla gjort och det står jag för.

Just högerregeln är en väldigt bra regel om bara folk i allmänhet kunde lära sig vad den går ut på.

Den går inte ut på att man MÅSTE blockera vägen för andra BARA för att dom kommer från vänster, och den går heller inte ut på att man ska tvär nita för att det kommer bilar från höger.

Högerregeln ger inga rättigheter utan bara skyldigheter, som i mitt fall där han stod still för att släppa förbi bilar så har han ingen rättighet att köra ut framför mig, och dessutom så just i detta fall så hade jag ingen skyldighet att släppa före honom eftersom att han stod still.

Hade han och jag kommit fram till korsningen samtidigt så hade jag haft skyldighet att sakta in och släppa förbi honom.

Allt handlar om kunskap, samarbete och kommunikation.

Anledningen till att jag skrev att det har blivit väjningsplikt är för att jag är lite skadeglad eftersom att det förmodligen är han och personer från hans arbetsplats som har klagat, och att det ur deras synvinkel blev sämre.

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
volvoentusiasten
19 april 2010 · 4 005 Inlägg

Johansson7 skrev:

linuslinje skrev:
Så summa sumarum? Lärde du dig att inte köra som en jävla idiot och skita i högerregeln eller?
Vad spelar det för roll att det blev väjningsplikt senare där, innebär detta att din idiotkörning rättfärdigas?

Och vem fan har sagt att jag skiter i högerregeln? Och vem fan har sagt att jag kör som en "jävla idiot"?

Jag kan och respekterar trafikreglerna, jag kör väldigt sällan för fort, speciellt i tättbebyggda områden. Jag påstår inte att jag aldrig har bryttitt mot reglerna för det har vi alla gjort och det står jag för.

Just högerregeln är en väldigt bra regel om bara folk i allmänhet kunde lära sig vad den går ut på.

Den går inte ut på att man MÅSTE blockera vägen för andra BARA för att dom kommer från vänster, och den går heller inte ut på att man ska tvär nita för att det kommer bilar från höger.

Högerregeln ger inga rättigheter utan bara skyldigheter, som i mitt fall där han stod still för att släppa förbi bilar så har han ingen rättighet att köra ut framför mig, och dessutom så just i detta fall så hade jag ingen skyldighet att släppa före honom eftersom att han stod still.

Hade han och jag kommit fram till korsningen samtidigt så hade jag haft skyldighet att sakta in och släppa förbi honom.

Allt handlar om kunskap, samarbete och kommunikation.

Anledningen till att jag skrev att det har blivit väjningsplikt är för att jag är lite skadeglad eftersom att det förmodligen är han och personer från hans arbetsplats som har klagat, och att det ur deras synvinkel blev sämre.

Angående den som sa att det du kör som en "jävla idiot" så var det ju personen som körde efter dig. smile

Se där, du hade lite vettiga argument bakom istället för din tidigare text. smile

Visst har du rätt med att det inte i princip inte finns några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Men högerregeln är en väldigt påtvingad skyldighet. Och det ges inga undantag bara för att en bil står still.

Om du måste göra undanmanöver för en bil som kör ut framför dig så kör du antingen för fort eller håller för låg uppsikt eller avstånd, hur som helst så har du brutit mot högerregeln enligt din beskrivning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang