Vilka har fått BÖTER på cyckel?

RedQueen
30 december 2009 · 12 Inlägg

Min pojkvän blev stoppad av polisen en gång när han sprang över vägen på väg till bussen tongue De undrade varför han sprang >.<

Jag kan motstå allt, utom frestelser
Abeed Pekabow i can see u
30 december 2009 · 644 Inlägg

RedQueen skrev:
Min pojkvän blev stoppad av polisen en gång när han sprang över vägen på väg till bussen tongue De undrade varför han sprang >.<

då kanske det hade hänt något där ..

Arcangelus <3 Japs
30 december 2009 · 680 Inlägg

Sveriges rättsystem & Polis-kår är ett j*vla skämt idag...
Och det står jag för till 110%. Haft så mycket grejjer att göra med Polisen / Rättsväsendet och
det är f*n inte konstigt att folk är kriminella och inte bryr sig.

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
MT-Adam
30 december 2009 · 272 Inlägg

aldrig råkat ut för sånt, och har ändå cyklat kanske 500 mil sammanlagt när jag cyklade till högstadiet.

var inte så mogen på den tiden (som de flesta 14 åringar med andra ord...), så jag samlade ihop en "cykelliga" och vi hittade på massa skit, körde om bilister på insidan å utsidan osv, körde på torget där det är förbjudet med cyklar men det kom aldrig en polis som försökte stoppa oss, och polisstationen är ändå runt 1 km ifrån där vi brukade hålla till, så jag tror det är RIKTIGT ovanligt att poliser stoppar cyklister...

Fimp3n Random
30 december 2009 · 480 Inlägg

I Juni runt klockan 18:00. Fick böter för att jag inte hade några lampor på cykeln.. Var inte ens mörkt ute.. Frågade ifall dom var seriösa. "Ja det räknas som kväll" fick jag som svar.

Vet att man kunnat överklaga osv men var en sån liten summa.

Nehe
31 december 2009 · 687 Inlägg

v4jessica skrev:
Är ju bara löjligt egentligen. Då kan man ju tycka att dom inte har något annat för sig.
Själv har man bara blivit tillsagd att man inte få skjutsa någon men sen åkte dom vidare tongue

I Sverige drabbas varje år omkring 3 500 cyklister av skallskador i samband med cykelolyckor. Det är närmare tre gånger fler skallskador än vad som drabbar moped- och motorcykelförare tillsammans. 85 procent av alla cyklister som förra året mottog akutvård för skallskador saknade hjälm vid olyckstillfället.

En vanlig missuppfattning är att cykelolyckor med personskador främst sker i kollision med bil, men över 70 procent av alla skallskador inträffar vid singelolyckor, det vill säga då inget annat fordon är inblandat i olyckan. Endast 14 procent av skallskadorna uppstår vid kollision med bil.

– Cyklister löper dubbelt så stor risk att drabbas av skallskador vid en olycka, jämför med en bilist som råkar ut för en olycka. Jämfört med mopedister är risken 60 procent högre för cyklister. Det säger en hel del om hur utsatta cyklister utan hjälm är, säger Maria Krafft.

Källa: http://media.folksam.se/2007/04/13/tre- … elolyckor/

Jag håller med, poliser missprioriterar och att ge böter för förseelser med cykel är enbart löjligt roll
Ibland undrar man om det finns folk över 25 på garaget som faktist tänker på hur verkligen ser ut eller som någonsin själva har åkt på en cykelolycka med en spräckt skalle som konsekvens av kombinationen inget lyse, ingen hjälm och mörker.

Nehe
31 december 2009 · 687 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag kan faktiskt tänka mig att ge cyklister dispans för fortkörning 30-50 km/h. Dels p g a av att de har avsevärt lägre bromssträcka än en 2 tons bil. Dels p g a av att det inte blir lika omfattande skador om en olycka skulle hända. Dels p g a att det är en bra prestation att cykla över 50km/h med en standardcykel.
smile

Hur många olyckor med cykel har du vart på linuslinje? Antar att du jobbar som polis med tanke på att du "kan tänka dig ge cyklister dispans" (rapporteftergift).

Nehe
31 december 2009 · 687 Inlägg

Skulle även vilja slänga in att det årligen dör fler människor i trafiken än vad det mördas och så undrar folk varför trafiksäkerheten är en högprioritet, det är enklare att förebygga trafikbrott än mord.

Senast redigerat av Nehe (31 december 2009)

volvoentusiasten
31 december 2009 · 4 005 Inlägg

Nehe skrev:

linuslinje skrev:
Jag kan faktiskt tänka mig att ge cyklister dispans för fortkörning 30-50 km/h. Dels p g a av att de har avsevärt lägre bromssträcka än en 2 tons bil. Dels p g a av att det inte blir lika omfattande skador om en olycka skulle hända. Dels p g a att det är en bra prestation att cykla över 50km/h med en standardcykel.
smile

Hur många olyckor med cykel har du vart på linuslinje? Antar att du jobbar som polis med tanke på att du "kan tänka dig ge cyklister dispans" (rapporteftergift).

Jag har inte varit på några olyckor med spräckt skalle som tur är nej. Däremot har jag sett avsevärt äckliga trafikolyckor.

Med tanke på att det skadas ca 26 000 personer i trafiken varje år totalt och 15% av dem skadas svårt och 10% av dem i sin tur dör varje år så anser jag att andra trafikföreetelser ska vara högre prioriterat, t ex vårdlöshet i trafik med motorfordon. Detta pga av de knappa resurserna som finns.

Artikeln du länkar till är väldigt vinklad och hela det här argumentet med att jämföra med motorcykelolyckor är i sig lite skrattretande då det är irrelevant och låter jättemycket när det presenteras sådär.
Om man däremot säger att av 94% av alla olyckor i Sverige så är bilar inblandade.
Är det då heta nyheter att de ytterligare 6 % är orsakat av cyklar?

Fakta kan tolkas på lite olika sätt...

Visst är ett brott likaväl ett brott oavsett grad även om det finns allvarligare brott, men med dagens resurser så måste man prioritera som du säkert själv också har fått uppleva i din tjänst.

Nehe
31 december 2009 · 687 Inlägg

v4jessica skrev:
Visst, det händer mycket olyckor så man förstår väl polisen till viss del kanske.. Men som man ser bara här o på andra ställen så är de inte konstigt att det händer saker även med cyklar. Många cyklar väldigt slarvigt o verkar inte tänka alls. Man kan väl ändå tänka lite? Är ju inte bara bilar m.m som ska se upp..

Jag håller med om det du skriver med att cyklister oftast själva inte tänker så mycket utan som ex cyklar rakt ut på övergångsställen när de vet att man måste leda cykeln osv, självklart är många olyckor självförvållande. Men böter för förseelser med cykel brukar förebygga olyckor dvs får man x antal böter för att man inte bär hjälm eller att man inte har framlyse/baklyse så kanske man tillslut köper sig en hjälm eller lampa då det är betydligt billigare än ordningsboten.

Men det jag ville visa med mitt inlägg var att man inte ska tycka att det är en löjlig prioritering utan jag förklarade bara varför det prioriteras.

Nehe
31 december 2009 · 687 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag har inte varit på några olyckor med spräckt skalle som tur är nej. Däremot har jag sett avsevärt äckliga trafikolyckor.

Med tanke på att det skadas ca 26 000 personer i trafiken varje år totalt och 15% av dem skadas svårt och 10% av dem i sin tur dör varje år så anser jag att andra trafikföreetelser ska vara högre prioriterat, t ex vårdlöshet i trafik med motorfordon. Detta pga av de knappa resurserna som finns.

Artikeln du länkar till är väldigt vinklad och hela det här argumentet med att jämföra med motorcykelolyckor är i sig lite skrattretande då det är irrelevant och låter jättemycket när det presenteras sådär.
Om man däremot säger att av 94% av alla olyckor i Sverige så är bilar inblandade.
Är det då heta nyheter att de ytterligare 6 % är orsakat av cyklar?

Fakta kan tolkas på lite olika sätt...

Visst är ett brott likaväl ett brott oavsett grad även om det finns allvarligare brott, men med dagens resurser så måste man prioritera som du säkert själv också har fått uppleva i din tjänst.

Jag har inte sagt något om att det inte är många trafikolyckor då jag också har vart på många. Men siffrorna är inte vinklade (ca 3500) skadade varje år.

Artikeln är väl lika vinklad som dina procenttal du nämer på slutet som endast är en uppskattning från din sida? Ett brott är ett brott och när du senare skriver att du även låter slöa bilar åka trots överstriden hastighet är ju inte rätt? Alla är väl lika inför lagen? Men jag måste erkänna att även jag kan ge rapporteftergift beroende på rådande situation.

Du svarade inte på fråga om du var polis? Isf kan du ju pm:a din GW så kan jag skicka lite intressanta fakta efter nyår!.

Gott nytt år.

volvoentusiasten
31 december 2009 · 4 005 Inlägg

Nehe skrev:

linuslinje skrev:
Jag har inte varit på några olyckor med spräckt skalle som tur är nej. Däremot har jag sett avsevärt äckliga trafikolyckor.

Med tanke på att det skadas ca 26 000 personer i trafiken varje år totalt och 15% av dem skadas svårt och 10% av dem i sin tur dör varje år så anser jag att andra trafikföreetelser ska vara högre prioriterat, t ex vårdlöshet i trafik med motorfordon. Detta pga av de knappa resurserna som finns.

Artikeln du länkar till är väldigt vinklad och hela det här argumentet med att jämföra med motorcykelolyckor är i sig lite skrattretande då det är irrelevant och låter jättemycket när det presenteras sådär.
Om man däremot säger att av 94% av alla olyckor i Sverige så är bilar inblandade.
Är det då heta nyheter att de ytterligare 6 % är orsakat av cyklar?

Fakta kan tolkas på lite olika sätt...

Visst är ett brott likaväl ett brott oavsett grad även om det finns allvarligare brott, men med dagens resurser så måste man prioritera som du säkert själv också har fått uppleva i din tjänst.

Jag har inte sagt något om att det inte är många trafikolyckor då jag också har vart på många. Men siffrorna är inte vinklade (ca 3500) skadade varje år.

Artikeln är väl lika vinklad som dina procenttal du nämer på slutet som endast är en uppskattning från din sida? Ett brott är ett brott och när du senare skriver att du även låter slöa bilar åka trots överstriden hastighet är ju inte rätt? Alla är väl lika inför lagen? Men jag måste erkänna att även jag kan ge rapporteftergift beroende på rådande situation.

Du svarade inte på fråga om du var polis? Isf kan du ju pm:a din GW så kan jag skicka lite intressanta fakta efter nyår!.

Gott nytt år.

smile Lätt att missförstå varandra!
Jag syftade mer på att faktan (rätt siffror alltså) vinklas på ett sätt som gör att faktan upplevs vara något annat än vad den är - större.

Mina siffror är inte inte mina egna eller vinklade.
Jag tog dina siffror (ca 3500) och applicerade på transportstyrelsens siffror över totalt skadade ( ca 26 000) och avrundade detta till procent.  Men sure. Min siffra på 90% är egentligen 86,54% av de ungefärliga siffrorna vi båda angett.

haha, vad är denna diskussion på väg?

Dags o skala potatis till ett kompani! (känns det som)

Gott nytt år!

MrCarfreak Gasglad
31 december 2009 · 3 244 Inlägg

Helt rätt att ni fått böter när ni cyklat utan lysen mm under kvällstid när det varit mörkt! Jag svär varenda jävla gång jag åker i bilen och ser en cyklist på vägen utan lysen - bara hoppas på att den cyklisten ska bli påkörd någongång så han/hon lär sig!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Merc_ Ät gul snö, de kan vara öl
31 december 2009 · 223 Inlägg

Det har jag blivit, lyckades faktiskt bli stoppad för ett X antal år sedan pga fortkörning på hojjen haha =P Men fick iaf ingen böter smile

Volvo 855R (1996)
Hyperhead oseriös medlem
1 januari 2010 · 239 Inlägg

har blivigt stoppad 3 gånger för utan lyse o div. men inte fått böter.

David_Hbg
1 januari 2010 · 34 Inlägg

Oj detta var många år sedan nu men, vi var ett gäng grabbar nyss fyllda 15 hade varit och badat, cyklade hem samma väg som alltid. Rätt som det är vinkar ett gäng poliser in oss och delar ut  böteslapp på vars 300:-  för att vi hade cyklat mot enkelriktat sad  Visst vi gjorde väl fel, men ingen av oss visste ens vad skylten betydde. Önskade då att man hade fått lära sig lite mer trafikregler i skolan

FreddeK
1 januari 2010 ·

Kmarcus skrev:

blacken skrev:
...att utsätta en cykels rangliga och klena konstruktion för dom hastigheterna är inte så lämpligt...(30-50)

Som att säga att bilar inte ska köra över 100 för att dom inte klarar det??

GENERALISERA MERA!!!

Jag cyklar upp till 100 blås utan att vara rädd för att mina cyklar jag haft ska gå sönder?? Det finns cyklar och sen finns det cyklar, liksom bilar.

Om vi pratar en cykel man kan trampa så har du aldrig trampat upp den i 100Kmh. men visst kanske nerför i en preppad downhillbacke utan sten så ja men varför tror jag dig inte?

Vet inte vad jag gör på denna sidan, den ena ljuger fan mer än den andra, vad vill ni bevisa? bara skryter men i själva verket lurar ni bara er själva!

dawwe ...has left the building...
1 januari 2010 · 4 474 Inlägg

Jag har för mig att världsrekordet i "speed" för cykel ligger kring 200km/h, men då cyklar man bakom en bil som har ett vindskydd, dvs man cyklar där det är "vindstilla"...Själv fick jag böter typ 4 på morgonen en gång, cyklade på en MTB utan lysen, 600kr.

http://www.youtube.com/watch?v=BmpxJWAJbFM

Senast redigerat av dawwe (1 januari 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Sushikocken Sleeper
1 januari 2010 · 3 084 Inlägg

klart man inte ska köra fort med cykel. Vissa cyklar ju som idioter, och jag blir inte gladare av att bli övercyklad eller överkörd av moped.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Andreas 940 -utan 940
1 januari 2010 · 1 728 Inlägg

En gammal klasskompis blev av med körkortet i somras för att han cyklade full.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang