Bygge av baslåda

ludvig_svensk
19 november 2009 · 23 Inlägg

tjena.
jag har tänkt bygga en baslåda till en 240 men har mycket bristande kunskaper om vad man bör tänka på när man bygger.
bör jag ha sluten eller portad, kan man få ett mellanting mellan portad och sluten genom att ha ett litet rör, ungefär hur många liter bör lådan vara på och vilken storlek på bas kan passa till en baklucka, med mera med mera.
det jag framför allt vill uppnå med basen är ett bra ljud.

vargfan
19 november 2009 · 75 Inlägg

Alla dina frågor har med vilken bas du ska ha att göra..bästa är nog att åka till en bra butik och prata med dom:)

stRaend
19 november 2009 ·

Du kan inte få något mellanting mellan portad och sluten.

Sedan hur stor låda beror helt på vad du ska ha för bas.

Vad har du för budget?

Vad menar du med "bra ljud"?

ludvig_svensk
19 november 2009 · 23 Inlägg

så det går inte att få nått mellanting mellan portad och sluten. det e ju kul med mycket ljud men vill inte att den ska släpa eller bli bullrig. det e viktigare att basen är synkad med musiken och att det låter bra snarare än mycket.

jag har kollat runt lite på andra forum och det finns väldigt olika åsikter om hur stor lådan ska vara i förhållande till elementet. en del säger 10 L till en 12", en del 40 L. därav frågan om volymen.

vet inte riktigt vad jag har tänkt lägga på elementet. man kan ju köpa för allt mellan 200 och 6000 kr. vad anser ni att man kan få en bra högtalare för?

stRaend
19 november 2009 ·

släpa efter fixar du med en stereo som har tidskomp.

angående volymen så beror det helt på basen, det finns 12" basar som spelar bra i 10l , och vissa behöver ha 60-70l.

En "bra" högtalare kan nog ingen säga ett visst pris på. Beror ju på vad du menar med bra? Och en bas/högtalare blir inte bättre än övriga anläggningen. En liten tumregel (funkar oftast) är att slutsteget ska kosta ungefär dubbelt så mycket som vad den ska driva. Men visst , om du bara är ute efter "normal bra" ljud i bilen så går det säkert med billigare slutsteg och basar m.m. smile

stahre
19 november 2009 ·

Slutna lådor brukar kunna spela lite snyggare och tajtare, inte alltid men i regel. Du har en 240? Då är det bäst att du antingen bygger en sluten låda som spelar in genom skidluckan och gör det tätt mellan lådan och baksäterna, förstår du hur jag menar? Annars funkar portade lådor bra ocskå då du kan ha porten spelandes genom skidluckan.
Har du något bra system i fram? Annars skulle jag nog börja från det hållet istället, och satsa på att få det bra.
Och som sagt bra basar finns det mängder av, speciellt om budgeten är upp till 6k, så det bästa är ju att lyssna med egna öron och höra vad som låter bra och inte bra smile

Black-Angel
19 november 2009 · 260 Inlägg

Du kan även köra en bandpasslåda o skicka porten/arna genom hatthyllan el skidluckan.

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
Rickard-v
19 november 2009 · 2 665 Inlägg

stRaend skrev:
släpa efter fixar du med en stereo som har tidskomp.

angående volymen så beror det helt på basen, det finns 12" basar som spelar bra i 10l , och vissa behöver ha 60-70l.

En "bra" högtalare kan nog ingen säga ett visst pris på. Beror ju på vad du menar med bra? Och en bas/högtalare blir inte bättre än övriga anläggningen. En liten tumregel (funkar oftast) är att slutsteget ska kosta ungefär dubbelt så mycket som vad den ska driva. Men visst , om du bara är ute efter "normal bra" ljud i bilen så går det säkert med billigare slutsteg och basar m.m. smile

Nej Nej det är nog inte det han menar!
Beroende på lådkonstruktion/bas ändras grupplöptiden vid olika frekvenser och basen kan låta släpig.

Mellanting förekommer pga för små portar.(men inget man strävar efter) På låg o lagom volym funkar den som basreflex.

Men på fullt ös är porten för liten så basen får inte ut luften och då upplever basen lådan som sluten på högsta volym.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Tokken Team dBakuten
19 november 2009 · 3 453 Inlägg

Rickard-v skrev:

stRaend skrev:
släpa efter fixar du med en stereo som har tidskomp.

angående volymen så beror det helt på basen, det finns 12" basar som spelar bra i 10l , och vissa behöver ha 60-70l.

En "bra" högtalare kan nog ingen säga ett visst pris på. Beror ju på vad du menar med bra? Och en bas/högtalare blir inte bättre än övriga anläggningen. En liten tumregel (funkar oftast) är att slutsteget ska kosta ungefär dubbelt så mycket som vad den ska driva. Men visst , om du bara är ute efter "normal bra" ljud i bilen så går det säkert med billigare slutsteg och basar m.m. smile

Men på fullt ös är porten för liten så basen får inte ut luften och då upplever basen lådan som sluten på högsta volym.

ööö va? Jodå nog fan kommer luften ut ur en för liten port med.. I en rasande fart. big_smile
Då uppstår ett tjusigt flåsljud också.. eller i extrema fall orkan.
DET ska man inte sträva efter.

Senast redigerat av Tokken (19 november 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 november 2009 · 8 744 Inlägg

En till väldigt intressant fråga är ju vad du ska driva basen med? smile Har du inget bra att driva med så spelar det ingen roll vad du köper för bas. Och beroende på vad du köper för bas så blir det antingen sluten eller portad låda som passar bäst, lådvolymen varierar också beroende på bas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
19 november 2009 · 4 693 Inlägg

stRaend skrev:
släpa efter fixar du med en stereo som har tidskomp.

angående volymen så beror det helt på basen, det finns 12" basar som spelar bra i 10l , och vissa behöver ha 60-70l.

En "bra" högtalare kan nog ingen säga ett visst pris på. Beror ju på vad du menar med bra? Och en bas/högtalare blir inte bättre än övriga anläggningen. En liten tumregel (funkar oftast) är att slutsteget ska kosta ungefär dubbelt så mycket som vad den ska driva. Men visst , om du bara är ute efter "normal bra" ljud i bilen så går det säkert med billigare slutsteg och basar m.m. smile

Min 12" sitter i en 170 liters låda smile

Booyakasha!
jimmyostrom
19 november 2009 · 560 Inlägg

Känns sådär "lite" för stor låda hmm

Softis skrev:

stRaend skrev:
släpa efter fixar du med en stereo som har tidskomp.

angående volymen så beror det helt på basen, det finns 12" basar som spelar bra i 10l , och vissa behöver ha 60-70l.

En "bra" högtalare kan nog ingen säga ett visst pris på. Beror ju på vad du menar med bra? Och en bas/högtalare blir inte bättre än övriga anläggningen. En liten tumregel (funkar oftast) är att slutsteget ska kosta ungefär dubbelt så mycket som vad den ska driva. Men visst , om du bara är ute efter "normal bra" ljud i bilen så går det säkert med billigare slutsteg och basar m.m. smile

Min 12" sitter i en 170 liters låda smile

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Hedde Superhedde
19 november 2009 · 255 Inlägg

Det du Ludvig eftersträvar är bra transientsvar. Detta fås genom att hålla "Q" nere på frekvensgången vilket på ren svenska är jämn frekvensgång med bra grupplöptid. Enkelt förklarat: Undvik peakad frekvensgång. För att uppnå detta handlar det om att placera rätt element i rätt låda. Element med högre Qts samt relativt tung kon och lågt fs passar vanligtvis bäst i sluten. Samt vice versa. Seriekopplade talspolar ger också högre Qts och därmed sämre transientsvar. Men lite tips på vägen i din bil är: Element samt eventuellt port framåt/uppåt in i kupén och se till att det inte läcker ljud ut i skuffen. Det som händer om ljudet läcker ut bakåt är sämre bas med stängd bagagelucka. Det är ju inte så kul. Tidskomp kan aldrig trolla fram ett bättre tranisentsvar. Rätt låda, rätt placering samt rätt delning är det som gäller.

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (19 november 2009)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Frissan
19 november 2009 · 4 693 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Känns sådär "lite" för stor låda hmm

Softis skrev:

stRaend skrev:
släpa efter fixar du med en stereo som har tidskomp.

angående volymen så beror det helt på basen, det finns 12" basar som spelar bra i 10l , och vissa behöver ha 60-70l.

En "bra" högtalare kan nog ingen säga ett visst pris på. Beror ju på vad du menar med bra? Och en bas/högtalare blir inte bättre än övriga anläggningen. En liten tumregel (funkar oftast) är att slutsteget ska kosta ungefär dubbelt så mycket som vad den ska driva. Men visst , om du bara är ute efter "normal bra" ljud i bilen så går det säkert med billigare slutsteg och basar m.m. smile

Min 12" sitter i en 170 liters låda smile

Solo X 12 i en bandpasslåda wink

Booyakasha!
Rickard-v
19 november 2009 · 2 665 Inlägg

Tokken skrev:
ööö va? Jodå nog fan kommer luften ut ur en för liten port med.. I en rasande fart. big_smile
Då uppstår ett tjusigt flåsljud också.. eller i extrema fall orkan.
DET ska man inte sträva efter.

Nej inte om den är för liten så kommer inte allt ut som det ska!

Visst blir det som säger med blåsljud! Men det är första tecknet på att du har för liten port! Då börjar luftflödet strypas! Och när det stryps bromsas konrörelsen, som tidigare gick lätt pga porten.

Senast redigerat av Rickard-v (19 november 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
stRaend
19 november 2009 ·

Softis skrev:

stRaend skrev:
släpa efter fixar du med en stereo som har tidskomp.

angående volymen så beror det helt på basen, det finns 12" basar som spelar bra i 10l , och vissa behöver ha 60-70l.

En "bra" högtalare kan nog ingen säga ett visst pris på. Beror ju på vad du menar med bra? Och en bas/högtalare blir inte bättre än övriga anläggningen. En liten tumregel (funkar oftast) är att slutsteget ska kosta ungefär dubbelt så mycket som vad den ska driva. Men visst , om du bara är ute efter "normal bra" ljud i bilen så går det säkert med billigare slutsteg och basar m.m. smile

Min 12" sitter i en 170 liters låda smile

drog bara till med något för att förklara att det beror på vad man har för bas roll

Tokken Team dBakuten
20 november 2009 · 3 453 Inlägg

Rickard-v skrev:

Tokken skrev:
ööö va? Jodå nog fan kommer luften ut ur en för liten port med.. I en rasande fart. big_smile
Då uppstår ett tjusigt flåsljud också.. eller i extrema fall orkan.
DET ska man inte sträva efter.

Nej inte om den är för liten så kommer inte allt ut som det ska!

Visst blir det som säger med blåsljud! Men det är första tecknet på att du har för liten port! Då börjar luftflödet strypas! Och när det stryps bromsas konrörelsen, som tidigare gick lätt pga porten.

Nej va fan vet jag liksom..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Hedde Superhedde
20 november 2009 · 255 Inlägg

Rickard-v skrev:

Tokken skrev:
ööö va? Jodå nog fan kommer luften ut ur en för liten port med.. I en rasande fart. big_smile
Då uppstår ett tjusigt flåsljud också.. eller i extrema fall orkan.
DET ska man inte sträva efter.

Nej inte om den är för liten så kommer inte allt ut som det ska!

Visst blir det som säger med blåsljud! Men det är första tecknet på att du har för liten port! Då börjar luftflödet strypas! Och när det stryps bromsas konrörelsen, som tidigare gick lätt pga porten.

Nej, om portflödet bromsas, så ökar faktiskt konutslaget om vi skall vara petiga. Där avstämningen ligger är konutslaget som lägst. Vi kan korfattat säga att för liten port ger inte bara blåsljud utan sämre funktion av hela lådans funktion.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
ludvig_svensk
20 november 2009 · 23 Inlägg

tack så hemskt mycket för alla svar.

det är bara det gamla skitljudet i bilen än så länge men har tänkt byta ut det mot nått lite mer välljudande. har dock inte bestämt vad.
vad är ljudskillnaden mellan vanlig portad låda och bandpasslåda?
skulle ni i bakluckan på en bil rekommendera portad, sluten eller bandpass.

jag är inte gjord av pengar och har tänkt hålla priset på en rimlig nivå. elementet ska helst inte kosta över 1200kr. räcker det för att få ett bra ljud?

drivning av systemet har jag inte tänkt så mycket på. jag är ju som sagt ganska okunnig på ämnet, men räcker det inte med en bra förstärkare och/eller möjligen en transformator?

kalle_kalle
20 november 2009 · 2 914 Inlägg

en bandpasslåda har en sluten del och en portad.

1200:- får du ingen monsterbas men en som spelar nog mycket för den som vill ha nåt lyssna på till och från jobbet.

en bas som tydligen skulle spela fint (dock lämnar jag inga garantier) http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … roduct=374 och driva med http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16306 plus finns det ett kabelkit på jula för 400 kr (16mm2) det rekomenderar jag. då får du prisvärt ljud,


drivning av systemet skulle jag säga att du driver iallafall basen på steg. det går att driva framsystemet på stereon. dock är det en radikal skillnad mellan att driva dom också på steg. men har man inga direkta pengar till det så går det bra att driva på stereon också. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang