Bygge av baslåda

ludvig_svensk
26 november 2009 · 23 Inlägg

jag har tänkt klä in den i en gammal saab-klädsel så det kommer inte synas nånting, o e ganska snål av mig så det blir nog spånskiva då smile en del pratar om dubbla skivor. e det bra?

Frissan
26 november 2009 · 4 693 Inlägg

ludvig_svensk skrev:
jag har tänkt klä in den i en gammal saab-klädsel så det kommer inte synas nånting, o e ganska snål av mig så det blir nog spånskiva då smile en del pratar om dubbla skivor. e det bra?

Det är bättre, men inte nödvändigt om du inte har tänk att ha några jätte effekter.

Booyakasha!
stahre
26 november 2009 ·

22mm spån räcker gott, man kan ha dubbelt på baffeln men är förmodligen inte heller nödvändigt. Jag har min låda i 22mm spån nu, ordentligt med PL400 och lite skruv så blir det tätt och stabilt

ludvig_svensk
27 november 2009 · 23 Inlägg

vad är baffel?

BJonsson
27 november 2009 · 4 074 Inlägg

Baffeln är framstycket där basen/basarna sitter bättre att köra dubbelt då det blir stadigare då.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Paaj
27 november 2009 · 79 Inlägg

Är det nödvändigt att dämpa lådan genom att lägga in ull i??

Emilius Avstängd
27 november 2009 · 1 714 Inlägg

evilaudio skrev:

Polaren skrev:

evilaudio skrev:

vilket e helt fel... sätter du upp portarna genom hatthyllan å sen låter basarna spela i skufffen så kommer de låta pannkaka.

Det är väl helt upp till hur vinklarna i lådan är byggda hur basen slår i lådan

svar NEJ...   man kan i korta drag förklara de så här... de toner som kommer från porten kommer att öva ca 2-3 db medans de toner som kommer från konen kommer att dämpas säkert lika mycke pga baksäte å plåten... så de kommer bli ca 6db skillnad mellan membran å port... visst att de kommer spela men de kommer fan inte låta bra.

Om man har portarna genom hatthyllan och lika stort hål som basen ovanför basen (som spelar uppåt även den) i hatthyllan då?
Kan det fungera?

Frissan
27 november 2009 · 4 693 Inlägg

Paaj skrev:
Är det nödvändigt att dämpa lådan genom att lägga in ull i??

Nej, det är inte nödvändigt. Beror på vilket typ av ljud man är ute efter.
Själv använder jag aldrig det.

Booyakasha!
michieff ljudfantast
27 november 2009 · 1 372 Inlägg

stahre skrev:
22mm spån räcker gott, man kan ha dubbelt på baffeln men är förmodligen inte heller nödvändigt. Jag har min låda i 22mm spån nu, ordentligt med PL400 och lite skruv så blir det tätt och stabilt

och några lager plast innanpå

Tokken Team dBakuten
28 november 2009 · 3 453 Inlägg

michieff skrev:

stahre skrev:
22mm spån räcker gott, man kan ha dubbelt på baffeln men är förmodligen inte heller nödvändigt. Jag har min låda i 22mm spån nu, ordentligt med PL400 och lite skruv så blir det tätt och stabilt

och några lager plast innanpå

Måste man inte heller..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
ludvig_svensk
3 december 2009 · 23 Inlägg

vad är skillnaden mellan aktiv och passiv baslåda?

stahre
3 december 2009 ·

En passiv låda är en låda som drivs av ett externt slutsteg, t ex http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U3200
En aktiv har ett inbyggt slutsteg, och man behöver inte köpa ett externt t ex. http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U3300

ludvig_svensk
3 december 2009 · 23 Inlägg

fattar inte riktigt. vilken skillnad ger det i ljudet?

nån som vet ett lämpligt slutsteg för 1500 kr till MDS FR12W?

Frissan
3 december 2009 · 4 693 Inlägg

ludvig_svensk skrev:
fattar inte riktigt. vilken skillnad ger det i ljudet?

nån som vet ett lämpligt slutsteg för 1500 kr till MDS FR12W?

En aktiv har man för att man vill spara på utrymme och bara få en liten extra knuff på basen.

En passiv ger betydligt mer bas än en aktiv låda, beroende på bas och steg så klart. Men det är väl en generell regel.

Booyakasha!
stahre
3 december 2009 ·

Precis som softis säger brukar man använda aktiva basar för att fylla ut originalljudet med lite mer bas, kraften i slutsegen på dessa brukar inte va speciellt mkt och du kan ju heller inte matcha ihop steg låda och bas på ett riktigt bra sätt.
I en passiv låda får man ut mer tryck av basen, och man kan välja steg efter basarna, + att du kan bygga en egen låda som gör det optimalt till din musiksmak, bil mm.

ludvig_svensk
6 december 2009 · 23 Inlägg

ok, men då antar jag att det är passiv jag vill ha.
tror ni detta slutsteg är bra? http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=3031

gör slutstegen nån skillnad på ljudkvalitén eller ger det bara lite mer kräm?

stahre
6 december 2009 ·

ludvig_svensk skrev:
ok, men då antar jag att det är passiv jag vill ha.
tror ni detta slutsteg är bra? http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=3031

gör slutstegen nån skillnad på ljudkvalitén eller ger det bara lite mer kräm?

Det gör stor skliinad från steg till steg, ren signal och "rätt" effekt i steg som bär ett lite mer känt märke, tvärtom i billigare steg oftast.
KÖP INGET FRÅN BILLEBRO!

Frissan
6 december 2009 · 4 693 Inlägg

Aldrig sett det märket förr. Köp hellre något lite mer känt så du vet vad du får.

Booyakasha!
ludvig_svensk
7 december 2009 · 23 Inlägg

ok. det är ju så dyrt med kända märken bara :S

kan man koppla ett slutsteg så att det antingen är passivt eller aktivt eller måste det kollas upp innan man köper det?

Frissan
7 december 2009 · 4 693 Inlägg

ludvig_svensk skrev:
ok. det är ju så dyrt med kända märken bara :S

kan man koppla ett slutsteg så att det antingen är passivt eller aktivt eller måste det kollas upp innan man köper det?

Hängde nog inte med på vad du menade med det där?

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang