Ska Volvo bygga nya R modeller?

Rquired Allmänt envis
19 november 2009 · 12 512 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Oavsett vad som händer så tycker jag att den var grym!

Dock så tror jag man ska satsa på en lite mindre bil om man vill kunna mäta sig med "dom stora", C30 är nog den bästa att utgå ifrån. Twinturbo V8 i S80 lät jävligt porrigt big_smile

Vad sägs om twinturbo och V8 i en C30 då? tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
19 november 2009 · 6 271 Inlägg

Rquired skrev:

Panzar_Audi skrev:
Oavsett vad som händer så tycker jag att den var grym!

Dock så tror jag man ska satsa på en lite mindre bil om man vill kunna mäta sig med "dom stora", C30 är nog den bästa att utgå ifrån. Twinturbo V8 i S80 lät jävligt porrigt big_smile

Vad sägs om twinturbo och V8 i en C30 då? tongue

Hur fan skulle det få plats? lol

Och så Haldex XWD på det. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
THEBADGUY Gorgilus addictus
19 november 2009 · 4 737 Inlägg

TurbOla skrev:

Rquired skrev:

Panzar_Audi skrev:
Oavsett vad som händer så tycker jag att den var grym!

Dock så tror jag man ska satsa på en lite mindre bil om man vill kunna mäta sig med "dom stora", C30 är nog den bästa att utgå ifrån. Twinturbo V8 i S80 lät jävligt porrigt big_smile

Vad sägs om twinturbo och V8 i en C30 då? tongue

Hur fan skulle det få plats? lol

Och så Haldex XWD på det. wink

Volvo kan väl göra som Renault, och montera den bakom stolarna ist? ;P

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Panzar_Audi
19 november 2009 · 820 Inlägg

TurbOla skrev:

Rquired skrev:

Panzar_Audi skrev:
Oavsett vad som händer så tycker jag att den var grym!

Dock så tror jag man ska satsa på en lite mindre bil om man vill kunna mäta sig med "dom stora", C30 är nog den bästa att utgå ifrån. Twinturbo V8 i S80 lät jävligt porrigt big_smile

Vad sägs om twinturbo och V8 i en C30 då? tongue

Hur fan skulle det få plats? lol

Och så Haldex XWD på det. wink

Fortsätt såhär så får vi hoppas att nån bilbyggande stolle ser detta och genomför det XD

Fast min dröm är att Volvo utvecklar en ny fet V8 diesel till XC90 wink

Om man säger
TurbOla Reservdansk
19 november 2009 · 6 271 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Volvo kan väl göra som Renault, och montera den bakom stolarna ist? ;P

Vet du, ingen dum idé... cool

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Volvo_Mannen Volvoskadad
19 november 2009 · 6 017 Inlägg

Rquired skrev:

Panzar_Audi skrev:
Oavsett vad som händer så tycker jag att den var grym!

Dock så tror jag man ska satsa på en lite mindre bil om man vill kunna mäta sig med "dom stora", C30 är nog den bästa att utgå ifrån. Twinturbo V8 i S80 lät jävligt porrigt big_smile

Vad sägs om twinturbo och V8 i en C30 då? tongue

Haha, det vore ju ballt. Mittmotor och RWD skulle det ju vara då tongue

Jonas
karlitoo
19 november 2009 · 263 Inlägg

Rquired skrev:

karlitoo skrev:

Losgard skrev:

Hur svenskt är någonting som är tillverkat utav delar som är tillverkade world wide ungefär?
Ett f.d svenskt bolag, startat i Sverige, sålt till i detta fallet Usa, som enligt rykten säljer det vidare till Kina, med bilar som till viss del slutmonteras i Sverige. Hmmmm...

Tror inte det bara är Volvo som inte plockas ihop och består helt och hållet av delar som kommer från sitt ursprungsland. Och ändå om delarna är tillverkade på mars och bilen ihopplockad på månen så kvittar det iaf för mig så länge bilen gör sitt jobb och fungerar bra, och det gör Volvo för det mesta.

Kika vidare på Automotorsport.se så finns det någon artikel där om det nya krocktesten och att volvo har 6 bilar med på ''topplistan'' och t.ex. BMW inte har en enda!

Volvos bilar är bland de bästa på säkerthet, men inte bland de bästa i prestanda - BMWs bilar är bland de bästa i prestanda men inte bland de bästa i säkerhet.

Så om Volvo kan lyckas med att få bättre prestanda i sina bilar och behålla den goda säkerthetsnivån så har man en riktigt bra bil !!

PS använder bara BMW som exempel och inget illa menat...

Men gå in på www.euroncap.com och titta, det kanske beror på att ingen av Bmws modeller än så länge testats med den nya metoden utan alla står under "pre-2009 rating"

Alla Bmws modeller utom X3 och 5-serien (E60) är 5-stjärniga, och det kan förklaras med att dessa två är dem äldsta och skall snart ersättas. Volvos modellprogram har en som inte nått 5 stjärnor, S60. Även den skall bytas ut snart.

Så inom ett år kommer alla Bmws och Volvos modeller sannolikt ha 5-stjärnor och bra/topp betyg inom säkerhet. Detsamma gäller Audi när Q7 ersätts (4-stjärnig), Mercedes har redan idag ett 5-stjärnigt modellprogram för övrigt.

Alltså, både Bmw, Volvo, Audi och Mercedes hör till bland de bästa i säkerhet. Och alla dessa förutom Volvo hör till bland de bästa inom prestanda med sina S, AMG och M modeller...

Okej, schysst svar av dig haha man kunde nästan förvänta sig många påhopp eller galna BMW älskare haha..

Men jag läste, citat från länken ja skicka ''För Toyota och BMW blev årets tester ett nederlag, inte en enda av deras bilar motsvarar kraven.''

Om de inte motsvarar kraven så måste de väll ha testats hmm

Men skitsamma, huvudsaken är att vi vill se fler R modeller hahaha big_smile

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Rquired Allmänt envis
19 november 2009 · 12 512 Inlägg

TurbOla: Det löser sig säkert, vem behöver baksäte tex big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Losgard
19 november 2009 · 1 688 Inlägg

karlitoo skrev:

Rquired skrev:

karlitoo skrev:
Tror inte det bara är Volvo som inte plockas ihop och består helt och hållet av delar som kommer från sitt ursprungsland. Och ändå om delarna är tillverkade på mars och bilen ihopplockad på månen så kvittar det iaf för mig så länge bilen gör sitt jobb och fungerar bra, och det gör Volvo för det mesta.

Kika vidare på Automotorsport.se så finns det någon artikel där om det nya krocktesten och att volvo har 6 bilar med på ''topplistan'' och t.ex. BMW inte har en enda!

Volvos bilar är bland de bästa på säkerthet, men inte bland de bästa i prestanda - BMWs bilar är bland de bästa i prestanda men inte bland de bästa i säkerhet.

Så om Volvo kan lyckas med att få bättre prestanda i sina bilar och behålla den goda säkerthetsnivån så har man en riktigt bra bil !!

PS använder bara BMW som exempel och inget illa menat...

Men gå in på www.euroncap.com och titta, det kanske beror på att ingen av Bmws modeller än så länge testats med den nya metoden utan alla står under "pre-2009 rating"

Alla Bmws modeller utom X3 och 5-serien (E60) är 5-stjärniga, och det kan förklaras med att dessa två är dem äldsta och skall snart ersättas. Volvos modellprogram har en som inte nått 5 stjärnor, S60. Även den skall bytas ut snart.

Så inom ett år kommer alla Bmws och Volvos modeller sannolikt ha 5-stjärnor och bra/topp betyg inom säkerhet. Detsamma gäller Audi när Q7 ersätts (4-stjärnig), Mercedes har redan idag ett 5-stjärnigt modellprogram för övrigt.

Alltså, både Bmw, Volvo, Audi och Mercedes hör till bland de bästa i säkerhet. Och alla dessa förutom Volvo hör till bland de bästa inom prestanda med sina S, AMG och M modeller...

Okej, schysst svar av dig haha man kunde nästan förvänta sig många påhopp eller galna BMW älskare haha..

Men jag läste, citat från länken ja skicka ''För Toyota och BMW blev årets tester ett nederlag, inte en enda av deras bilar motsvarar kraven.''

Om de inte motsvarar kraven så måste de väll ha testats hmm

Men skitsamma, huvudsaken är att vi vill se fler R modeller hahaha big_smile

Snubben korrigerade lite fakta som du lagt upp, felaktig sådan!
Dessutom var det Volvo det gällde, att någon sade att Volvo var svenskt.
Då är "men dom andra gjorde ju.."-försvaret ganska meningslöst, för det är ju inte varken Bmw, Mercedes eller Chevrolet Matiz som någon sade var svenskt.

Senast redigerat av Losgard (19 november 2009)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
endorfinslaven
19 november 2009 · 671 Inlägg

Ha ha

Vilket volvohat det var här !
Volvo har en härlig racinghistoria med 240 i grupp A det som blev DTM.
Totalkrossade bla BMW under ett par år, det vore kul med en C30R som gick bra i skogen.
Det vore inte omöjligt då C30n har samma platta som Focus och den går ju bra när det svänger.
S60R var väl ingen flopp på dålig väg det var då den spöa konkurrenterna.
På slät bana var den ingen hit men hur ofta kör vardagsbilisten på salsgolv....

Nääe här på forumen är det mkt åsikter och lite sunt förnuft...

Jag åker inte F1 eller WTCC utan på tjälskadad väg med spårig vägbana.
Jag vill ha en bil som har ett säkert o förutsägbart beteende på vägen...
Då är det Volvo som gäller...

Sedan får alla töntar tycka vad de vill för de tror att man köper till sig möjligheten att köra fort.

Vad är ekonomiskt o praktiskt bästa medelvägen för att åka fort i landet sverige under de fyra årstiderna.

Ja inte är det EVOS M3 eller Porsche....

Hur många sådana ser jag i saltslasket å ställ.....

Snack snack o åter snack........................

TurbOla Reservdansk
19 november 2009 · 6 271 Inlägg

Ärligt talat så vet jag inte om folk vill köra sina S60R vintertid - inte många som gör det i alla fall... och isåfall i norra Sverige där man inte saltar. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TMW-Performance Avstängd
19 november 2009 · 914 Inlägg

Tror inte att det blir några fler "R" modeller.. Körde förövrigt en v70r för ett tag sen, blev grymt besviken..

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
criccoo
19 november 2009 · 57 Inlägg

Får väl bara hoppas på fler R-modeller!

En sak det inte är många som slår volvo med, och det är komforten! Säger bara tyskarna kan slänga sig i väggen! Provade flertalet Audi, BMW m.fl (nya), blev riktigt besviken, trodde ju att en Q7, BMW 750 skulle vara go, men inte! Det var så skönt att komma ut i sin gamla S80 igen!

TurbOla Reservdansk
20 november 2009 · 6 271 Inlägg

TMW-Performance skrev:
Körde förövrigt en v70r för ett tag sen, blev grymt besviken..

Vad hade du för förväntningar då?
BMW M3 eller M5-dräpare? roll

Jag tror fortfarande det finns ett sug efter prestandamodeller från Volvo, synd bara att Ford har kommit så långt i sin utfasning av Volvos 5-cyl motorer.

Om man ser kostnadsmässigt så var inte de nya S60R/V70NR så jättedyra i förhållande till sina föregångare.
En T-Gul kostade drygt 400 000kr ny 1995, medans en V70NR kostade 600 000kr 2007.
Räkna sen om kronans värde 1995 till dagens värde.
T-Gul modellerna sålde slut så fort att Volvo fick göra ett par upplagor till - svarta och gröna.
Efterföljande år kom ju 850R, i obegränsad upplaga, liksom efterföljande bilar (förutom S70R som endast tillverkades i 533ex), och de sålde så pass bra att Volvo bestämde sig för att göra en S60R/V70NR variant.

Dock hade man i princip 0 marknadsföring på sina R-modeller vilket nog har en del inverkan.


Och nej, R står fortfarande inte för Racing, utan Refined.
Man ska inte åka i den snabbaste, sportigaste Volvon, utan den mest förfinade. cool
Jag tror många missar mycket där.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
_Wallis_
20 november 2009 · 4 506 Inlägg

Jag hade velat se riktiga "R" bilar från Volvo, Där dom minskar på vikten utan att vara så rädda för att komforten ska bli hamla på ngt medelvärde, För vad gör det? Man köper ju inte en "sport" bil för att åka bekvämt.

Satsa lite ist och lätta, använd andra material och låt de väsnas lite mer och stöta lite mer.
Form som fyller funktion för den typen av bilar, inte några vardagsrums fåtöljer till framsäten m,m.

Kan du andas kan du dö.
Rquired Allmänt envis
20 november 2009 · 12 512 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Ha ha

Vilket volvohat det var här !
Volvo har en härlig racinghistoria med 240 i grupp A det som blev DTM.
Totalkrossade bla BMW under ett par år, det vore kul med en C30R som gick bra i skogen.
Det vore inte omöjligt då C30n har samma platta som Focus och den går ju bra när det svänger.
S60R var väl ingen flopp på dålig väg det var då den spöa konkurrenterna.
På slät bana var den ingen hit men hur ofta kör vardagsbilisten på salsgolv....

Nääe här på forumen är det mkt åsikter och lite sunt förnuft...

Jag åker inte F1 eller WTCC utan på tjälskadad väg med spårig vägbana.
Jag vill ha en bil som har ett säkert o förutsägbart beteende på vägen...
Då är det Volvo som gäller...

Sedan får alla töntar tycka vad de vill för de tror att man köper till sig möjligheten att köra fort.

Vad är ekonomiskt o praktiskt bästa medelvägen för att åka fort i landet sverige under de fyra årstiderna.

Ja inte är det EVOS M3 eller Porsche....

Hur många sådana ser jag i saltslasket å ställ.....

Snack snack o åter snack........................

Då har jag hellre en lite obekvämare Bmw som uppträder distinkt än en Volvo som gungar och skuttar runt oberäkneligt. Sen får du (Och jag tänker inte falla till din nivå och skriva "tönt" eller liknande) tycka precis vad du vill.

Helt klart är i alla fall att det finns flera olika åsikter på hur en bil skall uppträda.

Till topic, hade Volvo gjort en riktigt seriös R-modell av tex C30 hade det varit väldigt intressant. Men även om Volvo skulle haft resurser att lägga på prestandamodeller tror jag inte de skulle "våga" bygga en modell som avviker från det varumärke de byggt upp som ett tryggt och logiskt* val.

*Säga vad man vill om bilar som M, AMG, S och liknande. Men i den stora massans ögon finns det inga vettiga motiveringar för dessa modeller, och detsamma hade tyckts om Volvos ev. konkurrent

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ghost_Face
20 november 2009 · 517 Inlägg

http://automotorsport.se/news/10625/nyt … -r-design/ <-- där står det iaf att sportmodellerna är ett avslutat kapitel för volvo. Men artikeln är ju ganska gammal och man vet ju inte vad de nya ägarna vill göra med volvo så den som lever får ju se...

Bara inte Geely kommer och pumpar ur all kompetens och teknik ur volvo till att sedan avveckla verksamheten här i Sverige och flytta hela produktionen till kina sad

Jag hade hellre sett koenigsegg som ägare faktiskt. Då hade vi garanterat fått se en och annan ny R-modell smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 november 2009 · 10 427 Inlägg

Fick för mig att jag läste att Jason Plato (bl a biltestare i Fifth Gear) var tilltänkt som förare åt Volvo
i BTCC med nya Volvo S60 någon säsong framöver här. Kanske är gamla nyheter som inte gäller
längre. Men lanserar man nya S60 i racingvärlden så borde man tillverka någon form av sportig
modell (dvs mer än bara lister och emblem).

Visst, de kör ju med C30 i STCC och det finns ingen riktig R-modell.
Men S60 har ju varit en (relativ) storsäljare innan och om de vill ha en sportigare profil
med nya S60 så kanske man bör satsa på nåt "riktig" R-modell tongue

Andreas 940 -utan 940
20 november 2009 · 1 728 Inlägg

Det bästa vore ju om Volvo dammade av sina gamla 900-pressar och gjorde en S90R.
En 960 med gamla multilinken, den sexväxlade Getraglådan (eller var det ZF?) från BMW samt T6-motorn men lite mer trimmad. cool

kenny87
20 november 2009 · 51 Inlägg

Mortalis skrev:
Har ju inte en chans mot S4/RS4, S6/RS6, S8, S5/RS5, S3/RS3, Golf/Scirocco R, BMW M3/M5/M6, Mercedes AMG m.fl...kolla bara på de tidigare R- modellerna och jämför mot bara tyskarna, eller för all del japanerna. Råpisk...Volvo förknippas med säkerhet, vilket i sig kanske är bra, vilket också återspeglats i deras tidigare R- modeller och därför de inte lyckats. Sen har de inte de ekonomiska resurserna att skapa en helt ny avdelning för en riktigt liten marknadsandel?

Tänker inte outside the box tillräckligt mycket, vågar inte tillräckligt mycket? Känns som BMW, Audi och Mercedes "kastar sig ut" och vågar pröva lite mer...

Svårt att förklara, men ja hoppas iaf, för Volvos skull, att de avstår från R- modeller och istället skapar fler modeller oftare än var 10e år

Vänta nu, GOLF!? lol

Volvo 854 GL -94 [Lillehammer No. 281] GLT utrustad + lite till :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang