Besluts ångest ang bilköp!

DirektorIsaksson
21 november 2009 · 191 Inlägg

Tjena alla här på gorg:) Nu är det som så här jag har fått jävla besluts ångest! Jag hade tänkt mej att sälja e34:an nu.Jag bestämde mej att köpa en e36 efter som jag alltid älskat dom bilarna(325/328) men fick även upp ögonen för e39 och även 850 t5.e36:an tycker jag är skit snygg har alltid älskat bilen och har alltid velat ha en sån men bilen är dyr i inköp och för de pengarna dom bilarna kostar så kan man ju få även en fräsch 850 t5.Volvon verkar ju vara mer utrustad,har turbo men driver tyvärr i fel ände.Men tycker om bilen ändå verkar vara en bra bil helt enkelt.sen även e39:orna ligger ute för vettiga pengar.Sen är det ju e36:an med,driver i rätt ände,skit snygg bil tycker jag men både e39:an och volvon verkar liksom vara mer bil för pengarna om man säger så.Så nu undrar jag om det är nån här ute som har varit med om samma problem som mej och isf vad ska man göra åt det.Ett alternatvi är ju att provköra alla bilarna men finns det även nått annat man kan göra? Vore tacksam om inte det här blev en sån här volvo-bmw krig tråd eller va fan man ska kalla det för.

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
tobbee_90
21 november 2009 · 117 Inlägg

Själv skulle jag köpt volvon är grymt nöjd med min T5R hur mkt utrustning som helst sköna att köra och åka i, billig försäkring har volvia kostar helförsäkring ca 230 i månaden big_smile

C-Douglas Hemmasittare
21 november 2009 · 241 Inlägg

Här kan du läsa lite om folk som står i valet o kvalet mellan e36 o e39:

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=191117
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=149559

Det är ju bara söka runt på forumet där o läsa vad folk skriver. Finns många liknande trådar.

Själv hade jag valt e39 smile Tror för övrigt det kommer bli mitt nästa bilköp. Volvon kommer du tröttna på direkt tror jag. Känns sjukt plastiga och tråkiga innuti. Går inte ens att jämföra med en bmw.

Tror även att om du går från en e34 till en e36 kommer du känna stor skillnad på komforten. Efter att jag hade min e36a o satte mig i en e34a igen insåg jag mitt misstag tongue Det var kul med en e36 i början men sen tröttnade jag på storleken och komforten.

Senast redigerat av C-Douglas (21 november 2009)

Andreas 940 -utan 940
21 november 2009 · 1 728 Inlägg

C-Douglas skrev:
Själv hade jag valt e39 smile Tror för övrigt det kommer bli mitt nästa bilköp. Volvon kommer du tröttna på direkt tror jag. Känns sjukt plastiga och tråkiga innuti. Går inte ens att jämföra med en bmw.

Volvon går att trimma om han tröttnar på den. wink

89a Avstängd
21 november 2009 · 47 Inlägg

ingen jävla volvo förfan !!!

DirektorIsaksson
21 november 2009 · 191 Inlägg

Bmw har man ju skruvat en del och bmw är en jävligt bra bil inget snack om saken.Det som lockar med volvon är ju turbon,komforten o så hära.Men bmw:n kan bli sjukt rolig med chipp och coilover eller lite styvare dämpare och fjädrar.Så volvon är nog en rolig bil rakt fram,man kan säkert få bra väghållning i volvon med men jag tror ju att jag kan ha mkt roligare i svängarna med bmw:n.Det är ju det som är så jävla svårt just nu:P men får väl prova bilarna och gå efter det.Nu var det e36 modellen jag syftade på här.Om man jämnför e39 och 850 så tror jag nog att det känns att vara mer kvalitet i en e39.men som sagt får väl öprova bilarna helt enkelt.

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
lodiseN
21 november 2009 · 806 Inlägg

Prova alla men volon är klart snabbast rakt fram iaf, svänger inte så dåligt som alla tror heller men känslan är ju inte där som en e36a tex. Men du står framför ett jobbigt val haha

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Andreas 940 -utan 940
21 november 2009 · 1 728 Inlägg

Fråga dig själv vad du använder bilen till mest, motorväg eller bankörning?
Det finns lika mycket väghållningsgrejer till 850 om man vill köra på bana och det är bara pengarna som begränsar hur mycket effekt du kan få.
Det känns onödigt att posta youtube-klipp på trimmade 850:s, du har nog sett de flesta.

Chippet du nämnde till BMW, är det ens märkbart? Jag menar effekten bestäms ju kortfattat av hur mycket syre man lyckas få in i motorn och utan överladdning får du inte in mer syre i motorn för att du chippar den.
En 850 med turbo får du däremot lätt upp i över 300hk.

Jag föredrar själv bakhjulsdrift men jag vet också hur roligt det är med trimmade bilar så jag skulle hellre ha en framhjulsdriven bil med 300hk än en bakhjulsdriven med 200hk.

Senast redigerat av Andreas 940 (21 november 2009)

DirektorIsaksson
21 november 2009 · 191 Inlägg

Jo chippet ger faktiskt märkbar skillnad tkr jag i bmw:n iaf.Jag håller med dej Lodisen det e ett jävligt svårt val haha:P  Sen föredrar jag ju också bakhjulsdriften men som sagt turbo är ju med kul.

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
lodiseN
21 november 2009 · 806 Inlägg

Jag har haft en 850 turbo och hade valt den framför dom andra förutom en 540 då. Den va för jävla skön och tog misshandel med kärlek, hade den i nästan 2 år och körde 3k mil av hård körning och hade aldrig några problem med den bara starta och köra skiten ur^^

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Andreas 940 -utan 940
21 november 2009 · 1 728 Inlägg

DirektorIsaksson skrev:
Jo chippet ger faktiskt märkbar skillnad tkr jag i bmw:n iaf.Jag håller med dej Lodisen det e ett jävligt svårt val haha:P  Sen föredrar jag ju också bakhjulsdriften men som sagt turbo är ju med kul.

Ok, för chip till en sugmotor kan inte göra mycket mer än att ta bort fabriksmarginalerna för att klara avgaskraven.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
21 november 2009 · 5 042 Inlägg

DirektorIsaksson skrev:
Jo chippet ger faktiskt märkbar skillnad tkr jag i bmw:n iaf.Jag håller med dej Lodisen det e ett jävligt svårt val haha:P  Sen föredrar jag ju också bakhjulsdriften men som sagt turbo är ju med kul.

Du föredrar RWD, Whats the problem ??  tongue
Enkelt val. Turbo går ju montera på alla bilar. Sen är det manligare med en vältrimmad Sugmotor än en turbo..   cool   Glöm inte att bmw´s 6a´s ljud är ju fan bättre än att kn*lla 10 gånger om.
Sportavgas & kolfiber insuget. ojooj vilket SOUND !

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (21 november 2009)

C H E V R O L E T <3
DirektorIsaksson
22 november 2009 · 191 Inlägg

Jo nu har jag hittat en fräsch 328 som det nog blir att ringa på imorron.Tanken var ju då coilover eller hårdare dämpare och fjädrar.Coiloversen är ju mer frestande sen chipp och sportavgas att börja med.Sen va det redan m3 front och brilliant fälgar 17" verkade vara välskött och fin som fan av att bedömma av annonsen.Sen satt det m3 front och vita blinkers fram kom inte ihåg om det var m3 sidokjolar på den.Men isf blir det vita blinkers bak och sidor,m3 difuser bak och den bakrutevingen och ögonlock.Sen finns det mkt mer som kommer upp i huvet.Men är fortfarande lite intresserad av volvon men som sagt har vatt intresserad av e36:an hela tiden! Så kommer man att tröttna på volvon eller vad?Ska man fortfarande prova volvon med och jämföra båda bilarna och se vilken som känns bässt.Som sagt är sugen som fan på den 328:an jag pratar om så det blir nog att ringa på den imorgon:D

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Andreas 940 -utan 940
22 november 2009 · 1 728 Inlägg

DirektorIsaksson skrev:
Jo nu har jag hittat en fräsch 328 som det nog blir att ringa på imorron.Tanken var ju då coilover eller hårdare dämpare och fjädrar.Coiloversen är ju mer frestande sen chipp och sportavgas att börja med.Sen va det redan m3 front och brilliant fälgar 17" verkade vara välskött och fin som fan av att bedömma av annonsen.Sen satt det m3 front och vita blinkers fram kom inte ihåg om det var m3 sidokjolar på den.Men isf blir det vita blinkers bak och sidor,m3 difuser bak och den bakrutevingen och ögonlock.Sen finns det mkt mer som kommer upp i huvet.Men är fortfarande lite intresserad av volvon men som sagt har vatt intresserad av e36:an hela tiden! Så kommer man att tröttna på volvon eller vad?Ska man fortfarande prova volvon med och jämföra båda bilarna och se vilken som känns bässt.Som sagt är sugen som fan på den 328:an jag pratar om så det blir nog att ringa på den imorgon:D

Både jag och "89a" har bidragit med våra bästa argument så du får försöka göra ett val själv nu.
En 328 som ser ut som en M3:a eller en Volvo som du lätt trimmar så den kör ifrån en äkta M3:a, fundera över vilken som är roligast att äga.

Rquired Allmänt envis
22 november 2009 · 12 512 Inlägg

Jag tror inte ens jag behöver skriva vad jag valt, det ser du ner till vänster wink

Även om Volvo 850 kanske går att få runt kurvorna hyfsat är det känslan och balansen som saknas. Och dessutom ur mitt eget perspektiv; ordet "komfort" och Volvos mjuka stolar man sitter igenom samt gungiga fjädring går inte ihop. Alltså finns det bara ett argument för Volvo, prestanda, och inte ens det är ett argument eftersom:

1. Riktigt seriösa prestanda med nya komponenter etc kostar ungefär detsamma som att överladda en Bmw. Det är inte riktigt så att man får 600 pålitliga hästar för 10k i en 850.
2. En chippad Volvo är snabbare än en orginal, men så där överdrivet snabba?

Men för att ge ett snabbt och enkelt svar, du som verkar inne på och van vid Bmw kommer inte trivas med Volvo skulle jag gissa på smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
22 november 2009 · 12 512 Inlägg

Andreas 940 skrev:

DirektorIsaksson skrev:
Jo nu har jag hittat en fräsch 328 som det nog blir att ringa på imorron.Tanken var ju då coilover eller hårdare dämpare och fjädrar.Coiloversen är ju mer frestande sen chipp och sportavgas att börja med.Sen va det redan m3 front och brilliant fälgar 17" verkade vara välskött och fin som fan av att bedömma av annonsen.Sen satt det m3 front och vita blinkers fram kom inte ihåg om det var m3 sidokjolar på den.Men isf blir det vita blinkers bak och sidor,m3 difuser bak och den bakrutevingen och ögonlock.Sen finns det mkt mer som kommer upp i huvet.Men är fortfarande lite intresserad av volvon men som sagt har vatt intresserad av e36:an hela tiden! Så kommer man att tröttna på volvon eller vad?Ska man fortfarande prova volvon med och jämföra båda bilarna och se vilken som känns bässt.Som sagt är sugen som fan på den 328:an jag pratar om så det blir nog att ringa på den imorgon:D

Både jag och "89a" har bidragit med våra bästa argument så du får försöka göra ett val själv nu.
En 328 som ser ut som en M3:a eller en Volvo som du lätt trimmar så den kör ifrån en äkta M3:a, fundera över vilken som är roligast att äga.

328i
193hp/280Nm ~1440kg (Touring väger lika mkt som Volvo, och den har samma siffror upp till 120 i alla fall)
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     10,0 s
0 - 140 km/h     13,3 s
0 - 160 km/h     17,5 s
0 - 180 km/h     23,5 s


Volvo 850 T5-R
240hp/330Nm ~1520kg
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,6 s
0 - 160 km/h     16,9 s
0 - 180 km/h     22,0 s

http://www.einszweidrei.de/

Och ja, jag vet att T5-R lämnar 240hp i 30sek och sedan "bara" 225. Men eftersom tiderna ovan är under en kortare tid än dessa 30sek fungerar de som jämförelse, för bilen lämnar uppenbarligen 240hp under de 22sek det tar till 180 km/h

Det skall upp mycket pengar för att en 850 skall köra ifrån en äkta M3a, man skall inte tro på alla historier om chippade turbobilar som drar en M3. För det är snarare så att de kört ifrån en 320i med motorljudet ifrån en M3 och ett M-emblem därbak...

Enligt siffror ovan kör inte ens en T5-R ifrån en 50hp svagare 328i, då tvivlar jag på att en Volvo med 300 pappershästar kör ifrån en M3 med mer än 300 riktiga hästar...

Edit: Hur kul är det att köpa en bil enbart för prestandan för att sedan upptäcka att Bmws M-modeller, Mercedes AMG eller ens standardbilarna inte riktigt är slöa som Volvo och Saabturbo fansen målat upp?

Senast redigerat av Rquired (22 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
FL3JM Inga konstigheter
22 november 2009 · 2 064 Inlägg

Om jag vore 65 år gammal så skulle jag köpa volvon.

Andreas 940 -utan 940
22 november 2009 · 1 728 Inlägg

Rquired: Jag vet att det överdrivs med effekten på enbart chippade 850 men det kostar inte mycket att sätta i en större turbo, spridare och hårdare tryckplatta så har man passerat 300hk-strecket med råge.
Nu jämförde jag med gamla M3 E36 av samma årsmodell och visst de är väl snabba för att vara standardbilar med sina 286hk men de är inte snabbare än en 940 T4 iaf.
Det är väl ingen som har påstått att M-modellerna är slöa, ingen original Volvo eller SAAB har en chans mot en sån men å andra sidan är de lätta att trimma.

TMW-Performance Avstängd
22 november 2009 · 914 Inlägg

Köp en e39, turbokonvertera den. sim silabim så har du ju din drömbil wink

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
dfine BMW entusiast
22 november 2009 · 579 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Rquired: Jag vet att det överdrivs med effekten på enbart chippade 850 men det kostar inte mycket att sätta i en större turbo, spridare och hårdare tryckplatta så har man passerat 300hk-strecket med råge.
Nu jämförde jag med gamla M3 E36 av samma årsmodell och visst de är väl snabba för att vara standardbilar med sina 286hk men de är inte snabbare än en 940 T4 iaf.
Det är väl ingen som har påstått att M-modellerna är slöa, ingen original Volvo eller SAAB har en chans mot en sån men å andra sidan är de lätta att trimma.

Ja visst är dom inte särskilt svåra att trimma, men vad är det för mening med att ha 300++ hk på framhjulen??
1,2,3:an släpper ju bara, gasar du lite för mycket i kurvan understyr bilen åt helvete...

Jag tycker att TS ska satsa på en E36, han verkar verkligen vilja ha en sån och när det gäller själva körglädjen kommer Volvo inte ens i närheten av BMW. Volvon kan man få att gå rätt bra i kurvorna men den är helt enkelt inte byggd för det från början, alldeles för "instabila" och "gungiga" vilket betyder att den ändå bara går fort rakt fram.

Du har alltid älskat e36:an, köp en sådan då. Du kommer bli fan så mycket nöjdare med den än om du köper en 850 som har lite mer utrustning, du kommer fortfarande drömma om e36:an smile
Är komfort så pass viktigt så kör på en e39 istället för volvon tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang