Besluts ångest ang bilköp!

Busgrabb Rejsa ?
27 november 2009 · 2 959 Inlägg

Rquired: Jag plockade bara några klipp från Youtube och visst kan det skilja på förarna men det är ju i rätt höga hastigheter dom kör upp till och där behöver man inte göra så mycket mer än att ligga med plattan i botten och växla ett par ggr.
Men men dig går ju tydligen inte att övertala men jag vet ju att M3:orna har problem att haka på Volvosarna.

Ska som jag sa försöka filma lite rejs mot polarens E36 M3 på 321 Hkr (Det är den enda jag enkelt kan fixa ett rejs med nu)

Några klipp till på S60 chippad och en R
Även om förarna är olika bra så visar alla filmerna ungefär samma resultat...


http://www.youtube.com/watch?v=cX_bUCiBKOs

http://www.youtube.com/watch?v=k3QvWf_SQpI

Senast redigerat av Busgrabb (27 november 2009)

Autotech
BMW 335D (2008)
Andreas 940 -utan 940
27 november 2009 · 1 728 Inlägg

Rquired skrev:
Redan min bil klarar av det (obs, mätarfart) så man kan ju tycka att M3 gör så faktiskt, fördel för den men ändå något man får räkna med smile

Jao, jag skulle kunna byta utväxling i bakaxeln så den gör 100 på tvåan och 150 på trean men jag tycker att den är bra som den är nu och passar bra för den motorkaraktären jag har.
Jag åker hellre med en bra utväxling än en som är optimerad för att acca till specifika hastigheter.

Rquired Allmänt envis
27 november 2009 · 12 512 Inlägg

Busgrabb skrev:
Rquired: Jag plockade bara några klipp från Youtube och visst kan det skilja på förarna men det är ju i rätt höga hastigheter dom kör upp till och där behöver man inte göra så mycket mer än att ligga med plattan i botten och växla ett par ggr.
Men men dig går ju tydligen inte att övertala men jag vet ju att M3:orna har problem att haka på Volvosarna.

Ska som jag sa försöka filma lite rejs mot polarens E36 M3 på 321 Hkr (Det är den enda jag enkelt kan fixa ett rejs med nu)

Några klipp till på S60 chippad och en R
Även om förarna är olika bra så visar alla filmerna ungefär samma resultat...


http://www.youtube.com/watch?v=cX_bUCiBKOs

http://www.youtube.com/watch?v=k3QvWf_SQpI

Problemet är att du påstår att du vet men lägger inte fram några bevis, hur skall man från en kornig youtube video filmad från kupén avgöra hur det går och vilken spec bilarna har? Fullständigt värdelöst som källa. Jag säger tvärtom, jag vet att "Volvosarna" har problem att hänga på M3orna trots trim för 20-30k. Och jag har lagt upp siffror med källor som stödjer detta...

Andreas 940: Jo, utväxlingen kan man ha åsikter på. Jag håller med dig, gärna en något högre utväxling. Att kalla min tex min bil för lågt utväxlad är inte korrekt, men med tanke på motorkaraktären är den för lågt utväxlad. Det går utan problem att stoppa i 5an utan protester i 20 km/h, det hade alltså gått att ha betydligt högre utväxling på denna bilen utan att den protesterat, detsamma med M3. Fast detta har visserligen att göra med att motorn är väldigt elastisk, något som saknas i turbobilar som är rejält trötta innan det börjar ladda under huven. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
28 november 2009 · 6 271 Inlägg

Ärligt talat, jag har inte ens orkat bry mig om att läsa alla dessa inlägg med siffror och youtube-klipp...

Jag hängde på en M3 cab (modellen med 340hk) utan några större problem, bara för att fortsätta reta nån här på forumet. wink

Vart bor trådskaparen?
Bor han i Skåne kan vi väl ordna en provtur av en 850... smile

Eller får nån BMW-ägare av en 328 som bor nära trådskaparen erbjuda en provtur.

Darkie har ju hävdat att han drar T5or med sin 328, så jag lät honom åka med en runda i min, och efter det var han inte alls så sugen på att prova dra min... tongue

Senast redigerat av TurbOla (28 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Busgrabb Rejsa ?
28 november 2009 · 2 959 Inlägg

Nu fick vi lite sanna ord av TurboOla.

Det där med att turbobilar är trötta innan det börjar ladda, ja visst om det är nått motorbygge med stor snurra osv men Volvos tex med orginalaggregaten har då finare register och bra mycket högre vridmomentskurva än tex 325 (Äger en sån själv) och 328.

Måste filma lite själv och lägga upp nu...

Autotech
BMW 335D (2008)
Andreas 940 -utan 940
28 november 2009 · 1 728 Inlägg

Rquired skrev:
Andreas 940: Jo, utväxlingen kan man ha åsikter på. Jag håller med dig, gärna en något högre utväxling. Att kalla min tex min bil för lågt utväxlad är inte korrekt, men med tanke på motorkaraktären är den för lågt utväxlad. Det går utan problem att stoppa i 5an utan protester i 20 km/h, det hade alltså gått att ha betydligt högre utväxling på denna bilen utan att den protesterat, detsamma med M3. Fast detta har visserligen att göra med att motorn är väldigt elastisk, något som saknas i turbobilar som är rejält trötta innan det börjar ladda under huven. smile

Ja åtminstone trimmade turbobilar med vassare kam(mar) som min, man får se till ha i rätt växel när man börjar acca bara.
Vid hård acceleration håller man sig ju ändå bara på de högre varvtalen så det spelar inte så stor roll hur bra den drar under 3000rpm.

262turbo
28 november 2009 · 1 004 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Rquired skrev:
Andreas 940: Jo, utväxlingen kan man ha åsikter på. Jag håller med dig, gärna en något högre utväxling. Att kalla min tex min bil för lågt utväxlad är inte korrekt, men med tanke på motorkaraktären är den för lågt utväxlad. Det går utan problem att stoppa i 5an utan protester i 20 km/h, det hade alltså gått att ha betydligt högre utväxling på denna bilen utan att den protesterat, detsamma med M3. Fast detta har visserligen att göra med att motorn är väldigt elastisk, något som saknas i turbobilar som är rejält trötta innan det börjar ladda under huven. smile

Ja åtminstone trimmade turbobilar med vassare kam(mar) som min, man får se till ha i rätt växel när man börjar acca bara.
Vid hård acceleration håller man sig ju ändå bara på de högre varvtalen så det spelar inte så stor roll hur bra den drar under 3000rpm.

brukar väll vara turbo valet som styr? ett 16t som du har brukar ju inte ta sig specielt sent...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Andreas 940 -utan 940
28 november 2009 · 1 728 Inlägg

262turbo skrev:
brukar väll vara turbo valet som styr? ett 16t som du har brukar ju inte ta sig specielt sent...

Det är kammen som avgör när det börjar dra om man inte har en jätteturbo förståss, jämför T-kammen och VX3 t ex; helt tvärtom motorkaraktär trots samma turbo.

Rquired Allmänt envis
28 november 2009 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:
Ärligt talat, jag har inte ens orkat bry mig om att läsa alla dessa inlägg med siffror och youtube-klipp...

Jag hängde på en M3 cab (modellen med 340hk) utan några större problem, bara för att fortsätta reta nån här på forumet. wink

Vart bor trådskaparen?
Bor han i Skåne kan vi väl ordna en provtur av en 850... smile

Eller får nån BMW-ägare av en 328 som bor nära trådskaparen erbjuda en provtur.

Darkie har ju hävdat att han drar T5or med sin 328, så jag lät honom åka med en runda i min, och efter det var han inte alls så sugen på att prova dra min... tongue

*host* 343hp

Om Darkies 328i skulle hänga på din trimmade 300hp Volvo vore det nått, men för att gå tillbaka till "topic" om M3 vs. trimmade Volvo. Jag har aldrig försökt få Bmws M att framstå som en raket med effektkurva a´la elmotor utan enbart neka till att man kan åka till kloka gubben och få " en M3 killer för 4000:-" som någon tidigare i tråden hävdade. Som jag visat är det inte riktigt sant, antingen det eller så är Volvosarna till och med snabbare än de siffror som finns ute roll

Men sjalvklart kan man trimma en Volvo så den drar en M3, vad jag menar är att det kostar drygt en halv M3 E36 för att få sin S60 T5 att lyckas med att dra just denna bil. Och en M3 E36 kostar inte 8000:- direkt...

Hälsningar "nån" wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Busgrabb Rejsa ?
28 november 2009 · 2 959 Inlägg

Rquired skrev:

TurbOla skrev:
Ärligt talat, jag har inte ens orkat bry mig om att läsa alla dessa inlägg med siffror och youtube-klipp...

Jag hängde på en M3 cab (modellen med 340hk) utan några större problem, bara för att fortsätta reta nån här på forumet. wink

Vart bor trådskaparen?
Bor han i Skåne kan vi väl ordna en provtur av en 850... smile

Eller får nån BMW-ägare av en 328 som bor nära trådskaparen erbjuda en provtur.

Darkie har ju hävdat att han drar T5or med sin 328, så jag lät honom åka med en runda i min, och efter det var han inte alls så sugen på att prova dra min... tongue

*host* 343hp

Om Darkies 328i skulle hänga på din trimmade 300hp Volvo vore det nått, men för att gå tillbaka till "topic" om M3 vs. trimmade Volvo. Jag har aldrig försökt få Bmws M att framstå som en raket med effektkurva a´la elmotor utan enbart neka till att man kan åka till kloka gubben och få " en M3 killer för 4000:-" som någon tidigare i tråden hävdade. Som jag visat är det inte riktigt sant, antingen det eller så är Volvosarna till och med snabbare än de siffror som finns ute roll

Men sjalvklart kan man trimma en Volvo så den drar en M3, vad jag menar är att det kostar drygt en halv M3 E36 för att få sin S60 T5 att lyckas med att dra just denna bil. Och en M3 E36 kostar inte 8000:- direkt...

Hälsningar "nån" wink

Nu skojar du rätt bra med kostnaden va ?
Om man tar en T5 01-04 så har dom 16T agg från början så där får man hänga på en avgassystem från tex JT. 3 tums hela vägen för en kostnad av ca 5500 spänn
Programvara för 4-6000:- lite beroende på vart man skaffar den.
Ett luftfilter för orginalboxen för ca 6-800:-
Där lämnar en frisk sån maskin ca 320 Hkr+
När jag bromsade 320 Hkr ur min S60 så hängde jag som tidigare sagts av en M3 E46 i över 100 Km/h.
Men ca 11 papp får man lägga för att komma först till korvmojjen.

Pratar man T5 från 05 och frammåt så har ju den KKK snurra och lämnar ca 350 Hkr med samma prylar så där behöver vi nog inte ens disskutera vem som kommer först.

Autotech
BMW 335D (2008)
Rquired Allmänt envis
29 november 2009 · 12 512 Inlägg

Busgrabb skrev:

Rquired skrev:

TurbOla skrev:
Ärligt talat, jag har inte ens orkat bry mig om att läsa alla dessa inlägg med siffror och youtube-klipp...

Jag hängde på en M3 cab (modellen med 340hk) utan några större problem, bara för att fortsätta reta nån här på forumet. wink

Vart bor trådskaparen?
Bor han i Skåne kan vi väl ordna en provtur av en 850... smile

Eller får nån BMW-ägare av en 328 som bor nära trådskaparen erbjuda en provtur.

Darkie har ju hävdat att han drar T5or med sin 328, så jag lät honom åka med en runda i min, och efter det var han inte alls så sugen på att prova dra min... tongue

*host* 343hp

Om Darkies 328i skulle hänga på din trimmade 300hp Volvo vore det nått, men för att gå tillbaka till "topic" om M3 vs. trimmade Volvo. Jag har aldrig försökt få Bmws M att framstå som en raket med effektkurva a´la elmotor utan enbart neka till att man kan åka till kloka gubben och få " en M3 killer för 4000:-" som någon tidigare i tråden hävdade. Som jag visat är det inte riktigt sant, antingen det eller så är Volvosarna till och med snabbare än de siffror som finns ute roll

Men sjalvklart kan man trimma en Volvo så den drar en M3, vad jag menar är att det kostar drygt en halv M3 E36 för att få sin S60 T5 att lyckas med att dra just denna bil. Och en M3 E36 kostar inte 8000:- direkt...

Hälsningar "nån" wink

Nu skojar du rätt bra med kostnaden va ?
Om man tar en T5 01-04 så har dom 16T agg från början så där får man hänga på en avgassystem från tex JT. 3 tums hela vägen för en kostnad av ca 5500 spänn
Programvara för 4-6000:- lite beroende på vart man skaffar den.
Ett luftfilter för orginalboxen för ca 6-800:-
Där lämnar en frisk sån maskin ca 320 Hkr+
När jag bromsade 320 Hkr ur min S60 så hängde jag som tidigare sagts av en M3 E46 i över 100 Km/h.
Men ca 11 papp får man lägga för att komma först till korvmojjen.

Pratar man T5 från 05 och frammåt så har ju den KKK snurra och lämnar ca 350 Hkr med samma prylar så där behöver vi nog inte ens disskutera vem som kommer först.

Ja du kan säkert få en M3 killer för 4000:- som påstods, men så ska man tänka på lite annat också. Hur länge håller det och hur pålitligt är det? Väldigt kul att ha en M3 killer i 100mil som sedan kostar en hel M3 att renovera.

Utan att vara insatt i trimbranschen har jag fått för mig att BSR är bra/bättre saker. Ett steg 3 för en S60 T5 kostar 25k och ger en M3 E36 286hp "killer" (samt 319hp). Men "killer" menas en bil som går något snabbare, för några enorma skillnader var det ej. För drygt det dubbla, det vill säga 60k får man en M3 3.0 även om jag aldrig hade köpt de ex man oftast får för den summan. Och grattis, ni drar en 10år äldre bil rakt fram...

Och som sagt, det gäller jävlar att det inte svänger på vägen till korvmojjen för då har ni slängt 25k i sjön.

*Så därmed ändrar jag "drygt en halv M3 till "knappt en halv M3"*

***********************************************************************************

Men ur mitt perspektiv hade det faktiskt inte spelat någon roll om det kostat 4k för en S60 "M3 killer". Jag ser mer till vad man får, vad är Bmw M3? Ett stabilt precisionsinstrument i allt från vägegenskaper till styrning och drivlina. Du kan (jag har själv prövat) dra fullt från stillastående till tresiffigt utan att hålla i ratten, allt går med "tysk precision" och de där 300 nånting hästarna känns egentligen rätt lätthanterade. Kanske därför man alltid hör volvoraggarna (förlåt, ta inte illa upp nu smile ) säga att "jag provkörde en M3 och den kändes inte sådär överdrivet pigg". Självklart inte, hoppa från en 200hp fwd volvo till en M3 snacka om skillnad (på beteendet) vid full acceleration.

Vad för man i den lika snabba Volvon då? Jo redan orginal har S60 för det första inte precision i varken styrning, växellåda eller vägegenskaper. Det räcker med att ge fullt i en 2.4t för att få kraftreaktioner i ratten och bilen skall börja åla över vägen. De 200 hästarna är högst närvarande. Och trimmad till 319hp har du ett monster, tryck till så stirrar du kvick mötande förare i vitögat. Det spinner, rycker, antisladdlampan blinkar titt som tätt och en massa annat. Men visst, du har en bil som hänger av en M3 rakt fram...

Jag ser mer på helhetslösningen, M3 är en njutning att köra och drar det mesta. Och om jag som lycklig ägare skulle råka på någon bakåtvänd keps som vinglar iväg med spinnande framhjul brottandes med ratten så skulle jag tänka samma sak som jag gör idagi: "Det finns alltid en snabbare bil"

Visst ni drar min lilla 286hp M3, men oj killen vid nästa rödljus hade en E46. Men vi slänger upp ytterligare 20k då (desto mer hp, desto dyrare blir varje pålle). Men oj, nästa dag mötte du en CSL. Men vi trimmar lite till, oj... där rök motorn/plånboken tog slut eller vad som nu hindrar en.

Tävla vid rödljus är kul, står den en kaxig en jämte i en bil jag tror mig ha en chans mot ger jag mig in i leken. Men det är inte det som är kicken med att ha en rolig bil, istället kör man gärna fort längs en kurvig väg tex och där räcker en M3s effekt långt. Och där spelar vingelvolvon med sitt redan orginal måttliga chassi i en avsevärt lägre dimension om vi säger så.

Men denna långa sista parantes men ar jag inte att "så här är det" utan att det är ur min synvinkel. Tycker ni det är kul att lägga pengarna på rakt fram prestanda förstår jag ert bilval. Vad jag inte håller med er om är den ekonomiska biten, ta en M3 och en S60 T5 av samma årsmodell och miltal och trimma upp S60n till M3 prestanda. Hur mycket pengar skiljer det då när ni står med räkningen i hand?

**
Och den skillnad som förmodligen kommer finnas går lätt att förklara med den högre kvalitén, precisionen och övriga argument som talar för ett högre pris för en Bmw (eller MB AMG/Audi S då dessa bilar också råkar ut för "AMG killers" etc även om M3 oftare förekommer i sammanhanget)
**

Lägga pengarna på rakt fram prestanda eller en komplett helhet (som ändå hänger på alt. 1!)? Det är frågan...

Senast redigerat av Rquired (29 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Turbomatte Lackerare/Rekondare
29 november 2009 · 834 Inlägg

TurbOla skrev:
Ärligt talat, jag har inte ens orkat bry mig om att läsa alla dessa inlägg med siffror och youtube-klipp...

Jag hängde på en M3 cab (modellen med 340hk) utan några större problem, bara för att fortsätta reta nån här på forumet. wink

Vart bor trådskaparen?
Bor han i Skåne kan vi väl ordna en provtur av en 850... smile

Eller får nån BMW-ägare av en 328 som bor nära trådskaparen erbjuda en provtur.

Darkie har ju hävdat att han drar T5or med sin 328, så jag lät honom åka med en runda i min, och efter det var han inte alls så sugen på att prova dra min... tongue

En bekant har en 525a 00-01 är osäker, men har samma hästar som en 528a och den hängde inte på min 855a som var vid tillfället helt orginal i motor växellåda och chassi.


Sen till dom som säger att en fwd är svår att köra?

Har ni testat att lära er att köra bil? Visst att det drar lite i ratten när man drar ner några växlar och stämplar, men att den flyger över vägen som en hjulbent åsna har jag aldrig vart med om.  Börjar bilen släppa i en kurva, jo släpp gasen och tryck fullt när ni kommer ut.

In i kurvan med fart, och accelerera ut så går den precis där du vill ha den.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
29 november 2009 · 1 778 Inlägg

Rquired skrev:

Busgrabb skrev:

Rquired skrev:

*host* 343hp

Om Darkies 328i skulle hänga på din trimmade 300hp Volvo vore det nått, men för att gå tillbaka till "topic" om M3 vs. trimmade Volvo. Jag har aldrig försökt få Bmws M att framstå som en raket med effektkurva a´la elmotor utan enbart neka till att man kan åka till kloka gubben och få " en M3 killer för 4000:-" som någon tidigare i tråden hävdade. Som jag visat är det inte riktigt sant, antingen det eller så är Volvosarna till och med snabbare än de siffror som finns ute roll

Men sjalvklart kan man trimma en Volvo så den drar en M3, vad jag menar är att det kostar drygt en halv M3 E36 för att få sin S60 T5 att lyckas med att dra just denna bil. Och en M3 E36 kostar inte 8000:- direkt...

Hälsningar "nån" wink

Nu skojar du rätt bra med kostnaden va ?
Om man tar en T5 01-04 så har dom 16T agg från början så där får man hänga på en avgassystem från tex JT. 3 tums hela vägen för en kostnad av ca 5500 spänn
Programvara för 4-6000:- lite beroende på vart man skaffar den.
Ett luftfilter för orginalboxen för ca 6-800:-
Där lämnar en frisk sån maskin ca 320 Hkr+
När jag bromsade 320 Hkr ur min S60 så hängde jag som tidigare sagts av en M3 E46 i över 100 Km/h.
Men ca 11 papp får man lägga för att komma först till korvmojjen.

Pratar man T5 från 05 och frammåt så har ju den KKK snurra och lämnar ca 350 Hkr med samma prylar så där behöver vi nog inte ens disskutera vem som kommer först.

Ja du kan säkert få en M3 killer för 4000:- som påstods, men så ska man tänka på lite annat också. Hur länge håller det och hur pålitligt är det? Väldigt kul att ha en M3 killer i 100mil som sedan kostar en hel M3 att renovera.

Utan att vara insatt i trimbranschen har jag fått för mig att BSR är bra/bättre saker. Ett steg 3 för en S60 T5 kostar 25k och ger en M3 E36 286hp "killer" (samt 319hp). Men "killer" menas en bil som går något snabbare, för några enorma skillnader var det ej. För drygt det dubbla, det vill säga 60k får man en M3 3.0 även om jag aldrig hade köpt de ex man oftast får för den summan. Och grattis, ni drar en 10år äldre bil rakt fram...

Och som sagt, det gäller jävlar att det inte svänger på vägen till korvmojjen för då har ni slängt 25k i sjön.

*Så därmed ändrar jag "drygt en halv M3 till "knappt en halv M3"*

***********************************************************************************

Men ur mitt perspektiv hade det faktiskt inte spelat någon roll om det kostat 4k för en S60 "M3 killer". Jag ser mer till vad man får, vad är Bmw M3? Ett stabilt precisionsinstrument i allt från vägegenskaper till styrning och drivlina. Du kan (jag har själv prövat) dra fullt från stillastående till tresiffigt utan att hålla i ratten, allt går med "tysk precision" och de där 300 nånting hästarna känns egentligen rätt lätthanterade. Kanske därför man alltid hör volvoraggarna (förlåt, ta inte illa upp nu smile ) säga att "jag provkörde en M3 och den kändes inte sådär överdrivet pigg". Självklart inte, hoppa från en 200hp fwd volvo till en M3 snacka om skillnad (på beteendet) vid full acceleration.

Vad för man i den lika snabba Volvon då? Jo redan orginal har S60 för det första inte precision i varken styrning, växellåda eller vägegenskaper. Det räcker med att ge fullt i en 2.4t för att få kraftreaktioner i ratten och bilen skall börja åla över vägen. De 200 hästarna är högst närvarande. Och trimmad till 319hp har du ett monster, tryck till så stirrar du kvick mötande förare i vitögat. Det spinner, rycker, antisladdlampan blinkar titt som tätt och en massa annat. Men visst, du har en bil som hänger av en M3 rakt fram...

Jag ser mer på helhetslösningen, M3 är en njutning att köra och drar det mesta. Och om jag som lycklig ägare skulle råka på någon bakåtvänd keps som vinglar iväg med spinnande framhjul brottandes med ratten så skulle jag tänka samma sak som jag gör idagi: "Det finns alltid en snabbare bil"

Visst ni drar min lilla 286hp M3, men oj killen vid nästa rödljus hade en E46. Men vi slänger upp ytterligare 20k då (desto mer hp, desto dyrare blir varje pålle). Men oj, nästa dag mötte du en CSL. Men vi trimmar lite till, oj... där rök motorn/plånboken tog slut eller vad som nu hindrar en.

Tävla vid rödljus är kul, står den en kaxig en jämte i en bil jag tror mig ha en chans mot ger jag mig in i leken. Men det är inte det som är kicken med att ha en rolig bil, istället kör man gärna fort längs en kurvig väg tex och där räcker en M3s effekt långt. Och där spelar vingelvolvon med sitt redan orginal måttliga chassi i en avsevärt lägre dimension om vi säger så.

Men denna långa sista parantes men ar jag inte att "så här är det" utan att det är ur min synvinkel. Tycker ni det är kul att lägga pengarna på rakt fram prestanda förstår jag ert bilval. Vad jag inte håller med er om är den ekonomiska biten, ta en M3 och en S60 T5 av samma årsmodell och miltal och trimma upp S60n till M3 prestanda. Hur mycket pengar skiljer det då när ni står med räkningen i hand?

**
Och den skillnad som förmodligen kommer finnas går lätt att förklara med den högre kvalitén, precisionen och övriga argument som talar för ett högre pris för en Bmw (eller MB AMG/Audi S då dessa bilar också råkar ut för "AMG killers" etc även om M3 oftare förekommer i sammanhanget)
**

Lägga pengarna på rakt fram prestanda eller en komplett helhet (som ändå hänger på alt. 1!)? Det är frågan...

Ja.. jag vet inte riktigt vad jag ska säga, blev faktiskt helt mållöstongue Grymt bra inlägg, troligtvis ett av de bästa jag någonsin läst på garaget.org:) Det innehöll ungefär allt jag har försökt och velat få ur mig i alla volvo vs. bmw krig under alla år. Tack för det:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Rquired Allmänt envis
29 november 2009 · 12 512 Inlägg

Turbomatte skrev:

TurbOla skrev:
Ärligt talat, jag har inte ens orkat bry mig om att läsa alla dessa inlägg med siffror och youtube-klipp...

Jag hängde på en M3 cab (modellen med 340hk) utan några större problem, bara för att fortsätta reta nån här på forumet. wink

Vart bor trådskaparen?
Bor han i Skåne kan vi väl ordna en provtur av en 850... smile

Eller får nån BMW-ägare av en 328 som bor nära trådskaparen erbjuda en provtur.

Darkie har ju hävdat att han drar T5or med sin 328, så jag lät honom åka med en runda i min, och efter det var han inte alls så sugen på att prova dra min... tongue

En bekant har en 525a 00-01 är osäker, men har samma hästar som en 528a och den hängde inte på min 855a som var vid tillfället helt orginal i motor växellåda och chassi.


Sen till dom som säger att en fwd är svår att köra?

Har ni testat att lära er att köra bil? Visst att det drar lite i ratten när man drar ner några växlar och stämplar, men att den flyger över vägen som en hjulbent åsna har jag aldrig vart med om.  Börjar bilen släppa i en kurva, jo släpp gasen och tryck fullt när ni kommer ut.

In i kurvan med fart, och accelerera ut så går den precis där du vill ha den.

Svårt att köra? Nej du missförstår, det handlar om känsla. Det är inte några problem att hantera en fwd men jämför hur en sådan uppträder jämfört med en rwd/4x4.

Och jag har inga problem med att köra fort med fwd i kurvor, som du säger det är en annan teknik. Till och med understeirmeister A-klass går att kasta i kurvor och ha kul med. Men åter igen, känslan.

Och det är det som är problemet, hur beskriver jag en känsla för dig med hjälp av ett tangentbord och ett forum? smile

Sedan vill jag förtydliga något som många missuppfattar, det finns fwd som är fan så mycket bättre än rwd eller 4x4. Jag kan inte tala för alla fwd "hatare" men jag är i alla fall inte tvunget ute efter bakhjulsdrift och överstyrning. Tvärt om, allt jag är ute efter är ett balanserat och neutralt beteende samt körglädje.

Däremot, om jag skall komponera den ur min synvinkel optimala bilen är den inte fwd. Eftersom fwds fördelar inte är några fördelar i mina ögon, samtidigt som rwds nackdelar inte är några nackdelar ur mina ögon.

Balans och neutralt beteende kommer på första plats, men på andra kommer faktiskt lätt överstyrning. Varför? Jo för att det är roligare, bättre och säkrare enligt mig.

Men för att ta ett exempel på en balanserad, neutral men lätt lätt överstyrd bil: Honda Civic Type-R

Och därmed hoppas jag ta död på myten att jag anser att fwd inte duger, allt jag tycker är att rwd är en bättre konstruktion i teorin smile (Hade CTR varit rwd hade den kanske varit snäppet bättre, men det spelar ingen roll då den är bra/rolig som den är.)

Senast redigerat av Rquired (29 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
lodiseN
29 november 2009 · 806 Inlägg

Turbomatte skrev:

TurbOla skrev:
Ärligt talat, jag har inte ens orkat bry mig om att läsa alla dessa inlägg med siffror och youtube-klipp...

Jag hängde på en M3 cab (modellen med 340hk) utan några större problem, bara för att fortsätta reta nån här på forumet. wink

Vart bor trådskaparen?
Bor han i Skåne kan vi väl ordna en provtur av en 850... smile

Eller får nån BMW-ägare av en 328 som bor nära trådskaparen erbjuda en provtur.

Darkie har ju hävdat att han drar T5or med sin 328, så jag lät honom åka med en runda i min, och efter det var han inte alls så sugen på att prova dra min... tongue

En bekant har en 525a 00-01 är osäker, men har samma hästar som en 528a och den hängde inte på min 855a som var vid tillfället helt orginal i motor växellåda och chassi.


Sen till dom som säger att en fwd är svår att köra?

Har ni testat att lära er att köra bil? Visst att det drar lite i ratten när man drar ner några växlar och stämplar, men att den flyger över vägen som en hjulbent åsna har jag aldrig vart med om.  Börjar bilen släppa i en kurva, jo släpp gasen och tryck fullt när ni kommer ut.

In i kurvan med fart, och accelerera ut så går den precis där du vill ha den.

Jag kände aldrig heller den brottas/rycka ratten känslan som många "påstår". Folk överdriver och man vänjer sig efter några ggr när ratten vill dra lite, men absolut inga problems, tkr nästan det är lite gött när ratten vill vrida några mm

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Busgrabb Rejsa ?
29 november 2009 · 2 959 Inlägg

Rquired

Lite kommentarer till ditt långa välskrivna inlägg bara...

Visst har du en grym känsla i en M3, jag gillar dom skapt och vill ha/tänker nog köpa en själv så den biten håller jag helt med om.
Dock håller jag inte med om den ålande, vinglande känslan du beskriver som en S60 skulle ge ifrån sig med lite pulver under huven.
Dom ligger mycket stabilt på vägen vid fullgas men visst spinner det tack vara FWD men den har ett modernt bra antispinnsystem som sköter detta bra.
Vem som helst skulle ju kunna ösa på fullt i en 300 Hkr S60 utan att det blir det minsta dramatiskt.
Jag anser nog att en oerfaren förare mycket lättare kan göra bort sig i en diffbromsad ca 300 Hkr M3:a
Trimmningen där ja...
BSR är som du säger ett välkännt företag men det blir inte billigast direkt när dom annvänder sig av rostfria avgasystem och i priset även inkluderar monteringskostnad får du tänka på.
Dessutom lägger dom in momentbegränsningar i programvara på de första växlarna för att spara på drivlinan och undvika hjulspinn antar jag. Detta ger ju även lite sämre accelrationer i vissa intervaller.
JT systemen är mycket billigare, dock bara aluminiserade så jag håller fast vid att vid ca 11 lakan så har du en "M3 killer" rakt fram.

Hållbarheten i en tex steg 3 T5:a är hur jä*la bra som helst, du kör typ lika långt med den som en orginalbil bara den servas ordentligt, kanske något offtare än om den är orginal.

Hur långt går en tex 321 Hkr M3:a igentligen innan det är dags för större jobb på motorn? Det är ju en högvarvig maskin.

Senast redigerat av Busgrabb (29 november 2009)

Autotech
BMW 335D (2008)
lodiseN
29 november 2009 · 806 Inlägg

Busgrabb skrev:
Rquired

Lite kommentarer till ditt långa välskriva inlägg bara...

Visst har du en grym känsla i en M3, jag gillar dom skapt och vill ha/tänker nog köpa en själv så den biten håller jag helt med om.
Dock håller jag inte med om den ålande, vinglande känslan du beskriver som en S60 skulle ge ifrån sig med lite pulver under huven.
Dom ligger mycket stabilt på vägen vid fullgas men visst spinner det tack vara FWD men den har ett modernt bra antispinnsystem som sköter detta bra.
Vem som helst skulle ju kunna ösa på fullt i en 300 Hkr S60 utan att det blir det minsta dramatiskt.
Jag anser nog att en oerfaren förare mycket lättare kan göra bort sig i en diffbromsad ca 300 Hkr M3:a
Trimmningen där ja...
BSR är som du säger ett välkännt företag men det blir inte billigast direkt när dom annvänder sig av rostfria avgasystem och i priset även inkluderar monteringskostnad får du tänka på.
Dessutom lägger dom in momentbegränsningar i programvara på de första växlarna för att spara på drivlinan och undvika hjulspinn antar jag. Detta ger ju även lite sämre accelrationer i vissa intervaller.
JT systemen är mycket billigare, dock bara aluminiserade så jag håller fast vid att vid ca 11 lakan så har du en "M3 killer" rakt fram.

Hållbarheten i en tex steg 3 T5:a är hur jä*la bra som helst, du kör typ lika långt med den som en orginalbil bara den servas ordentligt, kanske något offtare än om den är orginal.

Hur långt går en tex 321 Hkr M3:a igentligen innan det är dags för större jobb på motorn? Det är ju en högvarvig maskin.

Haha jasså det är du med evon från gbg, tyckte jag kände igen den. Har försökt plocka den ett antal ggr med min förra 850, men det gick aldrig bra

Senast redigerat av lodiseN (29 november 2009)

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Rquired Allmänt envis
29 november 2009 · 12 512 Inlägg

Busgrabb skrev:
Rquired

Lite kommentarer till ditt långa välskriva inlägg bara...

Visst har du en grym känsla i en M3, jag gillar dom skapt och vill ha/tänker nog köpa en själv så den biten håller jag helt med om.
Dock håller jag inte med om den ålande, vinglande känslan du beskriver som en S60 skulle ge ifrån sig med lite pulver under huven.
Dom ligger mycket stabilt på vägen vid fullgas men visst spinner det tack vara FWD men den har ett modernt bra antispinnsystem som sköter detta bra.
Vem som helst skulle ju kunna ösa på fullt i en 300 Hkr S60 utan att det blir det minsta dramatiskt.
Jag anser nog att en oerfaren förare mycket lättare kan göra bort sig i en diffbromsad ca 300 Hkr M3:a
Trimmningen där ja...
BSR är som du säger ett välkännt företag men det blir inte billigast direkt när dom annvänder sig av rostfria avgasystem och i priset även inkluderar monteringskostnad får du tänka på.
Dessutom lägger dom in momentbegränsningar i programvara på de första växlarna för att spara på drivlinan och undvika hjulspinn antar jag. Detta ger ju även lite sämre accelrationer i vissa intervaller.
JT systemen är mycket billigare, dock bara aluminiserade så jag håller fast vid att vid ca 11 lakan så har du en "M3 killer" rakt fram.

Hållbarheten i en tex steg 3 T5:a är hur jä*la bra som helst, du kör typ lika långt med den som en orginalbil bara den servas ordentligt, kanske något offtare än om den är orginal.

Hur långt går en tex 321 Hkr M3:a igentligen innan det är dags för större jobb på motorn? Det är ju en högvarvig maskin.

Du skrev det själv, vridmomentsbegränsningar. Finns de där för BSRs höga nöjes skull eller för att det behövs? S60 T5 är dimensionerad för 250hp, inte 300-nånting.

Bmws M-maskiner är dimensionerade för att det skall hålla en hel livslängd, och det finns en hel del fall med långmilade M-bilar som tyder på att så är fallet. Däremot är det motorer som inte bara bör ha utan kräver rätt service, sköt det här så håller dessa ihop.

Dessutom finns det olika faktorer tillverkarna räknar med när de dimensionerar bilen. Vanligtvis är det ingen hög siffra, säg att bilen dimensioneras för typ 1.2 gånger effekten (Obs, påhittad siffra!) Jag har på flera ställen läst att Bmw använder sig av siffran 3 även om jag tycker det låter mycket. Men klart är att Bmw dimensionerar sina bilar för bra mycket mer än vad som behövs, förmodligen eftersom de vet hur bilarna används.

Ta växellådorna som ett exempel, stora rejäla saker som gärna används i turbobyggen även av andra märken. Så jag vågar påstå att en rätt skött M-bil håller bättre än en orginal Volvo*, för en Volvo är inte dimensionerad för lek, bus, trim etc.  Men för att sno dina sista ord, en M-bil går minst lika långt som orginal bara den servas som den ska wink

* Som kanske framgår, förutsatt att Volvon buskörs och inte rullar i en barnfamilj med lite gasglad fader som den är byggt, tänkt och dimensionerad för.

*********************************************************************************

Och angående S60s beteende, detta är som du kanske märker en smula överdriver av den enkla anledningen att det tydligt skall framgå vad som menas. Men att den ligger mycket stabilt på vägen vid acceleration håller jag inte med om. Den lever lite sitt eget liv, därmed inte sagt att det är något som är svårt att hantera.

Däremot påstår jag bestämt att en oerfaren förare inte klarar sig bättre med varken fwd eller rwd, över eller understyrning. Oerfaren är just oerfaren, inget annat. Erfarenhet är något man får skaffa sig, och beroende på vilka erfarenheter man skaffar sig hanterar man olika bilar (eller rättare sagt uppträdanden) olika bra.

Men det är just det med den typen av bil jag föredrar, den är neutral. Ingen svår understyrning, ingen bred sladd om den inte pressar förbi gränserna. Fördommarna om Bmw och även M3 lever kvar, moderna (typ E34/E36 och framåt) Bmw är inte lätta i baken på samma sätt som en 02 tex är. Kör den rätt så har du balans och ev. lätt överstyrning, kör den fel kan den både över och understyra. En bils beteende har med så mycket mer än drivningen att göra.

En bil med det beteende Volvo förespråkade börjar understyra tidigt, och gör så tills du pressar den över gränsen och det enbart går rakt fram. Och i den hastighet Volvon går över gränsen går Bmwn utan att släppa vare sig fram eller bak, gränsen för en Bmw går oftast i rätt mycket högre fart och då släpper det ofta bak. En Bmw börjar överstyra ganska sent, vilket styr bilen in i kurvan ytterliggare. Och så kan man naturligtvis pressa den över gränsen och då biter den till rätt bra.

Men den stora skillnaden är just det jag inte kan förklara via ett forum, känslan!. Man vet precis vad bilen är, hur långt man har till gränsen, hur underlaget är. Allt man behöver via en knivskarp känsla. Saker som man bara får en dimmig hint av i Volvo.

Sämre vägegenskaper, sämre balans och obefintlig känsla. Det är Volvo för mig, och det är därför jag tycker att Bmw är säkra bilar till uppträdandet.

Och det är därför många kan köra snabbt i Bmw, tyvärr finns det faktorer som ingen känsla i världen kan förutse.(Typ oljefläck eller liknande hastig förändring i friktionen/greppet) Och när det väl släpper så släpper det, och jag tror att alla som råkat ut för detta kan hålla med mig om att oavsett om det släpper fullständigt fram in i en rondell eller baken kommer flygandes på väg ur rondellen så är det inget kul att gå från förare till passagerare (oavsett bil)

Och just detta är vad jag vill få fram, sätt en vettig förare (Alltså någon som har respekt för bilen) bakom ratten i Bil A och en ovettig förare (odödlig 18-åring som ser det som en lek även om han påstår sig veta vad som kan ske och hantera det) bakom ratten på bil B.

Jag anser att oavsett om Bil A är en Bmw och Bil B en Volvo eller tvärt om så är det bil B som med största sannolikhet som kommer råka ut för en olycka. För det spelar ingen roll hur tryggt understyrd Volvon är, pressar man den över gränsen så gör man och då är den inte lättare att hantera än en Bmw. Och framför allt, det är lättare att pressa en Volvo över gränsen, vilket oftast innebär att det går rakt fram.

Så där, ännu ett långt inlägg men så blir det när man försöker beskriva något som egentligen skall upplevas. En sak som jag däremot kan hålla med om, och vilken som förmodligen ligger bakom den allmänna åsikten om att Volvo är en mer lämplig bil för oerfarna förare än Bmw, är att en Bmw lockar föraren till att pressa gränserna på ett helt annat sätt än en Volvo. Det är en baksida av att vara en körglad bil, förare som balanserar på gränsen mellan vettig och ovettig (enligt ovan) kan svänga över till "ovettig" lättare än de gjort om de kört Volvo.

*Volvo och Bmw är bara exempel, men bra sådana tycker jag. Volvo är allmänt en symbol för trygghet och Bmw en symbol för körglädje*

Mvh

Senast redigerat av Rquired (29 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hedning Fd Bannad
29 november 2009 · 657 Inlägg

Busgrabb skrev:
Asså detta prestanda snack...
Så bra går inte M3:orna som det sägs.
Jag har rejsat mycket och många gånger med olika Volvos jag och polare haft mot M bilarna och kan med säkerhet säga följande.
Har inte så stor erfarenhet av 850 men desto mer av X40 bilarna och S60.
En standard frisk T4 maskin får en M3 321 Hkr modellen problem att hänga på när det det går lite fortare 180 och uppåt, dock går M3:an fortare till slut. Vridmomentet, vikten och utväxlingen gör sitt där.
En T4 med chipp, filter och avgas som lämnar ca 250 Hkr hänger av en M3 286 Hkr versionen typ från 50 och uppåt om det inte är för dåligt grepp för Volvon och håller rätt jämna steg med 321 Hkr modellen.
Min gamla S60 T5 lämnade med programvara för E85 och spridare och avgassystem 320 Hkr och den körde jag ifrån E46 M3:an med i typ alla intervaller, dock inte 0-100 då.
Finns massor av rejs exempel jag kan dra upp men det kommer ändå bli så mycket tjötande om detta nu så det räcker tongue

nej nej, Vridmomentet gör ingenting, Effekten gör det!

Märkesbög
Busgrabb Rejsa ?
29 november 2009 · 2 959 Inlägg

Hedning skrev:

Busgrabb skrev:
Asså detta prestanda snack...
Så bra går inte M3:orna som det sägs.
Jag har rejsat mycket och många gånger med olika Volvos jag och polare haft mot M bilarna och kan med säkerhet säga följande.
Har inte så stor erfarenhet av 850 men desto mer av X40 bilarna och S60.
En standard frisk T4 maskin får en M3 321 Hkr modellen problem att hänga på när det det går lite fortare 180 och uppåt, dock går M3:an fortare till slut. Vridmomentet, vikten och utväxlingen gör sitt där.
En T4 med chipp, filter och avgas som lämnar ca 250 Hkr hänger av en M3 286 Hkr versionen typ från 50 och uppåt om det inte är för dåligt grepp för Volvon och håller rätt jämna steg med 321 Hkr modellen.
Min gamla S60 T5 lämnade med programvara för E85 och spridare och avgassystem 320 Hkr och den körde jag ifrån E46 M3:an med i typ alla intervaller, dock inte 0-100 då.
Finns massor av rejs exempel jag kan dra upp men det kommer ändå bli så mycket tjötande om detta nu så det räcker tongue

nej nej, Vridmomentet gör ingenting, Effekten gör det!

Nja det stämmer ju inte riktigt..
Effekten är något du får av momentet och varvtalet.
Det jag syftade på här var bredden på vridmomentskurvan på turbo Volvon.

Senast redigerat av Busgrabb (29 november 2009)

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang