Mitt första ljudbygge (bmw e36)

peakjonas
22 november 2009 · 185 Inlägg

Hejsan jag har funderat på ett ljudbygge i min bmw e36 har orginal högtalarna.
Funderat på  kicker 6x9 o slutsteg och eventuellt en bas om det blir nödvändigt ha börja bli ganska less mit orginal ljud. Har en Sony Xplod för ett värde av 3800kr.

Skulle behöva tips och råd för bästa möjliga bas och ljud i bilen smile

Senast redigerat av peakjonas (22 november 2009)

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
luunggan
22 november 2009 · 956 Inlägg

peakjonas skrev:
Hej! Funderar på att bygga ljud i bilen!
Har inte riktigt snöat in mig på allt nödvändigt än men har iaf funderat på att köpa ett par bra 6x9 och sen kanske en bas om de blir så. Har en sony stereo som är i nästan 4k klassen och sen orginal högtalaran i min bmw e36 något tips om grejer och vad man kan göra ?

Mitt första ljudbygge och ser verkligen fram emot det  Tacksam för svar

Välkommen till garaget och gratis till att du valt att göra ett ljudbygge. Kan först och främst säga att jag tycker att du ist för några dyra 6x9" satsa dina pengar på ett schysst framsystem och ett slutsteg till det om ekonomin tillåter. Blir mycket mer lyssningsglädje med ett bra framsystem.

Baslåda skulle jag rekomdera dig en 12" bas med en låda som du bygger själv och passar in mot ryggstödet.

Men hur mycket pengar hade du tänkt dig att lägga ut på sakerna?

Senast redigerat av luunggan (22 november 2009)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
peakjonas
22 november 2009 · 185 Inlägg

nå jag har tänkt spendera så mycke som behövs vill ha kvalitet smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
Polara
23 november 2009 · 430 Inlägg

är inte pengar nått större bekymmer så satsa på ett riktigt bra framsystem, samt gärna ett par 8" basar i dörrarna med slutsteg då förstås...sen om inte det räcker för dig så är det ju bara att bygga ut eftersom, med hatthylla eller baslåda osv

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Futopia Stockholm Streetrace Crew
23 november 2009 · 160 Inlägg

Polara skrev:
är inte pengar nått större bekymmer så satsa på ett riktigt bra framsystem, samt gärna ett par 8" basar i dörrarna med slutsteg då förstås...sen om inte det räcker för dig så är det ju bara att bygga ut eftersom, med hatthylla eller baslåda osv

De krävs en ganska stor ombyggnation av dörrsidan om man ska få in en 8". Kanske inget man gör om det är ens första ljudbygge.

volvoentusiasten
23 november 2009 · 4 005 Inlägg

Välkommen!

För att kunna ge dig bästa möjliga råd så måste du ange lite vad din budget är, hur kunnig du är osv.

Titta gärna i tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75928

peakjonas
23 november 2009 · 185 Inlägg

mitt syfte med bygget är att få in mer bas i bilen. tycker de är för lite när jag lyssnar på musik i bilen vill ha lite mera smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
kalle_kalle
23 november 2009 · 2 914 Inlägg

om du bara vill ha mer bas i bilen, kanske du ska bygga in nå 5.25 alt. 6.5 (vet inte vad det är för nåt som det sitter i bilen) jag skulle dessutom råda dig till att köra på några små ombyggnationer om orginal är dålig (install är det som gör det mesta skillnaden), du kan ha en massa svinbra grejjer som får spö av billiga saker som får rätt förutsättning av att låta bra, t.ex. en stadig baffel, plastad dörrsida och dämpa dörrarna med artnummer ar1544 på http://www.blekingebilradio.se/default.aspx (för att det ska låta som att det är kvalitet på ljudet och inte bara en massa plastig skit som skallrar). blir ett lyft även för basen i ett sådant fall. sedan en liten baslåda i skuffen.

sedan om du får allt detdär fint och bra så kommer det bli ett rejält lyft för ljudet. och sedan driva på steg är aldrig fel smile

Senast redigerat av kalle_kalle (23 november 2009)

peakjonas
23 november 2009 · 185 Inlägg

okey, men skulle de inte bli bra till en  början me dnå i hatthyllan där mina orginal sitter och sen bygga på ? kan inte så mycke om ljud men man lär sig nog efter som smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
volvoentusiasten
23 november 2009 · 4 005 Inlägg

peakjonas skrev:
okey, men skulle de inte bli bra till en  början me dnå i hatthyllan där mina orginal sitter och sen bygga på ? kan inte så mycke om ljud men man lär sig nog efter som smile

Definationen av BRA är ju lite olika vem som frågar.

Då du varken specifierar vad du lyssnar på för musik, om du vill ha rapp eller djup bas eller vad du har för budget så rekommenderar jag dig att gå in till första bästa billjudbutik och be dem om hjälp istället.

Eller köp vad du vill.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 november 2009 · 8 744 Inlägg

Att börja i hatthyllan känns lite fel, du sitter väl ändå inte i baksätet och kör? tongue Tycker istället att du bör satsa på (som redan sagts) ett bättre framsystem, på med ett slutsteg till det så blir det ett bra lyft. Om du sen har pengar kvar så är det bara att slänga in en baslåda också så har du kommit långt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
dossanftw
23 november 2009 · 62 Inlägg

Vart ska man lämpligen (och enklast?) placera slutsteget om man kopplar det till framsystemet? När jag köpte min bil fick jag med ett sketet mutant slutsteg på 1x150W, är det något att spara? I så fall till vad kan jag använda det, framsystem?

Senast redigerat av dossanftw (23 november 2009)

evilaudio
23 november 2009 · 16 195 Inlägg

dossanftw skrev:
Vart ska man lämpligen (och enklast?) placera slutsteget om man kopplar det till framsystemet? När jag köpte min bil fick jag med ett sketet mutant slutsteg på 1x150W, är det något att spara? I så fall till vad kan jag använda det, framsystem?

om steget e på 1*150 watt så e de ett monoblock vilket e till för att driva en bas, inte framsystem.

i skuffen e ju de mest vanliga stället å placera ett steg.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
dossanftw
24 november 2009 · 62 Inlägg

Okej tack! Ett monoblock säger du. Det låter lite med 150W, kan inte vara en kraftig bas det orkar driva?

BJonsson
24 november 2009 · 4 074 Inlägg

dossanftw skrev:
Okej tack! Ett monoblock säger du. Det låter lite med 150W, kan inte vara en kraftig bas det orkar driva?

150w orkar driva det mesta! dock ej med bra resultat...
Men vad jag vet och sett så har inte Mutant nåt monoblock på 150w. Vad står det på slutsteget mer exakt?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
peakjonas
24 november 2009 · 185 Inlägg

Så det är ingen i de att uppgradera mina hatthylle högtalare ? smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
BJonsson
24 november 2009 · 4 074 Inlägg

peakjonas skrev:
Så det är ingen i de att uppgradera mina hatthylle högtalare ? smile

vad står det på steget mer exakt!?
Visst om du vill montera högtalare i hatthyllan så gör det,men som en massa andra sagt så sitter du ju sällan bak och kör. Det är ungefär som att köpa ett surround system till hemmet oå ställa in den på toa.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
peakjonas
24 november 2009 · 185 Inlägg

det jag kan tänkt få ut mera bass utan att bygga så mycket. har inte tänkt göra så mycke med mit första ljud smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
Rigg0
24 november 2009 · 1 131 Inlägg

peakjonas skrev:
det jag kan tänkt få ut mera bass utan att bygga så mycket. har inte tänkt göra så mycke med mit första ljud smile

Om du nu måste ha 6x9" i hatthyllan så hade jag köpt ett par rejäla och lirat dem med ett steg, ställt in steget så det bara spelar "bas" smile

Låter (enligt mig mfl) pissigt när ljudet kmr bakifrån... Men basen får gärna komma bakifrån wink

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
PWalliN
24 november 2009 · 238 Inlägg

BJonsson skrev:

peakjonas skrev:
Så det är ingen i de att uppgradera mina hatthylle högtalare ? smile

vad står det på steget mer exakt!?
Visst om du vill montera högtalare i hatthyllan så gör det,men som en massa andra sagt så sitter du ju sällan bak och kör. Det är ungefär som att köpa ett surround system till hemmet oå ställa in den på toa.

haha, klockrent sagt tongue håller med dom som säger att du ska fixa ett ordentligt framsystem först tongue

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang