Bmw 325 e36 -93, drar inte som den ska...

Sunndinn
25 november 2009 · 38 Inlägg

Tjena, jag har haft bilen nu i ca 4 månader och jag tycker den börjar dra lite sämre nu.
Känns som att förut började den att dra på 4000 varv och nu drar den lika hela vägen men dock inte lika bra..
Har fundera och hört av vissa att det kanske kan vara luftmassemätaren, vad tror ni?

Någon som känner igen detta problem eller någon som vet en lösning?

Senast redigerat av Sunndinn (25 november 2009)

Nothing is impossible
Sunndinn
26 november 2009 · 38 Inlägg

Verkar inte vara någon som varit med om detta eller kan försöka tro vad det är?

Nothing is impossible
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
26 november 2009 · 3 585 Inlägg

Ryck ur lmm och provkör. Vad händer då?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Sunndinn
27 november 2009 · 38 Inlägg

Testar idag , kommer med svar!
Men vad ska hända?

Nothing is impossible
dawwe ...has left the building...
29 november 2009 · 4 474 Inlägg

Börja med en felkodsavläsning!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Sunndinn
1 december 2009 · 38 Inlägg

dawwe skrev:
Börja med en felkodsavläsning!

Vad innebär det ?

Nothing is impossible
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
1 december 2009 · 559 Inlägg

Om du inte bytt tändstift och luftfilter så skulle jag prova med det. Ingen stor summa. Kolla rotor + fördelarlock. Mät även upp tändkablarna. Det är mina tips.

Mvh Thomas

Mvh Thomas
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
1 december 2009 · 3 585 Inlägg

Volvo_Thomas skrev:
Om du inte bytt tändstift och luftfilter så skulle jag prova med det. Ingen stor summa. Kolla rotor + fördelarlock. Mät även upp tändkablarna. Det är mina tips.

Mvh Thomas

Olja,stift,luftfilter. Sitter ej rotor/fördelare/tändkablar på dessa. Sitter separata tänd spolar.

Går den rent?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
fireman
1 december 2009 · 50 Inlägg

har du vanos

kolvringen_
2 december 2009 · 93 Inlägg

ToTTeN skrev:
Ryck ur lmm och provkör. Vad händer då?

Blir nog inge bra.. kommer upp en massa felkoder som du måste släcka.. bättre och åka o felsöka på verkstad:)
Mvh

Sunndinn
3 december 2009 · 38 Inlägg

ToTTeN skrev:

Volvo_Thomas skrev:
Om du inte bytt tändstift och luftfilter så skulle jag prova med det. Ingen stor summa. Kolla rotor + fördelarlock. Mät även upp tändkablarna. Det är mina tips.

Mvh Thomas

Olja,stift,luftfilter. Sitter ej rotor/fördelare/tändkablar på dessa. Sitter separata tänd spolar.

Går den rent?

Den går rent, och jag ska kolla till stiften och sånt idag ska ändå byta lister osv runt bilen så den blir helt tät!

Nothing is impossible
Sunndinn
3 december 2009 · 38 Inlägg

fireman skrev:
har du vanos

Nej, det har jag inte!

Nothing is impossible
dawwe ...has left the building...
3 december 2009 · 4 474 Inlägg

Sundinn: Att du läser av motorstyrningens "felminne", kan finnas fel lagrade där som kan vara till stor hjälp för att hitta felet. För övrigt så har en 93:a Vanos, dvs om original motorn sitter i. En pigg/frisk 325i med Vanos varvar ut till varvstopp på 5an (med originaldäck, 205/60 15, 233km/h på GPS), det gjorde iaf min gamla 325i -93. Känns den "trött" över 4000 rpm kan det bero på att du vant dig eller (vild gissning!!!) att kamaxelsensorn gjort sitt vilket leder till att Vanosen inte funkar som den skall (har du fel på denna sensor så kommer det synas vid felkodsavlösningen!)

Senast redigerat av dawwe (3 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Sunndinn
3 december 2009 · 38 Inlägg

dawwe skrev:
Sundinn: Att du läser av motorstyrningens "felminne", kan finnas fel lagrade där som kan vara till stor hjälp för att hitta felet. För övrigt så har en 93:a Vanos, dvs om original motorn sitter i. En pigg/frisk 325i med Vanos varvar ut till varvstopp på 5an (med originaldäck, 205/60 15, 233km/h på GPS), det gjorde iaf min gamla 325i -93. Känns den "trött" över 4000 rpm kan det bero på att du vant dig eller (vild gissning!!!) att kamaxelsensorn gjort sitt vilket leder till att Vanosen inte funkar som den skall (har du fel på denna sensor så kommer det synas vid felkodsavlösningen!)

Tack så mycket dawwe! Stor hjälp!
Men jag har ej vanosmotorn "/
Men ska göra en felsökning så snabbt som jag har tillgång smile

Nothing is impossible
dawwe ...has left the building...
3 december 2009 · 4 474 Inlägg

Sundinn: Tog mig friheten att kolla upp din bil via chassienr (...EF17365, fick fram detta via regnr på bilen i din profil), och bilen är tillverkad juni -93. Vanos kom september -92 så om din bil har kvar originalmotorn så har du Vanos. Visst kan man sätta i en motor utan Vanos vid ett ev motorbyte men jag har för mig att styrbox samt motorns kabelhärva måste bytas då (osäker på kabelhärvan dock), brukar bli billigast o bäst att trycka ner en Vanos-motor. Ett enkelt sätt att kolla om du har Vanos eller ej är att se efter om du har en "halvmåne formad" utbuktning längst fram på topplocket mot insugsidan, finns denna utbuktnig så har du Vanos.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Sunndinn
3 december 2009 · 38 Inlägg

Ska kolla upp det! Tack (:

Nothing is impossible
dawwe ...has left the building...
3 december 2009 · 4 474 Inlägg

http://www.autopower.se/begagnatguiden/bilder/vanos.jpg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Sunndinn
3 december 2009 · 38 Inlägg

Jag har vanos! Förlåt för förut

Nothing is impossible
dawwe ...has left the building...
3 december 2009 · 4 474 Inlägg

Sunndinn: Vilken tur att du hitta vanosen:)! Jag har själv precis fått tillbaka min E36 328 Touring från "verkstaden". Hade en felkod på kamaxelsensorn som inte gick att återställa, återkom hela tiden. Sensorn var ny från motornord, visade sig att den var trasig! Meken satt i en bättre beg sensor, redan nu KÄNNS bilen starkare på lägre varv,blir intressant att se om den orkar upp i samma toppfart som 325:an gjorde, vilket den borde, tidigare stoppa den vid ca 225 på GPS (med 235/45 17)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Darkie dARKiE
3 december 2009 · 5 031 Inlägg

bytade också kamaxelgivaren, när jag hade samma diagnos. Sen gick den som den skulle igen.

Men gör ett diagnostest och kolla så inget mer än sönder när du ändå är igång. Fick fram lmm, kamaxelgivare när jag gjorde detta. Görs på dem flesta verkstäder för nån hundring, rekommenderar dock en bmw verkstad. eller mekonomen verkstad. mvh skog

*edit*

Om du nu har ryckt lmm kabeln som någon skrev du skulle göra så har du fått en felkod. Så radera alla kör en sträcka på några km och felsök igen. Men det vet säkert dem som hjälper dig. Andra gången ser du ialf vilket som är kasst eller ej. Så det inte bara legat kvar i systemet.. Dra aldrig LMM kabeln om du frågar mig och duktiga mekaniker som hjälpt mig när jag hade samma problem. Kommer lägga sig i datorn som ett fel och den kommer aldrig fungerar fullt ut tills du raderar felkoderna igen.

Senast redigerat av Darkie (3 december 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang