[VV] Aldrig dimljus och halvljus tillsammans

Redbull Moderator+
17 maj 2006 · 1 081 Inlägg

Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.

Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker [se tabellen på länken nedan].

Kontrollera därför att belysningen är rätt, för både Din egen och andras säkerhet.

Källa: http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6167.aspx



Det ovanstående är en pressrelease från Vägverket, utgiven 2000-11-15. Då var antalet dim+halvljusåkare uppe i 10%. I dagsläget är siffran högre...

Vem jag?
Poon Knegare
17 maj 2006 · 302 Inlägg

Jaha...?

Poon
Love the sound...
Stefan Varberg Supraman
17 maj 2006 · 2 300 Inlägg

"mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus"

Detta inträffar bara om ljusen är felaktigt inställda.
Jag personligen tycker inte att jag blir bländad av denna kombination.
Vi borde istället följa eu:s regler där dimljus är tillåten i kombination med halvljus.
Dimljusen har räddat mitt skinn många ggr i möte med vilt på kvällen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Founder
17 maj 2006 · 1 414 Inlägg

Jo tack, jag va med om en nära döden upplevelse i lördags natt med en grävling, är riktigt glad över att jag hade "fel" belysning på, annars hade jag aldrig sett grävlingen...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
root root
17 maj 2006 · 29 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
"mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus"

Detta inträffar bara om ljusen är felaktigt inställda.
Jag personligen tycker inte att jag blir bländad av denna kombination.
Vi borde istället följa eu:s regler där dimljus är tillåten i kombination med halvljus.
Dimljusen har räddat mitt skinn många ggr i möte med vilt på kvällen.

Du personligen anser inte att du blir bländad - det är jättebra! Tyvärr så är det väldigt många som är "normalt" ljuskänsliga, mig inkluderat, och jag blir oerhört trött i ögonen av att möta halvljus+dimljus (eller helljusnötter som inte bländar av i tid) då det inte är ljust ute.

I dagsljus skiter åtminstone jag i vilket, då är ögonen vana vid ljus - men då jag pendlar mycket i och med mitt arbete så befinner jag mig väldigt mycket på icke upplysta landsvägar/motorvägar på kvällar/nätter, och det är väldigt jobbigt att få en kortare siktsträcka enkom för att någon vill se "snygg" ut då ändå ingen ser bilen i övrigt, för att inte tala om hur pass ansträngda mina ögon blir av att hoppa mellan att släppa in så lite ljus som möjligt och sen övergå till maximalt ljusintag.

Och, jag lovar - det inträffar inte enbart om dimljusen är felaktigt inställda. Det inträffar, inget snack om den saken, MEN felaktigt inställda dimljus är snäppet värre än korrekt inställda. Det betyder dock inte att korrekt inställda dimljus+halvljus är lattjo och problemfritt för många av dina medtrafikanter.

Ha respekt och visa hänsyn till dina medtrafikanter - kör med dimljus + p-ljus dagtid, och enbart halvljus kvällstid!

En annan aspekt är också att dimljusen förkortar din egna siktsträcka, eftersom du får ett kort område framför bilen som blir väldigt ljusstarkt. Det i sin tur gör att dina ögon släpper in mindre ljus, och voila - siktsträckan är kortare jämfört med om du kört med enbart halvljus eller helljus.

root root
17 maj 2006 · 29 Inlägg

Founder skrev:
Jo tack, jag va med om en nära döden upplevelse i lördags natt med en grävling, är riktigt glad över att jag hade "fel" belysning på, annars hade jag aldrig sett grävlingen...

Hade du haft rätt belysning så hade du med största sannolikhet sett grävlingen långt innan den kom så pass nära bilen att dimljuset lyste upp den, och då kunnat hantera situationen så den kunde beskrivas som "jag såg en grävling i vägrenen i lördags natt, fan vad stora de är!" istället för "en nära-döden-upplevelse".

I kombination med närheten och det faktum att du i 90km/h färdas cirkus 25 meter per sekund och har en reaktionstid på X sekund(er) ... vill du upptäcka djur ~20-30 meter framför bilen, eller 2-300 meter?

Jag vet ju vad jag föredrar ... wink

barrre Evolution Garage
17 maj 2006 · 394 Inlägg

root skrev:
Du personligen anser inte att du blir bländad - det är jättebra! Tyvärr så är det väldigt många som är "normalt" ljuskänsliga, mig inkluderat, och jag blir oerhört trött i ögonen av att möta halvljus+dimljus (eller helljusnötter som inte bländar av i tid) då det inte är ljust ute.

Håller fullständigt med. Själv är jag mer ljuskänslig än "normalt" och möter jag någon med halvljus+dimljus när det är kolmörkt ute så ser jag nog inte en grävling föränns den ligger på huven.
Otroligt störande!
Sen om man vill använda sina dimljus, extraljus etc, så tycker jag att det är helt Ok att köra allt kopplat till helljuset. Bara man bländar av i tid.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
response Studerande
17 maj 2006 · 463 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
"mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus"

Detta inträffar bara om ljusen är felaktigt inställda.
Jag personligen tycker inte att jag blir bländad av denna kombination.
Vi borde istället följa eu:s regler där dimljus är tillåten i kombination med halvljus.
Dimljusen har räddat mitt skinn många ggr i möte med vilt på kvällen.

Du måste verkilgen vara den enda som jag har hört om som tycker att man ser bättre i mörker med dimljus. I de bilar jag har kört så lyser dimljusen endast upp lite bättre på några få meter framför bilen, om man ser vilt så pass nära bilen är det ju redan för sent. Jag har dock aldrig kört en v70 med dimljus, kanske är mycket bättre på den än andra bilar? (jag är tveksam)

Personligen så tycker jag att enda fördelen med dimljus är att det ser lite snyggare ut smile Man bör dock respektera de som tycker att det stör, de har trots allt lagen på sin sida!

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
root root
17 maj 2006 · 29 Inlägg

response skrev:
Personligen så tycker jag att enda fördelen med dimljus är att det ser lite snyggare ut smile

Det här var lite av min poäng tidigare - vem bryr sig om din bil ser snyggare ut efter en i övrigt icke upplyst väg? Man ser ändå inte bilen...

Står den stilla så får du ha vilken belysning du vill, men efter vägarna så bör det vara viktigare att underlätta för varandra och hjälpa till att få hem sig själv och övriga trafikanter i livet och utan skador än att vara snyggast. smile

Playmo AD
17 maj 2006 · 41 Inlägg

det enda jag har problem med är gubbfan till polis som glatt yppade; "jaha, så blev det böter det första som hände på det nya året" (Jag blev stoppad på morgonen 1 jan (nyårsdagen..) i alkocheck.) En tillsägelse hade varit mer på sin plats. men fuck it, låt dom hållas, känns skönt att kuna bidra med nåt då vi knappt betalar någon skatt här i sverige..

root root
17 maj 2006 · 29 Inlägg

Playmo skrev:
det enda jag har problem med är gubbfan till polis som glatt yppade; "jaha, så blev det böter det första som hände på det nya året" (Jag blev stoppad på morgonen 1 jan (nyårsdagen..) i alkocheck.) En tillsägelse hade varit mer på sin plats. men fuck it, låt dom hållas, känns skönt att kuna bidra med nåt då vi knappt betalar någon skatt här i sverige..

Mer böter för dimljusåkare så kanske vi slipper otyget. Tillsägelser är jätteskönt att få istället för böter, men det ska fortfarande vara ett undantag och inte regel på något som enligt lag ska rendera i en ordningsbot.

Playmo AD
17 maj 2006 · 41 Inlägg

exakt. nu har jag aldrig på dimljusen mer. Och du vet vad jag menade beträffande varning.
..och så ska du kanske inte kasta sten i en Audi GT med ljusramp.. hur mycket skule du vilja böta för den ljuskombinationen?

Senast redigerat av Playmo (17 maj 2006)

root root
17 maj 2006 · 29 Inlägg

Playmo skrev:
..och så ska du kanske inte kasta sten i en Audi GT med ljusramp.. hur mycket skule du vilja böta för den ljuskombinationen?

Inte en spänn behöver jag böta, det är tillåtet att ha både extraljusramp och dimljus kopplade till helljuset så länge man kan stänga av dem indivuduellt, vilket jag givetvis kan. I övrigt gäller samma regler där, blända av i tid - och visa hänsyn mot dina medtrafikanter.

Vad detta har med kombinationen dimljus + halvljus har jag lite svårt att förstå, men det finns säkert någon ologisk förklaring till det.

Senast redigerat av root (17 maj 2006)

Playmo AD
17 maj 2006 · 41 Inlägg

om jag börjar lägga i lite smilys el. dyl. i mina smått sarkastiska inlägg, slutar du grina då? sad
slappna av..

Stefan Varberg Supraman
17 maj 2006 · 2 300 Inlägg

root skrev:

Stefan Varberg skrev:
"mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus"

Detta inträffar bara om ljusen är felaktigt inställda.
Jag personligen tycker inte att jag blir bländad av denna kombination.
Vi borde istället följa eu:s regler där dimljus är tillåten i kombination med halvljus.
Dimljusen har räddat mitt skinn många ggr i möte med vilt på kvällen.

Du personligen anser inte att du blir bländad - det är jättebra! Tyvärr så är det väldigt många som är "normalt" ljuskänsliga, mig inkluderat, och jag blir oerhört trött i ögonen av att möta halvljus+dimljus (eller helljusnötter som inte bländar av i tid) då det inte är ljust ute.

I dagsljus skiter åtminstone jag i vilket, då är ögonen vana vid ljus - men då jag pendlar mycket i och med mitt arbete så befinner jag mig väldigt mycket på icke upplysta landsvägar/motorvägar på kvällar/nätter, och det är väldigt jobbigt att få en kortare siktsträcka enkom för att någon vill se "snygg" ut då ändå ingen ser bilen i övrigt, för att inte tala om hur pass ansträngda mina ögon blir av att hoppa mellan att släppa in så lite ljus som möjligt och sen övergå till maximalt ljusintag.

Och, jag lovar - det inträffar inte enbart om dimljusen är felaktigt inställda. Det inträffar, inget snack om den saken, MEN felaktigt inställda dimljus är snäppet värre än korrekt inställda. Det betyder dock inte att korrekt inställda dimljus+halvljus är lattjo och problemfritt för många av dina medtrafikanter.

Ha respekt och visa hänsyn till dina medtrafikanter - kör med dimljus + p-ljus dagtid, och enbart halvljus kvällstid!

En annan aspekt är också att dimljusen förkortar din egna siktsträcka, eftersom du får ett kort område framför bilen som blir väldigt ljusstarkt. Det i sin tur gör att dina ögon släpper in mindre ljus, och voila - siktsträckan är kortare jämfört med om du kört med enbart halvljus eller helljus.

Det jag menar är att jag inte blir bländad av korrekt inställda lampor.
ett felinställt halvljus är minst lika jobbigt som ett feliställt dimljus om inte värre.
Så du påstår att du vet hur mkt jag ser med och utan dimljus?
Skulle inte tro det.
Det enda som mitt dimljus till för är att bredden ökas, jag får inte mer ljus framför bilen då xenonlamporna dränker det ljus som dimljusen lägger framför bilen.
Och jag är precis lika ljuskännslig som alla andra.
Jag bor ute på landet med massa vilt och vi är tacksamma för det ljus vi kan ha på.
här på landet så har man dimljus så åker det på oavsett om det är en pensionär eller en 40 årigt familjefar eller en 20 åring.
Det som jag tycker är värre är alla som inte kan blända av i tid, tänker då på dom lastbilschauförrer som ständigt bil bländade av personbilsbilister som inte bländar av förrän dom ser strålkastarna, detta gäller särskillt vid krön osv.
även på dom som inte kan blända av i en kurva trorts att man ser på ljuskäglan att den är precis bakom kurvan.
man ska blända av när man ser positionsljusen på taket på en lastbil, inte när man ser strålkastarna om dom inte har några som är takmonterade.
Men värst är alla hobbypoliser.
10% har vv kollat att dom kör med dimljus tillsammans med halvljus.
Lägg till 20-30 % istället så stämmer det bättre.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Founder
17 maj 2006 · 1 414 Inlägg

root skrev:

Founder skrev:
Jo tack, jag va med om en nära döden upplevelse i lördags natt med en grävling, är riktigt glad över att jag hade "fel" belysning på, annars hade jag aldrig sett grävlingen...

Hade du haft rätt belysning så hade du med största sannolikhet sett grävlingen långt innan den kom så pass nära bilen att dimljuset lyste upp den, och då kunnat hantera situationen så den kunde beskrivas som "jag såg en grävling i vägrenen i lördags natt, fan vad stora de är!" istället för "en nära-döden-upplevelse".

I kombination med närheten och det faktum att du i 90km/h färdas cirkus 25 meter per sekund och har en reaktionstid på X sekund(er) ... vill du upptäcka djur ~20-30 meter framför bilen, eller 2-300 meter?

Jag vet ju vad jag föredrar ... wink

Poängen är den att grävlingen dök upp ifrån väggrenen ca 5-10 m framför bilen... det är området som normalt sett inte täcks upp av halvljus... men tack vare att jag hade dimljusen på, såg jag grävlingen i mörkret...

Reaktionstiden var extremt snabb vill jag lova, fråga om 1 sekund eller mindre, delvis tackar jag min pilotträning för detta. Grävlingen var dessutom inte framför bilen utan precis vid sidan så det räckte med 10-15 cm ändring i sidled för att inte träffa den...

Jag tror att du tror att jag "enbart" hade dimljus på, och inte halvljus i kombination med dimljus...

Dessutom är det lite svårt att upptäcka djur 20-30 meter framför bilen när dom inte finns där wink

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
17 maj 2006 · 1 414 Inlägg

response skrev:

Stefan Varberg skrev:
"mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus"

Detta inträffar bara om ljusen är felaktigt inställda.
Jag personligen tycker inte att jag blir bländad av denna kombination.
Vi borde istället följa eu:s regler där dimljus är tillåten i kombination med halvljus.
Dimljusen har räddat mitt skinn många ggr i möte med vilt på kvällen.

Du måste verkilgen vara den enda som jag har hört om som tycker att man ser bättre i mörker med dimljus. I de bilar jag har kört så lyser dimljusen endast upp lite bättre på några få meter framför bilen, om man ser vilt så pass nära bilen är det ju redan för sent. Jag har dock aldrig kört en v70 med dimljus, kanske är mycket bättre på den än andra bilar? (jag är tveksam)

Personligen så tycker jag att enda fördelen med dimljus är att det ser lite snyggare ut smile Man bör dock respektera de som tycker att det stör, de har trots allt lagen på sin sida!

Du borde sätta dig i en Saab 9-5 med rätt inställda dimljus och se vilken enorm skillnad det gör i belysning av väg-grenen och vägkanten.

Jag tror inte många har fattat vad dimljusen faktiskt är till för... dom är INTE till för att man ska se några få meter framför bilen när det är kraftig dimma eller nedsatt sikt. Dom ÄR till för att man ska kunna se väg-kanterna i  nedsatt sikt. Är dom riktade rakt framåt så är dom fel inställda.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Pepe Ölbryggare
17 maj 2006 · 339 Inlägg

Kan intyga att dimljusen på en 9-5:a är finurligt mycket bättre än på en V70. Dessutom så lyser dom inte upp så mycket att man tappar sikt pga för stark belysning, det är bullshit vilket de flesta borde vara överens om nu med tanke på hur otroligt många bilar som gått över till fyra lampor istället för två, för det är inte många nyare bilar som har H4. Och jag kan förstå varför, man ser ju inte specielt mycket om man säger så...

Rätt inställda ljus = dimljus på under nattetid på landsväg..Inte fan bländar det iaf, då har man alldeles för tråkigt å försöker bli bländad, kolla bortom den mötande bilen som vi blir lärda när vi tar körkort så funkar det alldeles utmärkt. Om inte det funkar så är det dags för en ny ruta!

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
root root
17 maj 2006 · 29 Inlägg

Pepe skrev:
Rätt inställda ljus = dimljus på under nattetid på landsväg..Inte fan bländar det iaf, då har man alldeles för tråkigt å försöker bli bländad, kolla bortom den mötande bilen som vi blir lärda när vi tar körkort så funkar det alldeles utmärkt. Om inte det funkar så är det dags för en ny ruta!

Det bländar inte _dig_, var glad för det. Det bländar mig, och väldigt många andra. Visa den hänsyn och respekt för dina medtrafikanter som du också lärde dig när du tog körkort så kommer vi alla att kunna vara den säkra trafikanten som vi vill ha ute på vägarna.

Svårare än så är det faktiskt inte ...

Pepe Ölbryggare
17 maj 2006 · 339 Inlägg

root skrev:

Pepe skrev:
Rätt inställda ljus = dimljus på under nattetid på landsväg..Inte fan bländar det iaf, då har man alldeles för tråkigt å försöker bli bländad, kolla bortom den mötande bilen som vi blir lärda när vi tar körkort så funkar det alldeles utmärkt. Om inte det funkar så är det dags för en ny ruta!

Det bländar inte _dig_, var glad för det. Det bländar mig, och väldigt många andra. Visa den hänsyn och respekt för dina medtrafikanter som du också lärde dig när du tog körkort så kommer vi alla att kunna vara den säkra trafikanten som vi vill ha ute på vägarna.

Svårare än så är det faktiskt inte ...

Hehe, ibland är det segt...Det jag menade var så klart att dom inte bländar dig, det är du som kolla för mycket på mina lysen istället för att försöka se vad som är bakom min bil vid möte som man ska göra. Men visst, det kanske finns ljusöverkännsliga människor, men hur klarar dom då av xenon som jag blir "bländad" av?

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang