Klickar när jag försöker starta. 850 Turbo -95

m8te
26 november 2009 · 91 Inlägg

Hej, min 850 klickar när jag försöker starta den. Har varit småsvår att starta tidigare, den har klickat och då har man bara behövt vänta lite/växla med automatlådan upp och ner några gånger/slå igen dörren. Men idag vägrade den totalt! Vad jag än gjorde så klickar den bara!
Har bytt batteriet någon månad sen.

Marlboroman
26 november 2009 · 8 234 Inlägg

Växellägesgivaren som lär bytas eller göras ren och fettas in igen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
m8te
26 november 2009 · 91 Inlägg

Är det något jag kan göra själv? Är inte så jättebra på att skruva i bilar, kan grunderna men vet inte så mkt om vad som är vars ^^

Var nere och kollade på bilen, vet inte vad givaren gör men klicket kommer bara när man försöker starta i P och N Läge, i D R osv så är den tyst, inget klick utan vanlig startspärr.

Senast redigerat av m8te (26 november 2009)

tjox Däckspert
26 november 2009 · 298 Inlägg

kan vara solenoiden(felstavning). Sitter på startmororn. Kan även vara jordfel på startmotorn. samma symtom som solenoiden.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Kavli Motborgare
26 november 2009 · 1 099 Inlägg

tjox skrev:
kan vara solenoiden(felstavning). Sitter på startmororn. Kan även vara jordfel på startmotorn. samma symtom som solenoiden.

Japp. Det är det mest troliga felet. Solenoiden drar inte tillräckligt, eller så är huvudbrytaren till startmotorn (som solenoiden aktiverar) utbränd. Det är bara att skruva ut startmotorn och plocka isär solenoiden.

-- K

m8te
26 november 2009 · 91 Inlägg

sitter huvudbrytaren till startmotorn på startmotorn? Har med på känn att det är något startmotorn som tjorvar. Är inte så bra på att skruva, är det svårt att renovera en startmotor? Eller borde man köpa en ny? Har för mig att dom itne är så dyra.

norpan1
26 november 2009 · 1 043 Inlägg

Köp en ny eller utbytes om det finns.

Silja
26 november 2009 · 17 Inlägg

har du provat Knacka på startmotorn med ett spett eller nått

Volvo 242 "Rally" (1982)
Volvo 240 "Rally" (1985)
Kavli Motborgare
26 november 2009 · 1 099 Inlägg

m8te skrev:
sitter huvudbrytaren till startmotorn på startmotorn? Har med på känn att det är något startmotorn som tjorvar. Är inte så bra på att skruva, är det svårt att renovera en startmotor? Eller borde man köpa en ny? Har för mig att dom itne är så dyra.

Huvudbrytaren till startmotorn sitter på startmotorn. Det är solenoiden (den lilla extra klumpen på startmotorn) som har som uppgift att 1) peta in bendix-drevet på startkransen och 2) sluta kontakten mellan batteriet och själva startmotorn när du vrider nyckeln till startläge.

Om det klickar betyder det antigen att solenoiden inte klarar att peta in bendix-drevet långt nog att det kan bli kontakt mellan startmotorn och batteriet. Då hör du bara klicket.

Biltema har nya startmotorer till 850 för en knapp tusing. Annars kan man åka till skroten och försöka hitta en. De brukar alltid testa innan de leverar ifrån sig nåt, så det är inte så mycket gambling som det höres ut. Fast hur länge den håller är ju en annan femma.

-- K

m8te
27 november 2009 · 91 Inlägg

Ahh, då ska jag skaffa en ny och testa byta! Vet nån varifrån det är lättast att byta den? Via motorhuven eller hissa upp och krypa under motorn?

m8te
27 november 2009 · 91 Inlägg

Kom på att den krånglade bara förut när den var kall, om den var nyss körd med så har den alltid startat!

Kavli Motborgare
28 november 2009 · 1 099 Inlägg

m8te skrev:
Kom på att den krånglade bara förut när den var kall, om den var nyss körd med så har den alltid startat!

Mekaniska grejer går oftast trögare när det är kallt.

-- K

m8te
29 november 2009 · 91 Inlägg

Böt startmotorn idag, startade ca 3-4 gånger sen blev det samma problem ;X Bara klickar när jag försöker starta.. en kompis var med mig när den inte vela starta och han bankade runt vid solenoiden och den hoppade igång ?!?! Startmotorn är sprillans ny.. körde hem den till garage och vägrade gå igång efter jag hade stängt av den.

Kavli Motborgare
29 november 2009 · 1 099 Inlägg

m8te skrev:
Böt startmotorn idag, startade ca 3-4 gånger sen blev det samma problem ;X Bara klickar när jag försöker starta.. en kompis var med mig när den inte vela starta och han bankade runt vid solenoiden och den hoppade igång ?!?! Startmotorn är sprillans ny.. körde hem den till garage och vägrade gå igång efter jag hade stängt av den.

Ofan! --Det var ju inte så roligt!

Kan det vara så jävligt att det är dålig kontakt i tändingslåset, så det inte kommer nog ström till solenoiden?

Har du möjlighet att mäta spänningen på solenoiden mot jord när någon vrider på nyckeln?

-- K

m8te
29 november 2009 · 91 Inlägg

Tyvär så sitter den så muggit åt att man inte kommer åt att mäta jorden på den ;X Men jag har gjort i pricip allt jag själv har kunskap över. Blir nog ett jobb för bilmecken.. kan ju inte vara så svårt för dom att hitta felet när jag själv har kollat/bytt relativt mkt.

Men tack för hjälpen iaf big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang