Köpråd! Volvo 940?

fr0berg
29 november 2009 · 113 Inlägg

Har några frågor! Hur mycket vikt skillnad är det på 940 sedan och kombi? Här bilen jätte sliten om det gått 30000 mil om man ändå ska byta massa saker och trimma lite`?

Navkapsel
29 november 2009 · 4 637 Inlägg

fr0berg skrev:
Har några frågor! Hur mycket vikt skillnad är det på 940 sedan och kombi? Här bilen jätte sliten om det gått 30000 mil om man ändå ska byta massa saker och trimma lite`?

30000 ingen fara på 940 om den är vettigt skött och körd. Bättre med en välvårdad långmilare än en slarvigt skött lågmilare. Vikter, besiktningsresultat m m, klicka på jämför bilar. http://begbilguiden.bilprovningen.se/

Bonuslänkar:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modellID=418
obs, gammalt http://www.aftonbladet.se/bil/article55068.ab

Senast redigerat av EmilHammarlund (29 november 2009)

fr0berg
29 november 2009 · 113 Inlägg

okej, men finns det något sätt man ser på bilen om den är lungd körd? utan att börja skruva på bilen?

Navkapsel
29 november 2009 · 4 637 Inlägg

fr0berg skrev:
okej, men finns det något sätt man ser på bilen om den är lungd körd? utan att börja skruva på bilen?

Inte för att generalisera men jag hade helst köpt ett ostylat, otrimmat exemplar som ägts ett tag av någon 30 plus.

Senast redigerat av EmilHammarlund (30 november 2009)

Louksor
29 november 2009 · 1 915 Inlägg

En sak du kan göra är ett kompressionstest på motorn så ser du lite hur den mår och kolla servicebok så service är skött.

Min 945 har gått 45 000mil och funkar bra.

Volvo bara går o går, oftast är karossen slut innan motorn är det smile

Ang vikten så kollade jag upp en 944 och en 945 på transportstyrelsen och de vägde:
944:
Tjänstevikt, kg:  1520
Totalvikt, kg: 1900

945:
Tjänstevikt, kg:  1560
Totalvikt, kg: 1940

Ska du köpa en med turbo så brukar LTT var lite billigare i försäkring jämfört med FTT, men är samma motor. Bara laddtrycket som skiljer så är lätt att göra om en LTT till FT.


fr0berg skrev:
okej, men finns det något sätt man ser på bilen om den är lungd körd? utan att börja skruva på bilen?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 november 2009 · 10 427 Inlägg

Det är väl mest slitdelar som brukar kunna vara lite väl slut runt 30k.
Bussningar, fjädrar, stötdämpare, bromsok, bromsskivor (om de mot förmodan inte är bytta nångång innan) osv.

Jag hade nog kikat på en bil med lägre miltal just för att bilen
med stor sannolikhet kommer kännas fräschare.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Kp3tt3rsson
30 november 2009 · 19 Inlägg

I övrigt är 940 en mycket bra och slitstark bil och JÄVLIGT rolig att kra på vintern(om man inte har råd med däck). Bra val av trimmobject big_smile

fr0berg
30 november 2009 · 113 Inlägg

okej, aa ja hade ändå tänkt att byta turbo såtongue men vad menar du med kompressionstest på motorn? Då kan man ju kolla på en 940 som gått längte som man ser är servide har skötts på! hade ändå tänkt byta bromsar fjädrar och allt om ja ska trimma!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang