Budget-trimma saab 900 turbo -96

megastreetracer
5 december 2009 · 283 Inlägg

Tjena! tänka höra om de finns någåt väldigt enkelt sätt att höja effekten på min saab 900se turbo. motorn är en 2,0 och årsmodellen -96.

Med enkelt sätt mednar jag att man kan göra hemma i garaget och helst gratis;) går de?

//Björn

...
NiV3Rt
5 december 2009 · 371 Inlägg
Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
megastreetracer
5 december 2009 · 283 Inlägg

en kompis sa så här till mej: "kapa slangen mellan Wg och turbon och sätt dit ett litet rör med ett 4mm hål i så kommer den att ladda bra!" stämmer detta, funkar de? eller sliter de satan?

...
megastreetracer
5 december 2009 · 283 Inlägg

kan man bara inte mixtra lite me APC, eller bränsletryck eller ställa upp laddtryck eller något? har aldrig skruvat turbo innan!

...
megastreetracer
5 december 2009 · 283 Inlägg

Ingen som vet något? den laddar ca 15PSI hur många bar är det någon?

...
volvo854t5
5 december 2009 · 59 Inlägg

14,7 psi = 1bar.
Så ca 1bar laddar den om den laddar 15PSI.

megastreetracer
5 december 2009 · 283 Inlägg

okej,tack:)  kan man ställa upp laddtrycket något, men ändå så att grejerna håller? och hur göra?

...
Janneutanb
5 december 2009 · 7 272 Inlägg

megastreetracer skrev:
okej,tack:)  kan man ställa upp laddtrycket något, men ändå så att grejerna håller? och hur göra?

Nej. Köp ett billigt steg 1 chip...

Rspeter Audi A5 quattro driver.
5 december 2009 · 2 203 Inlägg

Att hålla på o snåltrimma med bara höjt laddtryck kan kosta mer i slutändan med motorhaveri som följd. Mitt tips är att du köper ett seriöst chip.

Så tänk efter före....

megastreetracer
5 december 2009 · 283 Inlägg

men om man vill pilla och lära sej själv?wink

...
HenkeTIC
5 december 2009 · 888 Inlägg

megastreetracer skrev:
men om man vill pilla och lära sej själv?wink

Köp en valfri äldre volvo turbo...wink

Marcus_89 Biltokig elektriker
5 december 2009 · 3 352 Inlägg

Du måste chippa för att kompensera det höjda laddtrycket, sen finns det en massa roligt du kan göra själv wink

Janneutanb
5 december 2009 · 7 272 Inlägg

megastreetracer skrev:
men om man vill pilla och lära sej själv?wink

http://www.ecuproject.com/

megastreetracer
5 december 2009 · 283 Inlägg

men eftersom den redan laddar 1bar, har bsr emblem så kan den ju va chippad.. hur kollar ja om den är de?

...
twin_cam Smålänning
5 december 2009 · 7 877 Inlägg

megastreetracer skrev:
men eftersom den redan laddar 1bar, har bsr emblem så kan den ju va chippad.. hur kollar ja om den är de?

Kollar om boxen är märkt med något.
Brukar sitta en liten klisterlapp då.

Ska man småtrimma och "lära sig själv" är det bättre med något billigare, typ en Saab 900 LTT eller nån gamal volvo turbo utan elektroniskt styrt laddtryck...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Biffie Ju större ju bättre
5 december 2009 · 41 Inlägg

laddar den 1 bar så är det antagligen steg 1 eller 2 i. den ska ladda 0.8 bar orginal.
fråga xonii här på garaget hur han gjorde, fråga hur han gjorde me ett t kors...

Saab 900 2.0T "Trollspeed" (1997)
TooS Hjultomte
5 december 2009 · 1 500 Inlägg

Du behöver inte kapa något dra av slangen till WGN o kompensera laddet md gasen tongue Min gamla 900a peaka på 2bar utan slang o jäääävlar va det gick tongue dock fick jag byta den sen smile så kör du försiktigt o trycker på med vetskap om att du kan ta sönder allt o litta till dra wg slangen tongue gratis o jäkligt kul..

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Janneutanb
5 december 2009 · 7 272 Inlägg

TooS skrev:
Du behöver inte kapa något dra av slangen till WGN o kompensera laddet md gasen tongue Min gamla 900a peaka på 2bar utan slang o jäääävlar va det gick tongue dock fick jag byta den sen smile så kör du försiktigt o trycker på med vetskap om att du kan ta sönder allt o litta till dra wg slangen tongue gratis o jäkligt kul..

Jag vet en som körde så ett tag.
En dag small det till och sen hade han minst 1 hål i en kolv. smile

dahboy
5 december 2009 · 1 002 Inlägg

visst kan du "fultrimma" bilen genom att ställa upp laddet.. Men troligtvis så kommer motorn skära ganska snabbt..

...
Tattoo
5 december 2009 ·

Det fiins så många billiga steg att köpa så satsa på det. eller köp nått färdigt som du kan bygga vidare på. Som min bil. den är till salu och är en bra grund att jobba vidare på om man vill.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang