Varmstarts problem B230F volvo

Coffemannen
7 december 2009 · 111 Inlägg

Volvo 740 90' B230F med diagnosenhet

Startar utan problem när den är kall och går hur bra som helst även när den är/blir varm, Men när man har stängt av motorn när den är varm (90 grader, även när den svalnar lite) och ska starta den igen så är den väldigt svårstartad. Ibland,väldigt sällan så går den igång på första försöket men efter en stunds kirrande på startmotorn, och som den oftast är så är den nästintill omöjlig att starta. Motorn hoppar o skuttar när man försöker starta den men ibland så går det mjukare, precis som den inte får bränsle.

I fredags så tankade jag bilen, lätt bilen stå på tomgång eftersom jag visste att kanske inte skulle starta, när jag skulle köra iväg tändes lamdasondslampan i mätarhuset (varmstarsproblemet har jag haft ett bra tag så vet inte om det hänger ihop)

Kollade felkoderna för ett tag sedan och fick fram att den fick för mycket/lite bränsle har jag för mig(lambdasonden lyste inte förens förra veckan och det var någon månad sen jag kolla felkoderna)
Idag när jag kolla felkoderna så blev det 1-1-1, på alla tre minnesplatser, raderade felkoderna, starta bilen(försökte iallfall) ett par gånger utan framgång, kollade felkoderna igen, med samma resultat, 1-1-1

Besiktigades i september när den hade varmstartsproblem(ibland) men avgasvärderna var bra

kanske blev lite mycket men kanske finns någon volvokunig är hehe som vet var man kan börja någonstans

EDIT: uttag 6 på diagnostikenheten hade jag felkoder, ena var 2-3-2 (Lambdaregleringen) och 1-1-3 som står för vad? Insprutningsventil fel? som kanske beror på att den inte startar, får inte bränsle? Två timmar efter att den varit varm (90 grader) så startar den fortfarande inte.

Senast redigerat av Coffemannen (7 december 2009)

micke-opel
7 december 2009 · 562 Inlägg

Det kan inte va så att det är en backventil i soppasystemet som är paj då? Vilket då gör att du tappar tryck i systemet när bilen står still. Sen när motorn är varm och den stängs av så bildas det efter ett tag ångor i systemet så att det blir "ånglås" och det tar tid för soppan att komma fram till spridarna. Men att soppan kommer fram när bilen är kall eftersom att det då inte finns några ångor i bränslesystemet.

Bara en tanke som du kanske kan kolla upp.

9-5 Aero Sedan -05
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
7 december 2009 · 3 180 Inlägg

kolla om du har gnista när den börjar jäklas. har den det, kolla om den går igång på startgas.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Coffemannen
9 december 2009 · 111 Inlägg

Okej, ska kolla upp om det sitter någon backventil för bränslesystemet. Eftersom motorn går bra när den är kall och varm så kan det ju va att bensinen förångas när man stänger av den kanske.

Om startmotorn inte är fräsch kan värmen påverka den så att den inte orkar snurra runt motorn? I tisdags när jag kom hem så stängde jag av motorn för att kolla felkoderna, skulle starta bilen igen men gick absolut inte. testa ett flertal gånger men gick inte, testa lite senare när tempmäteren inte visa något utslag(instrumenthuset) men starta den inte, på morgonen dagen efter så starta den inte iheller så koppla jag starthjälp, starta med en gång, startmotorn lätt fräscht och inga tecken på att batteriet var urladdat. Batteriet är bara ett par månader gammalt, motorn gick runt men kanske inte tillräckligt fort?

EDIT:

Har bytat tomgångsventilen(slangen som går från luftfiltret ner till tomgångsventilen sakna slangkämpa och den va sprucken som är åtgärdat), rengjort spjällhuset men där var det inte mycket skit. blev bättre tomgång, hamna mer på 750rpm och var stabil på tomgången. Men problemet kvarstår, är något lättare att starta, kanske bara haft tur. Har beställt en helt ny startmotor på volvo och ska hämta den på måndag, med volvo-rabatt så blev den billigare än en begagnad från skroten:D

Senast redigerat av Coffemannen (12 december 2009)

Coffemannen
14 december 2009 · 111 Inlägg

Hjälpte inte med ny startmotor men var ändå på tiden, 20 år på naken hehe.

Läste i en tråd att man kan testa att byta vevaxelgivaren. har ingen just nu men jag koppla loss kontaktstycket och testa att starta bilen utan att den var inkopplad och samma fel, att den inte går igång, den går jämnt och rycker inte. Kan det då vara den som sönder eller?

På insuget så sitter det två smala slangar, ena är smalare än den andra. Dem två slangarna går framåt till något som kanske är en temperaturgivare eller vad är det för något? Är mellan strålkastaren och luftfiltret ( vänster sida) om inte var sitter temperaturgivaren som påverkar motorn.

Om bilen har blivit varm (endast provat när den blivit riktigt varm, ej ljummen) så även när den svalnar går den inte att starta. kommer hem vid kl 5 på kvällen och startar bilen kl 6 på morgonen så startar utan problem.

tacksam för hjälp

Edit: eller är det Kanister som sitter mellan luftfiltret och strålkastaren, på vänster sida?

Senast redigerat av Coffemannen (14 december 2009)

twin_cam Smålänning
14 december 2009 · 7 877 Inlägg

Skulle tippa på vevaxelgivaren. Den gillar inte värme när isoleringen blivit dåligt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Coffemannen
15 december 2009 · 111 Inlägg

okej, låter väldigt bra, men fan att skroten stänger vid 4, men visst dem vill kanske också hem tongue

Coffemannen
16 december 2009 · 111 Inlägg

Fel på vevaxelgivaren, men givaren hade ärgat ihop med aluminiumhållaren som gick isönder. så får ut med växellådan ett par mm så att man får ut dem två skruvarna, annars så är det skönt att man hittat felet smile

Coffemannen
20 januari 2010 · 111 Inlägg

problemet har återkommit, har startat fint tills nu.

Har köpt en helt ny vevaxelgivare på Volvo men vill inte starta, samma symptom som innan och då hjälpte det med en annan givare men inte denna gång.

motorn  går jämnt runt  och hoppar eller studsar inte.(som att man drar ut kontaktstycket för vevaxelgivaren så går motorn bara runt men änder inget) vet inte mer vad jag kan göra, funkade förra gången och där e samma symptom.

Finns det något som påverkas av motortemperaturen? kablar etc. Motorn tänder lätt på morgonen och tomgången är stabil både när den är kall eller varm och går väldigt bra när man kör.

Coffemannen
4 februari 2010 · 111 Inlägg

bytade spridareläet och nu startar den och är mycket piggare.

Vad är det vita reläet och det runda gröna reläet för något?

Saffranskalle Palfinger tekniker
4 februari 2010 · 1 248 Inlägg

vita reläet är bränsle relä och det gröna är för alla lysen

Volvo Xc70 (2001)
Coffemannen
4 februari 2010 · 111 Inlägg

Okej, tack.  det vita reläet lukta bakelit och kretskortet var brunt, det "nya" som jag satte i såg mycket fräschare ut men bilen starta inte förens jag satte ditt ett annat spridarrelä.

Kanske har varit flera problem samtidigt hehe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang