Köpråd: Förstabil 0-10.000:- i Dalarna.

Navkapsel
10 december 2009 · 4 637 Inlägg

Volvo740an skrev:
Fråga Emil han har en wink

Volvo 240 är ganska lik 740 av samma årsmodell.

Lite mysigare än 740 och känns mindre plastig invändigt är dess fördelar. Och så känns den mer klassisk men ser samtidigt modernare ut än 740 bl a pga 240 fick stora exteriöra förändringar 1986 och 740 fortfarande såg ut som en 760 82, härlig känsla med 240. smile
Satsa på en 240 GL 5 växlad manuell 1987 eller nyare med B230F motor, borde vara snålast.
240 klarade sig ännu bättre än 740 hos bilprovningen om jag minns rätt när jag såg siffror för många år sedan.
En annan fördel är att 240 sägs vara säkrare och roligare på vintern än 740 då den är lättare att hantera vid lek och det är det som är nöjet med att sladda i snö. Även delarna till 240 är lite billigare.
Tror 740 kan vara något snålare trots samma motor men den skillnaden är obetydlig. Kanske har med ev. lägre luftmotstånd mm att göra?
740 har fördelarna att de är ännu säkrare och senare 740 87- (?) har bättre rostskydd än 240. Men köper man en fin 240 och sköter den skapligt så bör det inte vara någon fara.
Och 240 klassas fortfarande som en säker bil enligt Folksam.

Självklart väljer man 240, mysigare och skönare att titta på.

Senast redigerat av EmilHammarlund (10 december 2009)

Bird-ant
10 december 2009 · 24 Inlägg

Oj, tack för alla svar!

fredde85 skrev:
Skulle nog också säga omegan av dem du pratat om visst rostar dem men de handlar mkt om hur de är skötta av tidigare ägare alla bilar rostar utan klok skötsel.

Har ägt två omega a o de är riktigt fina roliga bilar för små pengar kollar man bara så att de inte är helt uppätna av rost så brukar dem oftast funka helt ok. Jämför man 740 eller annan äldre volvo mot en omega så är inte valet speciellt svårt iallafall inte för min del.

Så jag säger omega

Opel osar ju inte kvalitet direkt, iaf inte i folkmun.
Han nämner rost i annonsen och 0,8-0,9 blandad körning, vad betyder det?

I magtrakten känns det som att Omegan kan bli väldigt dyr i drift. Är det bara fördomar?

EmilHammarlund skrev:
760 är törstigare, har dessutom motor med dåligt rykte. Gissar på att de är dyrare att försäkra och har dyrare och smäre utbud av billiga reservdelar. Men det är nog en trevlig bil. Ska leta reda på några länkar.

Glöm 760n, den var automat.

steifan skrev:
Här har vi en Golf II som verkar vara schysst:

http://www.blocket.se/dalarna/Golf_1_8_ … =6&w=1

osv


Här har du lite bilar som inte ser helt stenålders (..som 240, 740, Golf II) ut i din prisklass:

http://www.blocket.se/dalarna/Audi_100_ … =6&w=1 Audi 100 (C4) (Frågan är hur mycket som är trasigt tongue)

http://www.blocket.se/dalarna/VW_Vento_ … =6&w=1 VW Vento GL 2,0 -92:a

http://www.blocket.se/dalarna/VW_Vento_ … =6&w=1 VW Vento CL 1,8 -92:a

Stort tack för att du bemödat dig att kolla upp bilar i närområdet!

Hittade en annan Audi 100 som såg bättre ut:
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_100_ … =6&w=1

Jag ska nog ner på max 6-7k i nuläget.... jävla julklappar.

Senast redigerat av Bird-ant (10 december 2009)

Navkapsel
10 december 2009 · 4 637 Inlägg

Länkar, vissa rätt gamla.

http://www.aftonbladet.se/bil/article55068.ab

http://www.aftonbladet.se/bil/article55073.ab

http://www.240sidan.com/240.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_760

www.svenska200klubben.se/forum
Gratis att bli medlem på forumet, finns mycket kunskap där och mer pålitliga svar än på Garaget.

Senast redigerat av EmilHammarlund (10 december 2009)

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 december 2009 · 10 427 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Men självklart väljer man 240, mysigare, vackrare och skönare att titta på.)

240 är ju helt klart en stenåldersbil, tom en 92:a med lågt miltal känns 20 år äldre än en 740 från sent 80-tal.

Självklart väljer man en 700 som känns som en mycket modernare bil.

Remiss
10 december 2009 · 1 339 Inlägg

Bird-ant skrev:
Oj, tack för alla svar!

fredde85 skrev:
Skulle nog också säga omegan av dem du pratat om visst rostar dem men de handlar mkt om hur de är skötta av tidigare ägare alla bilar rostar utan klok skötsel.

Har ägt två omega a o de är riktigt fina roliga bilar för små pengar kollar man bara så att de inte är helt uppätna av rost så brukar dem oftast funka helt ok. Jämför man 740 eller annan äldre volvo mot en omega så är inte valet speciellt svårt iallafall inte för min del.

Så jag säger omega

Opel osar ju inte kvalitet direkt, iaf inte i folkmun.
Han nämner rost i annonsen och 0,8-0,9 blandad körning, vad betyder det?

I magtrakten känns det som att Omegan kan bli väldigt dyr i drift. Är det bara fördomar?

EmilHammarlund skrev:
760 är törstigare, har dessutom motor med dåligt rykte. Gissar på att de är dyrare att försäkra och har dyrare och smäre utbud av billiga reservdelar. Men det är nog en trevlig bil. Ska leta reda på några länkar.

Glöm 760n, den var automat.

steifan skrev:
Här har vi en Golf II som verkar vara schysst:

http://www.blocket.se/dalarna/Golf_1_8_ … =6&w=1

osv


Här har du lite bilar som inte ser helt stenålders (..som 240, 740, Golf II) ut i din prisklass:

http://www.blocket.se/dalarna/Audi_100_ … =6&w=1 Audi 100 (C4) (Frågan är hur mycket som är trasigt tongue)

http://www.blocket.se/dalarna/VW_Vento_ … =6&w=1 VW Vento GL 2,0 -92:a

http://www.blocket.se/dalarna/VW_Vento_ … =6&w=1 VW Vento CL 1,8 -92:a

Stort tack för att du bemödat dig att kolla upp bilar i närområdet!

Hittade en annan Audi 100 som såg bättre ut:
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_100_ … =6&w=1

Jag ska nog ner på max 6-7k i nuläget.... jävla julklappar.

Lägg på kostnaden för skatten + nya däck, då är det inga 4000 kr längre ^^

Memme I'am AWESOME..
10 december 2009 · 2 783 Inlägg

KÖP en Golf 3 smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Remiss
10 december 2009 · 1 339 Inlägg

Ang Audi 100 så köp en som har gått under 30 k mil. Efter det miltalet kan vad som helst hända (jepp jag vet ^^)

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 december 2009 · 10 427 Inlägg

Volvo740an skrev:
Ang Audi 100 så köp en som har gått under 30 k mil. Efter det miltalet kan vad som helst hända (jepp jag vet ^^)

Gäller nog nästan alla bilar tongue

Bird-ant
10 december 2009 · 24 Inlägg

Jo farsan läxade upp mig ang Audin, det blir nog ingen billig bil det.

Ska åka och kolla på en Nissan Almera -92 1,6 om en halvtimme.
Igen rolig bil iofs, men så kostar den 3500:- och har bara gått 16000mil.
Inga problem förutom lite ytrost enligt ägaren.

För 3500:- känns det som att det kvittar bara den inte faller ihop.
Då har jag något att skjutsa röven i tills att jag har budget och kan köpa en roligare bil för vettigare pengar.

Navkapsel
10 december 2009 · 4 637 Inlägg

steifan skrev:

EmilHammarlund skrev:
Men självklart väljer man 240, mysigare, vackrare och skönare att titta på.)

240 är ju helt klart en stenåldersbil, tom en 92:a med lågt miltal känns 20 år äldre än en 740 från sent 80-tal.

Självklart väljer man en 700 som känns som en mycket modernare bil.

Tycker inte skillnaden är så stor för att man skulle välja en 740 om man tycker en 240 är snyggare.
(Hur illa underhållen var den 92:an, 20 år äldre än 740, då är vi nere på 140 och det är en betydligt omodernare bil än 240.
Men som sagt, 740 är lite modernare än 240, vore skumt annars. smile

Senast redigerat av EmilHammarlund (10 december 2009)

jocke_gronberg
10 december 2009 · 4 586 Inlägg

Köp en liten bil då slipper du den allt för dyra bilskatten.

jag hade själv en golf 2 1.6 som första bil. En bil som håller lika bra som en volvo samt den jag hade drog 0.55l/mil

Dubs I got Dubs!
10 december 2009 · 2 423 Inlägg
Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Ejan
10 december 2009 · 648 Inlägg

valfri japan tex Honda Civic ger ett problemfritt och billigt ägande..rosten är väl störtsta nackdelen annars så om man ska gå in på Volvo så skippa 240 och 740 möget och köp en 360...dåligt rykte har dom väl men det är inte befogat tycker jag..kanske ser mindre bra ut men när vintern är här så är det en bra mycket roligare bil än 740 och 240 som bara är klumpiga as...dessutom kan man göra jäkla fynd på 360´n med få mil till småpengar.

Bird-ant
10 december 2009 · 24 Inlägg

Det blev inget av "Almeran" som visade sig vara en Sunny 1.6 SLXI.

Provade bilen som gick bra i motor och låda, men var totalt sönderrostad och hade viss obalans mellan 30-50km/h. Tänkte att det fick väl duga då den var besiktigad fram till Mars så man kunde köra den tills den rasar.

När vi kom överens om 3000kr börjar han snacka om skatten som inte var betalad (ca 400kr), den ville han inte bjuda på trots att vi kommit överens om ett pris och han inte nämnt detta tidigare.
Sen började han babbla om att han får bilar från en firma i Gävle och att det inte behövde skattas, han blev väldigt stressad och trillade på orden. Sen började han pruta ner en annan bil han hade och lät riktigt desperat.

Sa att jag ville sova på saken och skulle höra av mig imorgon bitti då jag bor väldigt nära.
Vi åker därifrån och hinner väl komma en kilometer när denna försäljare ringer upp mig "Hallå, var det du som ville ha den där Nissan?" och hade då förväxlat mig med en annan spekulant. roll

Blir att kolla vidare på andra bilar, tack för alla tips! Allt är välkommet.

Bird-ant
10 december 2009 · 24 Inlägg

Adde666 skrev:
http://www.blocket.se/dalarna/Mazda_626_cupe_24612731.htm?ca=6&w=1
kolla länkarmarna på dessa, och rosten under.

ta regnr o knappa in på valfritt försäkringsbolag.
är du 18 så får du skitdyr försäkring.
bor du hemma så sätt bilen på morsan eller farsan. inget olagligt med det bara ni bor på samma adress.

Jag är 22, kan skriva försäkring på far om det blir dyrt.

Jag ringde på den där Mazdan och den står kvar.
Vart sitter länkarmarna? Vad ska jag kolla efter?

Enda negativa hon hade att säga var att 2a växeln kan vara kärv/knepig att få i men att man kan "göra på rätt sätt" så är det inga problem.
Känns som att det borde låta om det är växellådan. Har kört andra bilar som vart tröga att växla men aldrig på bara en växel, har ni nån idé på vad det kan vara?

Växeln har tydligen varit så under de 2 år som hon ägt bilen, och enligt hennes privatmek(far) så är det inget att oroa sig över.

Cupén såg rätt fräck ut.

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 december 2009 · 10 427 Inlägg

Ejan skrev:
så skippa 240 och 740 möget och köp en 360...dåligt rykte har dom väl men det är inte befogat tycker jag..kanske ser mindre bra ut men när vintern är här så är det en bra mycket roligare bil än 740 och 240 som bara är klumpiga as..

Volvo 360 GLS nog den klumpigaste bil jag någonsin kört, inklusive någon skum Volvo 240 med ballongdäck.
Kan aldrig tänka mig att de är roligare någonstans, blev nästan mörkrädd när jag provkörde
en bil som min farsa tyckte jag skulle köpa när jag var 18-19 lol
Bladfjädring har man på lastbilar wink

Senast redigerat av steifan (10 december 2009)

Bird-ant
10 december 2009 · 24 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Bird-ant skrev:
Växeln har tydligen varit så under de 2 år som hon ägt bilen, och enligt hennes privatmek(far) så är det inget att oroa sig över.

En växel som varit dålig i två år kan nog pajja när som helst... Men det kan ju vara något lättfixat?

Ja precis, det behöver ju inte vara växeln. Det borde ju låta och skramla i lådan om den är dålig, eller inte gå i alls.

Något särskilt jag ska tänka på när jag känner på växlarna?

Navkapsel
10 december 2009 · 4 637 Inlägg

Bird-ant skrev:

EmilHammarlund skrev:

Bird-ant skrev:
Växeln har tydligen varit så under de 2 år som hon ägt bilen, och enligt hennes privatmek(far) så är det inget att oroa sig över.

En växel som varit dålig i två år kan nog pajja när som helst... Men det kan ju vara något lättfixat?

Ja precis, det behöver ju inte vara växeln. Det borde ju låta och skramla i lådan om den är dålig, eller inte gå i alls.

Något särskilt jag ska tänka på när jag känner på växlarna?

Något med växellådan bör det vara. Men vad?

Snygg, gammal Mazda, måste vara rätt ovanlig. smile

Senast redigerat av EmilHammarlund (10 december 2009)

Bird-ant
10 december 2009 · 24 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Bird-ant skrev:

EmilHammarlund skrev:

En växel som varit dålig i två år kan nog pajja när som helst... Men det kan ju vara något lättfixat?

Ja precis, det behöver ju inte vara växeln. Det borde ju låta och skramla i lådan om den är dålig, eller inte gå i alls.

Något särskilt jag ska tänka på när jag känner på växlarna?

Något med växellådan bör det vara. Men vad?

Snygg, gammal Mazda, måste vara rätt ovanlig. smile

Ja! Den ser väldigt bra ut.

Vilket dilemma, man vill ju inte ha 2ans växel i nyllet när man har hemlängtan.

Navkapsel
10 december 2009 · 4 637 Inlägg

Bird-ant skrev:
Ja! Den ser väldigt bra ut.

Vilket dilemma, man vill ju inte ha 2ans växel i nyllet när man har hemlängtan.

Kul med taklucka m m. Riktig klassiker att putsa upp och åka på bilträffar med. Några år bara till veteran dessutom, skattefri, besiktning varannat år, försäkringsrabatt mm.
Hehe, nästan att jag blir sugen att kolla på den, har dock inte råd med en bil till just nu.
Vid ev. köp, ha den någorlunda original, snyggast och ballast!

Senast redigerat av EmilHammarlund (10 december 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang