Trimma en b234f delar som rekomenderas

smurfrosa
10 december 2009 · 32 Inlägg

skapar denna tråd bara för att det finns så många där ute som säger så mkt olika om just 16v å hur man skall gå till väga! vill endast ha serriösa svar tack



hade tänkt å trimma min 16v och då e ju frågan som sådan vad det rekomenderas för delar

motorn skall borras till 2,5 samt portas/planas/ byta kolvar/stakar/kammar och ventiler m.m. är tanken.


man skall alltså få ut så mkt som möjligt i sughästväg. Kosta vad det kosta vill bara det e uppe å snuddar runt 300Hk eller gärna mer

RiNka
10 december 2009 · 252 Inlägg

Om det får kosta vad det vill, varför inte köpa en färdig rally motor - typ evo motor?

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
torpis Forummoderator
10 december 2009 · 10 572 Inlägg

Med tanke på hur frågan är ställd så behöver du främst läsa på...  hur skall du annars kunna solla bland vad som är seriöst eller bara påhitt.  Någon kan ju skriva mycket trovärdigt, men ändå helt åt helsicke.

Så börja med att läsa på, går det ens att hitta 300hk i en B234? börja i den änden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
wildboy_87_
10 december 2009 · 1 062 Inlägg

jo 300hk i 16v lär ju gå å få med tanke på att det går å få ut det i 8v wink men det kostar nog runt 2-300 tusen beroende på hur mkt du kan göra själv

Team Björkeryd
cheffer
10 december 2009 · 1 422 Inlägg

Utan turbo hittar du inga 300 häst utan att lägga ner en förmögenhet som du skulle kunna köpa en helt ny bil med den effekten för. Hur mycket har du att spendera?

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
GolfIIIVr6
10 december 2009 · 187 Inlägg

jag vet inte hur pass aktuellt detta är längre.. men läste för ett par år sedan om en firma i england som hade i stort sett ingen budget verkade det som..

enl "avhandlingen" så hade de vässat en opel(tror jag det var) motor på 2L farligt nära teoretisk max effekt ur 2 liter sug motor:

Och de sa att ur 2L sugmotor var 250 häst den teoretiska max effekten..

Jag håller på o pular lite på min 16v.. det första jag skaffat är en marinvev +stakar o kolvar till motorn AQ251. som är på 2.5L och 16v. med förgasare var dem på 170hk när dem kom..

även AQ171 är 2.5L och 170 hk.
Aq250 är på 2.5L men bara 8v.. kommer inte ihåg effekten.

Så skaffa en sådan o borra sen?

Senast redigerat av GolfIIIVr6 (10 december 2009)

kolvas
10 december 2009 · 4 001 Inlägg

Ta kontakt med Kent Karlsson på Motordesign Sweden så snickrar han ihop en motor till dig.

men ta med dig den stora plånboken

GolfIIIVr6 skrev:
Och de sa att ur 2L sugmotor var 250 häst den teoretiska max effekten..

kanske ur den motorn men det går att plocka mer ur en 2l motor, t.ex så är STCC-motorerna 2l på nästan 300hk

Senast redigerat av kolvas (10 december 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
schnauz
10 december 2009 · 1 758 Inlägg

Har legat en billig 3,0L Evo till salu på blocket sedan ett tag tillbaks. Den kanske finns kvar? Orkar inte söka...
Visserligen ingen 16V, men 300+ sughästar ur ett rödblock för lägre pris kan bli svårt att hitta!
Har för mig han ville ha 150.000 för den. Nypris för en sån spis brukar ligga runt 300.000!

Senast redigerat av schnauz (10 december 2009)

smurfrosa
10 december 2009 · 32 Inlägg

RiNka skrev:
Om det får kosta vad det vill, varför inte köpa en färdig rally motor - typ evo motor?

för att Evo motorn (rally trimmad) har tydligen inte så stor chans mot just b234f rally trimmad sugmotor
enligt Kenneths motor i motala. Och han har jobbar just med mycket rally trimning av olika motormodeller. Enligt honom så brukar det jobbet me delar landa runt 70tusen

wildboy_87_
10 december 2009 · 1 062 Inlägg

schnauz skrev:
Har legat en billig 3,0L Evo till salu på blocket sedan ett tag tillbaks. Den kanske finns kvar? Orkar inte söka...
Visserligen ingen 16V, men 300+ sughästar ur ett rödblock för lägre pris kan bli svårt att hitta!
Har för mig han ville ha 150.000 för den. Nypris för en sån spis brukar ligga runt 300.000!

jo den motorn såg jag med men det va väl kent / motordesign som byggde den med ? i gbg ligger väl denna firma??

Team Björkeryd
schnauz
10 december 2009 · 1 758 Inlägg

wildboy_87_ skrev:

schnauz skrev:
Har legat en billig 3,0L Evo till salu på blocket sedan ett tag tillbaks. Den kanske finns kvar? Orkar inte söka...
Visserligen ingen 16V, men 300+ sughästar ur ett rödblock för lägre pris kan bli svårt att hitta!
Har för mig han ville ha 150.000 för den. Nypris för en sån spis brukar ligga runt 300.000!

jo den motorn såg jag med men det va väl kent / motordesign som byggde den med ? i gbg ligger väl denna firma??

Jo, det ligger skvätt utanför Göteborg.
Riktigt bra pris på den på blocket iaf!

smurfrosa
10 december 2009 · 32 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
jo 300hk i 16v lär ju gå å få med tanke på att det går å få ut det i 8v wink men det kostar nog runt 2-300 tusen beroende på hur mkt du kan göra själv

Det mesta kan man ju själv eftersom man rivit ner en del motor + att många i vänskapskretsen har kunskaper med.

Enda som e lite problem är just borning/portning/planing + dylikt som e problem eftersom man som privat person sällan har dem maskinerna hemma för sådana arbeten.


men som kenneth sa så skulle han räkna lite på vad det skulle kosta å fixa till 270+hk men tippade på att det skulle landa runt 40-50.000 med bara motorjobb och montering sen tillkommer ju sprut å mappning.

men frågan är ju vad delarna skulle kosta om han bara gjorde dem maskinella ingreppen. och man sen köper kolvar(smida eller något färdigfabrikats + stakar) å vad som rekomenderas för kammar och ventiler så man pillar ihop det själv för då sparar man ju oftast några sedlar när man har kunskapen.   

så vad rekomenderas för motorkomponenter tex mahle/spm/volvo R.sport det är det jag är ute efter tack på förhand

GolfIIIVr6
11 december 2009 · 187 Inlägg

kolvas skrev:
Ta kontakt med Kent Karlsson på Motordesign Sweden så snickrar han ihop en motor till dig.

men ta med dig den stora plånboken

GolfIIIVr6 skrev:
Och de sa att ur 2L sugmotor var 250 häst den teoretiska max effekten..

kanske ur den motorn men det går att plocka mer ur en 2l motor, t.ex så är STCC-motorerna 2l på nästan 300hk

De va som fan.. smile
vet inte när detta var... det var inga variabla insug eller kammar, var förgasarmotor tongue

kimb0 MOPAR
11 december 2009 · 44 Inlägg

GolfIIIVr6 skrev:
Jag håller på o pular lite på min 16v.. det första jag skaffat är en marinvev +stakar o kolvar till motorn AQ251. som är på 2.5L och 16v. med förgasare var dem på 170hk när dem kom..

AQ171 är 2.5L och 170 hk.
Aq250 är på 2.5L men bara 8v..

sen finns även R-sports 16v på lite över 231 sug hästar till volvo
dom var bara på 2,1L o satt i 360 rallycross bilarna

hade läst fel 231 skulle de va...sad

Senast redigerat av kimb0 (11 december 2009)

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
GolfIIIVr6
11 december 2009 · 187 Inlägg

Coolt som fan ju...

Båtmaskinerna var inge prestanda prylar direkt.. mer som info.

Vart kan man läsa om va som va gjort med rally maskinerna? smile

mats757
11 december 2009 · 915 Inlägg

kolvas skrev:

GolfIIIVr6 skrev:
Och de sa att ur 2L sugmotor var 250 häst den teoretiska max effekten..

kanske ur den motorn men det går att plocka mer ur en 2l motor, t.ex så är STCC-motorerna 2l på nästan 300hk

Japp, det stämmer och då är dom varvtalsbegränsade genom reglementet också. Tror det är 8500rpm. Förvisso ganska mycket, men en del motorer tål uppåt 10000rpm om det tillåts. Då sprängs 300 hk gränsen ordentligt. Med 2 liter.

Det tråkiga är att det behövs ofta specialdelar när man ska upp i höga effekter. DÅ rusar kostnaden.
Ibland är det kamaxelutformningen som kräver speciallyftare. Eller ventiler som kräver större säten, block som ska fodras osv osv. Vart en vettig gräns i någolunda orginal delar går för en 16V Volvo vet jag inte. Men gränser finns alltid.
Man måste ha väldigt stora kunskaper när det blir special. Det duger inte med att ha monterar 100 motorer. Mycket teori, beräkningar krävs.
250 hk låter inte orimligt med en Mänsklig budget. Sedan ökar priset logaritmiskt.

Mats

kimb0 MOPAR
11 december 2009 · 44 Inlägg

GolfIIIVr6 skrev:
Coolt som fan ju...

Båtmaskinerna var inge prestanda prylar direkt.. mer som info.

Vart kan man läsa om va som va gjort med rally maskinerna? smile

de var här ja hitta de --> http://www.volvoracing.se/

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
volvo740glt16v
18 december 2009 · 151 Inlägg

Inga problem att få 300kh i din 16v smile Kolla in (ricka77) PÅ Garaget. Ta kontakt med honom vad du behöver göra. Han har cirka 350 hk i sin sug 16v volvo amazon

Volvo 740 16v Turbo "601hk-760nm" (1988)
VidarM
16 september 2010 · 42 Inlägg

Hur går det med projektet?
Om det finns en kille som kan 16V toppar så är det Tommy Luhr
Kolla in hans hemsida om du fortfarande ska få fart på grejorna
Bygger 16V både NA och med turbo, och vet vad han pratar om

http://www.overboostracing.se/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang