3182
Sök

Vad är poängen med dimljus?

Sleeper
3 084 Inlägg
20 december 2009
#81
chrizz skrev:
blacken skrev:
Seriöst alltså, i vilken situation kan dimljus vara användbart?
Typ vid dimma kanske? tonguelol
och för mig så har det/dom funkat som det är tänkt vid körning i dimma många gånger.. smile även vid kraftig nederbörd modell regn,snö/snörök så är dom användbara i sådana situationer som "kräver" att ljuset "går under" det siktnedsättande väderleksförhållandet som råder vid aktuell situation. Visserligen så kan man inte kvista på i normal fart. Men det är mycket mera behagligare för ögonen, än om man envisas med halvljus..
Jag håller inte med. De må heta dimljus, men jag har aldrig någonsin funnit det bättre med dimljusen i dimma än med halvljusen. Visst blir det inte riktigt lika "upplyst dimma" med bara dimljusen, men man ser ändå bättre med halvljusen tycker jag. Dimljusen är så pass svaga att det blir i det närmaste oanvändbart i mörker. Halvljus ger bättre sikt trots dimma imho.

Än så länge tycker jag inte att någon har lyckats motivera deras existens tillräckligt bra för att övertyga mig om att de inte är totalt onödiga smile
Håller med Chrizz! Har absolut inte fattat vitsen med dimljus helt värdelösa

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

patrik89
20 december 2009
#82
Då kan man ju säga att snygga fälgar, lack, kjolar, klarglas osv är helt onödigt och värdelöst om man ska resonera så tongue

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 december 2009
#83
Jag måste fråga, hur kan ni tycka att ni inte ser något om ngn kommer med hAlvljus å dimljus? Jag tkr de är värre att möta ngn som har Xenonljus :S... Okje, kan vara jobbigt med en Dogde Ram med halv+dimljus på men det är nog det ända. :S..

Men svar på fråga - Dimljus på bara är fan porr. smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

2 751 Inlägg
20 december 2009
#84
Det går ju inte att använda enbart bakre dimljus utan att ha igång främre i en Audi a4.a6 så vitt jag vet. Så jag förstår inte hur man då skall använda enbart dom bakre i dimma. I det fallet skiter jag fullständigt i vad lagen säger.

Who Djaa bless no man curse

2 751 Inlägg
20 december 2009
#85
Memme skrev:
Jag måste fråga, hur kan ni tycka att ni inte ser något om ngn kommer med hAlvljus å dimljus? Jag tkr de är värre att möta ngn som har Xenonljus :S... Okje, kan vara jobbigt med en Dogde Ram med halv+dimljus på men det är nog det ända. :S..

Men svar på fråga - Dimljus på bara är fan porr. smile
Jag tycker inte dimljusen bländar alls, dom är ju liksom nedriktade, det är omöjligt att dom bländar mötande.

Who Djaa bless no man curse

744 Inlägg
20 december 2009
#86
-Akerfeldt- skrev:
Själv kör jag med dimljus och parkeringsljus av två anledningar. Dels tycker jag det ser snyggt ut och dels så sparar man på de dyra xenonlamporna som sitter i halvljuset, som inte behöver vara på i dagsljus i onödan smile
Samma här! smile

1 749 Inlägg
20 december 2009
#87
DasAuto skrev:
Jag tycker inte dimljusen bländar alls, dom är ju liksom nedriktade, det är omöjligt att dom bländar mötande.
Kanske inte rakt framifrån men i mötesögonblicket är de jä**igt irriterande.
Om jag konverterar mina dimljus på saaben så menar du att det inte kommer att blända eftersom de är riktade neråt?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
20 december 2009
#88
Poängen med dimljus är att det ser ballt ut smile


586 Inlägg
20 december 2009
#89
chrizz skrev:
Seriöst alltså, i vilken situation kan dimljus vara användbart?

När använder ni era dimljus och varför?

Notera att jag menar den lagliga användningen, dvs endast dimljus, inte dimljlus + halvljus som bekant är en otillåten kombination.
Dimljusen är ganska svaga och lyser inte upp direkt mycket om man exempelvis använder dom tillsammans med helljuset. Lite mer ljus åt kanterna men, det är ändå så kort sträcka så man hinner nog inte ens reagera om det skulle fara upp något ur dikeskanten.

På mina bilar kör jag med dimljus + posljus dagtid, och på kvällarna är dimljuset av i förmån för halvljuset.

På min V90 är det omkopplat, så dimljuset funkar bara tillsammans med posljus (vredet på 0) eller Helljus. Så fort halvljuset är aktiverat så slockar dimljuset. Ganska smart då man slipper tänka på om dimljuset är på eller inte, och knappen kan alltid vara i "on" länge för dimljuset. smile
Jag tycker att det funkar kalasbra iallafall med den lösningen.
Senast redigerat av SpotniX (20 december 2009)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
20 december 2009
#90
På bmw'n är det RIKTIGT dåligt halvljus. Vet ej varför men så är det.

Så kör jag på landsväg kvällstid så kör jag med halv + dim i dom fallen man EJ har mötande trafik. För ett det helt enkelt lyser mera än halvljusen! Dock aldrig vid mötande trafik.

Har använt dim + position en gång då det kändes "användbart" och det var för några dagar sedan då det snöade riktigt rejält! Då var det aningen behagligare att det lyste "på marken" istället för "in i snön" det var då med Dodgen.

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
20 december 2009
#91
chrizz skrev:
blacken skrev:
Seriöst alltså, i vilken situation kan dimljus vara användbart?
Typ vid dimma kanske? tonguelol
och för mig så har det/dom funkat som det är tänkt vid körning i dimma många gånger.. smile även vid kraftig nederbörd modell regn,snö/snörök så är dom användbara i sådana situationer som "kräver" att ljuset "går under" det siktnedsättande väderleksförhållandet som råder vid aktuell situation. Visserligen så kan man inte kvista på i normal fart. Men det är mycket mera behagligare för ögonen, än om man envisas med halvljus..
Jag håller inte med. De må heta dimljus, men jag har aldrig någonsin funnit det bättre med dimljusen i dimma än med halvljusen. Visst blir det inte riktigt lika "upplyst dimma" med bara dimljusen, men man ser ändå bättre med halvljusen tycker jag. Dimljusen är så pass svaga att det blir i det närmaste oanvändbart i mörker. Halvljus ger bättre sikt trots dimma imho.

Än så länge tycker jag inte att någon har lyckats motivera deras existens tillräckligt bra för att övertyga mig om att de inte är totalt onödiga smile
På min bil så heter dom dimljus/kurvljus, dom är faktiskt riktigt praktiska som kurvljus när man är ute på landsvägarna om nätterna, dessutom så är dom klockrena nu när det är snöoväder eller när det regnar kraftigt, blir inte någon "vägg" som det blir med halvljus/helljus smile
Sen jag böt till gula dimljus så är dom bara ännu bättre dessutom!!

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

2 751 Inlägg
20 december 2009
#92
patrikke skrev:
DasAuto skrev:
Jag tycker inte dimljusen bländar alls, dom är ju liksom nedriktade, det är omöjligt att dom bländar mötande.
Kanske inte rakt framifrån men i mötesögonblicket är de jä**igt irriterande.
Om jag konverterar mina dimljus på saaben så menar du att det inte kommer att blända eftersom de är riktade neråt?
Ja du kan ju också sätta dimljusen på taket med. Jag pratar självklart om originalmonterade

Who Djaa bless no man curse

1 749 Inlägg
20 december 2009
#93
Originalmonterade dimljus bländar vid mötesögonblicket, i alla fall mig.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
20 december 2009
#94
SpotniX skrev:
chrizz skrev:
Seriöst alltså, i vilken situation kan dimljus vara användbart?

När använder ni era dimljus och varför?

Notera att jag menar den lagliga användningen, dvs endast dimljus, inte dimljlus + halvljus som bekant är en otillåten kombination.
Dimljusen är ganska svaga och lyser inte upp direkt mycket om man exempelvis använder dom tillsammans med helljuset. Lite mer ljus åt kanterna men, det är ändå så kort sträcka så man hinner nog inte ens reagera om det skulle fara upp något ur dikeskanten.

På mina bilar kör jag med dimljus + posljus dagtid, och på kvällarna är dimljuset av i förmån för halvljuset.

På min V90 är det omkopplat, så dimljuset funkar bara tillsammans med posljus (vredet på 0) eller Helljus. Så fort halvljuset är aktiverat så slockar dimljuset. Ganska smart då man slipper tänka på om dimljuset är på eller inte, och knappen kan alltid vara i "on" länge för dimljuset. smile
Jag tycker att det funkar kalasbra iallafall med den lösningen.
Så skulle jag vilja ha mina kopplade. Har inte en lampa som påminner om dom är på eller inte. Sen sitter knappen skymd till vänster i knähöjd, också den utan indikation på att dom är på.
Nån nödlösning när det blev sätesvärme i exportbilarna. Då satte dom knapparna för dom där knappen för dimljus fram skulle sitta. Den och för AC'n blev flyttade.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Lastbilschaffis
811 Inlägg
20 december 2009
#95
jag hade dimljus på min gamla s60 men använde dem knappt aldrig.. jag tycker det är abra prydnads grejj.  Tycker vissa som kommer med sina dimljus & halvljus är minst lika bländande som helljus för de sätter in sina coola xenon som lyser förbaskat starkt... men även som nån skrev ocå att orginal blir bländade oxå vid mötesögonblick

nä släng dimljus åt skogen.... & sluta använda dem för ni ser coolare ut i bilen tongue hjälper det nåt?

2 337 Inlägg
20 december 2009
#96
Under vissa dimmiga eller snöiga förhållanden tycker jag att dimljus fungerar bättre än halvljus, men långt ifrån alla. Jag brukar slå på dimljusen när jag tycker att halvljuset ger dålig sikt, blir det bättre kör jag på det, annars slår jag av dem igen. Det varierar helt enkelt från gång till gång, omöjligt att säga under exakt vilka förhållanden dimljusen gör någon nytta. Dimbakljuset brukar jag slå på ganska ofta i dimma/rejäla snöfall, känns som en billig försäkring.

Utöver detta kör jag allt som oftast med parkering+dimljus dagstid, men det är ju självklart enbart för att det är snyggt.

Cupra_
20 december 2009
#97
Det jag inte kan förstå är varför vissa som kör med orginalmonterade xenonljus med kurvljusfunktion prångt ska ha dimljusen på? Höjden av dumhet eller? Finns ju ingen ursäkt då, utom i dimma tongue

Japsare
500 Inlägg
21 december 2009
#98
Har inte läst så noga på alla svar... men

Dimljus sitter väl vanligtvis rätt långt ner? nån kanske tyckte att diman va svagare vid marken så lamporna lyste upp vägen lite bättre än de ljus som sitter högre upp? bara ett förslag...

Själv tycker ja nog att posision + dimljus ä rätt snyggt ^^ men ja förselår dioder lr liknande då dom ä lagliga dygnet runt?
Senast redigerat av GrEEn_NeoN (21 december 2009)

-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!

NissanMotorsport
21 december 2009
#99
Kör ofta med dimljusen på, både kvälls/dag tid.. tillsammans med halvlyset.. och aldrig någon som bländat mig för det, och om det nu skulle vara någon överkänslig jävel som inte tål det minsta ljus och bländar..så släcker jag väl och tänder dom direkt efter och bryr mig inte mer om det..

och jag bländas aldrig av några dimljus..aldrig, möjligtvis när det kommer jeepar eller liknande i något backkrön.. så ni som är överkänsliga..ge fan i att kolla in i dimljusen och kolla vart ni kör istället..och om ni inte kan det så BLINKA en gång snabbt, inte tänd hellyserna och låt dom va på tills den släkt dimljusen..

Tänk också på att folk kan glömma av att dom har dimljusen på, då det är lagligt att använda dessa på dagen.. och om någon skulle få för sig att blända pågrund av mina dimljus på ljusa dagen blir ja inte glad..

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
21 december 2009
#100
Har dom på just pga att jag tycker det är snyggare

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)


Sök