Topplockspackning volvo

criccoo
16 december 2009 · 57 Inlägg

Hej, alla kunniga!
Det är så att min Volvo S80 T6-00 läcker vatten! Har haft bilen inne på verkstad och bytt kylare till en helt ny, visar sig nu att denna också läcker! Har också upptäckt glykol under mattan i kupén, vilket tyder på värmepaketet väl? Finns det annat som kan läcka in där?

Verkstan menar nu att värmepaketet behöver bytas och en topplockspackning. De menar att topplockspackningen läcker vilket bygger upp tryck i motorn som sedan gör att motorn trycker sönder kylaren och värmepaketet, stämmer detta?

Lämnade sedan bilen, olagad till en annan verkstad för att kontrollera, men den verkstan säger att allt utom kylaren är OK, inget extra tryck eller läckage någon annanstans, perfekta avgasvärden. De har gjort alla tester som går att göra! De säger därför att det bara  kylaren som behövs bytas, vem skall man tro på? Verkstad 1 hävdar också att man inte kan få tillförlitliga värden, för att värmepaketet är trasigt. Men Enligt  verkstad 2 tyder inget på att packningen är kass eller v'rmepaketet, medan verkstad 1 säger att det är kasst! Och om den inte blir bytt, kommer den tredje kylaren också att gå! Vad skall man göra? Rör sig om en hel del pengar.

Den nya kylen har "delat" på sig i någon plastfals, och från någon plasttank. P.G.A för högt tryck i systemet.

Någon som vet hur man skall bära sig åt?

Senast redigerat av criccoo (16 december 2009)

Volvo S80 T6 Executive "Säkerhetspolisen" (2005)
Volvo 960 Executive "Halv-limousine" (1996)
Plymouth Six "34an" (1934)
gamlingen
16 december 2009 · 5 198 Inlägg

Hur menar verkstad 2 att du får in glykol i kupen och att du får för högt tryck i systemet ? om det inte är nå problem med packningen och värmepaket ? Om du får för högt tryck i systemet pga toppackning så bör du få avgaser i expensionkärlet..

Marlboroman
16 december 2009 · 8 234 Inlägg

Är dety glykol i matten så är det ju med stor säkerhe värmepakete eller elementet. I vissa lindrigna fall kan det vara läckage i ansluningarna till dem.

Ett tips kan väl vara att köra den varm och stanna och låta den gå på tomgång och känna på kylarslangarna, blir dessa hårda så har toppackningen sagt sitt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
criccoo
16 december 2009 · 57 Inlägg

Verkstad 2 har inte givit direkt svar på hur glykolen kommer in i kupén! Men de har gjort allt de kan, kollat avgaser, miss-färgning på vatten, avgaser i vattnet, vatten i oljan, men inget tyder på topppackningen! Glömde skriva att verkstad 2 får inte något onaturligt tryck, bara vanligt tryck! Medan verkstad 1 säger att när dom testade den, gick trycket upp väldigt fort och väldigt mycket. Men

Senast redigerat av criccoo (16 december 2009)

volvoentusiasten
16 december 2009 · 4 005 Inlägg

jag + 2 till certifierade volvomekaniker säger toppackning! smile

Senast redigerat av linuslinje (16 december 2009)

criccoo
19 december 2009 · 57 Inlägg

Efter som att alla tester som är utförda visar på att det inte är fel på topplocket, vet jag inte hur jag skall göra! Enda tecknet enligt verkstad ett är att kylaren gått sönder, och de har inte kunnat påvisa att trycket sticker iväg, men nästa stund har de sett det.

dawwe ...has left the building...
19 december 2009 · 4 474 Inlägg

Att kylslangarna är "hårda" är absolut inget tecken på att topplockspackningen är kass, det hade snarare varit konstigt om de inte är "hårda" vid driftsvarm motor då kylsystemet jobbar undet tryck. Naturligtvis kan trycket bli för högt vid läckande topplockspackning men att dra den slutsatsen enkom pga att slangarna blir "hårda" på tomgång är fel. Har du inga avgaser i kylarvattnet så borde toppackningen vara hel. Att det läcker in i kupen låter ju onekligen som att värmepaketet eller dess slanganslutningar är otäta. Om det nu trots allt visar sig att du har för högt tryck i systemet utan att ha avgaser i kylarvattnet så bör man kanske titta närmare på vattenpump/termostat, otillräcklig cirkualtion kan göra att bilen går för varm, och då stiger trycket, men då borde du rimligtvis sätt detta på tempmätaren.
Om jag vore dig skulle jag som steg 1 reklammera den nya kylaren med hänvisning till second-opinion verkstaden. Sen när den ännu nyare kylaren väl är monterad så bör du hålla järnkoll på vad som händer, börjar även denna kylare läcka så har du något som skapar övertryck. Åk i sådant fall till verkstad nummer tre, lägg alla korten på bordet men tala inte om att du redan fått en second-opinion. Sedan beroende på vad du får för svar där så tar du ditt beslut, men se till att välja en ytterst kunnig verkstad o inte "Nisse runt hörnet"

Senast redigerat av dawwe (19 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang