Kan farthållare fastna?

halgurd
16 december 2009 · 26 Inlägg

Dagens nyhet visar ett videoklipp där bilens farthållare fastnat på 80 km/h och polisen fick spärra av motorvägen..

http://www.nyhetskanalen.se/1.1398904/2 … romsfarden

Hur kan detta vara möjligt? Är det inte bara att bromsa?

Volvo_Mannen Volvoskadad
16 december 2009 · 6 017 Inlägg

Bromsa när bilen ger gas är lite svårt.
Stänga av bilen, sen ta ur säkring för farthållare sen åka vidare tror jag mer på.

Jonas
MilleN
16 december 2009 · 9 108 Inlägg

Hmm, varför inte stänga av motorn bara.. Lite väl sjukt sammanträffande att bromsarna slutar funka med, antagligen har väl bromsvätskan kokat då han lär fått bromsa en del men vafaan ändå smile


Påminner om en tysk skräpfilm jag såg mitt i natten på tv för ett par år sedan.. Exakt samma sak hände, farthållaren fastnade, bromsarna slutade funka, växelspaken satt fast och nyckeln bröt dom av wink En av de sämre filmer jag sett hehe.

saab_power_900
16 december 2009 · 184 Inlägg

kan väll  lägga i neutral växel

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
16 december 2009 · 5 650 Inlägg

de jag inte förstår är ju att hur fan kan man inte få av farthållaren då de räcker tex nudda kopplingen / bromsen så stängs den av ju ...

om inte måste man ju va bra korkad om inte man kan vrida av tändingen bara

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
volvoentusiasten
16 december 2009 · 4 005 Inlägg

halgurd skrev:
Dagens nyhet visar ett videoklipp där bilens farthållare fastnat på 80 km/h och polisen fick spärra av motorvägen..

http://www.nyhetskanalen.se/1.1398904/2 … romsfarden

Hur kan detta vara möjligt? Är det inte bara att bromsa?

Beror ju på vad det är för bil och hur systemet ser ut.

En del märken använder  fly-by-wire på både broms gas och koppling, alltså det är ingen mekanik bakom. Säg att det blir ett datorfel så lär det bli lite problem. Men det är säkert negativt uppbyggt dvs om det blir något fel, den tappar anslutning m.m så går full broms på.

Säg att handbromsen är elektronisk, den kommer inte gå i om bilen kör för snabbt.

Tändning kanske kan vara key-less och också ha ett fel så att det inte går att stänga av med knappen.

Ja. Men att alla ovanstående scenarier skulle gå samtidigt är ju jävligt osannolikt. smile

Janneutanb
16 december 2009 · 7 272 Inlägg

Ännu en som åker bil istället för att köra...
Hade man tänkt iaf någon sekund så vore det inte så svårt att lösa.
Bromsarna har mer kraft än motorn, du kan stänga av motorn, du kan koppla ur, lägga ur växel.

halgurd
16 december 2009 · 26 Inlägg

Brains skrev:
Ännu en som åker bil istället för att köra...
Hade man tänkt iaf någon sekund så vore det inte så svårt att lösa.
Bromsarna har mer kraft än motorn, du kan stänga av motorn, du kan koppla ur, lägga ur växel.

Jamen om det var så enkelt - varför körde han i 30 minuter och bad polisen spärra av hela motorvägen? Det måste finnas någon hållhake..

vad vare för bilmärke på filmen?

Hamilton
16 december 2009 · 8 865 Inlägg

Låg trovärdighet i den här storryn, låter mera som om han vill dryga ut julkassan....

Fotograf på tierpidag.se
Janneutanb
16 december 2009 · 7 272 Inlägg

halgurd skrev:

Brains skrev:
Ännu en som åker bil istället för att köra...
Hade man tänkt iaf någon sekund så vore det inte så svårt att lösa.
Bromsarna har mer kraft än motorn, du kan stänga av motorn, du kan koppla ur, lägga ur växel.

Jamen om det var så enkelt - varför körde han i 30 minuter och bad polisen spärra av hela motorvägen? Det måste finnas någon hållhake..

vad vare för bilmärke på filmen?

Har svårt att se varför det inte är så enkelt.

henke_99 Offroad Racing
16 december 2009 · 3 122 Inlägg

Att bromsa ner en bil till stopp som körs med farthållare aktiverad är inga större problem. Farthållaren klarar inga större gaspådrag och därmed kan man inte få ut särskilt stor kraft från motorn. (och den orkar bromsa ner även om man har fullgas)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Necrocide
16 december 2009 · 138 Inlägg

Föraren måste haft en lättare utvecklingsstörning, det är min teori.

volvoentusiasten
16 december 2009 · 4 005 Inlägg

Såg videon precis. Kan förstå att han freakade ur. Han hade väl inte sin latte med sig i bilen och ville inte förstöra naglarna..

MeloveGolf Vw trimmare
16 december 2009 · 2 995 Inlägg

henke_99 skrev:
Att bromsa ner en bil till stopp som körs med farthållare aktiverad är inga större problem. Farthållaren klarar inga större gaspådrag och därmed kan man inte få ut särskilt stor kraft från motorn. (och den orkar bromsa ner även om man har fullgas)

Öhh? Du fattar vekligen hur ett e-spjäll funkar...


På många automatare kan man inte vrida av tändingen förräns man är i P läge
inte heller bara rycka ur D->N när man kör så denna situation är ju inte alls omöjlig..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
16 december 2009 · 6 475 Inlägg

en jobbarkompis har då upplevt nåt liknade "gashäng" på sin SAAB 9-5 & jag tror jag läst nångång att det hänt på fler nyare bilar.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Robbin_V90 Elektriker/Montör
16 december 2009 · 534 Inlägg

Jag har varit med om det också i pappas toyota avensis -08. Men dock bara tre-fyra sec. Men som sagts innan så går det UTAN problem att bromsa ner till stopp... Om det nu inte var fel på bromsarna också...

EDIT: Tycker även det är lite roligt att dom skriver att bilen SKENADE i 80km/h... Är inte skena rusa i full fart???

Senast redigerat av Robbin_V90 (16 december 2009)

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
karlsson_6 Volvo Fantast
16 december 2009 · 194 Inlägg

Bromsarna fungerade garanterat. Han trodde säkert dom inte funkade p.g.a bromservon inte hjälpte honom och att pedalen var stum

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
Rawad C20LET
16 december 2009 · 1 041 Inlägg

22-åringen skulle precis svänga av motorvägen på väg ut ur Melbourne i Australien när han märkte att
bromsen inte fungerade som den skulle Farthållaren hade låst sig. Trots att han både försökte vrida av nyckeln och växla ur lyckades han inte få stopp på sin Ford Explorer

– Jag var säker på att jag skulle dö, säger Chase Weir enligt Daily Mail.

Han blinkade med lysena och tutade för att varna övriga bilister på vägen. Via mobiltelefonen fick han till slut polishjälp. Med tjutande sirener lyckades poliseskorten få undan övrig trafik och Weir körde rakt genom en trafikkorsning mot nästa motorväg – och en trafikstockning.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6298331.ab

Senast redigerat av Rawad (16 december 2009)

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
karlitoo
16 december 2009 · 263 Inlägg

MrEricsson skrev:
de jag inte förstår är ju att hur fan kan man inte få av farthållaren då de räcker tex nudda kopplingen / bromsen så stängs den av ju ...

om inte måste man ju va bra korkad om inte man kan vrida av tändingen bara

Hahaha roligt... Uppenbarligen så var det något fel på bilen så att farthållare inte kunde kopplas ur!!!

Hamilton
Idag 17:58:11 Låg trovärdighet i den här storryn, låter mera som om han vill dryga ut julkassan....


Mmm genom att riskera sitt liv..

Hahahahah skumma typer här

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
CrilleD
16 december 2009 · 831 Inlägg

Haha den kommer jag ihåg. Det var väl en Mercedez Benz. Fast det det var väl ingen farthållare, utan han hade haft bilen på verkstad och något hade gått fel där. Väl? Nog för att det är Mercedez, men hade dom äldre farthållare?

MilleN skrev:
Hmm, varför inte stänga av motorn bara.. Lite väl sjukt sammanträffande att bromsarna slutar funka med, antagligen har väl bromsvätskan kokat då han lär fått bromsa en del men vafaan ändå smile


Påminner om en tysk skräpfilm jag såg mitt i natten på tv för ett par år sedan.. Exakt samma sak hände, farthållaren fastnade, bromsarna slutade funka, växelspaken satt fast och nyckeln bröt dom av wink En av de sämre filmer jag sett hehe.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang