Veteranbil som vinter/bruksbil? (Förgasare vs. minusgrader)

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
19 december 2009 · 1 594 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Jovisst, beror ju förvisso på vilka krav man har, men bara med tanke på hur mycket det gör på de flesta amerikanska åttor med en sådan sak visar ju hur fel och slarvigt allt varit från början...

Huvudet på spiken.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Andreas 940 -utan 940
19 december 2009 · 1 728 Inlägg

hotrodder skrev:
Förstå mej rätt nu... visst funkar det att åka v-åtta med hyfsad ekonomi men INTE kortkkörning och med kallstarter. Motorvärmare är ett absolut måste om soppaförbrukningen ska hållas någorlunda i nivå när det börjar bli kallt och långsamma accerelationer. Tricket är gubbkörning, jänkare åker man snarare än kör (även bakom ratten) Kör du långt är det en helt anna sak för då går förbrukningen ner men så ere ju med alla bilar. Sedan om det är mycket start stopp (läs stadskörning) eller man vill ha kul tongue så går det oxå litrar så ere bara. Tänk att det är en stor tung bil som skall sättas i rörelse, men åter igen en Audi A6´a eller nån annan större europe e inte så lätt dom heller men drar likt förbaskat mindre sås under samma förutsättningar.

Sen driftsäkerhet... en Cheva 305/350 är utan tvekan driftsäker. Nu kanske jag säger emot mej själv men en jänkeåtta e som jag i längre upp i tråden beskrivit rätt yxiga och i väl tilltagna dimesioner. Även om en chev 350 e dyngslut så går den oftast och jag antar att det är just det ryktet den "lever på" Toleranserna jämfört med tex. en BMW åtta e milsvid och jänkejärnen e oftast inte ens bra från fabrik. Det funkar visst, men om man tittar på vad man stoppar in i bränsle kontra får ut så är det ju inte så kul fast känslan, vridet och mullret förlåter bra mycket.

I min Chevatruck där det sitter det en 350 TBI kändes bra trött efter 30 tusen mil. Nu e i dessa truckar några direkta raketer men upp till sjuttio e den rätt kvick trots sina dryga två ton. Men när det inte orkade hålla i lock-up´en i åttio knyck kan man misstänka det e nåt fel. Kamdrivningen visade sej som alltid vara glapp och släpade efter men när även babbitsen på kamlagerna visade sej vara helt borta så började man ju fundera. Kamlager går i regel aldrig ner sej i dessa maskiner, annat rasar före vilket innebar att maskin måste ur. När ram och vevöverfall lossades var det mer eller mindre katastrof och veven såg ut därefter. Orsaken syndes direkt... främre ramlagret satt vridet några millimeter. Låsklackarnatill lagerhalvorna var tillplattade lagret hade mao. inte snurrat pga. skärning (flera än jag gjorde samma bedömning) Oljehålet till lagret och vidare upp till kamen var snudd på helt täckt eftersom lagret satt fel och han gick utan skrammel eller andra problem annat än den var trött. Jag vet att maskin i trucken är helt orörd och lagret har alltså blivit felmonterat från fabrik.

Tillfälligheter javisst, men likt förbaskat visar det lite av hur toleranserna och tåliga dessa motorer egentligen är. Motorn har snurrat i 30 000 mil med helt galet lagerspel, oljetryck mm. på en Volvo, Ford, Saab, Audi etc. hade raset kommit som ett brev på posten redan vid provkörningen på fabriken. Du sa det själv; grova dimesioner och ringa effekt...
Fördelen med Chevan visar sej nu... 8 nya kolvar i överdim. 1200kr. ram/vev/kamlager 650 spänn. komplett packningsats 800. En sprittans oljepump 270... Bägge topparna fixade med nya sleves, ventilfjädrar och städade säten 5000 osv. osv. Det är BILLIGT lol sen att det rätt enkelt och utan djuptaget i pluskan går att få rätt mycket mer bang for the bucks e inte heller fel.

Tycker absolut du ska prova köra jänkare på vinter ifall du känner för det. Det är en frän känsla och många dumma frågor när man står på macken och fyller upp. En V-åtta på vintern är oftast inga probs att få igång. Många tändpulser på ett varv i fördelaren ger lättstartad motor när det är kallt. Med förgasare innebär några tramp på pedalen att han hoppar igång bara det finns ström. Motorena håller utan probs men är alltså inga underverk av hi tech även om det är insprutning och digitala lådor under panelen. Men tänk på att du måste ha en motorvärmare för att inte gå i ruin och bara motorvärmaren kostar ju närmare 1500 spänn i inköp. Sen skaffar man inte en pråm för att vara ekonomisk, då kan man lika gärna kika efter en fjantbil som rullar på 0,5.

Oj mycket text. smile
Det känns som att en Volvo med dragkrok är ett bättre val än en Silverado; då åker jag billigt och kan hyra ett släp när jag ska flytta stora saker istället för att alltid ha ett stort flak med mig.

Tack för att du tagit dig tid att skriva så mycket. smile

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
19 december 2009 · 1 594 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Oj mycket text. smile
Det känns som att en Volvo med dragkrok är ett bättre val än en Silverado; då åker jag billigt och kan hyra ett släp när jag ska flytta stora saker istället för att alltid ha ett stort flak med mig.

Tack för att du tagit dig tid att skriva så mycket. smile

Allting e ju rellativt och frågan e ju vad du får ge i pröjs för Silveradon. En annan intressant aspekt med jänkejärnen att dom står sej oftast i pris på ett helt annat sätt än en tex. europe. Köp en Caprice för låt säga 20 tusen och den går iväg för snudd på samma pengar (ofta kanske mer) om ett år ifall du inte medvetet risat den. Köper du en tex. en Volvo 940 för samma slant är det tämligen osäkert att pengen kommer igen om ett år. Brukar säga till oförstående folk som inte fattar hur man kan slösa sina slantar på en gammal jänkare att det är bättre ränta än att ha pengarna på banken. Dessutom har man kul under tiden vilket inte e så lätt om du investerar tex. i smycken eller ädelstenar *ler*

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Andreas 940 -utan 940
20 december 2009 · 1 728 Inlägg

hotrodder skrev:
Allting e ju rellativt och frågan e ju vad du får ge i pröjs för Silveradon. En annan intressant aspekt med jänkejärnen att dom står sej oftast i pris på ett helt annat sätt än en tex. europe. Köp en Caprice för låt säga 20 tusen och den går iväg för snudd på samma pengar (ofta kanske mer) om ett år ifall du inte medvetet risat den. Köper du en tex. en Volvo 940 för samma slant är det tämligen osäkert att pengen kommer igen om ett år. Brukar säga till oförstående folk som inte fattar hur man kan slösa sina slantar på en gammal jänkare att det är bättre ränta än att ha pengarna på banken. Dessutom har man kul under tiden vilket inte e så lätt om du investerar tex. i smycken eller ädelstenar *ler*

Jag var sugen på denna för 32000kr: http://www.blocket.se/ostergotland/Chev … amp;last=1
Det är ju först när en bil uppnår veteranstatus och fortfarande är i bra skick som man kan sälja den för lika mycket eller mer än man gav för den, de flesta 90-talsbilarna räknas fortfarande som slit-och-släng.
Köper jag t ex. en Volvo 142 så kommer inte den att sjunka i värde så länge den behålls i samma skick.
Å andra sidan spelar det egentligen ingen roll vad man köper för bil nu eftersom jorden ändå kommer att gå under den 21:a December 2012. smile

sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
20 december 2009 · 350 Inlägg

Andreas 940 skrev:

kawiZz skrev:
På tal om ny motor i gammal bil så håller jag på att byta motor i min ascona b 76 bruks, från 1,9 opelförgasare till b230 med insprutning, kanske inte jätte ny motor men man kan allt få ner soppaförbrukningen rätt bra i en så lätt bil (väger 1080 original), och så är den jävligt sladdvänlig. wink

Det låter som ett roligt bygge. smile

sandin_90 skrev:
Jag har endast haft 1 bil med insprut.. och den körde ja på sommarn.. har kört med förgasar motorer hela tiden annars.. Har inte haft nå problem alls med det..
Varför ha nå krångligt jävla insprut när man kan ha förgasare..? Bensinare SKA ha förgasare!

Jag har också det tankesättet; ju mindre elektronik desto mindre problem. Inte för att jag har haft några problem med 940:n men skulle nåt krångla är det många fler saker att felsöka.
Har dina förgasarbilar dragit 2-3liter/mil på vintern innan de uppnått driftstemperatur som hotrodder skrev?

Nejdå, fan häller. Körde en MB -75 med aut, den låg på ca 1,7, en MB -84 = ca 1,2, å en (slutkörd) fiesta = ca 1,0.
Och nu kör jag Jettta, och den kör jag på ca 0,9 kall

----------------Våga Vägra Volvo----------------
Andreas 940 -utan 940
20 december 2009 · 1 728 Inlägg

sandin_90 skrev:
Nejdå, fan häller. Körde en MB -75 med aut, den låg på ca 1,7, en MB -84 = ca 1,2, å en (slutkörd) fiesta = ca 1,0.
Och nu kör jag Jettta, och den kör jag på ca 0,9 kall

Ok, det låter ju inte mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang