Hur luftar man kylsystemet/värmepaketet på en Golf III

vvader
21 december 2009 · 29 Inlägg

Hejsan.

SKulle som sagt vilja veta hur man luftar kylsystemet på en golf, Har nämligen ingen värme i den och då systemet blivit tomt innan kan det väl ha med det att göra?

Tacksam för svar

Mvh/vvader

BMW 320i "e46" (1999)
engolf
21 december 2009 · 3 235 Inlägg

Jag tror det är självluftande system på Golfar, för jag har aldrig behövt lufta det på mina.
kanske det är pumpen som är dålig och cirkulationen är dålig?

vvader
21 december 2009 · 29 Inlägg

Hmm, Det började med att den hade frysit när jag skulle åka till jobbet. min tempmätare fungerar inte men jag anade oråd då det inte blev nån värmei bilen, det var bra nära att bilen kokade då det hade fryst i kylaren.

Funderar lite på om topplpckspackningen gått också men värmen borde ju finnas, särskilt nu när den stått i garage och tinat upp ?

Några tips eller funderingar?

Mvh/vvader

BMW 320i "e46" (1999)
mellowd Drop Shop
21 december 2009 · 926 Inlägg

har vattnet frusit i bilen?
du startade och körde ändå?
du har inte skjutit nån frostplugg på baksidan?
töm allt vatten, häll i nytt vatten+glykol tills expkärlet är fullt. Pumpa lite på slangarna till kylet så vattnet sjunker i behållaren. Fyll på och fortsätt.
Låt bilen gå varm på tomgång sen och fyll på vatten vid behov

hinowa
21 december 2009 · 626 Inlägg

har samma problem i min, tror på för dåligt med glykol så det har blivit en frost plugg.. borde tina upp om du ställer den i + grader ett dygn.

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
vvader
21 december 2009 · 29 Inlägg

Ja. den hade som sagt frysit. Jag fyllde på med glykol men det var runt 25- grader så jag körde en bit med den tills jag insåg att den antagligen frysit då jag inte fick någon värme.

Nu har den stått i garage i 2 dagar och är upptinad. Jag startade upp den nyss o kollade termostat och allt, men det blir som sagt ingen värme. Jag har kontrollerat att vattnet inte läcker ut någonstans nu och har fyllt på vatten och glykol.

Har inte kollat frostplugg, men borde den inte spruta ut vatten då? Då kanske jag ska prova och tömma systemet och fylla på igen då precis som mellowd sa ? kan det vara luft alltså ?

Tack för svaren smile

BMW 320i "e46" (1999)
hinowa
21 december 2009 · 626 Inlägg

Luft, bra fråga jag vet inte så ingen ide jag chansar och skriver fel smile Just nu håller jag på att riva min bil för att byta termostat, tror det är den som är boven i mitt drama wink

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
Mr_Shining
26 februari 2010 · 2 Inlägg

Fick du nån lösning på problemet? Har nämligen samma fel på min vento, Att jag inte får någon värme fast den går upp i temp

Mreque89 Oturen själv
26 februari 2010 · 593 Inlägg

hinowa skrev:
Luft, bra fråga jag vet inte så ingen ide jag chansar och skriver fel smile Just nu håller jag på att riva min bil för att byta termostat, tror det är den som är boven i mitt drama wink

Termostat byte tar 5 min ? varför riva bilen big_smile

Brum
Hanning
26 februari 2010 · 171 Inlägg

Mreque89 skrev:

hinowa skrev:
Luft, bra fråga jag vet inte så ingen ide jag chansar och skriver fel smile Just nu håller jag på att riva min bil för att byta termostat, tror det är den som är boven i mitt drama wink

Termostat byte tar 5 min ? varför riva bilen big_smile

nej inte på golf eller vento, måste nämligen riva en hel del för att ens komma åt termostathuset.

Mvh Tobias Hanning

Saab 9-5 "Daily" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang