Vargjakten, vad tycker du?

JonR
3 januari 2010 · 3 259 Inlägg

Nu när man har lyssnat på radio hela dagen så har det ju debatterats hej vilt... mycket åsikter och mycket argument, men ännu har jag inte hittat ett enda bra argument till att skjuta en varg!

Vanligaste argumenten verkar vara:

1: "snyft snyft dom dödar våra jakthundar"
*Min tanke: ja inte så j*vla konstigt, hundarna är ju på deras rivir så ge f*n i spring där så händer det inget, och varför dödas inte ickejägares hundar för?!?!?

2: Vargen dödar allt vilt så så älgarna, kaniner, rådjur kommer utrotas
*Min tanke: Naturens gång kallas det!!!! Och om vargen dödar älgar kaniner rådjur osv av sig själva så behöver ni ju inte springa runt o leka rambo i skogen(och det är väl det som dom är rädda för, att inte få döda för nöjes skull)

3: Om vargen får härja fritt så kommer den döda alla djur i skogen och så kommer det bli vargar överallt
Min tanke: Nja skulle inte tro det, så här är det överallt i hela världen och allt anpassar sig till slut, naturens gång även här! Och finns det ingen mat kvar försvinner ju vargen igen så vad är problemet?!?!

Fyll gärna på med info om du har nåt vettigare argument till att vargen ska dödas än jag..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Seth
3 januari 2010 · 3 354 Inlägg

tkr jakten är ren idioti. finns inget Godtagbar anledning till detta enligt mig

min syn och kommentar på argumenten för jakten:

1: att jaga är en risk djur skadas hela tiden osv och som sagt inkräktar man på deras territorie tror ni inte att de vill försvara det.

2:rovdjur hjälper ju  till så att de friskare djuren kan föra sina gener vidare o de svaga sållas bort osv

3: har inte vi tagit kål på alla djur så gör nog inte vargen det

Senast redigerat av Seth (3 januari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Brink88 President över Brinkland
3 januari 2010 · 465 Inlägg

Jag är för jakten. bor på glesbygden där det finns flertal vargrevir.

varför jag tycker vargjakten är bra

1 vargen tar hundar och andra tamdjur. ja, folk som har hundar vet själv hur det skulle kännas att hitta sitt älskade djur uppäten av en varg.

2. vargen kommer nära bebyggelse. börjar man jaga återfår dom sin skygghet och respekt för människan och håller sig i djupa skogen.

3. inavel, de flesta av sveriges vargsflockar hotas att dö ut eller bli väldigt skadade av inavel.

4. man har klarat sig utan vargen i över 100 år tidigare, så då kan man göra det nu med.

nu är det bara att vänta på påhopp och dyligt om att man är en idiot som är emot dessa "vackra" djur smile. men jag är helt klart emot vargen. det står jag för och kommer ej att ändra på.

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
JonR
3 januari 2010 · 3 259 Inlägg

Brink88 skrev:
Jag är för jakten. bor på glesbygden där det finns flertal vargrevir.

varför jag tycker vargjakten är bra

1 vargen tar hundar och andra tamdjur. ja, folk som har hundar vet själv hur det skulle kännas att hitta sitt älskade djur uppäten av en varg.

2. vargen kommer nära bebyggelse. börjar man jaga återfår dom sin skygghet och respekt för människan och håller sig i djupa skogen.

3. inavel, de flesta av sveriges vargsflockar hotas att dö ut eller bli väldigt skadade av inavel.

4. man har klarat sig utan vargen i över 100 år tidigare, så då kan man göra det nu med.

nu är det bara att vänta på påhopp och dyligt om att man är en idiot som är emot dessa "vackra" djur smile. men jag är helt klart emot vargen. det står jag för och kommer ej att ändra på.

1: En hund är ägarens ansvar... inte en vargs ansvar..

2: En död varg kan väl inte berätta för sina kompisar att den blivit dödad av en människa?smile

3:Är nog rent jäkla påhitt för att ha en ursäkt(menar inte att du har hittat på det), hundar tex med kända stamtavlor paras med varandra oavsett om dom är syskon eller inte

4.Klart man klarar sig utan vargen också.. man klarar sig utan älgar, rådjur, kaniner, vildsvin etc etc.. MEN man klarar sig även utan jägare!smile

Inget påhopp från min sida, alla har rätt till en åsikt och argument!smile

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (3 januari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
3 januari 2010 · 3 259 Inlägg

Seth skrev:
tkr jakten är ren idioti. finns inget Godtagbar anledning till detta enligt mig

min syn och kommentar på argumenten för jakten:

1: att jaga är en risk djur skadas hela tiden osv och som sagt inkräktar man på deras territorie tror ni inte att de vill försvara det.

2:rovdjur hjälper ju  till så att de friskare djuren kan föra sina gener vidare o de svaga sållas bort osv

3: har inte vi tagit kål på alla djur så gör nog inte vargen det

Ja om man går ut för att döda o äta upp nånting och sen själv råkar få en skråma eller skadad/dödad jakthund, hur i helskotta är man funtad då?big_smilebig_smile Till och med ett barn på 5år förstår att "ger man sig in i leken får man leken tåla"...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
blacken
3 januari 2010 ·

1 vargen tar hundar och andra tamdjur. ja, folk som har hundar vet själv hur det skulle kännas att hitta sitt älskade djur uppäten av en varg.

Av 10 dödade jyckar i det sammanhanget så är det 7-8 som har dödats av JÄGARE. Enligt Jägarförbundet egen undersökning

2. vargen kommer nära bebyggelse. börjar man jaga återfår dom sin skygghet och respekt för människan och håller sig i djupa skogen

Vargen är inte direkt farlig för människan utan snarare ett av dom ofarligaste rovdjuren för oss vid kontakt. Liasom kolmårdem skulle aldrig tillåta att man får gå in till vargar om dom vore så farliga som en del påstår.

3. inavel, de flesta av sveriges vargsflockar hotas att dö ut eller bli väldigt skadade av inavel.

kvalifierat dravel och typisk jägarmyt. Dom vargar vi har idag är invandrade ifrån Finland och Ryssland, och den invandringen fortgår. För som bekant så sköt vi ut vargen helt i vårat land för en 100 år sedan..

4. man har klarat sig utan vargen i över 100 år tidigare, så då kan man göra det nu med.

Som tidigare namnts så utrotade vi vargbeståndet helt för en 100 år sedan, väg det mot att vi har haft varg i tusentals år innan.

Visst så kan det vara nödvändigt med behovet att få sina tamdjur skyddade och det finns andra lösningar än att utrota en djurart som fanns på dessa breddgrader långt innan våra förfäder paddlade upp i från Tyskland.. Så¨jag tycker synd om vargen som enbart är ett djur i det ekologiska samspelet och gör det som den har utvecklats till att göra, att vara en predator..

Madhouse
3 januari 2010 · 1 079 Inlägg

ser inget fel i att jaga varg, jakt är en del av viltvård, skogs/markägare har jakträtt och har rätt att "skörda" en del av överskottet i naturen. Jakt är en stor del av livet för många och för en del även en viktig del av matekonomin, äter hellre viltkött och fisk från sjöar än att handla från affären, men aja vargjakten handlade det om. Finns väl flera skäl till att vargjaktens existens, det största är väl att det har påverkat livskvaliteten för många av jägarna och djurhållare. Sen är det ett politiskt beslut när vargföryngringsmålet uppnåtts ska jakt ske på varg.

Att kräva djurhållare/bönder osv att det sätts upp staket är ju ingen konkurrensfördel då kan det lika gärna importera köttet helt och hållet. Jägarna vågar inte släppa sina hundar med risk för att hunden blir skadad/dödad, ett annat skäl är att det blir en konkurrens om bytesdjuren. osv osv Finns väl fler skäl.

Aja det är en infekterad debatt och två läger med extremister står och kastar skit på varandra och media förstorar upp jägare som mördare, så fort det hänt något och en med jägarexamen är inblandad så målas de upp som mördare med blodstörst. Jägare gör stor nytta med ideellt arbete, viltvård, forskning, statistik, eftersök på trafikskadat vilt, information osv. och inte minst pengar kommer in till detta via avgifter, jaktkort, fällavgifter osv.

Många jägare har inget emot varg och andra rovdjur men är väl inte riktigt förtjusta att ha så koncentrerat med varg som det är på samma ställe och stammen växer fort med väldigt gynnsamma förhållanden, men dra inte alla jägare över samma kam och utse dom som blodtörstiga mördare de värnar bara om sin livsstil med jakt som en stor del av livet. Ta dom som skriker mest med en nypa salt. Likaså media är inte så mycket att lyssna på, gå gärna en jägarexamens kurs om ni vill ha förståelse för jägarlivet även om ni är motståndare är det intressant att lära sig om "den andra sidan" som folk gärna anammar och tar de värsta ryktena, historier, blodigaste berättelserna från tidningsartiklar och artikelkommentarer.

Senast redigerat av Madhouse (3 januari 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
cheffer
3 januari 2010 · 1 422 Inlägg

Brink88 skrev:
Jag är för jakten. bor på glesbygden där det finns flertal vargrevir.

varför jag tycker vargjakten är bra

1 vargen tar hundar och andra tamdjur. ja, folk som har hundar vet själv hur det skulle kännas att hitta sitt älskade djur uppäten av en varg.

2. vargen kommer nära bebyggelse. börjar man jaga återfår dom sin skygghet och respekt för människan och håller sig i djupa skogen.

3. inavel, de flesta av sveriges vargsflockar hotas att dö ut eller bli väldigt skadade av inavel.

4. man har klarat sig utan vargen i över 100 år tidigare, så då kan man göra det nu med.

nu är det bara att vänta på påhopp och dyligt om att man är en idiot som är emot dessa "vackra" djur smile. men jag är helt klart emot vargen. det står jag för och kommer ej att ändra på.

1. Fler hundar dödas av jägare själva (redan skrivit). Finns många jägare som tar ihjäl hunden för att den inte är tillräckligt duktig som jakthund, skjut den jäveln som gör så lika gärna då. Du skjuter en älg för nöjets skull, vargen dödar för att få mat.

2. Vargar är inte så överdrivet farliga vid närkontakt, det är oftast människan som gör första draget och det leder till att vargen kan attackera vid de få tillfällen som de faktiskt gör det.

3. Vargarna invandrar fortfarande och det blir ju knappast fler parters för vargarna att välja på när alla jägare vill skjuta ihjäl ännu fler (För det är ju så synd om de dör ut? eller har jag missat något?)

4. Klart vi klarar oss, men vi klarar oss också utan ditt gevär... Dåligt argument

Alla får ha sina åsikter men jag tycker att det är helt fel att utrota en art bara för att jakten (som inte heller är absolut nödvändig) ska gå lättare...

Jag säger som Johan Glans jag "Var en man, slå dom med nävarna!"

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Strongman
3 januari 2010 · 203 Inlägg

Håller med att det är bra att få bort överskott av vilt i skog, det har många fördelar med att jaga vilt.
Men när Sverige har 200 vargar, är det inget överskott.
Den är en lynch mob på 12.000 jägare mot 200 stackars vargar.

Och ja, jag är väl medveten att Vargar attackerar hundar, får etc.
Men de gör det inte utan en anledning.

Skrattade åt min kusin när han lipade på släktträffen att hans hund blev dödad åt vargen.
Frågade vad som skedde och han hade bussat hunden på vargen, bara sådär.

IDIOTI.

Men alla tycker vi olika, och jag som bor i SMåland bör inte ha någon rösträtt ang varg skjutande då jag ej berörs utav Varg.

blacken
3 januari 2010 ·

Madhouse skrev:
ser inget fel i att jaga varg, jakt är en del av viltvård, skogs/markägare har jakträtt och har rätt att "skörda" en del av överskottet i naturen. Jakt är en stor del av livet för många och för en del även en viktig del av matekonomin, äter hellre viltkött och fisk från sjöar än att handla från affären, men aja vargjakten handlade det om. Finns väl flera skäl till att vargjaktens existens, det största är väl att det har påverkat livskvaliteten för många av jägarna och djurhållare. Sen är det ett politiskt beslut när vargföryngringsmålet uppnåtts ska jakt ske på varg.

Att kräva djurhållare/bönder osv att det sätts upp staket är ju ingen konkurrensfördel då kan det lika gärna importera köttet helt och hållet. Jägarna vågar inte släppa sina hundar med risk för att hunden blir skadad/dödad, ett annat skäl är att det blir en konkurrens om bytesdjuren. osv osv Finns väl fler skäl.

Aja det är en infekterad debatt och två läger med extremister står och kastar skit på varandra och media förstorar upp jägare som mördare, så fort det hänt något och en med jägarexamen är inblandad så målas de upp som mördare med blodstörst. Jägare gör stor nytta med ideellt arbete, viltvård, forskning, statistik, eftersök på trafikskadat vilt, information osv. och inte minst pengar kommer in till detta via avgifter, jaktkort, fällavgifter osv.

Många jägare har inget emot varg och andra rovdjur men är väl inte riktigt förtjusta att ha så koncentrerat med varg som det är på samma ställe och stammen växer fort med väldigt gynnsamma förhållanden, men dra inte alla jägare över samma kam och utse dom som blodtörstiga mördare de värnar bara om sin livsstil med jakt som en stor del av livet. Ta dom som skriker mest med en nypa salt. Likaså media är inte så mycket att lyssna på, gå gärna en jägarexamens kurs om ni vill ha förståelse för jägarlivet även om ni är motståndare är det intressant att lära sig om "den andra sidan" som folk gärna anammar och tar de värsta ryktena, historier, blodigaste berättelserna från tidningsartiklar och artikelkommentarer.

Visst har du rätt i att det är en djäkligt infekterad debatt mellan två ytterlighets läger, men jägarna har inte så rätt som dom påstår för när det kommer till kritan så "slåss" dom för sitt eget särintresse nämligen att få döda djur utan att ens vara förankrade i det naturliga förloppet. Dom är inte så duktiga på djur och natur som dom påstår eller så värst insatta i det ekologiska systemet heller, just för att deras särintresse är på kollisionskurs med detsamma.

Exempel vid älgjakt så strävar dom hela tiden till att skjuta den största älgen med den "finaste" kronan bara för att få skryta om "vilken hundrafjörtontaggare jag nedlade i går". Utan att tänka på den grundläggande faktorn i det ekologiska systemet, nämligen det är den SVAGE som stryker med först inte den starka som har bevisat att han/den är lämpligast att föra sina gener vidare.
VI ska även uppmärksamma att det finns många klåpare i skogen med puffror och som orsakar onödigt lidande för det stackars viltet som kom inom skotthåll för ovanämnda klantarslen.

Senast redigerat av blacken (3 januari 2010)

Remiss
3 januari 2010 · 1 339 Inlägg

Om man istället vänder på det, varför skulle man inte få skjuta några vargar? Det handlar bara om några stycken?

Det verkar vara så att dom som är påverkade (glesbydsbor osv) är för att skjuta några vargar. Medans resten som inte vet så mkt är emot det..

Tycker det är bra för att det gynnar djurhållarna..

Det är för övrigt inte jägarnas beslut att man har fått skjuta vargarna så skyll inte på dom..

Senast redigerat av Volvo740an (3 januari 2010)

blacken
3 januari 2010 ·

Volvo740an skrev:
Om man istället vänder på det, varför skulle man inte få skjuta några vargar? Det handlar bara om några stycken?

Det verkar vara så att dom som är påverkade (glesbydsbor osv) är för att skjuta några vargar. Medans resten som inte vet så mkt är emot det..

Tycker det är bra för att det gynnar djurhållarna..

Man skulle kunna ha så att dom vilda djur som attackera ens tamboskap ska man få knäppa. men låt dom som inte gör det få leva i lugn och ro. En bra och sund kompromiss tycker jag..

Edit:

Det är för övrigt inte jägarnas beslut att man har fått skjuta vargarna så skyll inte på dom..

Ehh? visst är det jägarnas krav att avskjutningen sker, genom deras ihärdiga lobbying om att få göra det. så nog fan är dom "skyldiga" till det alltid..

Senast redigerat av blacken (3 januari 2010)

Madhouse
3 januari 2010 · 1 079 Inlägg

blacken skrev:

Madhouse skrev:
ser inget fel i att jaga varg, jakt är en del av viltvård, skogs/markägare har jakträtt och har rätt att "skörda" en del av överskottet i naturen. Jakt är en stor del av livet för många och för en del även en viktig del av matekonomin, äter hellre viltkött och fisk från sjöar än att handla från affären, men aja vargjakten handlade det om. Finns väl flera skäl till att vargjaktens existens, det största är väl att det har påverkat livskvaliteten för många av jägarna och djurhållare. Sen är det ett politiskt beslut när vargföryngringsmålet uppnåtts ska jakt ske på varg.

Att kräva djurhållare/bönder osv att det sätts upp staket är ju ingen konkurrensfördel då kan det lika gärna importera köttet helt och hållet. Jägarna vågar inte släppa sina hundar med risk för att hunden blir skadad/dödad, ett annat skäl är att det blir en konkurrens om bytesdjuren. osv osv Finns väl fler skäl.

Aja det är en infekterad debatt och två läger med extremister står och kastar skit på varandra och media förstorar upp jägare som mördare, så fort det hänt något och en med jägarexamen är inblandad så målas de upp som mördare med blodstörst. Jägare gör stor nytta med ideellt arbete, viltvård, forskning, statistik, eftersök på trafikskadat vilt, information osv. och inte minst pengar kommer in till detta via avgifter, jaktkort, fällavgifter osv.

Många jägare har inget emot varg och andra rovdjur men är väl inte riktigt förtjusta att ha så koncentrerat med varg som det är på samma ställe och stammen växer fort med väldigt gynnsamma förhållanden, men dra inte alla jägare över samma kam och utse dom som blodtörstiga mördare de värnar bara om sin livsstil med jakt som en stor del av livet. Ta dom som skriker mest med en nypa salt. Likaså media är inte så mycket att lyssna på, gå gärna en jägarexamens kurs om ni vill ha förståelse för jägarlivet även om ni är motståndare är det intressant att lära sig om "den andra sidan" som folk gärna anammar och tar de värsta ryktena, historier, blodigaste berättelserna från tidningsartiklar och artikelkommentarer.

Visst har du rätt i att det är en djäkligt infekterad debatt mellan två ytterlighets läger, men jägarna har inte så rätt som dom påstår för när det kommer till kritan så "slåss" dom för sitt eget särintresse nämligen att få döda djur utan att ens vara förankrade i det naturliga förloppet. Dom är inte så duktiga på djur och natur som dom påstår eller så värst insatta i det ekologiska systemet heller, just för att deras särintresse är på kollisionsurs med detsamma.

Exempel vid älgjakt så strävar dom hela tiden till att skjuta den största älgen med den "finaste" kronan bara för att få skryta om "vilken hundrafjörtontaggare jag nedlade i går". Utan att tänka på den grundläggande faktorn i det ekologiska systemet, nämligen det är den SVAGE som stryker med först inte den starka som har bevisat att han/den är lämpligast att föra sina gener vidare.
VI ska även uppmärksamma att det finns många klåpare i skogen med puffror och som orsakar onödigt lidande för det stackars viltet som kom inom skotthåll för ovanämnda klantarslen.

Mja nog är det många som vill ha fina troféer, men många har valet att själva göra en jägarmässig avskjutning på passet oavsett vad andra säger och vad som är tillåtet att göra, bara för att man får skjuta allt så behöver man inte göra det, man har valet själv att spara korna och stora tjurar och många gör det också. Men för bättre älgstam vore det bäst att köra enligt kalmarmodellen.

Givetvis finns det rötägg inom alla kategorier går inte att komma ifrån och det kan gå fel ändå fast man har alla förutsättningar för ett bra skott, men man kan göra allt för att förhindra det genom att öva mkt på skjutbanan, ha bra stöd med sig, röja runt passet och ha riktmärken för avståndsbedömning.

Senast redigerat av Madhouse (3 januari 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
paltodlarn
3 januari 2010 · 527 Inlägg

Är helt mot vargjakten, och all annan jakt där man dödar djur i annat syfte för maten för den delen. Naturen kan sköta sig alldeles utmärkt utan att människan ska behöva blanda sig i. Med tanke på hur lite varg det ändå finns i sverige så är ju risken liten för att boskap ska stryka med (det är väl betydligt mer boskapsdjur som dör på grund av vandvård än av rovdjur). Det finns väl också försäkring som täcker skadorna?. Och jägare som släpper ut sina hundar i skogen måste väl ändå vara medveten om att det finns rovdjur därute som kommer att försvara sig om dom känner sig trängda.

Kan tillägga att jag bor på glesbygd och haft varg alldeles inpå knuten, även en jakthund blev dödad av en varg i socknen i höstas men jag anser att det är sånt som händer.

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå
Niklas1987 NO
3 januari 2010 · 2 182 Inlägg

Tycker det börjar bli överbefolkat i Stockholm, kanske ska ta en bössa å skjuta av nåra? smile

Är emot varg jakten då det är så få vargar och argumentet med att det blir inavel tror jag är en dålig ursäkt för att få skjuta av ett par.

Sen att de inte har nån koll på hur många som igentligen skjuts gör ju inte saken bättre.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Muttley
3 januari 2010 ·

Strongman skrev:
Och ja, jag är väl medveten att Vargar attackerar hundar, får etc.
Men de gör det inte utan en anledning.

Jo vargar attackerar hundar utan anledning. Ett par vi känner var ute på jakt här i skåne. Och plötsligt dök en vargjävel upp och bara hoppa på deras jakthund, hunden var inte ens beredd på att vargen fanns i närheten.
Tyvärr skjöt bara jägarna varningskott och sköt inte vargen direkt.

Jag är för att vi skjuter av vargar pga att de tar sig neråt till platser de ej har något överhuvudtaget att göra på.
Vi har haft 2 vargar här nere under hösten, och de är enbart hot. Ser gärna att jägarna vid småland/skåne får skjuta vargen så fort de går på deras boskap som de har gjort här.

När de till och med börjar springa i byar och liknande så har de gått för långt.

Och vad vet vi igentligen om vargen ? Om de känner sig tryckta när en människa kommer när deras flock? hur ofta händer det liksom? kan absolut inte jämföra vilda vargar med vargar på kolmården då de är tama vargar som är vana vid människor dagligen.

Även på björnar tycker jag skyddjakt ska dra igång då de börjat dra sig neråt med.

För till sist får vi de problemet vi har med vildsvin, vi hade inte så värst många för några år sedan, och nu är de på tok för mycket vildsvin i skåne och upp till sthlm.   Och de är dessutom farliga djur för människor.

Senast redigerat av tkd_rille (3 januari 2010)

Niklas1987 NO
3 januari 2010 · 2 182 Inlägg

tkd_rille skrev:
För till sist får vi de problemet vi har med vildsvin, vi hade inte så värst många för några år sedan, och nu är de på tok för mycket vildsvin i skåne och upp till sthlm.   Och de är dessutom farliga djur för människor.

Det andra håller jag inte med om, men detta stödjer jag.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Brink88 President över Brinkland
3 januari 2010 · 465 Inlägg

just att vargen tar hundar. det finns flertal exempel runtomkring där vargen har tagit hundar mitt i bebyggelse och även i hundgårdar. så det är inte enbart jakthundar som blir offer.

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
loudness
3 januari 2010 · 4 554 Inlägg

en annan aspekt är turism, ingen tysk är intresserad av varg dom kostar mer genom skadegörelse på boskap äter mer osv. älgen som vargen äter är en grym turistmagnet för tyskar och de genererar en hel del pengar så det vore väl synd om älgen försvann helt som i t ex danmark om man inte begränsade dess fienderför att hjälpa till med balansen för vad har vargen för fiende? björn? sjukdom? vargen har inte någon direkt fiende förutom grottmänniskan (jägaren)

Mr_ChriL Polestar
3 januari 2010 · 155 Inlägg

Varför skjuta djur som det finns så få av i Sverige? Då kan dom lika gärna åka up till Antarktis och skjuta alla isbjörnar. Jägare har bara en sak i huvudet..

Volvo S60 R-design "Black edition" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang