4 ohms steg, basar kopplade för 2 ohm.

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
6 januari 2010 · 91 Inlägg

Satt och fipplade med lådan nyss och fick inte skiten att funka med att köra steget bryggat för protect slog in så fort jag höjde på stereon. Testade då köra obryggat och det funkade då. Så mitt steg är antagligen för kasst.

Men nu till frågan, nu när jag kör obryggat så levererar steget 4 ohm per kanal medan basarna är kopplade för 2 ohm. Kan jag ha kvar det så eller blir jag tvungen att skruva bort basarna och ändra om på basarna för att få dom kopplade för 4 ohm?

Senast redigerat av Steveoo (6 januari 2010)

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
Drönirettab
6 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Vad heter ditt steg och basar?

Ett slutsteg levererar inte ett visst antal Ohm, det kan belastas med ett visst antal Ohm däremot. Steget ger ut olika myket effekt beroende på hur många Ohm det belastas med. smile

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
6 januari 2010 · 91 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vad heter ditt steg och basar?

Ett slutsteg levererar inte ett visst antal Ohm, det kan belastas med ett visst antal Ohm däremot. Steget ger ut olika myket effekt beroende på hur många Ohm det belastas med. smile

Steget är ett Proson 1000watt och basarna är MDS 10" 200watt rms 2x4 ohm.

Senast redigerat av Steveoo (6 januari 2010)

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
stahre
6 januari 2010 ·

är steget 2ohm stabilt är frågan?

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
6 januari 2010 · 91 Inlägg

stahre skrev:
är steget 2ohm stabilt är frågan?

Nu är jag ganska ny inom området ljud så skulle du kunna formulera den frågan lite enklare? smile Vad menar du med stabilt?

Edit: Läste nu i manualen att "kanalerna kan bryggas för att göra två kanaler stabila för 2 ohm."

Senast redigerat av Steveoo (6 januari 2010)

Volvo 850R "Refinement" (1996)
Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
bobboski
6 januari 2010 · 50 Inlägg

det är alltså proson 4kanal steg?
med dem spolarna och de steget så kan du ju bara belasta steget med fyra ohm per kanal. 1ohm om du bryggar steget till två kanaler men de mår troligt vis inte steget bra av och du kommer inte vinna på ljudkvaliten ändåsad

så om det är 4kanals steget och basarna är 2x4 ohm, skulle JAG ha seriekopplat spolarna (blir 8ohm) sen bryggat steget, så 8ohm in i steg, med bryggningen blir det 4ohms belastning.
då blir det mindre att ställa på stegen me, om du kopplar så varje spole får en egen kanal blir det mer att ställa på steg för att alla ska få lika mycket.....vilket man typ aldrig kan få utan att ha något att mäta med

var det till någon hjälp alls??????

Volkswagen caddy mkI "white noise" (1989)
Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
6 januari 2010 · 91 Inlägg

bobboski skrev:
det är alltså proson 4kanal steg?
med dem spolarna och de steget så kan du ju bara belasta steget med fyra ohm per kanal. 1ohm om du bryggar steget till två kanaler men de mår troligt vis inte steget bra av och du kommer inte vinna på ljudkvaliten ändåsad

så om det är 4kanals steget och basarna är 2x4 ohm, skulle JAG ha seriekopplat spolarna (blir 8ohm) sen bryggat steget, så 8ohm in i steg, med bryggningen blir det 4ohms belastning.
då blir det mindre att ställa på stegen me, om du kopplar så varje spole får en egen kanal blir det mer att ställa på steg för att alla ska få lika mycket.....vilket man typ aldrig kan få utan att ha något att mäta med

var det till någon hjälp alls??????

Mjo det satte sig nog lite tongue Japp det är 4-kanalssteget. Jag kör en bas till var och en kanal just nu, dom är alltså inte ihopkopplade med varandra i lådan och det är så jag fortfarande ska ha det med?

Man kopplar alltså plus till minus och minus till plus på vardera bas för att få dom kopplade för 8ohm?

Men blir det inte 2ohm på steget vid bryggning?

Senast redigerat av Steveoo (6 januari 2010)

Volvo 850R "Refinement" (1996)
Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
bobboski
6 januari 2010 · 50 Inlägg

jajjemen.


men det är två basar, med dubbla spolar??

ja du märker ju sj vad som e bäst när du lyssnar.

sen kan ju nån kunnig komma in och säga om jag har fel me, men borde ju bli en stereo efter om man har alla spolar kopplade till varsin kanal??  blir ju mono när du bryggar.

Volkswagen caddy mkI "white noise" (1989)
Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
6 januari 2010 · 91 Inlägg

bobboski skrev:
jajjemen.


men det är två basar, med dubbla spolar??

ja du märker ju sj vad som e bäst när du lyssnar.

sen kan ju nån kunnig komma in och säga om jag har fel me, men borde ju bli en stereo efter om man har alla spolar kopplade till varsin kanal??  blir ju mono när du bryggar.

Ja jag har en dubbel lådan med 2x4basar.

I manualen står det att man får ut 2ohm vid bryggning och även mer effekt ju men fattar inte varför det inte funkar då.

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
bobboski
6 januari 2010 · 50 Inlägg

Steveoo skrev:

bobboski skrev:
jajjemen.


men det är två basar, med dubbla spolar??

ja du märker ju sj vad som e bäst när du lyssnar.

sen kan ju nån kunnig komma in och säga om jag har fel me, men borde ju bli en stereo efter om man har alla spolar kopplade till varsin kanal??  blir ju mono när du bryggar.

Ja jag har en dubbel lådan med 2x4basar.

I manualen står det att man får ut 2ohm vid bryggning och även mer effekt ju men fattar inte varför det inte funkar då.

ja steget leverer ju mer effekt, men steget klarar inte av att brygga när belastningen blir under 2ohm

seriekopplar du spolarna = 8ohm
parallelkopplar du spolarna = 2ohm

men när du bryggar ett steg så i ditt falla från 4 till 2 kanaler, så klarar steget bara av hälften av belastning i ditt falla så klarar den bara av att få 4ohm in. 4ohm bryggat blir 2ohm i steget
med andra spolar hade du kunnat gjort annorlunda

Volkswagen caddy mkI "white noise" (1989)
Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
6 januari 2010 · 91 Inlägg

bobboski skrev:

Steveoo skrev:

bobboski skrev:
jajjemen.


men det är två basar, med dubbla spolar??

ja du märker ju sj vad som e bäst när du lyssnar.

sen kan ju nån kunnig komma in och säga om jag har fel me, men borde ju bli en stereo efter om man har alla spolar kopplade till varsin kanal??  blir ju mono när du bryggar.

Ja jag har en dubbel lådan med 2x4basar.

I manualen står det att man får ut 2ohm vid bryggning och även mer effekt ju men fattar inte varför det inte funkar då.

ja steget leverer ju mer effekt, men steget klarar inte av att brygga när belastningen blir under 2ohm

seriekopplar du spolarna = 8ohm
parallelkopplar du spolarna = 2ohm

men när du bryggar ett steg så i ditt falla från 4 till 2 kanaler, så klarar steget bara av hälften av belastning i ditt falla så klarar den bara av att få 4ohm in. 4ohm bryggat blir 2ohm i steget
med andra spolar hade du kunnat gjort annorlunda

Okej, klarar det då av om man bryggar steget och har basarna kopplade med 4 ohm?

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
bobboski
6 januari 2010 · 50 Inlägg

ja fast du kan aldrig få ut fyra ohm om du har 2x4 spolar
2x2 spolar hade funkat bättre för då hade du seriekopplat dem och sen bryggat steget, då hade steget fått leverat. men nu så kan du inte koppla så, inte med ett fyra kanals steg och med 2x4 ohms spolar
tyvärr...

Volkswagen caddy mkI "white noise" (1989)
Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
6 januari 2010 · 91 Inlägg

bobboski skrev:
ja fast du kan aldrig få ut fyra ohm om du har 2x4 spolar
2x2 spolar hade funkat bättre för då hade du seriekopplat dem och sen bryggat steget, då hade steget fått leverat. men nu så kan du inte koppla så, inte med ett fyra kanals steg och med 2x4 ohms spolar
tyvärr...

Får man inte 4ohm om man bara kopplar till ett par utav spolarna på basen? Eller går inte basen alls då?

Edit: I manualen så står det också att man endast ska använda 2 och 4ohm högtalare till steget, vad händer då om man kopplar basarna till 8ohm?

Senast redigerat av Steveoo (6 januari 2010)

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
bobboski
6 januari 2010 · 50 Inlägg

Steveoo skrev:

bobboski skrev:
ja fast du kan aldrig få ut fyra ohm om du har 2x4 spolar
2x2 spolar hade funkat bättre för då hade du seriekopplat dem och sen bryggat steget, då hade steget fått leverat. men nu så kan du inte koppla så, inte med ett fyra kanals steg och med 2x4 ohms spolar
tyvärr...

Får man inte 4ohm om man bara kopplar till ett par utav spolarna på basen? Eller går inte basen alls då?

förstår inte riktigt....

du har två basar?
med två spolar per bas?

då har du fyra st 4ohms spolar att leka med, och fyra kanaler i steget att leka med.

varje bas kan kopplas till 8ohm lr 2ohm inget annat. bryggar du steget till två kanaler kan du inte ha lägre än 4ohm får att inte riskera att steget tar skada.

ledsen men att brygga 8ohm som då blir en belastning på 4ohm i steget är den bästa lösningen jag kan hitta

Volkswagen caddy mkI "white noise" (1989)
Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
6 januari 2010 · 91 Inlägg

bobboski skrev:

Steveoo skrev:

bobboski skrev:
ja fast du kan aldrig få ut fyra ohm om du har 2x4 spolar
2x2 spolar hade funkat bättre för då hade du seriekopplat dem och sen bryggat steget, då hade steget fått leverat. men nu så kan du inte koppla så, inte med ett fyra kanals steg och med 2x4 ohms spolar
tyvärr...

Får man inte 4ohm om man bara kopplar till ett par utav spolarna på basen? Eller går inte basen alls då?

förstår inte riktigt....

du har två basar?
med två spolar per bas?

då har du fyra st 4ohms spolar att leka med, och fyra kanaler i steget att leka med.

varje bas kan kopplas till 8ohm lr 2ohm inget annat. bryggar du steget till två kanaler kan du inte ha lägre än 4ohm får att inte riskera att steget tar skada.

ledsen men att brygga 8ohm som då blir en belastning på 4ohm i steget är den bästa lösningen jag kan hitta

Aja jag litar på dina ord smile Ska ta och koppla basarna till 8 ohm nu och brygga steget och testa! Kommer snart om hur det gick!

Volvo 850R "Refinement" (1996)
Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Drönirettab
6 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Det blir ingen märkbar skillnad att koppla en talspole per kanal jämfört med att seriekoppla talspolarna och koppla in på bryggade kanaler, slutresultaten är väldigt lika varandra.

Att bara använda ena talspolen på varje bas för att på så sätt belasta steget med 4 Ohm, den lösningen rekommenderar jag inte alls. När man gör på det sättet så ändras parametrarna hos basen och effekttåligheten minskar, dessutom får basen sämre kontroll av konen.

Låt varje bas ha en talspole inkopplad på varje kanal, det blir enklast i detta fall. Vill du så kan du dock seriekoppla talspolarna och brygga steget, men det är upp till dig att avgöra. smile

Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2010)

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
6 januari 2010 · 91 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det blir ingen märkbar skillnad att koppla en talspole per kanal jämfört med att seriekoppla talspolarna och koppla in på bryggade kanaler, slutresultaten är väldigt lika varandra.

Att bara använda ena talspolen på varje bas för att på så sätt belasta steget med 4 Ohm, den lösningen rekommenderar jag inte alls. När man gör på det sättet så ändras parametrarna hos basen och effekttåligheten minskar, dessutom får basen sämre kontroll av konen.

Låt varje bas ha en talspole inkopplad på varje kanal, det blir enklast i detta fall. Vill du så kan du dock seriekoppla talspolarna och brygga steget, men det är upp till dig att avgöra. smile

Det va just det som inte funkade för mig innan steget lade av och slog på protection.

Volvo 850R "Refinement" (1996)
Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
6 januari 2010 · 91 Inlägg

bobboski skrev:

Steveoo skrev:

bobboski skrev:
ja fast du kan aldrig få ut fyra ohm om du har 2x4 spolar
2x2 spolar hade funkat bättre för då hade du seriekopplat dem och sen bryggat steget, då hade steget fått leverat. men nu så kan du inte koppla så, inte med ett fyra kanals steg och med 2x4 ohms spolar
tyvärr...

Får man inte 4ohm om man bara kopplar till ett par utav spolarna på basen? Eller går inte basen alls då?

förstår inte riktigt....

du har två basar?
med två spolar per bas?

då har du fyra st 4ohms spolar att leka med, och fyra kanaler i steget att leka med.

varje bas kan kopplas till 8ohm lr 2ohm inget annat. bryggar du steget till två kanaler kan du inte ha lägre än 4ohm får att inte riskera att steget tar skada.

ledsen men att brygga 8ohm som då blir en belastning på 4ohm i steget är den bästa lösningen jag kan hitta

Jag kopplade som du sa och det funkade inte för fem öre. Kom inte det mista ljud innan steget slog på protect..

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
Drönirettab
6 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Är du säker på att talspolarna blev seriekopplade?
Du råkade inte parallellkoppla dem?

bobboski
6 januari 2010 · 50 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är du säker på att talspolarna blev seriekopplade?
Du råkade inte parallellkoppla dem?

se över kopplingarna som Drönirettab säger. det ska funka med seriekopplade spolar och bryggat steg

Volkswagen caddy mkI "white noise" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang