Går inte på alla burkar när den är kall (cheva silverado 2500)

MICKEHEHE HEHE
7 januari 2010 · 156 Inlägg

Tjena!

Har planer på att köpa mig en cheva, hittade en som var jävligt fin.
Men när han startade den i -27 så gick den bara på 4 av 8 burkar, och efter drygt 1-2 minuter gick den som vanligt igen.

Någon som vet om det är kylan som gjorde detta, eller vad kan ligga bakom det?

Vet att mycket är nytt och bytt på bilen, samt 99% rostfri, så det är en mycket intresant bil annars, men just detta som jag är oroad över.

Tacksam för snabba svar
//Micke

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
7 januari 2010 · 938 Inlägg

va äre för motor? vet du om den hade stått stilla länge?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
The_Rebel Gréve
7 januari 2010 · 497 Inlägg

är det insprut eller förgasare på den? om de va v8 med förgasare så var de jäkligt bra att den ens startade i 27 minus tycker jag tongue

min 244 med b23 å förgasare går ju också piss i början när det är riktigt kallt..
så på gamla förgasarmotorer är det ganska normalt, för choken är ju till för att den ska kunna gå så den får upp värme så den går normalt senare..

loudness
7 januari 2010 · 4 554 Inlägg

är insprut på den men de kanske är glödstiften som börjat ge sig

Volvofarfar
7 januari 2010 · 1 312 Inlägg

27-??? Otroligt att den startade över huvudtaget! hade en kompis som hade en sådan, den starta knappt vid 5 + även med nya glödstift:-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
henke_99 Offroad Racing
7 januari 2010 · 3 122 Inlägg

En silverado 2500 har antingen 350 tbi eller 6,5 liters diesel. (finns en del äldre med 6.2 diesel oxå) Hur långt har bilen gått?

Är det en diesel så skulle jag tro att glödstiften inte riktigt vill vara med på alla cylindrar, man bör dock inte bli förvånad om den inte går på alla direkt vid sån kyla.

En bensinare bör gå på alla i princip direkt. Kanske behöver service med nya tänddelar.

Det brukar inte vara nån större fara om det inte tänder överallt direkt när det är riktigt kallt, om den bara går ordentligt sen när den är varm. Både 350:n och 6,5:an är driftsäkra maskiner.


Edit: En av dom viktigaste detaljerna för att kunna starta när det är kallt är bra batterier. En 6,5 diesel drar MASSOR med ström när den ska driva både glödstift och startmotor... Om en helt avkyld motor startar vid 27 minusgrader är det ett tecken på att den är ganska frisk, gäller framför allt dieselmotorer.

Senast redigerat av henke_99 (7 januari 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
7 januari 2010 · 1 594 Inlägg

MICKEHEHE skrev:
Tjena!

Har planer på att köpa mig en cheva, hittade en som var jävligt fin.
Men när han startade den i -27 så gick den bara på 4 av 8 burkar, och efter drygt 1-2 minuter gick den som vanligt igen.

Någon som vet om det är kylan som gjorde detta, eller vad kan ligga bakom det?

Vet att mycket är nytt och bytt på bilen, samt 99% rostfri, så det är en mycket intresant bil annars, men just detta som jag är oroad över.

Tacksam för snabba svar
//Micke

Skulle kikat efter en annan bil. E man så tokig och plågar igång en diesel utan motorvärmare när det är minus 27 så är man inte direkt aktsam om sina prylar.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
henke_99 Offroad Racing
7 januari 2010 · 3 122 Inlägg

hotrodder skrev:

MICKEHEHE skrev:
Tjena!

Har planer på att köpa mig en cheva, hittade en som var jävligt fin.
Men när han startade den i -27 så gick den bara på 4 av 8 burkar, och efter drygt 1-2 minuter gick den som vanligt igen.

Någon som vet om det är kylan som gjorde detta, eller vad kan ligga bakom det?

Vet att mycket är nytt och bytt på bilen, samt 99% rostfri, så det är en mycket intresant bil annars, men just detta som jag är oroad över.

Tacksam för snabba svar
//Micke

Skulle kikat efter en annan bil. E man så tokig och plågar igång en diesel utan motorvärmare när det är minus 27 så är man inte direkt aktsam om sina prylar.

Det är naturligtvis inte lämpligt att göra varje gång, men väldigt bra att ha gjort så man vet om bilen är att lita på i ett kritiskt läge. Jobbigt om man har ett brådskande ärende nånstans o behöva vänta en timme på värmare, kanske inte alltid man har tillgång till ett uttag heller.

Varför värre att kallstarta en diesel än bensinare i sån kyla? oljan är ju lika seg i båda...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
MICKEHEHE HEHE
8 januari 2010 · 156 Inlägg

Tjena, det är en bensinare med 350TBI motor. Den hade rullat drygt 23.000mil tror jag, helt rostfri, inge gjorda hål i inredningen eller något, helsoffa bak och hela inredningen är i grymt bra skick! Växellådan är bytt vid 17.000mil och det sitter i en 700låda, hur funkar dom? Hört att dom fått lite kritik men det är väl som man brukar säga, smaken är som baken ? Allt håller om man sköter om sina saker rätt.. Men är inte så hajj på dessa motorere/lådor osv så någon som kan lite bättre kan säkert ge mig bra svar.

Info ifrån annonsen.

-350TBI
-4-stegad automat med hög & låg växel.
-Nya vinter däck 30x10,5x15
- Sommardäck 33x12,5x15. Endast ett par fälgar till bägge däcken.
- Soffa fram & bak.
- Låda bytt vid ca 17500mil
- A/C
- Elhissar
- Centrallås
- flaklock & kåpa

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
8 januari 2010 · 1 594 Inlägg

henke_99 skrev:
Varför värre att kallstarta en diesel än bensinare i sån kyla? oljan är ju lika seg i båda...

Rätt sorts olja rinner lätt även när det är rejält kallt men det stavas kompression min vän... Liiite skillnad på en bensin kontra en diesel och hur den jobbar. Påkänningarna blir så mycket större när en diesel stånkar igång kall utan värmare och GM´s oljebrännare e definitivt inga underverk av hållbarhet. Nu såg jag ifs. det var en bensinare men jag vill för den delen inte jättegärna knöla igång en sån heller när det e närmare minus trettio.

Senast redigerat av hotrodder (8 januari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
MICKEHEHE HEHE
8 januari 2010 · 156 Inlägg

hotrodder skrev:

henke_99 skrev:
Varför värre att kallstarta en diesel än bensinare i sån kyla? oljan är ju lika seg i båda...

Rätt sorts olja rinner lätt även när det är rejält kallt men det stavas kompression min vän... Liiite skillnad på en bensin kontra en diesel och hur den jobbar. Påkänningarna blir så mycket större när en diesel stånkar igång kall utan värmare och GM´s oljebrännare e definitivt inga underverk av hållbarhet. Nu såg jag ifs. det var en bensinare men jag vill för den delen inte jättegärna knöla igång en sån heller när det e närmare minus trettio.

Nejnej, det vill man inte med någon bil, OM den inte stått i motorvärmare! Vilket mina bilar alltid gör när jag äger dom smile

Vad vet du om 350TBI samt 700låda?

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
8 januari 2010 · 1 594 Inlägg

MICKEHEHE skrev:

hotrodder skrev:

henke_99 skrev:
Varför värre att kallstarta en diesel än bensinare i sån kyla? oljan är ju lika seg i båda...

Rätt sorts olja rinner lätt även när det är rejält kallt men det stavas kompression min vän... Liiite skillnad på en bensin kontra en diesel och hur den jobbar. Påkänningarna blir så mycket större när en diesel stånkar igång kall utan värmare och GM´s oljebrännare e definitivt inga underverk av hållbarhet. Nu såg jag ifs. det var en bensinare men jag vill för den delen inte jättegärna knöla igång en sån heller när det e närmare minus trettio.

Nejnej, det vill man inte med någon bil, OM den inte stått i motorvärmare! Vilket mina bilar alltid gör när jag äger dom smile

Vad vet du om 350TBI samt 700låda?

Vad ere för årsmodell och pris?
Maskin går lätt 30 tusen med rätt skötsel. Dåliga kamdrivningar på alla årsmodeller och kassa kamaxlar på sena åttiotalare. Lådan håller i regel inte mer än 10-15 000 mil i truckar och vans. Förhållandevis billig att byta mot en fabriksrenoverad men mindre kul att muttra ner på en fyrhjulsdriven bil. Kolla så den växlar ok, alla fyra växlar +lock up (känns nästan som en femte växel när den går i) Det får inte finnas något slir eller tveksamheter vid växlingar kickdown MÅSTE funka, lådans register och växlingspunkter styrs helt och hållet från kickdown wiren. Oljan SKA vara klarröd, är den mörk och luktar gamla kalsonger sök en annan bil om du inte gillar att skruva. Många har  dödat lådan genom att dra släp på högsta växeln DD+lock-up, AJJA BAJJA!
Är det en 4x4?
Vanligt fel att styrningen till framaxelns fyrhjulsdrift strular. Den är elektriskt styrd och finns några olika modeller beronde på årsmodell och det är elmanöverenheten som ballar ur. Kostar några tusen att byta men lätt jobb (sitter uppe på framaxeln) Kedjan i fördelningslådan kan kugga över på bilar som gått långt och jobbat hårt. Mindre kul att repa men lättare än att riva ner automatlådan.

Edit;
Annars som vanligt på alla jänkare med plastiga och gnissliga inredningar. Taskig passform, dåliga stolar och sopiga elsystem som många amatörelektriker ofta har roddat runt i.

Senast redigerat av hotrodder (8 januari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
MICKEHEHE HEHE
8 januari 2010 · 156 Inlägg

hotrodder skrev:

MICKEHEHE skrev:

hotrodder skrev:

Rätt sorts olja rinner lätt även när det är rejält kallt men det stavas kompression min vän... Liiite skillnad på en bensin kontra en diesel och hur den jobbar. Påkänningarna blir så mycket större när en diesel stånkar igång kall utan värmare och GM´s oljebrännare e definitivt inga underverk av hållbarhet. Nu såg jag ifs. det var en bensinare men jag vill för den delen inte jättegärna knöla igång en sån heller när det e närmare minus trettio.

Nejnej, det vill man inte med någon bil, OM den inte stått i motorvärmare! Vilket mina bilar alltid gör när jag äger dom smile

Vad vet du om 350TBI samt 700låda?

Vad ere för årsmodell och pris?
Maskin går lätt 30 tusen med rätt skötsel. Dåliga kamdrivningar på alla årsmodeller och kassa kamaxlar på sena åttiotalare. Lådan håller i regel inte mer än 10-15 000 mil i truckar och vans. Förhållandevis billig att byta mot en fabriksrenoverad men mindre kul att muttra ner på en fyrhjulsdriven bil. Kolla så den växlar ok, alla fyra växlar +lock up (känns nästan som en femte växel när den går i) Det får inte finnas något slir eller tveksamheter vid växlingar kickdown MÅSTE funka, lådans register och växlingspunkter styrs helt och hållet från kickdown wiren. Oljan SKA vara klarröd, är den mörk och luktar gamla kalsonger sök en annan bil om du inte gillar att skruva. Många har  dödat lådan genom att dra släp på högsta växeln DD+lock-up, AJJA BAJJA!
Är det en 4x4?
Vanligt fel att styrningen till framaxelns fyrhjulsdrift strular. Den är elektriskt styrd och finns några olika modeller beronde på årsmodell och det är elmanöverenheten som ballar ur. Kostar några tusen att byta men lätt jobb (sitter uppe på framaxeln) Kedjan i fördelningslådan kan kugga över på bilar som gått långt och jobbat hårt. Mindre kul att repa men lättare än att riva ner automatlådan.

Edit;
Annars som vanligt på alla jänkare med plastiga och gnissliga inredningar. Taskig passform, dåliga stolar och sopiga elsystem som många amatörelektriker ofta har roddat runt i.

Tjena!
Det är en årsmodell -90. Och han vill ha 42.000:- för den, låter kanske mycket för en bensinare, men en diesel i samma skick kostar det dubbla. hmm
Lådan var bytt vid 17,500mil till en utbyteslåda, dvs renoverad så med andra ord borde den hålla allfall 10.000mil till? något sånt.
Det är 4x4, alla oljer i hela bilen är bytta för 1.200mil (lådan, axlar ja allt) sedan. Men han rekomderade att byta motoroljan för det har han gjort varje år.
Många säger att 700lådan är en mycket bra låda, och vissa säger att det är skrot. Men kan det vara så att folk kört sönder lådan, sen dragit i en 350/400låda som är bättre och då tycker odm att 700lådan är bara skrot, för den nya lådan håller bättre.?
Direkt det har vart några problem med bilen har den vart in på auktiosinerad verkstad, han har aldrig skruvat i den själv inte ens bytt olja. DOm 3 senaste ägarna har varit MYCKET pedanta med bilen ( känner 1 av dom ).. Det som orar mig är att han har repat den för drygt 30.000kr dom första åren han hade den, han har ägt den i 4år. Men kan vara bra, då är det dyraste utbytt. Sen får jag med flaklock, flakkåpa, 33" suler på sommaren, 30" sprollans nya vinter däck, ett extra par uppsättningar fälgar, helt nya luftfjädrar till flaklocket, samt lite annat skrot. Det finns 1 lacksläpp på hela bilen typ , men det är inte något större, inge grnomrostat eller dylikt, 99% rostfri, gått i Kiruna sen 10år tillbaks, och före det i östersund en stund. Ska och pröva bilen imorgon, samt låna hem alla papper om den och läsa igenom i lugn och ro, då kan jag skriva mera sepcifikt om vad som är bytt på den osv. Den har gått igenom sista bes helt utan anmärkningar, och det har den gjort före också.
Den fuktade lite vid bakaxeln, men det är väl så på alla bilar? Har kollat upp det på en bilverkstad och dom sa att det ofta är så, till och med på nyare bilar gör det de tydligen.

Jag tror detta är ett fint exemplar, fast man vet ju aldrig.
Vad tror ni?
Har länge velat ha en cheva, men vill inte ha något jävla rostigt lik som kostar bra mycket merän denna chevvvyn.. Var och kikade på den engång tidigare, då hade den liiite svajjande tomgång när den var kall, men sen gick den hur bra som helst i motorn osv, provkörde den aldrig då dock. Pratade med en snubbe som kan såna bilar han sa att många har den tendensen att ha lite svajjande tomgång när dom är kalla. Men kan vara tomgångsmotorn också som är i dåligt skick?

henke_99 Offroad Racing
9 januari 2010 · 3 122 Inlägg

Nu vart det mkt text att läsa...

700-lådorna är ganska bra, men som sagt så tål dom inte hög belastning på högsta växeln (klenare planetväxel än dom andra växlarna) utan drar man släp eller annan liknande belastning så ska man köra på 3:an. 350 eller framför allt 400-lådan är starkare, men är ju bara 3-stegade och saknar ju därför den svagaste punkten i 700:an. Kör man lite med skallen så håller en 700 fint. Jag har en 700 i blazern, den är dock renoverad nån gång innan jag köpte den men den håller till mig och mina offroadprojekt...

350:n (tbi) i våran van har nu rullat ca 36000 mil o går fint fortfarande, sällan några problem med dom motorerna och skulle man ändå behöva byta kamkedja och/eller kamaxeln så är det förhållandevis enkelt att göra.

Var vid bakaxeln läcker det olja?

Fördelningslådan bör vara en np241, sällan några problem med dom och eftersom bilen för det mesta körs med bakhjulsdrift så slits inte kedjan till framhjulsdriften särskilt farligt. (om nu frikopplingen i framaxeln funkar)

Dom gamla fullsizechevorna är i stort driftsäkra konstruktioner som med rätt underhåll är väldigt pålitliga. Låter motorn bra och utan missljud och lådan växlar som den ska är det sällan några problem.

Vill du kan du kolla in på 4x4sweden.se så hittar du både mig, och en del som har såna bilar som denna diskussionen handlar om och därmed kan ge dig ytterligare tips och råd.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
MICKEHEHE HEHE
9 januari 2010 · 156 Inlägg

henke_99 skrev:
Nu vart det mkt text att läsa...

700-lådorna är ganska bra, men som sagt så tål dom inte hög belastning på högsta växeln (klenare planetväxel än dom andra växlarna) utan drar man släp eller annan liknande belastning så ska man köra på 3:an. 350 eller framför allt 400-lådan är starkare, men är ju bara 3-stegade och saknar ju därför den svagaste punkten i 700:an. Kör man lite med skallen så håller en 700 fint. Jag har en 700 i blazern, den är dock renoverad nån gång innan jag köpte den men den håller till mig och mina offroadprojekt...

350:n (tbi) i våran van har nu rullat ca 36000 mil o går fint fortfarande, sällan några problem med dom motorerna och skulle man ändå behöva byta kamkedja och/eller kamaxeln så är det förhållandevis enkelt att göra.

Var vid bakaxeln läcker det olja?

Fördelningslådan bör vara en np241, sällan några problem med dom och eftersom bilen för det mesta körs med bakhjulsdrift så slits inte kedjan till framhjulsdriften särskilt farligt. (om nu frikopplingen i framaxeln funkar)

Dom gamla fullsizechevorna är i stort driftsäkra konstruktioner som med rätt underhåll är väldigt pålitliga. Låter motorn bra och utan missljud och lådan växlar som den ska är det sällan några problem.

Vill du kan du kolla in på 4x4sweden.se så hittar du både mig, och en del som har såna bilar som denna diskussionen handlar om och därmed kan ge dig ytterligare tips och råd.

Nu blev det mycekt för mig med att läsa:P

Prövade bilen idag, den hade lite svajjande tomgång , men det är rätt vanligt på äldre chevor?
Den växlade riktigt fint och mjukt, 4wdn gick i relativt lätt och den hade inge missljud.
Ska nog köpa den bilen på måndag, då kommer jag slänga in bilder osvosv så får ni se smile
Mycket fräsh inredning osvosv, helt klart en fin bil tycker jag.
Kommer vara "pedant" med bilen, men ändå våga använda den till vad den ska anvädas som.
Fanns kvitton osv på allt typ, den har vart inne på verkstad för att byta olja, nästan till och med för att byta en lampa, så det är ingen p-mekare som skruvat i den iallafall, vilket känns bra.

Uppdaterar på måndag wink

Ska kika in den sidan, nu börjar 4x4 livet för mig också så, kanske dax!

OT: Vet du någon sida som säljer tex frontbågar, flakbågar osv i USA helst till äldre chevor?
Älskar att handla med dollarn!


Tack / Micke


EDIT: Kickdown funkade bra!

Senast redigerat av MICKEHEHE (9 januari 2010)

henke_99 Offroad Racing
9 januari 2010 · 3 122 Inlägg

Lite svajande tomgång är ingen störra fara. Utan att ha sett den så är det nog inget direkt dåligt köp, bra med kvitton oxå så man verkligen kan se vad som är gjort.

Du är så välkommen in där tongue Men räkna med att du kommer önska dig större däck och höjningssats.....

Kika hos summit racing, dom har massor med kul saker...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
MICKEHEHE HEHE
18 januari 2010 · 156 Inlägg

henke_99 skrev:
Lite svajande tomgång är ingen störra fara. Utan att ha sett den så är det nog inget direkt dåligt köp, bra med kvitton oxå så man verkligen kan se vad som är gjort.

Du är så välkommen in där tongue Men räkna med att du kommer önska dig större däck och höjningssats.....

Kika hos summit racing, dom har massor med kul saker...

Blir nog bogger 33" däck till sommaren, samt någonslags höjjning.. Nya dämpare elelr så..

henke_99 Offroad Racing
18 januari 2010 · 3 122 Inlägg

Ska du ha höjning så behövs nya längre dämpare... Är väl torsionsfjädring fram, går att skruva upp nån tum där. Bak kan man sätta klossar mellan axel o blad.

Karosshöjning finns ju oxå, men ser dumt ut på dom då man ser ramen så tydligt. Och det enda man tjänar med den är att det går in lite större hjul i hjulhusen utan att man kapar nåt i skärmkanterna.

Ska du köra nånting på vägen så ska du definitivt INTE ha bogger. Dom för ett fruktansvärt oväsen på vägen, det enda dom egentligen är bra till är lera (men just där är dom överlägsna det mesta)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
MICKEHEHE HEHE
22 januari 2010 · 156 Inlägg

henke_99 skrev:
Ska du ha höjning så behövs nya längre dämpare... Är väl torsionsfjädring fram, går att skruva upp nån tum där. Bak kan man sätta klossar mellan axel o blad.

Karosshöjning finns ju oxå, men ser dumt ut på dom då man ser ramen så tydligt. Och det enda man tjänar med den är att det går in lite större hjul i hjulhusen utan att man kapar nåt i skärmkanterna.

Ska du köra nånting på vägen så ska du definitivt INTE ha bogger. Dom för ett fruktansvärt oväsen på vägen, det enda dom egentligen är bra till är lera (men just där är dom överlägsna det mesta)

Vad finns det för fina däck med groovt mönster, som går i teräng, lera och på väg då?

Kika min projekt tråd, håller på att bygga en flakbåge smile

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
22 januari 2010 · 1 594 Inlägg

MICKEHEHE skrev:
Vad finns det för fina däck med groovt mönster, som går i teräng, lera och på väg då?

Kika min projekt tråd, håller på att bygga en flakbåge smile

Kika på dessa; http://www.camskill.co.uk/products.php? … 2227p49671
Billigaste 4x4 vad jag hittat och klockrena leveranser till Sverige. Du får totalpriset ink. frakt hit i EURO redan på sidan.
General Grabber funkar efter väg och rätt hyggligt i terräng. Har liknade mönster på Willysen och köpte de i länken till min hillbillietruck för drygt sextusen spänn levererat ända fram till min dörr för mindre än tre veckor sedan.

http://www.fyrhjulsdrift.se/ har oxå en bra priser på 4x4 däck

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang