Volvo 745gl - 90 drar för mycket bensin och 2 felkoder kommer upp :O hjälp !!

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
15 januari 2010 · 991 Inlägg

Ska bara tillägga att tomgången är normal från kall motor upp till halv varm.  sen när motorn är i normal drifts temp så går tomgången upp till 1100 varv ungefär .   
någon som varit med om det och vet vad de kan vara ??

// Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Interactive
15 januari 2010 · 56 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
Ska bara tillägga att tomgången är normal från kall motor upp till halv varm.  sen när motorn är i normal drifts temp så går tomgången upp till 1100 varv ungefär .   
någon som varit med om det och vet vad de kan vara ??

// Emil

Har samma problem med min 745, böt tomgångsventil men det hjälpte inte... Lmm är helt okej, min kan gå upp till 1800 rpm på tomgången, rycker jag ut slangen till insuget går den ner till 1000rpm? och när den är kall så är tomgången 7-800 rpm ?

Senast redigerat av Interactive (15 januari 2010)

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
15 januari 2010 · 991 Inlägg

Åfan men det låter som du har problem med din spjällhusgivare .  sitter på baksidan av spjällhuset mot torpedväggen .  en svart plast grej som sitter skruvad in i spjällhuset.  den ska klicka när du rör gasreglaget precis i början .  gör den inte det så skruva loss den lite och vrid den lite och skruva dit den igen  och prova .   

Men tar din mycket soppa ?? får du upp några felkoder ?? (Om du har en felkodsläsar dosa alltså )

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Interactive
15 januari 2010 · 56 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
Åfan men det låter som du har problem med din spjällhusgivare .  sitter på baksidan av spjällhuset mot torpedväggen .  en svart plast grej som sitter skruvad in i spjällhuset.  den ska klicka när du rör gasreglaget precis i början .  gör den inte det så skruva loss den lite och vrid den lite och skruva dit den igen  och prova .   

Men tar din mycket soppa ?? får du upp några felkoder ?? (Om du har en felkodsläsar dosa alltså )

Aa den drar en hel del om jag ska vara ärlig, har inte en fungerande tankmätare eller tripp men måste tanka en hel del... Vad gör spjällhusgivaren då? Får inga felkoder, dock lyser lambda lampan ibland men då drar jag bara ut batteriet en stund sen funkar den igen!

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
15 januari 2010 · 991 Inlägg

Okej för min bil har dragit 1,47liter/mil första gången jag tankade och sen 1,38liter/mil andra gången sad  det tycker jag är lite för mycket för min gmc van jag har drar 1,5 liter/mil blandad körning och det är en v8 och vanen väger typ 2,4 ton .   
Ja spjällhusgivaren känner av när du släppt gasen så den vet att den ska skicka signaler till boxen som i sin tur skickar signal till tomgångsmotorn som gör att den går normalt på tomgång .  elr någe liknande iallafall.  och den måste klicka annars blir det fel signaler , alltså blir det ingen bra tomgång antingen för hög elr för låg .  hade sånt problem på min gamla 745a jag hade och den kunde ibland gå på 500 varv och nästa gång gick den på 3500varv och det var verkligen inte roligt i stan tongue     
men då tog jag bort den och satte tillbaka den och kollade i vilket läge den klickade och sen var det bara att skruva dit den i det läget den klickade som den skulle .  behövs inte mycket justering för att den ska klicka .  om den inte klickar i någe läge så är den nog dags att byta ut :p

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Interactive
15 januari 2010 · 56 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
Okej för min bil har dragit 1,47liter/mil första gången jag tankade och sen 1,38liter/mil andra gången sad  det tycker jag är lite för mycket för min gmc van jag har drar 1,5 liter/mil blandad körning och det är en v8 och vanen väger typ 2,4 ton .   
Ja spjällhusgivaren känner av när du släppt gasen så den vet att den ska skicka signaler till boxen som i sin tur skickar signal till tomgångsmotorn som gör att den går normalt på tomgång .  elr någe liknande iallafall.  och den måste klicka annars blir det fel signaler , alltså blir det ingen bra tomgång antingen för hög elr för låg .  hade sånt problem på min gamla 745a jag hade och den kunde ibland gå på 500 varv och nästa gång gick den på 3500varv och det var verkligen inte roligt i stan tongue     
men då tog jag bort den och satte tillbaka den och kollade i vilket läge den klickade och sen var det bara att skruva dit den i det läget den klickade som den skulle .  behövs inte mycket justering för att den ska klicka .  om den inte klickar i någe läge så är den nog dags att byta ut :p

Ska byta den så fort jag kan tongue säkert det som är fel! tack för hjälpen

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang