Sätta upp fälg i svarv, hur göra?

caseih
14 januari 2010 · 296 Inlägg

hej.

Hade tänkt sätta upp fälgar i svarven.

Hur ska man göra för att fästa dom? schuken är för liten för att man ska fästa direkt på fälgen..

skaffa sig ett nav (4x100) som man skruvar fast i fälgen och sen en kort axel på den?

göra eget nav?

tänker inte svarva av fälgarna nått, utan ska bara polera upp fälgbanorna...

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
master_-
14 januari 2010 · 730 Inlägg

ska du bara polera fälgbanorna så kan du ju hissa upp bilen bak sen lägger du i en växel och låter bilen stå på tomgång och vips så snurar hjulen, bara att polera på!

caseih
14 januari 2010 · 296 Inlägg

haha ja det är ju en teknik också...

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
Germax
14 januari 2010 · 12 086 Inlägg

Du svarvar en adapter, ett nav, med rätt navcentrum. Sen borrar du hål för 2 bult på ett ungefär, det är ändå navcetrumet som styr. Sen bultar du på fälgen o kör.

Kan du hitta en medbringare/nav typ som Bmws med axel på navet så är ju de de bästa. Då är de ju bara spänna upp den och på med fälgen, hoppas bara du har plats nog för fälgen bakom.

caseih
14 januari 2010 · 296 Inlägg

JapMax skrev:
Du svarvar en adapter, ett nav, med rätt navcentrum. Sen borrar du hål för 2 bult på ett ungefär, det är ändå navcetrumet som styr. Sen bultar du på fälgen o kör.

Kan du hitta en medbringare/nav typ som Bmws med axel på navet så är ju de de bästa. Då är de ju bara spänna upp den och på med fälgen, hoppas bara du har plats nog för fälgen bakom.

Ja det måste bli nått i den stilen. Dock måste jag ha en lite längre axel kanske 15cm på navet så att jag kommer ut ifrån chuken så att inte baksidan fälg tar i växelhuset mm på svarven. Men det går ju att svarva av nått skrot ämne..

I värsta fall får man väll göra en bestälning på en axeltapp på jula...

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
Germax
14 januari 2010 · 12 086 Inlägg

Gör som jag beskrev först.. materialet hittar du på metalskroten om inte annat. Då får du en regel sak som är helt rund o fin.

262turbo
14 januari 2010 · 1 004 Inlägg

kapa av en drivaxel?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang